Gå til innhold

Arbeidsgiver som roter med utleggstrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har arbeidsgiver for 4 gang på 1 år ikke overholdt trekkplan fra namsmannen og har nok en gang trekt for mye ifra lønnen min.  Kreditorer nekter selvfølgelig å betale tilbake selv om trekkplan sier at trekk ikke startet. Dato for trekkplan er 01.12.2021

Har tidligere sendt arbeidsgiver mail noen dager før lønn for å sjekke at de har rett og oppdatert trekkplan, denne gangen gjorde jeg der altså ikke å igjen blei det trekt for mye. 

Kam jeg kreve at arbeidsgiver kompenserer meg for det som er trekt for mye?

Anonymkode: 648ee...010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 113b5...0a0

Skrevet

Nå får du jo kjenne litt på hvordan det er å ikke få de pengene man har krav på, da.

Anonymkode: fc96e...8e2

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå får du jo kjenne litt på hvordan det er å ikke få de pengene man har krav på, da.

Er nå forskjell fra privatperson og et stort kredittinstitusjon. Å når man forventer 19000kr utbetalt men får 14300kr så merkes det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja

Hvordan går jeg frem å hvor finner jeg regelverk for dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan går jeg frem å hvor finner jeg regelverk for dette?

Google

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

for et lite gjennomtenkt svar! og så utrolig lite konstruktivt i fht det ts spør om - at det overhode er mulig? 

Trekk i lønn (namsmannen.net) her finner du forskrift til livsopphold som stadfester:

Sitat

Det er dermed nå fastsatt hva hver enkelt husstand har rett til å beholde av sin nettoinntekt før det eventuelt kan nedlegges et utleggstrekk i resterende lønn. 

Det betyr at de ikke kan øke trekket uten å ha gjort en vurdering - jeg ville tatt kontakt med både arbeidsgiver (gjort de oppmerksom på feilen) samt namnsmannen - ikke kreditor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er nå forskjell fra privatperson og et stort kredittinstitusjon. Å når man forventer 19000kr utbetalt men får 14300kr så merkes det. 

Jo da, det er forskjell. Men prinsippet er akkurat det samme; du har en avtale om betaling, og forventer en sum innen en dato, men den andre parten overholder ikke avtalen. 

Så det du nå opplever, er en slags karma, kan man si.

• Liker 5
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

for et lite gjennomtenkt svar! og så utrolig lite konstruktivt i fht det ts spør om - at det overhode er mulig? 

Trekk i lønn (namsmannen.net) her finner du forskrift til livsopphold som stadfester:

Det betyr at de ikke kan øke trekket uten å ha gjort en vurdering - jeg ville tatt kontakt med både arbeidsgiver (gjort de oppmerksom på feilen) samt namnsmannen - ikke kreditor. 

Det er ikke så ugjennomtenkt, skjønner du.

Flere og flere nordmenn låner over evne, og tar lett på sine forpliktelser, men reagerer sterkt når en annen part ikke overholder sine. 

Har man allerede lønnstrekk, har man fått mange sjanser til å gjøre opp på forhånd, men har ikke gjort det.

Er det noen annen måte å se det på enn at hun får merke det hun selv har gjort, egentlig?

• Liker 1
Gjest Robin666
Skrevet

Du får ikke gjort noe med dette. Feil skjer. Kom deg videre. 

Gjest Robin666
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke så ugjennomtenkt, skjønner du.

Flere og flere nordmenn låner over evne, og tar lett på sine forpliktelser, men reagerer sterkt når en annen part ikke overholder sine. 

Har man allerede lønnstrekk, har man fått mange sjanser til å gjøre opp på forhånd, men har ikke gjort det.

Er det noen annen måte å se det på enn at hun får merke det hun selv har gjort, egentlig?

poenget ditt faller på sin egen urimelighet når du drar alle over samme kam, du vet ikke hva som er TS sin situasjon, du vet ikke noe om hvike kreditorer det er snakk om - du slenger ut en lite hjelpsom kommentar og følger opp med å si "men alle andre" ... noe vi som barn lærte var helt unødvendig, man skulle tro at menneskser som er voksne nok til å bruke nettforum også var voksne nok til å skille mellom de ulike svartypene, produktiv og fullstendig uproduktive svar. 

