Gå til innhold

Er det mer akseptabelt å være utro når ektefellen er syk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

sokk10 skrev (10 minutter siden):

Sex er ikke så viktig, selv om han ikke kan ha samleie så kan han bruke dildo på henne eller vibrator

Det er faktisk en del sykdommer som umuliggjør akkurat dette. Dvs at i praksis vil paret aldri mer kunne ha noen form for fysisk nærhet.

Anonymkode: 3b05b...5c9

• Liker 3

Hun burde vært åpen om sine behov før hun gikk bak ryggen på ham, og han burde også vært imøtekommende og gitt henne sin velsignelse til å innlede et seksuelt forhold med en annen mann. Hva han faktisk synes om saken er forsvinnende lite viktig. Det ville vært det riktige å gjøre.

Å elske noen innebærer å sette den andres behov over sine egne. Det kan jeg ikke se at noen av partene har gjort.

• Liker 2
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

sett , sett, sett, ikke sett den siste, alt er lest fra før av før du sendte

denne tråden har ingenting med utroskap å gjøre, så kan ikke sammenlignes, ts planlegger å være utro, men vil bare høre om hvor mye dømt hun vil bli eller hadde håpet på at folk skulle gi henne en tommel opp siden han er syk.

forskningen går på menn som går når kvinnen blir alvorlig syk og de ikke gidder mer. 

jeg er helt for at hun tar skilsmisse og går, det er den riktige måten, man kan ikke avslutte sexlivet som 30 åring om det er så viktig for deg, det er helt innenfor og helt forståelig, men ts skal ha i pose og sekk og det er det som er gale her

så ikke bland inn utroskap i tunge tider, med å ta skillsmisse i enkelte settinger som dette

so_what skrev (1 minutt siden):

Hun burde vært åpen om sine behov før hun gikk bak ryggen på ham, og han burde også vært imøtekommende og gitt henne sin velsignelse til å innlede et seksuelt forhold med en annen mann. Hva han faktisk synes om saken er forsvinnende lite viktig. Det ville vært det riktige å gjøre.

Å elske noen innebærer å sette den andres behov over sine egne. Det kan jeg ikke se at noen av partene har gjort.

Han burde ingenting, han burde kastet henne back to the streets where she came from

ja til en viss grad, ikke utroskap, jesus christ hva er i veien med dere kvinner, meg meg meg meg meg meg og meg, er 90 prosent av kvinner manipulatorer og narsisister?

Endret av sokk10
ClausSaus skrev (1 time siden):

Alternativ vri:

Hva om en mann hadde gjort det samme bak ryggen på sin alvorlig syke kone?

Fortsatt greit, jenter?

Ja, hadde vært helt greit for meg. Jeg unner mannen min sex selv om jeg ikke skulle klare å gi ham det og pliktfølelsen gjorde at han ikke klarte å forlate meg. 

Anonymkode: f40d3...ec8

• Liker 4

Annonse

so_what skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i det med å være åpen og ikke gå bak ryggen. Men uenig i at det å gi sin velsignelse til å ha sex med andre er riktig og noe han burde. For i et monogamt forhold, blir man gjerne såret av at partneren er med andre. Uansett om man gir sin velsignelse eller ikke, betyr ikke det at man kjenner seg mindre såret, føler seg mindre sveket, føler mindre på at det er de to og at de elsker hverandre nok til å ikke velge andre. For mange vil hele poenget med et forhold bortfalle dersom partneren skal velge å være med andre. Det holder å være ærlig og la partneren få velge. Kjærlighet i et forhold mellom to mennesker i et forhold er ikke alltid lett, og i en situasjon som dette må den friske ta et valg. Den syke er ikke egoistisk så lenge hen lar den friske ta valget selv. 

Anonymkode: 89709...ec1

sokk10 skrev (19 minutter siden):

sett , sett, sett, ikke sett den siste, alt er lest fra før av før du sendte

Hvis du alt vet om dette, hvorfor spør du? 

Anonymkode: 98d2f...24d

• Liker 4
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du alt vet om dette, hvorfor spør du? 

Anonymkode: 98d2f...24d

du nevnte menn gjør det samme men værre, denne tråden handlet om utroskap, forskningen du referete til er menn som skiller seg når konen blir avlorlig syk, ikke som er utro og later som at alt er fint fordi hun "fortjener det"

Altså, for å presisere:

Utroskap er uakseptabelt uansett årsak. Det er ikke bittelitte grann mindre uakseptabelt fordi partneren er syk eller hva enn grunn man måtte komme opp med for å rettferdiggjøre et slikt tillitsbrudd. Det skal ikke skje.

