Gå til innhold

Bare kaker og kaffe i navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg vurderer å bare servere kaker og kaffe i navnefest. Pga covid og restriksjoner får vi ikke bruke kjøkkenet på lokalet vi skal ha, så jeg kan ikke stå der og varme opp mat. Jeg får heller ikke låne noe kjøkkenutstyr så hele planen min om koldtbord begynner å bli litt for avansert for hva jeg gidder med to små under 3 år. Har ingen familie som kan hjelpe meg, hvis ikke hadde jeg gladelig satt bort oppgaver. Jeg er ganske så alene om å arrangere dette.

Jeg hadde tenkt at jeg kunne smøre snitter for de som ønsker mer mat enn kaker, men etter å ha fått med meg samtlige tråder her om hvor kjipt det er å servere snitter, tenker jeg det nesten er bedre å invitere på kun kaffe. Jeg er, hvis jeg kan skryte, veldig flink til å bake kaker. Det vil bli et bugnende kakebord. 

Og bare for å ha det på det rene; ja jeg har sjekket catering og prisen ble nærmere 10 000 bare for maten. Det blir litt for dyrt syns jeg. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 4bbfc...76f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviter til navnefest med kaffe og kake, så vet de hva de får servert, og at de må spise først :) 

Kjipt blir det om de møter opp, klar til middag, og så er det ikke noe mat å få, bare kake 😅

Anonymkode: 51b5e...daf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Inviter til navnefest med kaffe og kake, så vet de hva de får servert, og at de må spise først :) 

Kjipt blir det om de møter opp, klar til middag, og så er det ikke noe mat å få, bare kake 😅

Anonymkode: 51b5e...daf

Ja, glemte å si at jeg vil spesifisere dette i invitasjonene! :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres helt fint ut! :) 

Et tips kan være å supplere med en skål med frukt kanskje, så får de som ønsker det et litt friskt alternativ som ikke innebærer noe arbeid for deg. Hvis det er nå snart du skal ha navnefesten er jo norske plommer i sesong, dem er det bare å vaske og sette fram som de er.

Anonymkode: a9b62...1c7

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, glemte å si at jeg vil spesifisere dette i invitasjonene! :) 

Det er helt fint å ikke servere middag når gjestene vet om det på forhånd.

Lykke til!

Endret av Josefinen
  • Liker 2
Skrevet

Så lenge det er spesifisert i invitasjonen er det helt greit å bare servere kake og kaffe

Anonymkode: 075f8...bdf

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du kan jo servere et fat eller to med snitter også i tilfelle noen blir sulten. Drit i at folk her inne ikke liker snitter. Den normale befolkningen synes ikke det er kjipt med snitter.

Anonymkode: 9ccec...551

• Liker 10
Skrevet

Du kunne jo også supplert med litt gjærbakst...fylte horn er godt🙂 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle folk forvente full oppdekning, det er en typisk norsk greie jeg ikke skjønner. Spis før du drar på ting. Samme med bryllup hvor man forventer minst treretters, dessert og nattmat.. Det er liksom slik at hendelsen som feires kommer i andre rekke? 

Anonymkode: 8f77e...08b

Skrevet

Hva med salte kjeks og ost eller lefseruller ved siden av? 

Anonymkode: 7f72c...1fa

• Liker 3
Skrevet

Jeg elsker snitter,min mann også. Fikk det servert i den siste dåpen vi var i. Alle spiste og virket veldig fornøyde. 

Men ellers er kaffe og kaker helt innafor så lenge det er spesifisert i invitasjonen.

Anonymkode: a4dad...d48

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor i all verden skulle folk forvente full oppdekning, det er en typisk norsk greie jeg ikke skjønner. Spis før du drar på ting. Samme med bryllup hvor man forventer minst treretters, dessert og nattmat.. Det er liksom slik at hendelsen som feires kommer i andre rekke? 

Anonymkode: 8f77e...08b

1. Å servere mat er ikke typisk norsk. Det er typisk gjestfritt.

