Gå til innhold

15-åringen fikk alkohol av foreldrene til venninnen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 22.18):

Såpass. Interresant. Ja da vet jeg det. 
Jeg har en tenåring i hus, hun er riktignok «bare» 15 og har ikke «startet» å drikke, men jeg var/er litt sånn at jeg vil heller at hun skal få med noen øl/cider av meg enn å drikke ren sprit fra gutta i to-tre trinn over - å falle ned en skråning å slå ut fortenna sine, som morra hennes gjorde da hun var på den alderen. Altså meg. 🥲 

Vanskelig alder å være pedagogisk korrekt mamma for. 
Men jeg hadde aldri gitt til venninnene hennes og jeg hadde aldri akseptert at hun fikk fra andres foreldre. Helt uaktuelt. 

Anonymkode: cd839...819

Problemet er at det letter å drikke ren sprit etter et par øl/sider. 

Husker fra videregående at de barna som fikk med hjemme fra drakk like mye som oss andre. 

Anonymkode: de6fb...8ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.8.2021 den 22.56):

Å stjele andres eiendom og å drikke alkohol som mindreårig er langt fra sammenlignbare situasjoner. 

Anonymkode: 3ac68...c66

Begge deler er ulovlig 

Anonymkode: b89b0...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (På 12.8.2021 den 1.47):

🙂

Poenget mitt var at det er tilnærmet umulig å være avsvimt pga. hasj. Alle de andre tingene du nevner er jo mye, mye sterkere og kan ha umiddelbare farlige konsekvenser (avhengig av hva slags tabletter, selvsagt). Det er ikke tilfellet med cannabis. Det blir litt som å skrive "hun var avsvimt på sprit og kaffe". Hvis den som leser aldri har prøvd kaffe før og ikke vet noe særlig om det, så får man inntrykk av at kaffe er farlig og kan føre til at man kan ende opp liggende avsvimt, noe som jo ikke er riktig.

Den eneste negative reaksjonen jeg har hatt på rus (ikke at jeg har testet annet enn alkohol og canabis) var på røyking. 

Anonymkode: dbef8...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 2021-8-12 den 19.54):

Du er helt ute og kjører. 
Gjennomsnittlig debutalder for alkohol synes å være stabil i Norge med omkring 14,5 år for øl og 15 år for vin og brennevin.

Og du ønsker at ditt barn og h'ns venner skal være blant de 50% som er helt gjennomsnittlige eller yngre, og ikke blant de 50% som er eldre? 

Anonymkode: ea72d...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, politi og barnevern er ikke drøyt. Det er helt på sin plass. Å servere alkohol til barn er drøyt og ulovlig! 

Anonymkode: 9b552...d42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv unger på den alderen som ikke har begynt å drikke enda, men for all del. Skal de drikke så skal de heller få av meg enn å gå å nærmest prostituere seg for å få tak i drikke. For drikke får de tak i uansett. 
Når jeg var 15 så kjøpte vi luguber vin og hjemmelagd sprit av en snuskete kar i 50 åra og jeg vil tro det er bedre at de får av meg enn å finne på tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bedre at de får smake på alkohol under trygge omgivelser en at de skal drikke seg kanondrita eller enda værre, noen putter noe i drinken dems når de er ute. Det er forskjell på å skjenke ungdommene sine og la de smake. Jeg tror det kan bidra til et normalt forbruk av alkohol. Kjenner flere som har fått alkohol av foreldrene før de ble 18, og det har gått helt fint med de. Men å gi andre sine barn alkohol er kanskje ikke så lurt da foreldrene skal bestemme dette selv. 

Har man ikke med seg alkohol selv heller, (om man får med seg litt øl hjemmefra) så drikker man det man får servert eller det man kan få tak i. Ofte ikke en god ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du ønsker at ditt barn og h'ns venner skal være blant de 50% som er helt gjennomsnittlige eller yngre, og ikke blant de 50% som er eldre? 

Anonymkode: ea72d...da8

Det er ganske mye færre som er vesentlig yngre enn 15 år enn som er over det. Så veldig mange, godt over 50%, drikker i løpet av året de er 15 år.

Når det er sagt håper jeg at barna mine ikke er på utpregede fyllefester før de er litt eldre. Om de smaker alkohol før de er 18 år, vil ikke plage meg nevneverdig. Det er omstendighetene rundt som kan være bekymringsfullt. Skulle jeg valgt, hadde jeg valgt at debuten med alkohol hadde skjedd hjemme hos oss eller en venn av barna der vi  eller vennens foreldre var hjemme fremfor hjemme alene fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor "normalt" dette er, er det likevel forbud iht norsk lov.

Anonymkode: 33bbc...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cocacola2 skrev (1 time siden):

Det er vel bedre at de får smake på alkohol under trygge omgivelser

Det kan du gjerne mene, men det er likevel ikke opp til venners foreldre å ta den beslutningen på vegne av foreldrene. 

Anonymkode: 3b282...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan du gjerne mene, men det er likevel ikke opp til venners foreldre å ta den beslutningen på vegne av foreldrene. 

Anonymkode: 3b282...16e

Jeg skrev jo at det ikke var greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj! Jeg hadde nok ikke reagert noe særlig om de hadde fått et halvt glass vin eller fått en øl til middagen selv om det er litt spesielt å gjøre, men å gi 2 sekspakninger til 4 15-år gamle jenter, det er laaaangt over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...