Samtidig er det uakseptabelt å ikke anerkjenne at partneren har et behov som du selv ikke er i stand til å dekke, ikke engang delvis. Eventuelt å anerkjenne det, men å uten diskusjon vurdere det dithen at din egen "possessiveness" er hensynet som veier tyngst i dette dilemmaet. Det er helt normalt ha ha ONS eller andre former for uforpliktende sex når man er singel, uten at følelser spiller en rolle i det. Det er da vitterlig mulig å få til det samme selv om man har en partner hjemme. Og du som sengeliggende, syk partner trenger ikke nødvendigvis å være fullstendig komfortabel med hva som foregår, men når du er så heldig å ha funnet deg noen som ikke bare er villig til, men tar det som en selvfølge at vedkommende skal stelle deg og generelt vie seg til deg når du er på ditt aller mest sårbare, så skal du bite i deg den usikkerheten og innse at sykdommen din ikke bare rammer deg selv. Kompromisser skal inngås. Og når partneren din lufter ett vesentlig behov - et behov som ikke påvirker hva partner føler for deg eller er villig til å gjøre for deg - så skal du virkelig ikke være mer selvsentrert enn at du aksepterer kompromisset uten betenkningstid. På den måten stiller du deg i en situasjon der du tillater deg selv å leve ut dine siste dager omringet av mennesker du elsker, og som elsker deg tilbake.

• Liker 6

Jeg syns personlig at det er både akseptabelt og forståelig. Hvis det er det som trengs, for å klare å fungere på hjemmebane. Akkurat i dette tilfellet så tenker jeg at det man ikke vet, har man ikke vondt av. 

• Liker 6

Annonse

Hårstrikk79 skrev (1 time siden):

Jeg syns personlig at det er både akseptabelt og forståelig. Hvis det er det som trengs, for å klare å fungere på hjemmebane. Akkurat i dette tilfellet så tenker jeg at det man ikke vet, har man ikke vondt av. 

Veldig uenig. Jeg synes sviket er desto større når partneren er syk. Man svikter ikke partneren sin på sitt aller mest sårbare.

• Liker 1
ClausSaus skrev (8 timer siden):

Alternativ vri:

Hva om en mann hadde gjort det samme bak ryggen på sin alvorlig syke kone?

Fortsatt greit, jenter?

En mann som ikke går sin vei fra forholdet når han ikke får sex lenger? Finnes ikke. Ingen menn i dag er så tro mot familien og blir for barnas skyld, når de ikke får noe sex hjemme.

Anonymkode: 9ffa2...f25

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her er saken: En kvinne er gift med en alvorlig syk mann. Sykdommen oppsto et stykke ut i ekteskapet. Han kan ikke ha sex eller ta noe ansvar i hjemmet. Hun kunne valgt å gå, men pliktfølelsen overfor familien er sterk, og mannen ville vært helt fortapt uten henne. Hun er i praksis eneforsørger for barna og sykepleier for mannen.

En gang eller to i måneden har hun sex med en singel mann, fordi hun har et voldsomt behov for nærhet og sex. Dette er hemmelig for kvinnens ektemann, som ville blitt knust om han visste det.

Spørsmål: Dømmer dere henne moralsk mindre hardt, mer hardt eller like hardt som om hun hadde vært i et forhold med en normal mann som hun kunne gått fra?

Anonymkode: b5dd5...835

Hvorfor tenke moral å etikk? Hun må bare gjøre det hun føler for. Å slippe å tenke over hva samfunnet synes om saken. Eller andre sine meninger. Tross alt hennes private affære. Livet er for unik for enhver individuell til å sammenligne, eller kopiere. 

For meg virker det som vedkommende, trenger noe å grunn, eller noe som helst forklaring, (noe som ikke fins) med å finne fred meg seg selv. Igjen hvorfor tærer samvittigheten på kvinnen? Min objektive perspektiv på dette er nok at, hun ikke tok denne diskusjonen opp med mannen sin. Går jo an å bruke ufattelig mye leketøy. Men siden det ikke er inne på tanken til vedkommende. Så tenker jeg at vedkommende har tatt det valget for lenge siden. 

Derfor tror jeg at samvittigheten tærer, fordi vedkommende aldri tok diskusjonen opp med mannen din. I frykt for ja, gudene vet. Å ikke tenk at hun har dårlig samvittighet, på grunn av moral å etikk. Slik som jeg ser det, vedkommende har dårlig samvittighet av andre grunner å ikke på grunn av moral å etikk. 

Men igjen hva vet jeg. Alt dette er bare mine objektive spekulasjoner. 

Endret av k0u
Annonse
k0u skrev (15 minutter siden):

Hvorfor tenke moral å etikk? Hun må bare gjøre det hun føler for. Å slippe å tenke over hva samfunnet synes om saken. Eller andre sine meninger. Tross alt hennes private affære. Livet er for unik for enhver individuell til å sammenligne, eller kopiere. 

For meg virker det som vedkommende, trenger noe å grunn, eller noe som helst forklaring, (noe som ikke fins) med å finne fred meg seg selv. Igjen hvorfor tærer samvittigheten på kvinnen? Min objektive perspektiv på dette er nok at, hun ikke tok denne diskusjonen opp med mannen sin. Går jo an å bruke ufattelig mye leketøy. Men siden det ikke er inne på tanken til vedkommende. Så tenker jeg at vedkommende har tatt det valget for lenge siden. 

