Gå til innhold

Hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en liten episode med yngste jenten min på 5 år idag. Hun slo seg vrang da hun oppdaget at favoritt t-skjorten hennes var skitten og skulle vaskes. Prøvde virkelig alt jeg kunne for å roe henne, til ingen nytte. Hun skulle ikke gå noe plass uten denne t-skjorten og jeg skulle rekke jobb så hadde ikke akkurat god tid. Fant flere t-skjorter hun kunne velge mellom men det var helt håpløst. Til slutt måtte jeg bare la henne ta på den skitne t-skjorten. Jeg kunne ikke akkurat kjøre hun i bhg i bar overkropp heller. Fortalte dette til de i bhg, men virker som de ikke var helt enige i avgjørelsen. Så her sitter jeg med en dum følelse. Kjipt å begynne dagen slik, men hva kan jeg gjøre? Er jo selvfølgelig ikke greit å la henne gå i skitne klær, men hun har bestemt det selv. Burde jeg sette en grense der? 

Anonymkode: 8976e...6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjorde det du måtte i det øyeblikket. Ikke tenk mer på det. Kanskje må du en periode framover planlegge sammen med femåringen hvilket antrekk som skal brukes neste dag, og legge det klart. 

Anonymkode: ee485...765

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du gjorde det du måtte i det øyeblikket. Ikke tenk mer på det. Kanskje må du en periode framover planlegge sammen med femåringen hvilket antrekk som skal brukes neste dag, og legge det klart. 

Hadde forøvrig gjort det samme som deg. Been there, done that😉

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville kjørt ungen til barnehagen i bar overkropp og tatt med en ren T-skjorte, er sikker på hun ville tatt den på når hun kom til barnehagen

• Liker 15
Skrevet

Spørs hvor skitten den var 😅 Jeg skjønner godt at du gjorde det du måtte, det må vi av og til.

Anonymkode: a7893...368

• Liker 2
Skrevet

T-skjorten hadde ikke kommet på her. Enten tar du en ren, eller så må du gå uten (og så ville jeg tatt med en til bhg). 

I tillegg ville jeg i ettermiddag ville jeg tatt en prat om at vi alle har favorittklær, men at de ikke alltid er rene, og at sånn oppførsel ikke var aktuelt. Å bli lei seg for at den ikke var ren er helt innafor, men måten sinnet kom ut på er ikke ok. Jeg er såpass "hard" at plagget hadde blitt lagt bort til hun aksepterte at det av og til ikke var mulig å ha det på. Noen synes sikkert det er i overkant, men en 5-åring som har fått normale konsekvenser for oppførsel forstår det. 

• Liker 21
Skrevet

Ikke tenk mer på det. En tshirte, uansett hvor skitten, er virkelig ikke viktig i det store og hele. 

Greit å være konsekvent, men helt greit at barna også "vinner" noen ganger. I hvert fall som her hvor det egentlig er lite viktig 

Anonymkode: dc125...4a7

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke sendt barnet i skitne klær. Jeg hadde sagt enten tar du på en ren t-skjorte ellerså må du gå uten. Hadde selvfølgelig tatt med en ren som barnet kunne tatt på seg når vi kom til bhg. 

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som 5 åring som er vant til p bestemme alt å nok en gang fikk hun viljen sin. Klart barnehagen blir bekymret når du ikke klarer å sette grenser for barnet ditt! 

Anonymkode: 0f24c...852

• Liker 15
Skrevet

Hadde heller ikke tatt på. Ser for meg at vår trassete treåring kommer til å prøve seg på dette snart 😅 Da blir det enten en ren eller baris!

Anonymkode: 2d12d...d08

• Liker 5
Skrevet (endret)

Nei her hadde vi som foreldre bestemt. Da får barna blir sure og skrike istedenfor, (har selv barn I den alderen)   Du lar barnet ditt bestemme, det blir helt feil. Neste gang kommer barnet til og gjøre det samme Fordi du gir etter. Ikke bra! 

