AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #21 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da er det en naturlig forklaring. Kan vi bare slutte og sykeliggjøre alt og lete er etter en diagnose der det ikke er en diagnose? Anonymkode: 34b57...192 Det er jo definitivt en diagnose. Folk som lider av angst vet jo at frykten deres er irrasjonell. Anonymkode: 3991d...744
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #22 Skrevet 12. august 2021 Mange av dere beskriver angstanfall, det er ikke det samme som panikkanfall. Det er tre viktige ord som er forskjellig. Panikkanfall. Angstanfall. Panikkangst. Panikkanfall er utav det blå uten trigger og tydelig/kjent årsak. Som lyn fra klar himmel. Varer i et par minutter maks. Det stopper like fort som den kommer. Det er umulig å kontrollere det og umulig å avverge og forespeile. Det blir mindre skummelt og ubehagelig hvis du er trygg på deg selv og dine panikkanfall. Men der og da i anfallet så får du litt blackout og panikk, men sekunder etterpå så kan du tenke og føle at du overreagerte. Er panikkanfallene fortsatt ukjent for deg, så kan det gå over til angstanfall hvor du også får angst for angsten. Et panikkanfall, to eller tre anfall i løpet av livet, er ikke panikkangst. Angstanfall er angst som stiger over tid og det kan komme brått i et anfall. Det er svakere enn panikkanfall og man kan ha en form for kontroll og mental klarhet oppi det ukontrollerbare. Du får ikke nødvendigvis den blackout-panikken. Det har alltid en trigger, ukjent og kjent trigger. Et angstanfall kan vare fra alt fra 5 minutter til timer og til og med dager. Du kan brygge på et anfall i et døgn eller dager før det eksplodere i et eller flere anfall som ligner panikkanfall men som ikke er panikkanfall. Men man kaller ofte disse anfallene for panikkanfall, fordi det er jo panikk men ikke blindpanikk. Panikkangst er en lidelse med perioder med flere panikkanfall, og også angstanfall som er som oftest bundet med angst for angsten. Du forventer og frykter nye panikkanfall. Du kan også ha mange triggere, enten på grunn av fobisk angst eller dårlige opplevelser med panikkanfall tidligere og ofte er det ganske kompleks. Som f.eks har du hatt et stygt og ubehagelig panikkanfall på bussen, så kan du utvikle angst for angsten i de situasjoner og du vil da ha risiko for å utvikle angstanfall. Har du generelt høyt angstnivå, så kan man også ha lavere terskel for både panikkanfall og angstanfall og det er ofte med de to sammen at man får panikkangst lidelse. Veldig mange, også profesjonelle psykologer kaller anfall som er angstanfall for panikkanfall. Jeg gjør også det (men kun når det er ingen tvil om hva slags anfall jeg beskriver) Et ekte panikkanfall er og føles helt annerledes ut og de to er ikke det samme i det hele tatt. Du har null tvil om hva som er hva, om du har opplevd begge to. Men som sagt, det er veldig vanlig å si det er det samme til tross for at det ikke er det. Anonymkode: 337ed...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #23 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det ingen stressende situasjon som utløser dette? Kan du feks sitte hjemme å få et slikt anfall? Anonymkode: 3991d...744 Ingen stressende situasjon nei. Sist jeg fikk panikkanfall satt jeg i sofaen og så på min favoritt film. Så jeg aner virkelig ikke hva som trigger det. Anonymkode: 9243d...3e3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #24 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo definitivt en diagnose. Folk som lider av angst vet jo at frykten deres er irrasjonell. Anonymkode: 3991d...744 Panikkanfall er ikke det samme som diagnose. Angstanfall er ikke det samme som panikkanfall og er en del av angst. Fobisk angst, generell angst eller PTSD. Angst er ikke nødvendigvis en lidelse og da "diagnose". Det å gråte er ingen diagnose. Selv ikke hysterisk gråt. Hyperventilering er ikke sykdom/diagnose. Det å sykeliggjøre normale reaksjoner er ikke bra! Det er mye som er ekstremt og stort når det kommer til følelser og reaksjoner, uten at det er en diagnose. Du må også skille angstlidelse og panikkangst fra normale reaksjoner. Det å vite at angsten og frykten er irrasjonell betyr ingenting. Irrelevant kommentar fra din side. Anonymkode: 337ed...8f6 1
Gjest Småbrukmann Skrevet 12. august 2021 #25 Skrevet 12. august 2021 Hannah80 skrev (2 timer siden): Er jo mange som får et panikkanfall når de sitter i godstolen og ser på tv. Eller kan få det i situasjoner hvor de ikke er utrygge. Derfor panikkanfallene kan føles så uhåndterlige. God du leser eksempel... panikkanfall kan komme i situasjoner du er tryggest. Men pekepinne for en som lurer på om det kan være det. fud folk er hårsåre her inne,
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #26 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo definitivt en diagnose. Folk som lider av angst vet jo at frykten deres er irrasjonell. Anonymkode: 3991d...744 Det svaret ga ingen mening Anonymkode: 34b57...192
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #27 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Panikkanfall er ikke det samme som diagnose. Angstanfall er ikke det samme som panikkanfall og er en del av angst. Fobisk angst, generell angst eller PTSD. Angst er ikke nødvendigvis en lidelse og da "diagnose". Det å gråte er ingen diagnose. Selv ikke hysterisk gråt. Hyperventilering er ikke sykdom/diagnose. Det å sykeliggjøre normale reaksjoner er ikke bra! Det er mye som er ekstremt og stort når det kommer til følelser og reaksjoner, uten at det er en diagnose. Du må også skille angstlidelse og panikkangst fra normale reaksjoner. Det å vite at angsten og frykten er irrasjonell betyr ingenting. Irrelevant kommentar fra din side. Anonymkode: 337ed...8f6 Dette! Anonymkode: 34b57...192
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #28 Skrevet 12. august 2021 Jeg opplevde panikkangst i en veldig psykisk krevende periode for mange år siden (midt i et brudd med en psykopatisk eks). Husker ikke så mye av anfallene, annet enn at jeg hyperventilerte, skalv og følte på en måte at jeg krøp ut av mitt eget skinn. Mistet helt kontrollen over kroppen. Grusom følelse. Anonymkode: 273ef...838
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #29 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da er det en naturlig forklaring. Kan vi bare slutte og sykeliggjøre alt og lete er etter en diagnose der det ikke er en diagnose? Anonymkode: 34b57...192 Det må gå an å spørre uten å bli beskyldt for å lete etter en diagnose. Anonymkode: 8f944...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #30 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det må gå an å spørre uten å bli beskyldt for å lete etter en diagnose. Anonymkode: 8f944...c8b Når man ikke kan ha normale reaksjoner uten å automatisk hoppe til at det kan være en psykisk lidelse så er det ikke rart man stiller spørsmålstegn ved det Anonymkode: 34b57...192
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå