Gå til innhold

Baby med hypospadi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere her som har fått baby med hypospadi og kan fortelle litt hvordan det haf gått? Vi har ikke vært inne til kontroll enda men skal snart. Har dere flere barn, har de fått noe «skavanker» eller helt friske? 
Er så redd det er min feil😭

Anonymkode: 4b2db...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det flere her som har fått baby med hypospadi og kan fortelle litt hvordan det haf gått? Vi har ikke vært inne til kontroll enda men skal snart. Har dere flere barn, har de fått noe «skavanker» eller helt friske? 

Det er ikke din feil.

NHI.no - Hypospadi - urinrør som munner feil

"Hypospadi er en medfødt tilstand karakterisert ved et ufullstendig utviklet urinrør (uretra) der urinrørsåpningen (meatus) munner feil og kan befinne seg på ulike steder langs undersiden av penis, pungen (scrotum) eller i skrittet (perineum). Tilstanden medfører underutvikling av urinrøret.

Forekomsten av hypospadi er beregnet til å være en til tre per 1000 fødte guttebarn, noe som tilsvarer omtrent 90 nye tilfeller per år i Norge."

Anonymkode: 260a3...245

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en gutt på 16 mnd med hypospadi, mild grad. Han er ikke operert ennå, men er henvist. Legen som undersøkte han sa at penis kommer til å se helt normal ut etter operasjonen. 
Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Har selv slitt med følelsen av at det er noe jeg gjorde feil i svangerskapet, men en blir jo gal skal man tenke på alle mulige årsaker. 

Hvor gammel er gutten din og hvilken grad har han? 

Anonymkode: e8d6c...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært bort i hypospadi selv, har bare jenter, men lest om det. I dag kan legene fikse dette med operasjon. 

Vil bare si at det ikke er mors feil, og at det ikke er noen grunn til å klandre seg selv. Utvikling av et lite menneske er jo en då utrolig kompleks prosess og det er en million ting som kan skje, med eller uten en ytre trygger. Når man ikke vet årsak, kan man ikke forhindre (og selv om man vet årsak, er det likevel ikke alltid man kan hindre at det skjer). Så Ts, det er ingenting du kunne gjort for å forebygge. Naturen har fortsatt mest å si. 

Anonymkode: f4dc7...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en gutt på 5 som ble født med hypospadi, mild grad. Vi har ikke opplevd noen problemer i etterkant, det er heller ikke synlig på noe. Han skal ikke inn på kontroll igjen før han er tenåring, og da er det hovedsakelig for at han skal få prate om det med noen andre enn oss 😅

Anonymkode: 2b0eb...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.8.2021 den 8.42):

Jepp. Det er ikke din feil :) 

Vi opererte i fjor. Det gikk bra, men hen hadde selvfølgelig mye vondt i etterkant... men nå ser tissen nokså normal ut :) Dette er heldigvis en skavank det går ann å gjøre noe med :) 

Anonymkode: ea779...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har dere flere barn? Er de friske og raske?

Var på siste kontroll og spurte om dette typisk kunne skje med fremtidige søsken og fikk beskjed om at det var veldig usannsynlig . 

Anonymkode: ea779...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 5 uker som har hypospadi. Så operasjon er det en liten stund til. Men dette er veldig nytt for meg Og jeg har lest mye rundt på nettet. Til dere som har litt eldre unger med hypospadi - er de friske ellers? 

Anonymkode: b7b88...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 5 uker som har hypospadi. Så operasjon er det en liten stund til. Men dette er veldig nytt for meg Og jeg har lest mye rundt på nettet. Til dere som har litt eldre unger med hypospadi - er de friske ellers? Leste en gang noe med at hypospadi er assosiert med andre kognitive- eller atferdsproblemer som autisme, adhd etc. Lurer på om det et noe «hold» i dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en gutt på 5 uker som har hypospadi. Så operasjon er det en liten stund til. Men dette er veldig nytt for meg Og jeg har lest mye rundt på nettet. Til dere som har litt eldre unger med hypospadi - er de friske ellers? Leste en gang noe med at hypospadi er assosiert med andre kognitive- eller atferdsproblemer som autisme, adhd etc. Lurer på om det et noe «hold» i dette 

Jeg har også lest dette. Hvis grunnen er mutasjoner/genfeil så er det jo en mulig sammenheng der. Vet det er vanlig å ta kromosomtest ved alvorlige tilfeller.

Anonymkode: e8d6c...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...