Gå til innhold

15-åringen fikk alkohol av foreldrene til venninnen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så drama noen her er! Hva med å snakke med foreldrene før man involverer barnevern og politi?! Har dere ikke vært 15-16 år selv? Folk behandler ungdommen som porselen altså…

Anonymkode: 42926...846

Ja, jeg har vært 15-16 år selv, og mine foreldre lot meg aldri drikke alkohol før jeg ble myndig. Jeg drakk øl et par ganger da jeg var 17, men det var ikke foreldrene mine jeg fikk ølen fra. 

Skrevet
Brunello skrev (12 minutter siden):

Det kan bli en ganske høy pris for datteren å betale dersom hun gjør det. 
Det er idiotisk å gi alkohol til andres mindreårige barn, men man må roe litt ned. Det er tross alt ganske vanlig at 25-åringer drikker alkohol. Og når det gjøres hjemme hos noen med foreldrene hjemme, er det mye bedre enn at ungdommene er på hjemme alene fest.

Jeg vet ikke hvilke kretser folk vanker i her, men hos oss er det IKKE vanlig å drikke alkohol når man er 15. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor alle som svarer på innlegget ditt skal utbrodere om hvordan de hadde det med alkoholvaner da de var ung. Det har jo null relevans i dagens samfunn og kan faktisk ikke sammenlignes. Med mindre man bor på bøgda. Der er det fortsatt slik at konfirmerte anses som gamle nok til å drikke.

Nå vet ikke jeg hvor i landet det er snakk om. Men dersom en forelder i vårt nærmiljø hadde servert mindreårige alkohold, så hadde vedkommende ganske raskt befunnet seg på boligjakt. Det hadde blitt svært vanskelig for vedkommende å bli boende etter et sånt stunt. 

Jeg hadde troppet opp og gitt foreldrene en skyllebøtte. Anmeldt det og sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Og barnet mitt hadde naturligvis ikke fått henge sammen med barnet det gjelder. Selv om det ikke er barnet sin feil.

Anonymkode: 83974...82a

Helt enig med det som gjelder erfaringer. Særlig i nord var det veldig mange for 20-30 år siden som drakk da de var rundt 12 år. Mange hadde også klammeri med loven - er dette eksempel til etterfølgelse? I dag vet vi bedre og vi sikrer våre barn på helt annen måte. Vi kjøper bilstoler til dem, forlanger at de sykler med hjelm, sjekker hvordan det går med dem, lar være å røyke innendørs og så videre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er nok ingen krise.

Jeg kjøpte øl, vin og sprit til barna mine selv før de var 18. ingen av de sliter med alkohol nå idag.

De drakk det de hadde med seg og ikke noe annet. De visste utmerket godt at å ta imot fra andre kunne inneholde narkotika.

Anonymkode: fb4cd...513

Bare fordi du har gjort noe ulovlig og straffbart, betyr det ikke at det er greit. En mor som forsyner barna sine med alkohol. Jeg har ikke ord.

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvilke kretser folk vanker i her, men hos oss er det IKKE vanlig å drikke alkohol når man er 15. 

Du er helt ute og kjører. 
Gjennomsnittlig debutalder for alkohol synes å være stabil i Norge med omkring 14,5 år for øl og 15 år for vin og brennevin.

• Liker 1
Skrevet

Ta en prat med de foreldrene. Men å blande inn bv og politi er faktisk temmelig drøyt. Kommer nok langt med en samtale med foreldrene. Og for all del ikke kjeft på datteren din.

Anonymkode: 28e65...e0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg må nesten le ..

Dette er blitt motbevist for lenge siden. 
Det du sender med barna av alkohol på fest kommer bare som en bonus til alt det andre en får tak i. 
Jeg er over 50, men skjønner at en ikke er fornøyd med to pils overlevert fra far inkl et klapp på hodet og «kos deg « 

Anonymkode: 3ace4...894

Jeg lo🤭

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg har vært 15-16 år selv, og mine foreldre lot meg aldri drikke alkohol før jeg ble myndig. Jeg drakk øl et par ganger da jeg var 17, men det var ikke foreldrene mine jeg fikk ølen fra. 

Selv om de fleste foreldre ikke gir barna alkohol, aksepterer de stilltiende at de drikker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er nok ingen krise.

Jeg kjøpte øl, vin og sprit til barna mine selv før de var 18. ingen av de sliter med alkohol nå idag.

De drakk det de hadde med seg og ikke noe annet. De visste utmerket godt at å ta imot fra andre kunne inneholde narkotika.

Anonymkode: fb4cd...513

Så du valgte å gjøre deg til lovbryter?

Anonymkode: 33bbc...fc6

Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Du er helt ute og kjører. 
Gjennomsnittlig debutalder for alkohol synes å være stabil i Norge med omkring 14,5 år for øl og 15 år for vin og brennevin.

1. Du må ikke blande debutalder (altså når man først fikk smake alkohol i det hele tatt - betyr ikke at man fortsetter å drikke videre) og alderen der man begynner å drikke jevnlig.

