Gå til innhold

Er tiden inne for å ta steget og si opp jobben jeg har mistrivdes i lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kjenner jeg at bunnen er nådd..

Jeg har i mange år nå jobbet i en jobb jeg egentlig ikke trives i, og spesielt det siste året har det gått mye utover den mentale helsen min. Jeg gruer meg til å gå på jobb, jeg har nedtelling til arbeidsdagen er over, og jeg ser frem til helgen. En viktig faktor for at jeg har hatt det bra på jobb har vært en av kollegaene mine, men nå er ikke denne kollegaen til stede lenger, og dermed kjenner jeg at jeg klarer ikke mer..Vi er et lite team, og jeg synes det er utfordrende med slik jobbsituasjonen nå har blitt med tanke på andre kollegaer. I tillegg føler jeg at jeg jobber i helt feil bransje, og jeg har kommet til et punkt nå hvor jeg har mistet all motivasjon og iver, noe som ikke går om man skal lykkes med den stillingen jeg har. Denne bransjen er et evig jag, og man må være på hugget til enhver tid, noe som ikke helt passer min personlighet. 

Jeg har søkt andre jobber og vært i intervjuprosesser, men det resulterte ikke i noe til slutt. Men det jeg fant ut er at jeg egentlig ikke vil gå fra en fulltidsjobb og rett til en annen fulltidsjobb. Jeg er fortsatt ung og har så mye annet jeg vil gjøre før jeg slår meg til ro. Jeg har mye oppsparte midler, så jeg vil klare meg lenge uten inntekt, så det å si opp uten en videre plan går fint. 

Så da er dilemmaet, skal jeg faktisk ta steget jeg har tenkt på i mange år og bare si opp? Jeg kjenner jeg er så ferdig med denne stillingen og dette firmaet, og nå som jeg ikke har kollegaen min til stede som jørr arbeidsdagen litt mer grei, så ser jeg ikke hvordan jeg plutselig skal få motivasjon til å gjøre den jobben som kreves. 

Men så er jeg så redd for å ta feil valg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvir gammel fu er, TS? Og er du mann eller dame? 

Anonymkode: bdef4...d0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan jeg spørre hvir gammel fu er, TS? Og er du mann eller dame? 

Jeg er i slutten av 20årene

Skrevet

Du er redd for å ta feil valg, men jeg ser ikke helt hvordan det kan være feil å si opp her. Tror du at du om 50 år sitter og angrer på at du ikke ble i den kjipe jobben som ødela deg mentalt?

Det at du ikke er avhengig av å ha en ny fulltidsjobb på plass før du sier opp er jo et stort pluss. Jeg tror ikke jeg ville brukt opp oppsparte midler på å være uten jobb i lange tider, men nå kan du jo iallfall si opp, ta deg litt tenkepause og prøve litt forskjellig. Kanskje ta en utdannelse hvis du ikke har fra før, finne en deltidsjobb osv. 

Kjør på sier nå jeg! 😊

Anonymkode: 40c55...519

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er redd for å ta feil valg, men jeg ser ikke helt hvordan det kan være feil å si opp her. Tror du at du om 50 år sitter og angrer på at du ikke ble i den kjipe jobben som ødela deg mentalt?

Det at du ikke er avhengig av å ha en ny fulltidsjobb på plass før du sier opp er jo et stort pluss. Jeg tror ikke jeg ville brukt opp oppsparte midler på å være uten jobb i lange tider, men nå kan du jo iallfall si opp, ta deg litt tenkepause og prøve litt forskjellig. Kanskje ta en utdannelse hvis du ikke har fra før, finne en deltidsjobb osv. 

Kjør på sier nå jeg! 😊

Anonymkode: 40c55...519

Enig i denne. Livet er for kort til å gå og grue seg til jobb og mistrives. 

