Gå til innhold

15-åringen fikk alkohol av foreldrene til venninnen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min fyller 16 i høst, og for eksempel på 17.mai nå var det en "problemstilling" at noen på trinnet inviterte til 17.maifrokost. Hun dro ikke på noen av dem, men jeg så jo snap-bilder. Alkohol på bordene der, ja - og foreldrene var hjemme. I noen tilfeller (vet ikke alle) var det foreldrene som hadde skaffet til veie dette.

Hva man velger å gi sitt barn får være opp til hver enkelt. Men å servere alkohol til 15-åringer (det var 14-åringer til stede også) som ikke er ens egne, det reagerer jeg på. 

Hun er åpen om at det kan hende hun prøver alkohol på videregående. Jeg har sagt at jeg ønsker hun lar være så lenge som mulig, at jeg skjønner at det ikke nødvendigvis blir sånn, og at hun uansett må ringe hjem når hun trenger hjelp. Å innse at alkohol drikkes er jo noe annet enn å servere det til perifere 14-åringer i vennegjengen til tenåringen din tenker jeg....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk som barn lov å smake på ølen til pappa en gang i blant, en slurk liksom, og syntes skummet på ølen var så gøy. Var under 10. Da jeg var 11 fikk jeg lov å prøve en slurk rødvin. Hadde null interesse av alkohol whatsoever da jeg var 15-16, mens alle andre rundt meg ville prøve og begynte drikke mye og ofte. Jeg hadde j fått lov å smake før så visste hva det smakte, så var ikke nysgjerrig. Da jeg ble 18 fikk jeg en flaske musserende vin, tok kun et glass og likte det ikke særlig. Drakk meg halvfull første gang som 21 åring og første gang jeg var skikkelig full var jeg 25. 

Jeg tenker at ofte vil tenåringer i familier hvor de er ekstra strenge, ha lyst å drikke i skjul med venner og teste ut ting på overnattinger. Det er jo noe nytt liksom. Mens de jeg vet om som har fått lov å smake litt som barn og tenåring har ikke hatt lyst å prøve før de er voksne. Nå snakker jeg ikke om å gi en hel øl eller mer til et barn/tenåring. Men tenker det å la dem smake en liten sip/slurk skader ikke noen. 

I gamle dager var det normalt mange steder å brygge hjemmelaget vin og likør og det var ikke uvanlig at barn fikk prøve. 

Hilsen K31

Anonymkode: 8e54c...cf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så du sier altså at det er normalt, siden alle de andre har også fått alkohol. Til og med mer, så de har nok til å dele? Kjempe bra argument du kom med 😂🤣🤪

Anonymkode: 23eba...7a4

Ditt argument var jo "kjempebra", egentlig uforståelig. 

Veldig rart at jeg er utdannet Og jobber med rus misbrukere, og veninna mi som  oxo fikk øl av mamman min er utdannet både som hudpleier og sykepleier og vellykket mamma for en liten jente på 4 år. Handler ikke om å være populær. Poenget er at jo mer upopulær DU blir som mamma Jo større er skjangSen for at din ungdom blir svært upopulær for deg i form av oppførsel... med tanke på å rømme hjemmefra, dra på fester med gutter som er masse år eldre (og som kan utnytte henne når hun er avsvimt i en seng på hjemmebrent og hasj. Det jeg skal frem til er at TILLIT er det som er og blir populært for begge parter. Lær heller å ha en åpen og ærlig dialog med ungdommen så blir det ikke 1000 løgner i måneden bare fordi du skal gjøre alt som er gøy i livet faen så vanskelig for datteren eller sønnen din.. og at du sier at  hun moren ikke var populær blant ungdommene det er jo reinspikket løgn Fordi en ungdom som vil drikke,leve livet og kose seg og utforske livet - Vil aldri aldri se på en sånn mamma (som du skriver om ) som ‘’upopulær’’.

siden du skriver at hun ikke var populær blant verken foreldre eller ungdommene. Kan skjønne at foreldrene ikke likte det ,men å være så naiv å påstå at TILOGMED ungdommene  buet henne ut ? Neeehhh.....da måtte isåfall den moren være rusmisbruker/narkoman og at hun satt å hadde sprit/hasj/tablett  fest med mindreårige ..BOKSTAVELIG TALT!! Ja den kan jeg skjønne..: det er galskap!! Da kan man VURDERE barnevern.

Anonymkode: e13ea...792

Jeg er utdannet sykepleier og har også jobbet opp mot rus, jeg har også erfaring med foreldre som drakk, og jeg er helt uenig med deg.

Jeg har selv en ungdom, og vi snakker om alt, det er full tillit og ingen utlevering av alkohol. Det funker helt fint.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har en 15 år gammel datter, og jeg hadde reagert kraftig på at foreldrene til en venninne hadde gitt min datter alkohol. Det er å gå langt over streken, og de begår en straffbar handling. Jeg hadde nok tatt kontakt med de og fortalt vår mening om dette. Jeg hadde ikke anmeldt, men hadde fått frem at det var ulovlig, og at det ikke anbefales å gi alkohol til barn.

