Gå til innhold

Geithams, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i ren panikk fanget en geithams på soverommet mitt, ved bruk av den klassiske "kopp og bok" metoden. Problemet er at det er pappkopp, og jeg er nå redd for at den kan spise seg gjennom (tre pappkopper, for å være presis). De har kjempestore kjever og jeg har sett de spiser kjøtt fra småfugl når katten har fanget og plassert i oppkjørslen. Kan de spise seg gjennom?? 

Og ja, vet de ikke er aggressive, men denne er nok mildt sagt irritert nå, og jeg reagerer på vepsestikk. Den dør nok i koppen dessverre, om ikke den gnager seg ut først.

Anonymkode: c5145...7af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, ta den med ut. Drit I å vær en mishandler. 

Anonymkode: 75ba2...bd3

• Liker 2
Skrevet

Slipp den ut da? Ta et stykke papir over koppen så er den fanget. Slipp den deretter ut av vinduet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer som sagt på stikk, og tør ikke slippe den ut nå. Vil gjerne ha svar på spørsmålet fremfor alt det andre. Risikerer ikke liv og helse pga en geithams, sorry. 

Skrevet
Vannkoker92 skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerer som sagt på stikk, og tør ikke slippe den ut nå. Vil gjerne ha svar på spørsmålet fremfor alt det andre. Risikerer ikke liv og helse pga en geithams, sorry. 

Jeg har svart på hvordan du får den vekk. Jeg er allergisk mot slike kryp selv. Få den ut av vinduet 😊

• Liker 2
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Jeg har svart på hvordan du får den vekk. Jeg er allergisk mot slike kryp selv. Få den ut av vinduet 😊

Jeg spør ikke om hvordan jeg får den vekk, jeg spør om den kan spise seg gjennom pappkoppen

• Liker 1
Skrevet
Vannkoker92 skrev (1 minutt siden):

Jeg spør ikke om hvordan jeg får den vekk, jeg spør om den kan spise seg gjennom pappkoppen

Sett et stort glass eller et krus (som er laget av glassm stentøy el.l. som den ikke kan spise seg gjennom) over pappkoppene, hvis du er redd for at den kan spise seg gjennom. 

Anonymkode: 4803e...53d

• Liker 5
Skrevet

Den spiser seg neppe gjennom 3 pappkopper med det første. Sett en glassbolle over der igjen for å få ro i sjela 😉

• Liker 4
Skrevet

* som er laget av glass, stentøy el.l.

Skrevet
Vannkoker92 skrev (2 minutter siden):

Men er det ikke bedre om du får den vekk da? Ta et ark/papp/avis/blad  over åpningen.  Da er den fanget, så slipper du den ut gjennom vindu eller dør og så lukker du etterpå. Ferdig!

• Liker 2
Skrevet

Drep dritten 

Anonymkode: 7c5d5...34c

• Liker 1
Skrevet

Men er det ikke bedre om du får den vekk da? Ta et ark/papp/avis/blad  over åpningen.  Da er den fanget, så slipper du den ut gjennom vindu eller dør og så lukker du etterpå. Ferdig!

Jeg (ikke ts) har prøvd det trikset med fluer. Det som skjer er at jeg da kaster hele pappbegeret (som flua sitter inni) ut gjennom vinduet fordi jeg er redd for at flua skal fly inn igjen :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Lar den være. Ferdig! :)

Skrevet

Merkelig tråd 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha kjøpt en kjøttetende plante :)

Med en kjøttetende plante hjemme får du en tøff detalj som både er fin å se på og som dessuten hjelper deg å bli kvitt fluer. Bli med inn i denne fascinerende delen av planteverdenen.

Spiser kjøttetende planter virkelig insekter?

Ja. For eksempel Venus fluefelle er til og med døpt etter yndlingsretten – fluer. Bladene ser ut som store gap med huggtenner, og de er skapt for å kjenne det når et insekt på størrelse med en flue lander på bladet. Når krypet setter seg i blomsten og rører ved minst to av hårene, slår «kjeften» igjen kjevene, fluen sitter fast, og den kjøttetende blomsten utvinner næring fra byttet sitt ved hjelp av en væske som på ca. en uke bryter ned insektet.

kottatande-vaxter-600.jpg?sw=1024

https://www.plantasjen.no/kjottetende-planter.html

Skrevet

Slik fungerer det når planter spiser dyr :spise:

Kjøttetende planter over hele verden har utviklet ulike typer feller. En del klistrer fast insekter, en del fanger byttet i en skållignende plantekropp, og Venus fluefelle klapper igjen rundt byttet som en bjørnefelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...