Gå til innhold

Folk som snakker om nasjonaliteten og hjemlandet sitt 24/7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min kommer fra Midtøsten, of han snakker konstant om hjemlandet. Det er helt greit å høre på det i blant, men i det siste har det vært ekstremt. Det er til og med greit at han snakker om hjemlandet sitt til meg, men jeg synes det er litt kleint å gjøre det i store samlinger. Det er ikke alle som skjønner det, fordi det er så mye å ta innover. Han kan finne på å snakke om hvor korrupte politikerne i hjemlandet hans er, og jeg ser hvor lite andre folk bryr seg. Jeg driter i politikk når jeg er med andre. Klarer dere å høre på slikt? Eller overreagerer jeg. Jeg kan fint høre på det, men jeg føler ikke at de rundt han forstår han akkurat der

Anonymkode: 6130c...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis temaet i samtalen er korrupsjon, internasjonal politikk e.l. så er det vel greit. Vet ikke helt hva du legger i "konstant".

Å komme med utsagn som "Jeg driter i politikk når jeg er med andre" er kanskje en indikasjon på at du er unormalt lite interessert i politikk og samfunn? Personlig snakker jeg ofte med andre om politikk - men unngår det selvsagt om jeg ser den andre er helt uinteressert.

Hvis det blir for mye for deg eller du ser at andre ofte er like lite interesserte som deg, mens han holder lange monologer, så bør du ta en samtale med ham og fortelle det.

Endret av Nicathv
  • Liker 3
Skrevet

Kjæresten min er også fra Midtøsten. Han har åpna øynene mine om kompleks politikken i dette området av verden er. Vet ikke akkurat om han syter i større forsamlinger, men generelt har folk fra denne regionen en spesiell måte å klage på som er deres greie. Det er greit, tenker jeg. Mitt folk har aldri blitt forfulgt på den måten. Jeg klarte ikke helt å bry meg om saka før jeg møtte ham. Nå ser jeg at ja, det er jo folks barn og barnebarn det går i. Ikke bare at kjæresten min kom til Norge pga politiske forhold. Men også hele ambivalensen til hjemtraktene. 

Anonymkode: 315d2...762

• Liker 1
Skrevet

Veeeel... Jeg hadde en amerikansk kompis (som bor i Norge) som lovpriste USA i annenhvert åndedrag. Alt fra hvor genialt det var med inngangsdører som slo innover, til hvor fantastisk skattepolitikken der var. Alt var bedre i USA any day. Det ble for mye av alt skrytet, og jeg trakk meg ut av vennskapet. Nå, flere år senere, får jeg fortsatt følelsestunge meldinger fra ham om hvor mye han savner vennskapet vårt. Alt er så over the top hele tiden 🙄

Nå er jo ikke dette helt samme situasjon som den TS er i, men for min del skal et forhold bestå av gode konversasjoner hvor begge lytter og bidrar. Sånn enveisopplegg orker jeg ikke uansett om temaet er hjemlandet, idrett eller frimerlesamling. Man må ha variasjon i hva man pratet om. Politikk i et land langt unna er vel ikke alltid så lett å snakke om, da man faktisk ikke har peiling på hvordan det arter seg. Tror jeg hadde bedt ham roe litt ned på den praten.

Anonymkode: 1c836...9df

• Liker 1
Skrevet

Hvis man kommer fra et land med korrupsjon, vold og krig, så er det ikke rart man føler seg frustrert. Mannen min er fra et land med diverse sosiale problemer og masse korrupsjon, det var ikke før vi bodde i landet hans at jeg virkelig skjønte hvor dypt korrupsjonen der stikker. Tror det er vanskelig for oss som er oppvokst i Norge å forstå hvor frustrerende det er å bo i et slikt land. 

• Liker 5
Skrevet
Tanuki skrev (6 timer siden):

Hvis man kommer fra et land med korrupsjon, vold og krig, så er det ikke rart man føler seg frustrert. Mannen min er fra et land med diverse sosiale problemer og masse korrupsjon, det var ikke før vi bodde i landet hans at jeg virkelig skjønte hvor dypt korrupsjonen der stikker. Tror det er vanskelig for oss som er oppvokst i Norge å forstå hvor frustrerende det er å bo i et slikt land. 

Ja, det er jo sant. Men nå er han egentlig født i Norge og oppvokst her i Norge. Jeg vet ikke hvorfor jeg synes det er kleint. Er selv ikke fra Norge. Kommer fra Øst-Europa, men jeg prater aldri om mitt hjemland på samme måte. Synes det er verre å snakke om det til andre folk som faktisk ikke har noe interesse. Jeg ser at de er 0 engasjert, men vet ikke hvordan jeg skal si det til han uten å såre eller høres frekk ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er jo sant. Men nå er han egentlig født i Norge og oppvokst her i Norge. Jeg vet ikke hvorfor jeg synes det er kleint. Er selv ikke fra Norge. Kommer fra Øst-Europa, men jeg prater aldri om mitt hjemland på samme måte. Synes det er verre å snakke om det til andre folk som faktisk ikke har noe interesse. Jeg ser at de er 0 engasjert, men vet ikke hvordan jeg skal si det til han uten å såre eller høres frekk ut. 

Tror du løser dette best ved å støtte ham og så punktere samtalen. A la, ja politikk i Midtøsten er jammen komplisert! Det løses nok ikke på en kveld...Mere middag? 

Anonymkode: 315d2...762

Skrevet

Jeg kjenner mange innvandrere og det er stor forskjell på hva slags forhold de har til hjemlandet (til foreldrene). Noen glorifiserer det andre landet, noen føler seg mer hjemme der, noen har ikke noe spesielt forhold til det. Dette er ekstremt kompliserte følelser. Han har tross alt ikke valgt å komme til Norge og han føler nok en sorg over at han ikke kan bo der. Som kjæreste bør du la ham snakke om dette innimellom. Men ikke konstant, så klart. 

Anonymkode: 2e6a3...a58

• Liker 1
Skrevet

Hørtes ut som dere har ulike interesser. Hvis han er seg selv og ikke gjør noe skade, la han prate i vei. Hvis folk syntes det er uinteressant, ja da får de prøve å bytte tema. 

Ikke lag et problem ut av ingenting ;)

Anonymkode: 23682...ba4

Skrevet

At man har opplevd ting enten det er fra annet hjemland eller for eksempel barndommen her til lands, så er ikke noe frikort for å prate om det konstant. Vil si at mennesker som skal snakke om det hele tiden ikke er klar for et normalt forhold. 

Poenget er som sagt ikke om bakgrunnen er fra midt-østen, latinamerika eller Drammen, det er like slitsomt uansett :)

Anonymkode: 8146c...db1

Skrevet

Uff, det er kjedelig å høre på den samme fela 24/7 uansett hva temaet er. 

Anonymkode: 3d6c0...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...