Jeg blir også overrasket over hvor mange som synes det er ok å gi alkohol til barn her, og hvor mange som synes det er ok at barna drikker. Vi har et avslappet forhold til alkohol hjemme, men jeg har snakket med 15 åringen om hvorfor det ikke er lurt å begynne å drikke så ung. Mannen min er politiadvokat- og det er f.eks så utrolig mange saker hvor barna har sex som de angrer veldig på i etterkant, samt voldtekter som skjer på fester med unge deltakere. 

For meg fremstår det veldig naivt å gi barna tre cider og tenke at det blir med det. Vil barnet drikke så er nok veien til å bli dritings veldig kort. Datteren min forteller at det er flere venninner som nå har begynt- og for de er hovedfokus å bli dritings- det er jo rusen (og ikke smaken av øl) som er interessant.

Jeg håper at de samtalene jeg har hatt med datteren min gjør at hun venter vesentlig lenger før hun drikker. Men hun vet utmerket godt at om hun drikker og trenger hjelp så kan hun alltid ringe oss. Det må være mulig å formidle det uten samtidig gi barna en sekspakning med øl. 

Anonymkode: 01240...1ba

Akkurat dette er vår fremgangsmåte også. Vår vet at hun alltid kan ringe oss om hun har gått på en smell. 

Anonymkode: 988e3...00e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør deg selv på hvilken måte det hjelper datteren din at du kontakter disse menneskene og er fly forbannet. Hva lærer hun av det?

Jeg ville mye heller fokusert på å ta samtalen med min datter, forklare henne at hun kommet til å bli tilbudt alkohol de nærmeste årene - og at det er kun opp til henne å si ja eller nei. Man kan ikke skjerme barnet sitt fr alle situasjoner, men man kan lære dem å håndtere situasjonene. Uten å skylde på andre.

Anonymkode: 0cd41...e1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke greit å servere alkohol til ungdom på 15-16 år. Med så mange slepphendte forstår jeg godt hvorfor jeg stadig ser svært fulle, svært unge på fredsgs/lørdagskvelder. Helt uten kontroll på seg selv. Hilsen natteravn.

Ulovlig å gi alkohol til mindreårige

Aldersgrensene for alkohol er bestemt i alkohollovens paragraf 1 til 5.

Det er straffbart å gi eller selge alkohol til personer som ikke har lov til å kjøpe drikken, den som «langer» alkohol vil kunne bli straffet. Strafferammen for dette er inntil seks måneder fengsel eller bot. Normalt vil man risikere en bot om man gir alkohol til personer som ikke har lov til å drikke den.  

«Langing» kan også bety en «prikk» på rullebladet. Dette kan få kjedelige konsekvenser senere i livet. For eksempel kan man risikere å bli nektet innreise til land som USA og Australia, og man kan miste muligheten til å gjennomføre enkelte studier. 

Husk at om du kjøper alkohol til mindreårige er du også medansvarlig for det som eventuelt kan skje etterpå. Alkoholbruk blant mindreårige kan føre til ubehagelige situasjoner, vold, uønsket seksuell oppmerksomhet og i ytterste konsekvens ulykker og død.  

Anonymkode: 92d33...6a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde ganske enkelt anmeldt dei foreldra til politiet. Nei, eg tuller ikkje.
Det har eg gjort når eg har funne ut av ungdom som kjøper øl/tobakk til mindreårige også. 

Anonymkode: 4199e...648

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei,

kjenner at jeg er litt satt ut. Min datter på 15 (fyller 16 i desember) var hos en venninne for et par kvelder siden sammen med to andre venninner. Der hadde de fått to sixpack med øl servert (alle 15-16 år) av foreldrene.
Dette syns jeg ikke er ok og jeg kommer selvfølgelig til å ta en prat med foreldrene.

Hvor vanlig er dette? Jeg er egentlig ganske forbanna.

Anonymkode: 339ab...024

RUSinfo

"Nei, det er ikke lov å skjenke, gi eller selge alkoholholdig drikke til personer under 18 år, selv om det er i eget hjem. Gjør foreldre/andre voksne dette, bryter de alkoholloven § 1-5 som handler om aldersgrenser for alkohol. Ifølge § 1-5 er det forbudt å selge, skjenke eller utlevere alkohol til personer under 18 år. For alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer er aldersgrensen 20 år."

ung.no - Er det ulovlig av foreldre å gi eller kjøre alkohol til barna sine?

"I Norge er det forbudt å selge eller overlate alkoholholdig drikk til personer under 18 år. Alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer kan ikke selges eller serveres lovlig til personer under 20 år. Det er altså den som skaffer deg alkoholen som gjør en ulovlig handling, og kan straffes.

Dette betyr at foreldre til barn under 18 år gjør noe ulovlig dersom de kjøper og overlater drikke til sine barn. Dette følger av alkoholloven. Straffen for å overlate alkohol til mindreårige er bøter eller fengsel inntil 6 måneder. "

Anonymkode: 7f019...6c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør deg selv på hvilken måte det hjelper datteren din at du kontakter disse menneskene og er fly forbannet. Hva lærer hun av det?