Endret av Familielykke
  • Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde heller ikke tatt på. Ser for meg at vår trassete treåring kommer til å prøve seg på dette snart 😅 Da blir det enten en ren eller baris!

Anonymkode: 2d12d...d08

Det er stor forskjell på en 3-åring og en 5-åring på vei inn i «6-års krisen» med full fart - kan ikke sammenlignes engang. Nå savner jeg 3-års trassen😂😭

Anonymkode: eba48...254

Skrevet
Familielykke skrev (11 minutter siden):

Nei her hadde vi som foreldre bestemt. Da får barna blir sure og skrike istedenfor, (har selv barn I den alderen)   Du lar barnet ditt bestemme, det blir helt feil. Neste gang kommer barnet til og gjøre det samme Fordi du gir etter. Ikke bra! 

Hvorfor er det helt feil at barnet fikk bestemme? Dette er jo en bagatell, TS ga ikke etter på om barnet skulle sikres i bil eller ikke, eller spise nugatti med skje til middag - ting som i verste fall er farlige. 

Anonymkode: eba48...254

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer. Du har nå lært henne at hun kan få det akkurat som hun vil ved å skrike lenge nok.

Jeg hadde levert uten t-skjorte og lagt en ren i hylla. Den hadde nok kommet på veldig raskt.

Anonymkode: 85f42...38a

• Liker 14
Skrevet (endret)

Jeg tenker at man velger sine kamper med omhu, og når jeg har det travelt på vei til jobb, så må det bare gå foran den kampen. Så får vi snakke om det når vi kommer hjem og heller endre rutiner, som f.eks bli enige på kvelden og legge fram klær til neste dag i barnehagen. PS: har også god erfaring med å ikke gi for mange valg, altså maks to. «Denne eller denne?» Funker bedre enn å gi dem mange valg, det blir fort for mye for dem å ta stilling til.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gratulerer. Du har nå lært henne at hun kan få det akkurat som hun vil ved å skrike lenge nok.

Jeg hadde levert uten t-skjorte og lagt en ren i hylla. Den hadde nok kommet på veldig raskt.

Anonymkode: 85f42...38a

Lykke til videre😊

Anonymkode: e4e19...351

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker said:

TS ga ikke etter

Neivel hva gjorde hun da? I følge HI så gjorde hun det.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Til slutt måtte jeg bare la henne ta på den skitne t-skjorten.

Om en velger og overgi seg I en slik setting så lar du barnet "vinne",  også lar du barnet ditt se dine "svake" sider OG vil prøve på det I gjen,  siden du bare overgir deg. Neste gang kan det være at dere sitter I bilen og barnet tar av seg beltet og nekter og ta det på, skal du gjøre det samme da og? Siden du må rekke jobben?!

Endret av Familielykke
  • Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til videre😊

Anonymkode: e4e19...351

Vedkommende har jo helt rett. Når en gir etter på ting så lar en jo barnet bestemme.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Høres ut som 5 åring som er vant til p bestemme alt å nok en gang fikk hun viljen sin. Klart barnehagen blir bekymret når du ikke klarer å sette grenser for barnet ditt! 

Anonymkode: 0f24c...852

Men seriøst altså, dette er IKKE noe for barnehagen å bli bekymret for. De burde kun bekymre seg når det er snakk om omsorgssvikt, vold, osv. IKKE dette.

Anonymkode: 01be7...af5

• Liker 2
Skrevet

Enten ta på en rein eller gå uten. Det er det alternativet de får uansett hva de måtte mene om inne og uteklær. Selv barføtt har jeg sendt de av gårde i barnehagen fordi de nektet å gå med sko. 

Kan love deg at de har tatt på seg det de måtte når de kom i barnehagen fordi de selv skjønte at det var lurt.

Her er oppførsel som fører til skriking og trass uaktuelt. Da finner vi frem klær dagen før og det er som skal brukes. De får det forklart og vi setter regler og grenser.

Anonymkode: ca4c4...bcd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...