Gå til innhold

Oppbevart ting i muggen kjeller, reagerer nå, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer oppbevarte jeg tingene mine i en kjeller da jeg ikke hadde noe sted å bo. De var der i 50 dager. 

Nå når jeg har flyttet inn et nytt sted merker jeg at det er rar lukt fra noen av tingene. Særlig puter og tøy. Muligens fra bøkene? Jeg tenker at det har vært mugg i kjelleren og at dette har satt seg i tingene mine. 

Jeg er særlig sensitiv mot mugg og våkner nå med hoste og kløe i halsen, som jeg tenker må være mugg. 

Hva kan jeg gjøre? Vil dette luftes ut i løpet av noen uker siden det er god luftkvalitet her? Må jeg kaste putene? Burde jeg kaste bøkene? Men mugg kan vel ikke sette seg i _ting_, altså harde overflater osv.?

(Jeg visste ikke at det var mugg i kjelleren Før jeg oppbevarte de der.) 

Anonymkode: 9e9ad...39e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er særlig sensitiv mot mugg og våkner nå med hoste og kløe i halsen, som jeg tenker må være mugg. 

Hva kan jeg gjøre? Vil dette luftes ut i løpet av noen uker siden det er god luftkvalitet her? Må jeg kaste putene? Burde jeg kaste bøkene?

Hvis det er råte, "kjellerlukt"/ hussopp el.l. som har satt seg i tingene, vil dette IKKE kunne luftes bort og IKKE kunne vaskes vekk. Det er helseskadelig å ha slike ting der man oppholder seg. Noen blir invalidiserende syk av slikt.

Kan du snakke med forsikringsselskapet om disse skadene på tingene dine? 

Anonymkode: f28f9...baa

• Liker 1
Skrevet

Må jeg kaste putene? Burde jeg kaste bøkene? Men mugg kan vel ikke sette seg i _ting_, altså harde overflater osv.?

Jeg ville ha kastet puter og bøker m.m. Men snakk med forsikringsselskapet først.

Mugg kan også sette seg i harde overflater. Hvilke materialer tenker du på når du skriver harde overflater?

• Liker 1
Skrevet

I sommer oppbevarte jeg tingene mine i en kjeller da jeg ikke hadde noe sted å bo. De var der i 50 dager. 

Var det noen som tilbydde deg å lagre tingene dine i den kjelleren? Betalte du for å få oppbevare tingene der?

Hvis du ikke har innboforsikring eller annen forsikring som kan dekke dine ødelagte ting, kanskje det blir dekket av huseierens forsikring? Snakk både med ditt forsikringsselskap og med den som eier kjelleren.

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig er tingene ødelagt.  Hvis det ikke er av glass, stein eller metall. Hvis du er dårlig må du få det ut.

Anonymkode: a8c6a...3bf

• Liker 1
Skrevet

Ikke hør på råd om vasking med klorin mot hussopp, da det er slik at selv om klorinen dreper soppen så er soppen fremdeles skadelig (altså død sopp er også helseskadelig).

Du vil kanskje få råd om å vaske med eddik da mange mener at eddik tar bort lukt. Men det er ikke lukten som er helseskadelig det er soppen som er helseskadelig. Det hjelper heller ikke å kokvaske ting på 95 grader eller høyere temperatur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kastet alt av puter, dyner og slikt. På hardere overflater kan du prøve å bruke klor. Reagerer du så pass mye bør du være forsiktig.

Skrevet

https://www.lhl.no/sunnere-bolig/fukt/den-farlige-muggsoppen/

https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Langvarig-syk-etter-muggsopper-i-boligen/

– Vi ble alvorlig syke

Hvis muggsopp får fotfeste i boligen din, kan det føre til store materielle skader og ikke minst helseplager. Heidi Chatagnier og Mai-Britt Løwer hadde akkurat kjøpt seg ny leilighet. Den skulle vise seg å bli et mareritt.

https://www.tv2.no/a/10897926/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...