• Liker 3
Skrevet

Om du er på et sted i livet der du har muligheten til å si opp jobben uten å ha en ny jobb å gå til så hadde jeg ikke nølt. Livet er for kort til å ha en jobb som bryter deg ned mentalt. 

• Liker 2
Skrevet

Om du kan, stå i jobb mens du søker andre jobber og/eller utdanning, det er gjerne lettere å få en ny jobb mens du har en. Forstår at det er kjipt, men arbeidslivet er tøft i dag nesten uansett hvor du jobber. 

Anonymkode: be938...874

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du kan, stå i jobb mens du søker andre jobber og/eller utdanning, det er gjerne lettere å få en ny jobb mens du har en. Forstår at det er kjipt, men arbeidslivet er tøft i dag nesten uansett hvor du jobber. 

Hvordan da?

Anonymkode: 0daff...05c

Skrevet

Det blir vanskeligere å få en ny jobb jo lenger du har vært uten hvis ikke du har en god grunn til det. Når ikke du får jobb andre steder nå så blir det neppe lettere om et år eller to. Ideelt sett bør du holde ut til du får en annen jobb eller har spart opp nok til å klare deg med småinntekter til du blir pensjonist. I mellomtiden kan du kanskje få inspirasjon fra dette forumet der mange er i liknende situasjoner:

https://forum.mrmoneymustache.com/welcome-to-the-forum/epic-fu-money-stories/

Anonymkode: 97871...5bf

• Liker 1
Skrevet

Problemet, ts, er jo dette: om du ikke med full jobb, et ferskt rykte i bransjen og referansene fra din nåværende arbeidsgiver får deg jobb - hvordan skal du få deg jobb uten noe av dette? 
Altså, har du et dårlig rykte så kan en pause hjelpe. Det ser jeg mange gjøre - de utfører en elendig jobb, tar noen hvileår og så finner de en arbeidsgiver som ikke husker dem eller glemmer å sjekke referanser. Men har du ikke dårlig rykte vil jo en pause bare gjøre vondt verre.

Tenker du studere, omskolere deg, flytte på deg etc? Da kan jo en «pause» inkludere studier, pg være mindre av en «gå hjemme og drive dank» type periode. 

Men sånn på generelt grunnlag er det få mennesker som evner strukturere en «hverdag» helt uten faste punkter som må gjennomføres. Gitt at din psykiske helse alt er litt frynsete bør du derfor søke noe å gjøre etter at du sier opp. Altså noe du MÅ gjøre, ikke noe du kan eller vil gjøre. Psyken vår har veldig godt av «må»-punktene i livet.

Anonymkode: baadc...3f5

• Nyttig 1
Skrevet

Du bør nok komme deg bort fra jobben, men det stemmer det flere her skriver - du stiller svakere på jobbmarkedet jo lengre du står uten jobb. Du må i så fall ha en klar plan for hva du skal bruke «arbeidsledigheten» til; reise jorden rundt, studere, jobbe for en frivillig organisasjon. Da slipper du tomrom i cv-en. Ellers må du holde ut litt lengre i jobben du er i, og søke bredere, både når det kommer til type arbeid, og hvor i landet. Har du utdannelse?

Anonymkode: 550fe...64b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Problemet, ts, er jo dette: om du ikke med full jobb, et ferskt rykte i bransjen og referansene fra din nåværende arbeidsgiver får deg jobb - hvordan skal du få deg jobb uten noe av dette? 
Altså, har du et dårlig rykte så kan en pause hjelpe. Det ser jeg mange gjøre - de utfører en elendig jobb, tar noen hvileår og så finner de en arbeidsgiver som ikke husker dem eller glemmer å sjekke referanser. Men har du ikke dårlig rykte vil jo en pause bare gjøre vondt verre.

Tenker du studere, omskolere deg, flytte på deg etc? Da kan jo en «pause» inkludere studier, pg være mindre av en «gå hjemme og drive dank» type periode. 