Derfor tror jeg at samvittigheten tærer, fordi vedkommende aldri tok diskusjonen opp med mannen din. I frykt for ja, gudene vet. Å ikke tenk at hun har dårlig samvittighet, på grunn av moral å etikk. Slik som jeg ser det, vedkommende har dårlig samvittighet av andre grunner å ikke på grunn av moral å etikk. 

Men igjen hva vet jeg. Alt dette er bare mine objektive spekulasjoner. 

Det er mange i denne tråden som trekker frem at kvinnen bare kan bruke dildo og leketøy.

Kan dildo og leketøy erstatte armer som holder rundt deg, stryker og koser med deg, altså nærheten og intimiteten som sex gir?

• Liker 5
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er mange i denne tråden som trekker frem at kvinnen bare kan bruke dildo og leketøy.

Kan dildo og leketøy erstatte armer som holder rundt deg, stryker og koser med deg, altså nærheten og intimiteten som sex gir?

Beklager at jeg ikke valgte å skrive mer i min oppfatning å begrunnelse. Jeg trakk ikke den frem, da det ikke var så betydelig i saken. Da jeg skrev at siden vedkommende ikke tok den løsningen, så følget jeg den logikken videre. Hun har nok sikkert tenkt på den løsningen. Men fortsatt er det ikke nok. At hun valgte en annen løsning. Ergo hun har sine lyster å behov. Men behovet hennes å lystene hennes er større enn, valget med at hun velger å ta denne praten opp med mannen hennes.  

Det er ett interessant fenomen det der. Når risken er høyere og tapet kan være høyere. Velger man noe annet. Som i dette tilfellet her. Tapet hennes er mye høyere, dersom hun tok praten med mannen. Å det kunne gå mye galt. Å den gale greien, veier mer, enn hennes lyster å behov.  

Så hvorfor får hun dårlig samvittighet da? Ser du logikken min nå? Jeg tenker at det er på grunn av at, hun har underbevisst gjort noe, som hun har mistet. Som i rapporten mellom med den man giftet seg med. Ekteskapet. Hun tok ett valg, som i ekteskap skal man egentlig diskutere igjennom. Å det må hun leve med resten av livet. Enten som i hemmelighet, eller ei. 

Jeg dømmer henne overhodet ikke. Det må være svært krevende å ha en partner som er alvorlig syk over lang tid. Man skal være sterk for begge, gjøre det meste alene, og man mister ofte både sexen og nærheten som følger med. Er det en tid i livet man trenger sex og nærhet så er det i en slik situasjon. Det gir kraft og renser hodet for slagg. Hvis jeg blir alvorlig syk og ikke lenger har sexlyst eller ork kommer jeg til å oppfordre mannen min til å skaffe en elskerinne.

so_what skrev (6 timer siden):

Altså, for å presisere:

Utroskap er uakseptabelt uansett årsak. Det er ikke bittelitte grann mindre uakseptabelt fordi partneren er syk eller hva enn grunn man måtte komme opp med for å rettferdiggjøre et slikt tillitsbrudd. Det skal ikke skje.

Samtidig er det uakseptabelt å ikke anerkjenne at partneren har et behov som du selv ikke er i stand til å dekke, ikke engang delvis. Eventuelt å anerkjenne det, men å uten diskusjon vurdere det dithen at din egen "possessiveness" er hensynet som veier tyngst i dette dilemmaet. Det er helt normalt ha ha ONS eller andre former for uforpliktende sex når man er singel, uten at følelser spiller en rolle i det. Det er da vitterlig mulig å få til det samme selv om man har en partner hjemme. Og du som sengeliggende, syk partner trenger ikke nødvendigvis å være fullstendig komfortabel med hva som foregår, men når du er så heldig å ha funnet deg noen som ikke bare er villig til, men tar det som en selvfølge at vedkommende skal stelle deg og generelt vie seg til deg når du er på ditt aller mest sårbare, så skal du bite i deg den usikkerheten og innse at sykdommen din ikke bare rammer deg selv. Kompromisser skal inngås. Og når partneren din lufter ett vesentlig behov - et behov som ikke påvirker hva partner føler for deg eller er villig til å gjøre for deg - så skal du virkelig ikke være mer selvsentrert enn at du aksepterer kompromisset uten betenkningstid. På den måten stiller du deg i en situasjon der du tillater deg selv å leve ut dine siste dager omringet av mennesker du elsker, og som elsker deg tilbake.

Jeg er fremdeles ikke enig i dette. Jeg ville aldri vært i et forhold med noen som valgte å ha sex med andre, uansett situasjon. Om jeg var veldig syk, ville jeg heller ikke ønsket det. Jeg hadde selv slått opp foran å være i et forhold med noen som ønsket å hjelpe meg, men samtidig valgte intimitet med andre. Det finnes vel støtteordninger som gjør at man får den hjelpen man trenger uansett, og selv om det kunne gjort meg mindre lykkelig enn uten personen jeg elsket, ville det vært rett valg for meg å ikke godta et forhold med en mann som valgte sex med andre. Jeg synes ikke dette er egoistisk. 

Anonymkode: 89709...ec1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...