2. Enkelte områder trekker nok ned, mens andre trekker opp. Det blir det samme som gjennomsnittsalder for første fødsel i Norge - det er store variasjoner mellom Nord-Norge og Oslo, for eksempel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du valgte å gjøre deg til lovbryter?

Her ser man hvor mye drikkepress det er i Norge, når foreldre kjøper alkohol til sine mindreårige barn. Jeg er så glad for at jeg fant meg en avholdsmann.

• Liker 1
Skrevet
Littlekolibri skrev (20 timer siden):

Sikkert ikke det personen mener. Jeg er 31 år nå. Da jeg og bestevenninna mi var 15 år kjøpte mamman min oss en 6 pack hver til helgene sånn at vi ikke skulle få eldre gutter til å ordne det for oss og for at vi skulle drikke øl og ikke drikke hjemmebrent på gårdene. Foreldrene Til veninna Mi var altfor strenge med henne å derfor hjalp det henne gjennom hele ungdomstiden at mamman min gjorde det.. vi fortalte det aldri til noen . Hun ga oss tillit og vi ga henne tillit tilbake. Vi kom hjem klokken halv 4 på mårran som var avtalen alltid. Hun sendte med oss penger til taxi fordi vi ikke skulle rave gatelangs.. FØR  hun gjorde dette stjal vi øl på butikken ,og drakk hjemmebrent på fjortis festene. Vi ravet i gatene og gjorde bare faenskap i hevn fordi vi ikke kunne få kose oss å leve ut ungdomstiden som er den beste tiden. At TS sier dette var HJEMME hos foreldrene syntes jeg er veldig okei. Det er jo under oppsyn av voksne ?? Den settingen er hvertfall mer akseptabel i mitt hode enn det moren min gjorde. Det moren min gjorde kan jeg veldig godt skjønne at ikke blir like godt imøtekommet . Det er jo egentlig feil å gjøre som hun gjorde og utfallet kan bli forskjellig og det kunne skjedd en katastrofe da...hehe... men vi var hvertfall veldig lydige ungdommer som følte at vi fikk TILLIT og at hvis vi ga henne tillit tilbake så kunne det gå toveis...men som min mamma sa : hvis taxi pengene ikke går til taxi ? Da er det slutt på det...og hvis dere synlig er over dere drita fulle når dere kommer hjem ? Ja da blir det slutt på den Tuborg pakken til dere hver.. hun hadde vel skjønt at alt man ikke får lov til det vil man prøve å gjøre i protest.. sier foreldrene gå til venstre så går mange ungdommer til høyre ,desverre. Men selvfølgelig ! Hvis du om forelder ikke likte dette og er forbanna så kanskje ikke lage sånn forferdelig mye ut av det? Kanskje ringe på en høflig måte å bare si at du vet at alle er forskjellige i forelder rollen ,men at du håper de i ettertid kan respektere at din datter eller sønn IKKE skal bli servert alkohol under noen omstendigheter. Men du må jo selvfølgelig regne med at det er DU som står igjen som den upopulære forelderen ,imens foreldrene til veninna til din datter vil bli favorisert av ungdommene . Hehe. Vi kjenner jo til alt det der. Husker jeg pleide å være hos foreldre til n kompis av meg åsså og der fikk jeg 2-3 glass med vin hver gang jeg var på middag eller overnattet der i helgene. Var ikke noe oppstyr rundt det. Har bare gode minner..! 🙂 hyggelige mennesker og ikke ‘’narkiser’’ Heller. På sankthansaften hadde de alltid båten ute på vannet og da fikk vi reker og hvitvin ombord- i båten 💃👍🇳🇴☀️🥂 

håper du klarer å finne en middel vei og kanskje ikke angripe foreldrene altfor mye? Siden folk er så forskjellige og er ikke sikkert de har ment noe vondt med det. Kommer mye Ann på hvordan ditt eget barn er ? Noen er full i ADHD , veldig rebelsk , kanskje veldig frekk / ulydig ? Noen er kjempe pliktoppfyllende og er ikke stor drikkere. Før eller siden (om bare noen få år) så bestemmer du ikke det lenger uansett. Kanskje gi litt slipp? For igjen å slippe å være så irritert. Uansett hva du tenker så lykke til .. håper det blir en grei løsning. God sommer videre .

Hjelpe meg! Hvilken oppvekst er det du har hatt? Hun kjøpte en 6 pack til dere hver helg da dere var 15 år og dere fikk være ute til kl FIRE? Beklager å måtte si det, men dette er ikke normalt. Og dine forsøk på å normalisere det gjør det bare verre for deg. Påtide å innse at du ikke har hatt en A4 oppvekst og satse på at du ikke viderefører disse verdiene og holdningene til egne barn. 