Men sånn på generelt grunnlag er det få mennesker som evner strukturere en «hverdag» helt uten faste punkter som må gjennomføres. Gitt at din psykiske helse alt er litt frynsete bør du derfor søke noe å gjøre etter at du sier opp. Altså noe du MÅ gjøre, ikke noe du kan eller vil gjøre. Psyken vår har veldig godt av «må»-punktene i livet.

Anonymkode: baadc...3f5

Det var forskjellige faktorer som spilte inn til hvorfor det ikke ble de jobbene jeg var i prosess til. Og jeg har et veldig godt rykte i bransjen, og jeg vet sjefen min ville gitt meg en god referanse om det ble aktuelt med referansesamtaler. Men jeg vil bort fra bransjen jeg jobber i i dag.

Om jeg sier opp så er det for å følge drømmene mine, og de er å reise og å bo en periode i utlandet. Jeg vil absolutt ikke si opp jobben for å bare sitte hjemme og ikke gjøre noe produktivt. Hadde det ikke vært for korona og alt det medfører i henhold til restriksjoner i forbindelse med reising, så hadde det vært lett å bare hoppet i det. Og dersom jeg ikke får reist med en gang jeg har sagt opp og er ferdig med oppsigelsestiden, så tenker jeg å skaffe meg en deltidsjobb og bare jobbe med noe helt annet enn det jeg jobber med nå. 

Og jeg føler tiden er inne til å følge drømmene mine med å reise siden jeg ikke har andre forpliktelser enn jobben og lånet for øyeblikket. Tanken om at "hvis jeg ikke gjør det nå, når skal jeg da gjøre det?" står sterkt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du bør nok komme deg bort fra jobben, men det stemmer det flere her skriver - du stiller svakere på jobbmarkedet jo lengre du står uten jobb. Du må i så fall ha en klar plan for hva du skal bruke «arbeidsledigheten» til; reise jorden rundt, studere, jobbe for en frivillig organisasjon. Da slipper du tomrom i cv-en. Ellers må du holde ut litt lengre i jobben du er i, og søke bredere, både når det kommer til type arbeid, og hvor i landet. Har du utdannelse?

Anonymkode: 550fe...64b

Jeg vet at jeg må ha en klar plan, og at jeg må vise til noe fornuftig slik at det ikke bare blir et hull i cv'en. Det jeg vet er at jeg vil reise og  jeg vil bo i utlandet en periode. Det kan også være at jeg tar meg en periodejobb i en annen del av landet. Jeg vet ikke helt nå akkurat hva jeg skal gjøre, men det jeg vet er at jeg har en trang til å gjøre noe nytt, og at jeg må bruke tiden fornuftig. 

Ja jeg har høyere utdannelse. 

Skrevet
Palmesus skrev (4 minutter siden):

Det var forskjellige faktorer som spilte inn til hvorfor det ikke ble de jobbene jeg var i prosess til. Og jeg har et veldig godt rykte i bransjen, og jeg vet sjefen min ville gitt meg en god referanse om det ble aktuelt med referansesamtaler. Men jeg vil bort fra bransjen jeg jobber i i dag.

Om jeg sier opp så er det for å følge drømmene mine, og de er å reise og å bo en periode i utlandet. Jeg vil absolutt ikke si opp jobben for å bare sitte hjemme og ikke gjøre noe produktivt. Hadde det ikke vært for korona og alt det medfører i henhold til restriksjoner i forbindelse med reising, så hadde det vært lett å bare hoppet i det. Og dersom jeg ikke får reist med en gang jeg har sagt opp og er ferdig med oppsigelsestiden, så tenker jeg å skaffe meg en deltidsjobb og bare jobbe med noe helt annet enn det jeg jobber med nå. 

Og jeg føler tiden er inne til å følge drømmene mine med å reise siden jeg ikke har andre forpliktelser enn jobben og lånet for øyeblikket. Tanken om at "hvis jeg ikke gjør det nå, når skal jeg da gjøre det?" står sterkt..