2. En barnedåp begynner som regel i kirken kl 11 på en søndag formiddag, og deretter drar man direkte i dåpsselskapet. Joda, man kan alltids spise en god frokost, men de fleste trenger jo litt mat utover dagen.

Basert nettopp på pkt 2: jeg mener at gjestene bør få mer enn kaffe og kake. For de fleste vil det være en stund siden frokosten når dåpsselskapet starter. En eller annen form for mat bør derfor serveres. Snitter er ikke kjipt, og er vanlig å servere i dåp.

En annen ting som ikke krever så mye arbeid der og da, og som er enkelt å forberede, er spekefat med eggerøre, loff og potetsalat. Det kan gjøres klar på forhånd, og så lenge eggerøre og potetsalat holdes kjølig før servering er det holdbart og enkelt.

Anonymkode: 00c40...b9a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En barnedåp begynner som regel i kirken kl 11 på en søndag formiddag, og deretter drar man direkte i dåpsselskapet. Joda, man kan alltids spise en god frokost, men de fleste trenger jo litt mat utover dagen.

Basert nettopp på pkt 2: jeg mener at gjestene bør få mer enn kaffe og kake. For de fleste vil det være en stund siden frokosten når dåpsselskapet starter. En eller annen form for mat bør derfor serveres. Snitter er ikke kjipt, og er vanlig å servere i dåp.

Navnefest og barnedåp er vel ikke det samme? 

Anonymkode: 5a612...cf8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

jeg vurderer å bare servere kaker og kaffe i navnefest. Pga covid og restriksjoner får vi ikke bruke kjøkkenet på lokalet vi skal ha, så jeg kan ikke stå der og varme opp mat. Jeg får heller ikke låne noe kjøkkenutstyr så hele planen min om koldtbord begynner å bli litt for avansert for hva jeg gidder med to små under 3 år. Har ingen familie som kan hjelpe meg, hvis ikke hadde jeg gladelig satt bort oppgaver. Jeg er ganske så alene om å arrangere dette.

Jeg hadde tenkt at jeg kunne smøre snitter for de som ønsker mer mat enn kaker, men etter å ha fått med meg samtlige tråder her om hvor kjipt det er å servere snitter, tenker jeg det nesten er bedre å invitere på kun kaffe. Jeg er, hvis jeg kan skryte, veldig flink til å bake kaker. Det vil bli et bugnende kakebord. 

Og bare for å ha det på det rene; ja jeg har sjekket catering og prisen ble nærmere 10 000 bare for maten. Det blir litt for dyrt syns jeg. 

Hva tenker dere?

synes det er spesielt... vanlig med middag/koldbord, jeg hadde synes det hadde vert stusslig

Anonymkode: 38761...785

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Navnefest og barnedåp er vel ikke det samme? 

Anonymkode: 5a612...cf8

Sorry, jeg satt i mine egne tanker og tenkte barnedåp. Det er selvsagt ikke det samme, men begge deler har den likheten at man som regel først møter opp til en seremoni og deretter reiser i et selskap. Dermed går det omtrent like mye tid, selv om mange navnefestseremonier starter noe senere enn kl 11 på dagen. Uansett trenger man mer enn kaffe og kake.  

Skrevet

Jeg tipper de fleste hadde syntes det var tipp topp med snitter også altså- det passer jo også godt siden det gjerne er en ganske tidlig fest?

Hvis ikke du vil det så er kaffe og kaker også fint! Og som noen skriver- gjerne noe gjærbakst i tillegg som metter litt! 

Men siden catering vil komme på 10.000 kr så skal dere åpenbart ha litt gjester. Om noen er så nære at de blir invitert i navnefest så tipper jeg de også er såpass nære at de kan bidra bittelitt på festen - så ikke vær redd for å spørre om hjelp. 

Det vil alltid være meninger om hva som er greit og ikke greit. Om du ser for deg at noen vil rynke på nesen og bli snurt for å få servert snitter eller bare kake så kan du jo vurdere om de fortjener en plass rundt bordet.

Anonymkode: acca4...5e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...