Jeg har en nabo som ble skadet i en ulykke på jobb, mens denne ventet på at systemet skulle gå sin gang sto familien i fare for å miste alt, det ble tvangsutrekk, navstøtte en runddans uten like og nei - det var ikke en ting denne naboen selv kunne gjort for å hindre noe av det, før ulykken hadde de romslig og trygg økonomi - etter ditt syn hadde denne naboen seg selv å takke.. 

• Liker 3
Skrevet

Skulle ønske dere med lønnstrekk var klar over hvor mye merarbeid dere skaper for de som kjører lønnen altså…

Anonymkode: b43ca...f19

• Liker 6
Skrevet

Så er det bedre å skyve problemene foran seg da? Når en ikke betaler for seg så medfører dette ikke bare ekstra jobb for de en skylder penger, så hvorfor har du latt det gå så langt som til lønnstrekk? 
Selvfølgelig vil ikke kreditor betale tilbake når de først har fått penger, det sier seg i grunnen selv.

Anonymkode: a2bae...0c2

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

poenget ditt faller på sin egen urimelighet når du drar alle over samme kam, du vet ikke hva som er TS sin situasjon, du vet ikke noe om hvike kreditorer det er snakk om - du slenger ut en lite hjelpsom kommentar og følger opp med å si "men alle andre" ... noe vi som barn lærte var helt unødvendig, man skulle tro at menneskser som er voksne nok til å bruke nettforum også var voksne nok til å skille mellom de ulike svartypene, produktiv og fullstendig uproduktive svar. 

Jeg har en nabo som ble skadet i en ulykke på jobb, mens denne ventet på at systemet skulle gå sin gang sto familien i fare for å miste alt, det ble tvangsutrekk, navstøtte en runddans uten like og nei - det var ikke en ting denne naboen selv kunne gjort for å hindre noe av det, før ulykken hadde de romslig og trygg økonomi - etter ditt syn hadde denne naboen seg selv å takke.. 

Hvor i all verden har jeg skrevet "men alle andre"?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor i all verden har jeg skrevet "men alle andre"?

indirekte er jo dette "alle andre" 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle ønske dere med lønnstrekk var klar over hvor mye merarbeid dere skaper for de som kjører lønnen altså…

Anonymkode: b43ca...f19

Å, stakkars deg som må utføre den godt betalte jobben din, som du selv valgte å utdanne deg til. Utrolig irriterende med fagpersonell som ikke gidder å sette seg inn i reglene de selv forvalter. Lønnsansvarlig skal både tvinge gjennom lavere trekk når loven tilsier det, og ikke trekke mer/tidligere enn det som er fastsatt. Dette er en del av jobben, og dersom du ikke gidder fordi det er "merarbeid" er du en slurvekopp, som skaper merarbeid for andre igjen. 

TS, ring namsmannen, de er firkantet, men hjelpsomme med ting som dette, så lenge du legger det frem på en saklig måte. De kan stramme opp lønnsavsarlig, og også reversere trekk. 

Anonymkode: 10738...19f

• Liker 4
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

indirekte er jo dette "alle andre" 

Men direkte er det fakta

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men direkte er det fakta

hva er det du gjør nå? Hvems fakta? Ts sitt? Ditt? hva ønsker du oppnå? Gi TS en form får dårlig samvittghet? Er det ditt syn på gode råd eller hva er greien din?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å, stakkars deg som må utføre den godt betalte jobben din, som du selv valgte å utdanne deg til. Utrolig irriterende med fagpersonell som ikke gidder å sette seg inn i reglene de selv forvalter. Lønnsansvarlig skal både tvinge gjennom lavere trekk når loven tilsier det, og ikke trekke mer/tidligere enn det som er fastsatt. Dette er en del av jobben, og dersom du ikke gidder fordi det er "merarbeid" er du en slurvekopp, som skaper merarbeid for andre igjen. 

TS, ring namsmannen, de er firkantet, men hjelpsomme med ting som dette, så lenge du legger det frem på en saklig måte. De kan stramme opp lønnsavsarlig, og også reversere trekk. 

Anonymkode: 10738...19f

Ja, takk har tatt kontakt med de igjen. Namsmann har kun vært grei med meg å de vet hele bakgrunn til påleggstrekket da det har vært politisak.

Namsmann anbefalte meg å søke gjeldsordning, da har å tilbyd  seg å hjelpe meg ekstra med hele prosessen. 

Arbeidsgiver har gjort feil her når de ikke følgte oppdatert trennplan fra namsmannen,  det var namsmannen klar på. 

Er mulig jeg får tilbake summen som er trekt for mye å.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...