Hvis du søker jobber i andre bransjer, så er det kanskje ikke så merkelig at du ikke fikk dem hvis du ikke har erfaring og/eller utdannelse i jobbene du søkte deg til. Første bud er da kanskje utdannelse innen dette? :) Som du skriver selv...reise er litt vrient nå, så jeg ville nok ventet med å realisere reisedrømmene. Ikke noe særlig å reise og måtte forholde seg til masse restriksjoner som uansett vil legge en stor demper på reisegleden. 

Skrevet
3 minutter siden, Palmesus said:

DO IT! Livet er kort og man vet aldri hva morgendagen bringer.
Jeg sitter i Chiang Mai nå i Thailand. Fikk frokosten levert hjem i leiligheten jeg leier, en fin leilighet med min egen basseng til 14000bath/3800kr i mnd. Har sittet 2 timer på cafe og edited 2 videoer. Skal en tur til et tempel, høre på monkene og slappe godt av før trening. Livet er herlig her, rolig tempo, ingen stress. 

Thailand er åpent for turister, men er ganske rødt nå. Chiang Mai har mye åpent fortsatt. Man kan spise ute og sitte på caffeer. Bangkok og pattaya er alt stengt akkurat nå.
Har leid leiligheten min i 22 dager nå, om 8 dager blir det en annen by og ny leilighet for 30dager 😃 Blir nok en sleeping train og nedover et sted med strand ❤️ Serr, alle strendene her har man nesten alene nå, akkurat som du eier stranden! Er helt fantastisk å kunne reise rundt uten millioner av mennesker. 

Når Vietnam åpner igjen, skal jeg dit. Skal tilbake til Norge i oktober, før jeg reiser ut igjen i november.
Reise!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du søker jobber i andre bransjer, så er det kanskje ikke så merkelig at du ikke fikk dem hvis du ikke har erfaring og/eller utdannelse i jobbene du søkte deg til. Første bud er da kanskje utdannelse innen dette? :) Som du skriver selv...reise er litt vrient nå, så jeg ville nok ventet med å realisere reisedrømmene. Ikke noe særlig å reise og måtte forholde seg til masse restriksjoner som uansett vil legge en stor demper på reisegleden. 

Jeg har en veldig bred utdanning, og jeg snakket nylig med karriereveileder angående muligheter i andre bransjer, og heldigvis har jeg en arbeidserfaring som kan brukes i mange forskjellige bransjer, så det er bra :)  Men det er mulig at jeg bygger på utdannelsen min med litt mer spesifikke fag innen ting som interesserer meg.

Nei er akkurat det jeg også tenker angående reising..Og det er mye det som har gjort at jeg bare har holdt ut i jobben jeg har i dag. Hadde verden vært som før korona så hadde det nok vært lettere å ta avgjørelsen om å si opp og så å legge en skikkelig reiseplan 

Skrevet
John_Felipe skrev (1 minutt siden):

DO IT! Livet er kort og man vet aldri hva morgendagen bringer.
Jeg sitter i Chiang Mai nå i Thailand. Fikk frokosten levert hjem i leiligheten jeg leier, en fin leilighet med min egen basseng til 14000bath/3800kr i mnd. Har sittet 2 timer på cafe og edited 2 videoer. Skal en tur til et tempel, høre på monkene og slappe godt av før trening. Livet er herlig her, rolig tempo, ingen stress. 

Thailand er åpent for turister, men er ganske rødt nå. Chiang Mai har mye åpent fortsatt. Man kan spise ute og sitte på caffeer. Bangkok og pattaya er alt stengt akkurat nå.
Har leid leiligheten min i 22 dager nå, om 8 dager blir det en annen by og ny leilighet for 30dager 😃 Blir nok en sleeping train og nedover et sted med strand ❤️ Serr, alle strendene her har man nesten alene nå, akkurat som du eier stranden! Er helt fantastisk å kunne reise rundt uten millioner av mennesker. 

