AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Når du begynner med vanlig gråt som går over i hysterisk gråting med hiksting, vansker for å puste og mye hjertebank, er dette et panikkanfall? Anonymkode: 6eb48...a88
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Behøver ikke å være det, kan også bare være at noen er veldig lei seg. Anonymkode: d5a67...f48 5
Gjest Småbrukmann Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Panikkanfall går som regel over om man endrer situasjonen man er i. Feks om du får panikkanfall på bussen,å i det du er ute av bussen så er panikken borte. Neste gang du opplever det. Prøv å endre situasjonen du er i der og da. Å om det hjelper så er det mest sannsynlig ett panikkanfall.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 Lurer jeg også på. Anonymkode: 8f944...c8b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når du begynner med vanlig gråt som går over i hysterisk gråting med hiksting, vansker for å puste og mye hjertebank, er dette et panikkanfall? Anonymkode: 6eb48...a88 Nei. Panikkanfall er plutselig angst Anonymkode: 34b57...192 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 For meg starter panikkanfall med pustvansker som går over i hyperventilering som evt. avsluttes med gråt - men ikke alltid. Som nevnt over her er det situasjonsbetinget. Hysterisk gråt på måten du beskriver høres ut som noe man er veldig lei seg eller sint for og som man "hisser seg mer opp over" når følelsene først slippes ut via gråt. Anonymkode: 7acca...5ac 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 I USA er man flinkere til å skille mellom begrepsbruket. Angstanfall for situasjonsbetinget angst (feks på kollektivtrafikk, tannlege, etc), panikkanfall for angst som kommer som lyn fra klar himmel. Anonymkode: 3991d...744 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I USA er man flinkere til å skille mellom begrepsbruket. Angstanfall for situasjonsbetinget angst (feks på kollektivtrafikk, tannlege, etc), panikkanfall for angst som kommer som lyn fra klar himmel. Anonymkode: 3991d...744 Men hva heter det når man hyperventilerer til det punktet man bokstavelig talt har problemer med å puste i gråt? Anonymkode: 6eb48...a88
Gjest Svigermor Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hva heter det når man hyperventilerer til det punktet man bokstavelig talt har problemer med å puste i gråt? Anonymkode: 6eb48...a88 Hulking.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva heter det når man hyperventilerer til det punktet man bokstavelig talt har problemer med å puste i gråt? Anonymkode: 6eb48...a88 Vet ikke, men panikkanfall er jo gjerne relatert til noe psykisk. Jeg har angst med panikkanfall. Panikkanfall kan for eksempel komme ut av det blå i situasjoner som på venterommet hos legen, eller senest da jeg skulle ta koronavaksinen. Jeg var ikke lei meg eller sint eller opprørt fra før over noe, men panikken kommer av situasjonen jeg er i eller tanker som kommer krypende og bygger seg opp til jeg tilslutt mister kontroll. Anonymkode: 7acca...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke, men panikkanfall er jo gjerne relatert til noe psykisk. Jeg har angst med panikkanfall. Panikkanfall kan for eksempel komme ut av det blå i situasjoner som på venterommet hos legen, eller senest da jeg skulle ta koronavaksinen. Jeg var ikke lei meg eller sint eller opprørt fra før over noe, men panikken kommer av situasjonen jeg er i eller tanker som kommer krypende og bygger seg opp til jeg tilslutt mister kontroll. Anonymkode: 7acca...5ac Ja, i disse situasjonene har det kommet fordi jeg overdramatiserer noe veldig i hodet, de siste gangene har det hendt i forbindelse med en krangel. Anonymkode: 6eb48...a88
Purple_Pixiedust Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): I USA er man flinkere til å skille mellom begrepsbruket. Angstanfall for situasjonsbetinget angst (feks på kollektivtrafikk, tannlege, etc), panikkanfall for angst som kommer som lyn fra klar himmel. Anonymkode: 3991d...744 Hvorfor mener du det? Min erfaring fra psykiatrien er at det er noe de har uproblematiske evner til å skille på.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hva heter det når man hyperventilerer til det punktet man bokstavelig talt har problemer med å puste i gråt? Anonymkode: 6eb48...a88 Da ville jeg bare sagt at man gråter og hyperventilerer. Hysterisk gråt, kanskje. Anonymkode: d5a67...f48 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, i disse situasjonene har det kommet fordi jeg overdramatiserer noe veldig i hodet, de siste gangene har det hendt i forbindelse med en krangel. Anonymkode: 6eb48...a88 Da er det en naturlig forklaring. Kan vi bare slutte og sykeliggjøre alt og lete er etter en diagnose der det ikke er en diagnose? Anonymkode: 34b57...192 2
Hannah80 Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Småbrukmann skrev (11 timer siden): Panikkanfall går som regel over om man endrer situasjonen man er i. Feks om du får panikkanfall på bussen,å i det du er ute av bussen så er panikken borte. Neste gang du opplever det. Prøv å endre situasjonen du er i der og da. Å om det hjelper så er det mest sannsynlig ett panikkanfall. Er jo mange som får et panikkanfall når de sitter i godstolen og ser på tv. Eller kan få det i situasjoner hvor de ikke er utrygge. Derfor panikkanfallene kan føles så uhåndterlige. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men hva heter det når man hyperventilerer til det punktet man bokstavelig talt har problemer med å puste i gråt? Anonymkode: 6eb48...a88 Hva var det som utløste dette? Anonymkode: 3991d...744
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vet ikke, men panikkanfall er jo gjerne relatert til noe psykisk. Jeg har angst med panikkanfall. Panikkanfall kan for eksempel komme ut av det blå i situasjoner som på venterommet hos legen, eller senest da jeg skulle ta koronavaksinen. Jeg var ikke lei meg eller sint eller opprørt fra før over noe, men panikken kommer av situasjonen jeg er i eller tanker som kommer krypende og bygger seg opp til jeg tilslutt mister kontroll. Anonymkode: 7acca...5ac Dette vil jeg si er situasjonsbetinget angst utløst av en stressende situasjon. Iht. amerikansk norm kaller man det anxiety attack og ikke panic attack. Anonymkode: 3991d...744
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 Hannah80 skrev (8 minutter siden): Er jo mange som får et panikkanfall når de sitter i godstolen og ser på tv. Eller kan få det i situasjoner hvor de ikke er utrygge. Derfor panikkanfallene kan føles så uhåndterlige. Er dette som er ekte panic attack, utifra det man kaller det på engelsk. Anonymkode: 3991d...744
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #19 Skrevet 12. august 2021 Jeg har panikkangst, mine panikkanfall starter med intens redsel som lyn fra klar himmel. Hjertebank, prikking i hele kroppen, ønske om å flykte men aner ikke fra hva, så hyperventliering og på grunn av det ender det gjerne med at jeg gråter. Det du beskriver ligner ikke veldig.. Men hva vet jeg, jeg et ikke psykolog. Anonymkode: 9243d...3e3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #20 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har panikkangst, mine panikkanfall starter med intens redsel som lyn fra klar himmel. Hjertebank, prikking i hele kroppen, ønske om å flykte men aner ikke fra hva, så hyperventliering og på grunn av det ender det gjerne med at jeg gråter. Det du beskriver ligner ikke veldig.. Men hva vet jeg, jeg et ikke psykolog. Anonymkode: 9243d...3e3 Er det ingen stressende situasjon som utløser dette? Kan du feks sitte hjemme å få et slikt anfall? Anonymkode: 3991d...744
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå