Gå til innhold

15-åringen fikk alkohol av foreldrene til venninnen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fy faen du er syk! Tenker du ikke på at kanskje foreldrene er helt oppegående og du går til barnevern for en sånn sak ? Hvem går det utover ? BARNET/UNGDOMMEN som da vil miste sin mamma og pappa , BARE fordi det var så viktig for deg å anmelde foreldrene ( til denne ungdommen ) til barnevern ? Vet du at hvis den 16 åringen mister mamma og pappa i den alderen bare fordi du henger deg opp i noen øl, så kan den ungdommen ende opp i fosterhjem og begynne å ruse seg på tunge stoffer som voksen fordi hele livet ble ødelagt. Samtidig som DITT EGET barn enda har sine foreldre i livet sitt.. tenk deg litt om hva du gjør for det kan gi fatale konsekvenser for noen andre sitt barn.

Anonymkode: e13ea...792

Hadde anmeldt glatt, man gir ikke rusmiddler til barn og vist barnevernet hadde gått til sak, så sier det seg selv at det er alvorlig nok

Bedre med forsterhjem enn hos udugelig foreldre som promoterer rusmidler til mindreårige

Fosterhjem = narkis stemmer overhodet ikke, wow for en idiotisk kommentar

Anonymkode: 19fb3...d83

• Liker 3
Skrevet
Nicathv skrev (1 minutt siden):

Enkelte brukere får man et bedre liv av å blokkere.

Har vært her i mange år nå. Og aldri blokkert noen. Men det er kanskje på tide😂

• Liker 4
Skrevet
Hårstrikk79 skrev (1 minutt siden):

Herregud. Det er da ingen som "mister" barna sine på et slikt grunnlag. 

Nope, man mister ikke barnet pga alkohol, men man kommer under radaren til barnevernet, en jeg bodde med før ga noen øl til barnet sitt og naboen sladra. Barnevernet kom på besøk i helger til gutten ble 18

ikke hver helg men innimellom, han endte opp som narkoman, men det har ingenting med saken å gjøre. Foreldrene hans var ikke akkurat de beste

Skrevet

Så du sier altså at det er normalt, siden alle de andre har også fått alkohol. Til og med mer, så de har nok til å dele? Kjempe bra argument du kom med 😂🤣🤪

Anonymkode: 23eba...7a4

Skrevet
sokk10 skrev (4 minutter siden):

Nope, man mister ikke barnet pga alkohol, men man kommer under radaren til barnevernet, en jeg bodde med før ga noen øl til barnet sitt og naboen sladra. Barnevernet kom på besøk i helger til gutten ble 18

ikke hver helg men innimellom, han endte opp som narkoman, men det har ingenting med saken å gjøre. Foreldrene hans var ikke akkurat de beste

Ja, jeg syns det er mye som skurrer når man som foreldre velger å gi alkohol til mindreårige unger. 

• Liker 5
Skrevet
Hårstrikk79 skrev (9 minutter siden):

Jeg som forelder, har 0 interesse av å være populær blant sønnen min sine venner. Ei heller for sønnen min. Jeg er en forelder. Det var en slik mamma som du beskriver blant oss også, da jeg vokste opp. Og tro meg. Hun var ikke populær. Verken blant oss ungdommer eller foreldrene våre. Vi syns hun var regelrett pinlig. 

Veldig rart at jeg er utdannet Og jobber med rus misbrukere, og veninna mi som  oxo fikk øl av mamman min er utdannet både som hudpleier og sykepleier og vellykket mamma for en liten jente på 4 år. Handler ikke om å være populær. Poenget er at jo mer upopulær DU blir som mamma Jo større er skjangSen for at din ungdom blir svært upopulær for deg i form av oppførsel... med tanke på å rømme hjemmefra, dra på fester med gutter som er masse år eldre (og som kan utnytte henne når hun er avsvimt i en seng på hjemmebrent og hasj. Det jeg skal frem til er at TILLIT er det som er og blir populært for begge parter. Lær heller å ha en åpen og ærlig dialog med ungdommen så blir det ikke 1000 løgner i måneden bare fordi du skal gjøre alt som er gøy i livet faen så vanskelig for datteren eller sønnen din.. og at du sier at  hun moren ikke var populær blant ungdommene det er jo reinspikket løgn Fordi en ungdom som vil drikke,leve livet og kose seg og utforske livet - Vil aldri aldri se på en sånn mamma (som du skriver om ) som ‘’upopulær’’.

