Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er student til høsten, og signerte avtalen om lån+stipend idag. Noen som vet når jeg bør få det? Vet at andre har fått storstipendet allerede :) 

Anonymkode: 88a18...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fort søknaden er godkjent, som din er når du har signert, og skolen bekrefter at du er elev. Jeg måtte vente til første studiedag da de registrerte oppmøte, usikker på lm det er ulik praksis på skolene

Anonymkode: a6b91...261

Skrevet

Dette står faktisk svart på hvitt på lånekassen. 

Anonymkode: 56149...8ff

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så fort søknaden er godkjent, som din er når du har signert, og skolen bekrefter at du er elev. Jeg måtte vente til første studiedag da de registrerte oppmøte, usikker på lm det er ulik praksis på skolene

Er ikke søknaden min godkjent? Har jo fått tilbud? Og signert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette står faktisk svart på hvitt på lånekassen. 

Står utbetaling hver 15.måned bare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, men for å få utbetaling så vil lånekassen ha bevis på at du har møtt opp og registrert deg på skolen. Derfor får du utbetalingen etter skolestart. Dette gjelder på min høyskole kun første året. 

• Liker 1
Skrevet

Jo, om du har signert avtale så er den godkjent. Men skolen må bekrefte til lånekassen at du er student, og dette pleier å skje når du har semesterregistrert deg og møtt på skolen. Resten får av seg selv, og tar ganske kort tid 

• Liker 1
Skrevet

Jo, men for å få utbetaling så vil lånekassen ha bevis på at du har møtt opp og registrert deg på skolen. Derfor får du utbetalingen etter skolestart. Dette gjelder på min høyskole kun første året. 

Jeg er jo bekreftet student. Har fått email av skolen.

Men hvorfor har andre fått stipend for en uke siden?

Skrevet

Jo, om du har signert avtale så er den godkjent. Men skolen må bekrefte til lånekassen at du er student, og dette pleier å skje når du har semesterregistrert deg og møtt på skolen. Resten får av seg selv, og tar ganske kort tid 

Tror du ikke det går automatisk og at det er registrert i systemet deres at jeg er student? Jeg har fått mail av skolen som registrert student.

Skrevet

Tror du ikke det går automatisk og at det er registrert i systemet deres at jeg er student? Jeg har fått mail av skolen som registrert student.

Nei. Det er flere studenter som ikke møter opp første skoledag, og da har de ikke krav på støtte fra lånekassen. Jeg kan ikke svare på hvorfor andre har fått stipend, men det er dette som er vanlig rundt om. Skolen gir beskjed til lånekassen etter du har registrert deg første skoledag.

Skrevet

Nei. Det er flere studenter som ikke møter opp første skoledag, og da har de ikke krav på støtte fra lånekassen. Jeg kan ikke svare på hvorfor andre har fått stipend, men det er dette som er vanlig rundt om. Skolen gir beskjed til lånekassen etter du har registrert deg første skoledag.

Merkelig. Jeg vet jo om flere som har fått pengene 5.august og den slags.

Skrevet

Har du betalt semesteravgift og registrert deg som student? 

Anonymkode: b9920...1f1

• Liker 2
Skrevet

Merkelig. Jeg vet jo om flere som har fått pengene 5.august og den slags.

Er de førsteårs studenter? Jeg er 3 års student og fikk stipendet noen dager etter jeg betalte semesteravgiften. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er de førsteårs studenter? Jeg er 3 års student og fikk stipendet noen dager etter jeg betalte semesteravgiften. 

Jeg er førsteårs ihvertfall.

Skrevet

Tar litt tid for studenter som søker første gang. Jeg fikk 2 dager fra da jeg søkte til jeg fikk pengene inn på konto

Anonymkode: a9069...5e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tar litt tid for studenter som søker første gang. Jeg fikk 2 dager fra da jeg søkte til jeg fikk pengene inn på konto

Anonymkode: a9069...5e7

Så du måtte ikke måtte opp på skolen først?

Skrevet

Man må da ikke møte på skolen for å få stipendet. Men man må betale semesteravgift og melde seg til vurdering og undervisning. 

Anonymkode: 50879...da6

• Liker 1
Skrevet

Har du betalt semesteravgift? Du kan gå inn på siden til Lånekassen og se om alle vilkår for utbetalin ger oppfylt. Det høres ut som det er noe som mangler. Og nei, det er ikke alltid at en må møte opp på skolen før utbetalingen skjer, for det er ikke akkurat sånn at å møte opp første dag garanterer at en fortsetter å gå der.

Anonymkode: 0ca8e...61e

Skrevet
On 8/12/2021 at 12:39 AM, AnonymBruker said:

Jeg er jo bekreftet student. Har fått email av skolen.

Men hvorfor har andre fått stipend for en uke siden?

Andre fikk stipend for en uke siden fordi de søkte og signerte avtalen før deg. Du er sent ute. De fleste gjør dette i juli.

Anonymkode: c6e21...df6

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe å lure på en gang. Hvis du signerte i går, så tar det naturligvis noen dager. Nå er det helg i tillegg så behandlingstiden tar litt tid. De fleste er tidlig ute med å søke/signere for å få stipend i god tid før studiestart.

Anonymkode: c6e21...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...