Anonymkode: 83974...82a

• Liker 7
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (4 minutter siden):

Her ser man hvor mye drikkepress det er i Norge, når foreldre kjøper alkohol til sine mindreårige barn. Jeg er så glad for at jeg fant meg en avholdsmann.

At en selv som voksen drikker alkohol, betyr ikke at en forer mindreårige med det.

Som et par stykker over her skrev, så ville jeg meldt til politiet og barnevernet. Det denne moren gjorde, er et lovbrudd.

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (7 minutter siden):

1. Du må ikke blande debutalder (altså når man først fikk smake alkohol i det hele tatt - betyr ikke at man fortsetter å drikke videre) og alderen der man begynner å drikke jevnlig.

2. Enkelte områder trekker nok ned, mens andre trekker opp. Det blir det samme som gjennomsnittsalder for første fødsel i Norge - det er store variasjoner mellom Nord-Norge og Oslo, for eksempel. 

Jeg trodde både Nord-Norge og Oslo var tidlig ute. Det er relativt godt kjent at alkoholen flyter i ungdomsmiljøene i Oslo vest.

• Liker 1
Skrevet

Statistikk fra FHI:

Om lag 50 % av norske 15-16-åringer har drukket alkohol det siste året, og en av fem svarte at de har vært fulle.

Andelen ungdommer på 10. trinn som oppga å ha vært tydelig beruset i løpet av siste år var 24 % for gutter og 25 % for jenter. 

Andelen som oppga å ha vært full/beruset noen gang var 23 % i 2019. For siste 12 måneder var tallet 19 %.

Prosentandel norske 15-16-åringer som hadde drukket minst 40 ganger i livet var 5%, minst 20 ganger siste 12 måneder var 4%, og minst 6 ganger i løpet av de siste 30 dagene var 4%.

Prosentandel 15-16-åringer som hadde vært full/beruset noen gang var 23%, i løpet av de siste 12 månedene 19%, og i løpet av de siste 30 dagene 8%. 

Blant elever som går første år på videregående opplæring, er andelen som oppgir å ha vært beruset noen gang, dobbelt så høy som for elever på 10. trinn. Blant elever som går tredje år i videregående opplæring, oppgir 80 % at de har vært beruset siste år.

https://www.fhi.no/nettpub/alkoholinorge/omsetning-og-bruk/alkoholbruk-blant-ungdom/

Anonymkode: 15867...db2

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs akkurat hvor godt forhold man har til sine foreldre. Mine foreldre var mindre strenge med meg enn mine venninners foreldre. Nettopp derfor drakk jeg aldri mer enn det jeg fikk med meg (et par øl), mens andre venninner drakk seg stupfulle på andres sprit og måtte sove av seg rusen hos "hvem som helst" for de ikke turte komme hjem til sine strenge foreldre. Jeg fikk frihet under ansvar og hadde ikke samvittighet til å misbruke den tilliten jeg fikk. Mine venninner gjorde derimot masse, uoverveide greier fordi deres strenge foreldre ikke ga dem den tilliten.

Anonymkode: 3ebb7...ad1

Det kan godt være, men normalen er at de drikker det de evt får av foreldre og i tillegg drikker annet. Det er helt hinsides å gi alkohol til 15åringer!

Anonymkode: 988e3...00e

• Liker 1
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Onkel jobber i politiet, og observasjonen til mannen din stemmer - de fleste voldtekter er fest-/sovevoldtekter, der jenta er så avsvimt på grunn av alkohol at hun ikke forstår hva som foregår rundt henne. Det er en god del av slike ting på ungdomsfester, og i Norge er det nesten umulig å bli dømt for voldtekt.

Ja det er også noen foreldre som gjør sånt. Veldig rart å skjenke ungdommene... 

Anonymkode: 35c6b...417

Skrevet

Foreldrene til venninnen har faktisk begått et lovbrudd med strafferamme inntil 6 måneder fengsel ved å lange til mindreårige. Loven er knekkende likegyldig til om det er egne eller andres barn, men det moralske overtrampet ved å lange til andres barn er j*** drøyt!  Jeg ville tatt en prat med dem og gitt klar beskjed om at dette ikke er greit, og at om dette gjentar seg blir det anmeldt. 

Anonymkode: 89f7f...ec2

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg blitt rasende. Å tilby alkohol til så unge er vel heller ikke lov. Det hadde fått meg til å revurdere vennskapet med de aktuelle menneskene.

Anonymkode: dda45...47c

Skrevet

Alkohol eller ikke, poenget her må være at venninnens foreldre tok beslutninger på vegne av et annet barn, uten å rådføre seg med barnets foreldre.

Vi kan sammenligne det med at venninnens foreldrene sa ja til at barnet skulle få en piercing i leppa uten å ha snakket med ungdommens foreldre først.

"Vi synes det er greit at vår 15-åring får piercing, og vi beslutter at det er greit at hennes venninne også får det samme".

TS har blitt fratatt beslutningsmyndigheten over sitt barn, og det er ikke greit.

Anonymkode: 3b282...16e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...