siden du skriver at hun ikke var populær blant verken foreldre eller ungdommene. Kan skjønne at foreldrene ikke likte det ,men å være så naiv å påstå at TILOGMED ungdommene  buet henne ut ? Neeehhh.....da måtte isåfall den moren være rusmisbruker/narkoman og at hun satt å hadde sprit/hasj/tablett  fest med mindreårige ..BOKSTAVELIG TALT!! Ja den kan jeg skjønne..: det er galskap!! Da kan man VURDERE barnevern.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig rart at jeg er utdannet Og jobber med rus misbrukere, og veninna mi som  oxo fikk øl av mamman min er utdannet både som hudpleier og sykepleier og vellykket mamma for en liten jente på 4 år. Handler ikke om å være populær. Poenget er at jo mer upopulær DU blir som mamma Jo større er skjangSen for at din ungdom blir svært upopulær for deg i form av oppførsel... med tanke på å rømme hjemmefra, dra på fester med gutter som er masse år eldre (og som kan utnytte henne når hun er avsvimt i en seng på hjemmebrent og hasj. Det jeg skal frem til er at TILLIT er det som er og blir populært for begge parter. Lær heller å ha en åpen og ærlig dialog med ungdommen så blir det ikke 1000 løgner i måneden bare fordi du skal gjøre alt som er gøy i livet faen så vanskelig for datteren eller sønnen din.. og at du sier at  hun moren ikke var populær blant ungdommene det er jo reinspikket løgn Fordi en ungdom som vil drikke,leve livet og kose seg og utforske livet - Vil aldri aldri se på en sånn mamma (som du skriver om ) som ‘’upopulær’’.

siden du skriver at hun ikke var populær blant verken foreldre eller ungdommene. Kan skjønne at foreldrene ikke likte det ,men å være så naiv å påstå at TILOGMED ungdommene  buet henne ut ? Neeehhh.....da måtte isåfall den moren være rusmisbruker/narkoman og at hun satt å hadde sprit/hasj/tablett  fest med mindreårige ..BOKSTAVELIG TALT!! Ja den kan jeg skjønne..: det er galskap!! Da kan man VURDERE barnevern.

Du har din erfaring. Jeg har min. Det var veldig pinlig å observere en mor som prøvde å være kul, og som tilbydde seg å kjøpe øl til oss. Jeg var motsatt av naiv. Da jeg faktisk ikke lot meg fascinere av en voksen kvinne som oppførte seg slik. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Altså, her kan det jo også være stor forskjell basert på ungdomsmiljø og kultur rundt alkohol i forskjellige land og regioner. Mine foreldre var også relativt liberale når det kom til alkohol, men for min del gjorde det bare at jeg hadde et mer normalt forhold til det og aldri følte at jeg måtte drikke meg sørpe full så fort jeg fikk sjansen. Jeg stolte såpass på mine foreldre at jeg fortalte dem hvis jeg mistenkte det ville være alkohol på f.eks. hyttetur og slikt, for da kunne jeg også kontakte dem hvis noe skjedde. Har stort sett alltid vært den som gir meg først på fest, går da over på vann eller brus fordi alkohol plutselig smaker ekkelt. Jeg tror også at foreldrenes egne vaner med alkohol har mye å si. Selv om mine var liberale så har de ikke drukket mye i min oppvekst, jeg har aldri sett noen av dem fulle eller drikke mer enn et par bokser eller glass med øl/vin en sjelden gang. Selv ikke som voksen. Det kan være greit å vise at alkohol ikke trenger å være ensbetydende med fyll.

Men angående saken her så er det jo spesielt å kjøpe alkohol til andre sine barn. Det er tross alt ulovlig.. Det som er bra her er jo at TS har fått vite om det, det viser åpenhet og ærlighet mellom mor og ungdom (for jeg antar det er ungdommen som har fortalt dette). Selv om alkohol for mindreårige er ulovlig så er sannheten den at de gjerne kommer opp i situasjoner hvor det blir tilbudt det, og man må på et punkt bare stole på at tenåringen tar fornuftige valg oppi det hele. 

Anonymkode: b4477...851

Nesten det eneste fornuftige svaret her inne..noen som har skjønt at ikke alt er sort/hvitt 👍 jo mer foreldre gjør alkohol til tabu og til noe LIVSFARLIG, jo mer unormalt forhold får ungdommen til det både nå og i voksen alder ( hvis personen er virkelig uheldig ) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

med tanke på å rømme hjemmefra, dra på fester med gutter som er masse år eldre (og som kan utnytte henne når hun er avsvimt i en seng på hjemmebrent og hasj.