Jeg ville mye heller fokusert på å ta samtalen med min datter, forklare henne at hun kommet til å bli tilbudt alkohol de nærmeste årene - og at det er kun opp til henne å si ja eller nei. Man kan ikke skjerme barnet sitt fr alle situasjoner, men man kan lære dem å håndtere situasjonene. Uten å skylde på andre.

Det er på ingen måte greit at en 15-åring skal måtte håndtere, og agere riktig, på at foreldre til eb venninne gir henne alkohol.

TS; dette bør du absolutt ta opp med foreldrene.

Veldig kjip situasjon å sette en 15-åring i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forskning viser også at ungdom som får alkohol av foreldrene drikker mer enn de som ikke får alkohol med hjemmefra

Har du lenke til denne forskningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mamma til tre- eldste er 20, og har aldri fått alkohol hjemme før han var gammel nok. Hadde han fått det av andre hadde jeg blitt rasende og ville absolutt sagt i fra til foreldrene. Det er ulovlig, uetisk og slikt man bare ikke gjør. 

Har absolutt ikke glemt «at kua har vært kalv» og andre ting andre refererer til, men så lenge barn skal oppdras er man ikke bestevenn med sine barn, venner har dem som oftes nok av, å da må man klare å være upopulær og ta avgjørelser dem ikke liker. Nå er eldstemann20, vi kan godt gå ut å ta en øl eller to i lag men jeg stopper der altså. Vi kan også snakke om avgjørelser som er tatt tidligere og han skjønner det nå, selv om han som 15 åring var totalt uenig og jeg var verdens dummeste:) 

Anonymkode: c4cad...e45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forhindrer at de gjør det flere ganger. 
Og når man snakker om å skyldfordeling: Om du spør meg hva som er verst: å pushe alkohol til et barn eller at barnet drikker de- da synes jeg det absolutt er den voksne som har opptrådt mest klanderverdig.

Det ene utelukker heller ikke det andre. Jeg hadde fint tatt en samtale med foreldrene OG tatt en samtale med barnet mitt å stå imot press. Men jeg forventer faktisk at det ikke er foreldre som skal stå for det presset. 

Anonymkode: 01240...1ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei,

kjenner at jeg er litt satt ut. Min datter på 15 (fyller 16 i desember) var hos en venninne for et par kvelder siden sammen med to andre venninner. Der hadde de fått to sixpack med øl servert (alle 15-16 år) av foreldrene.
Dette syns jeg ikke er ok og jeg kommer selvfølgelig til å ta en prat med foreldrene.

Dette er overhodet ikke verken vanlig eller ok! 18ÅR på alkohol!!! Du serverer ikke andre sine barn!!!Og heller ikke ditt eget!! 

Ville tatt en samrale med bv om det ikke er første gang dette skjer og!!

Anonymkode: 35c6b...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er på ingen måte greit at en 15-åring skal måtte håndtere, og agere riktig, på at foreldre til eb venninne gir henne alkohol.

TS; dette bør du absolutt ta opp med foreldrene.

Veldig kjip situasjon å sette en 15-åring i.

Ja snakk med foreldrene til de andre og til den det gjelder.Ikke ungdommene!!! Men snakk med eget barn! Så det ikke blir mobbing og utestenging!

Anonymkode: 35c6b...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på bygda, og i de tilfellene der vi fikk alkohol fra andres foreldre var det ikke snakk om normale foreldre for å si det pent...

Anonymkode: 03d22...fba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et interessant og vanskelig tema.
Egentlig er jeg helt i mot å gi alkohol til barn, og synes det er helt vilt at noen foreldre faktisk kjøper alkohol og sender med barna på fest. 
Men, så vet jeg fra erfaring at ungdom alltid får tak i alkohol på en eller annen måte. Og jeg tenker at det er bedre at de drikker Tuborg kjøpt av foreldre på Rema, enn at de drikker hjemmebrent som inneholder Gud ved hva og må betale for spriten in natura. 
Som sagt synes jeg dette er et vanskelig tema og jeg har enda ikke bestemt meg for hvilken linje jeg skal legge meg på. Har noen år igjen. Men vi snakker mye om gruppepress, hvordan si nei, hvordan sette grenser, hvordan stå opp for seg selv og disse tingene, så håper at barnet har et godt grunnlag når han skal inn i ungdomstiden etterhvert. 

Anonymkode: 15867...db2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt rasende. Hadde gått bort og spurt foreldrene hva de mener med dette og skjelt de huden full.

Anonymkode: 33bbc...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er oppvokst på bygda, og i de tilfellene der vi fikk alkohol fra andres foreldre var det ikke snakk om normale foreldre for å si det pent...

Anonymkode: 03d22...fba

Nei, nettopp. Normale oppegående foreldre langer ikke alkohol til andres barn, eller sine egne:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei,

Jeg fant ut navnet til personen som solgte alkohol til konfirmanten min. Han fikk en veldig lite hyggelig telefon fra meg, og senere en enda mindre hyggelig samtale med politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...