Når Vietnam åpner igjen, skal jeg dit. Skal tilbake til Norge i oktober, før jeg reiser ut igjen i november.
Reise!

Det høres helt magisk ut! Og det er akkurat slik jeg tenker. Livet er for kort, og jeg er så redd for å se tilbake og angre på at jeg ikke gjorde noe med dagens situasjon. 

En drøm er å finne en online jobb som gjør at jeg kan både jobbe, men også reise og bo i utlandet. 

Skrevet

Det er verre for oss som er 10 år eldre enn TS. Jeg et 36 og sykepleier på sykehjem. Har bare vært på arbeidsplasser i max 2-3 år før jeg har søkt noe nytt. Jobbet 2,5 år i firmaet til eksmannen som srkretær før jeg fikk jobb som sykepleier på sykehjem. Jeg kunne ikke velge og vrake i jobber etter å ha vært ute av yrket i 2,5 år. Nå føler jeg meg utbrent etter to år i 100% stilling med dag og kveldsturnus. Har ikke et veldig godt forhold til kolleger heller, føler på at mange ser ned på meg pga. min personlighet. Ser liksom ikke noen løsning. Vurderer videreutdanning, men har hele tiden en slags angst for at andre skal «mobbe» meg på studier eller i ny jobb på grunn av min personlighet. Så jeg ser ikke så lyst på mine egne karrieremuligheter akkurat nå. 

Skrevet
Just now, Palmesus said:

Det høres helt magisk ut! Og det er akkurat slik jeg tenker. Livet er for kort, og jeg er så redd for å se tilbake og angre på at jeg ikke gjorde noe med dagens situasjon. 

En drøm er å finne en online jobb som gjør at jeg kan både jobbe, men også reise og bo i utlandet. 

Jeg er 31 år, har kun videregående utdannelse, og den ble jeg ferdig med da jeg var 22.... Mange som kalte meg dum, men skole var bare ikke for meg. Jeg var skole lat. Jeg forstod ting fortere enn folk flest, spesielt i Matte.På videregående, kunne jeg lese natta før og få topp karakter, mens andre lese i mange dager/uker før.

jeg har en helt ok og levlig income online til å betale mine turer, nok til at jeg kan reise i 2 år til. + at jeg kan tjene mer og mer.
Det er Ecogreen income, jeg tjener mens jeg sover, slapper av og nyter livet. 
Det viktigste er at jeg gjør noe jeg LIKER! som igjen ikke føles som jeg "jobber". 
Do what you love, and it wont feel like a 9-5 job!

Du som har høy utdannelse, burde hvertfall få det til! Du tenker sikkert annerledes og er vant til å finne løsninger.
Vet du.. Jeg har flere venner og bekjente som jeg har møtt gjennom reiser, som ikke lever lenger pga. covid. De fleste mellom 30-60. Jeg har yngre venner som har mistet noen i familien sin. 
I Norge jobber jeg innen eldeomsorgen, jeg ser mye anger og "jeg skulle ønske", "jeg angret på at jeg ikke", "nå skulle jeg vært i en cafe i hellas/paris/roma"
If theres something u wanne do, do it now! Someday i will travel,  Someday is not anyday in the calender.
Du har et liv, gjør det beste ut av det, nyt det!

Man vokser så ekstremt mye gjennom å reise. Jeg kan gjøre meg godt fortstått på 8 forskjellige språk, 4 av dem kan jeg flytende både skriftlig og muntlig.
Man blir humble, og man setter xtra stor pris på livet, hver eneste dag.
REIS TS! 
Opplev, nyt og lag gode minner ❤️ 

Skrevet

Kom deg ut i verden, ts! 😃 Sier du opp nå er du ferdig til desember, kan ta en lang førjulsferie og reise ut i verden i januar. Restriksjonene ser nok helt annerledes ut da. Reis! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...