Avsvimt på hasj? Er du sikker på at du jobber med rusmisbrukere? :P

Ellers enig i det du skriver om åpen kommunikasjon her. Orket ikke å lese ditt forrige innlegg så jeg mangler kanskje kontekst. (Det er forresten ikke så mye vits i å bruke anonymfunksjonen når man har en så utpreget skrivestil som du har og skriver med brukernavn i samme tråd.)

• Liker 4
Skrevet

Har du varslet barnevernet om denne saken? Dette er grovt omsorgssvikt!

Anonymkode: 27aa6...af3

• Liker 2
Skrevet
Hårstrikk79 skrev (6 minutter siden):

Du har din erfaring. Jeg har min. Det var veldig pinlig å observere en mor som prøvde å være kul, og som tilbydde seg å kjøpe øl til oss. Jeg var motsatt av naiv. Da jeg faktisk ikke lot meg fascinere av en voksen kvinne som oppførte seg slik. 

Dere har nok rett begge to. Det finnes en mellomting mellom å være streng og fordømmende og å ville være "med i gjengen" til barnet sitt.

Skrevet
Nicathv skrev (1 minutt siden):

Avsvimt på hasj? Er du sikker på at du jobber med rusmisbrukere? :P

Ellers enig i det du skriver om åpen kommunikasjon her. Orket ikke å lese ditt forrige innlegg så jeg mangler kanskje kontekst. (Det er forresten ikke så mye vits i å bruke anonymfunksjonen når man har en så utpreget skrivestil som du har og skriver med brukernavn i samme tråd.)

Hehe for meg er det ikke så viktig om bruker navn står der eller ikke ? Meningene mine står jeg for. Jeg trykker av her og der (hipps som happs)  som det pssser meg. At skrive måten min er gjenkjennelig er vel ikke noe problem ? Hvis det var så forbanna hemmelig så hadde jeg sikkert gjort ALT for å skrive det på forskjellige måter så ikke noen skulle ‘’gjennomskue’’ meg ? 😂😂

jaajaa...

avsvimt på hasj og tabletter og sprit er noe som skjer hver eneste helg blant ungdommene.. blandingsrus er like populært som å bare drikke alkohol. Kommer helt Ann på hvilket miljø dem vanker i. Flott at du er enig i åpen kommunikasjon for det er hvertfall det beste i de fleste tilfeller ,uansett hvordan man ser på det 😉 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Littlekolibri skrev (8 minutter siden):

Hehe for meg er det ikke så viktig om bruker navn står der eller ikke ? Meningene mine står jeg for. Jeg trykker av her og der (hipps som happs)  som det pssser meg. At skrive måten min er gjenkjennelig er vel ikke noe problem ? Hvis det var så forbanna hemmelig så hadde jeg sikkert gjort ALT for å skrive det på forskjellige måter så ikke noen skulle ‘’gjennomskue’’ meg ? 😂😂

jaajaa...

avsvimt på hasj og tabletter og sprit er noe som skjer hver eneste helg blant ungdommene.. blandingsrus er like populært som å bare drikke alkohol. Kommer helt Ann på hvilket miljø dem vanker i. Flott at du er enig i åpen kommunikasjon for det er hvertfall det beste i de fleste tilfeller ,uansett hvordan man ser på det 😉 

🙂

Poenget mitt var at det er tilnærmet umulig å være avsvimt pga. hasj. Alle de andre tingene du nevner er jo mye, mye sterkere og kan ha umiddelbare farlige konsekvenser (avhengig av hva slags tabletter, selvsagt). Det er ikke tilfellet med cannabis. Det blir litt som å skrive "hun var avsvimt på sprit og kaffe". Hvis den som leser aldri har prøvd kaffe før og ikke vet noe særlig om det, så får man inntrykk av at kaffe er farlig og kan føre til at man kan ende opp liggende avsvimt, noe som jo ikke er riktig.

Endret av Nicathv
  • Liker 3
Skrevet
Nicathv skrev (4 minutter siden):

🙂

Poenget mitt var at det er tilnærmet umulig å være avsvimt pga. hasj. Alle de andre tingene du nevner er jo mye, mye sterkere og kan ha umiddelbare farlige konsekvenser (avhengig av hva slags tabletter, selvsagt). Det er ikke tilfellet med cannabis. Det blir litt som å skrive "hun var avsvimt på sprit og kaffe". Hvis den som leser aldri har prøvd kaffe før og ikke vet noe særlig om det, så får man inntrykk av at kaffe er farlig og kan føre til at man kan ende opp liggende avsvimt, noe som jo ikke er riktig.

Det er faktisk mulig å besvime av cannabis. Blodtrykket kan falle. Og da pumper hjertet raskere. Og som i verste fall kan resultere i besvimelse:)

• Liker 4
Skrevet
Nicathv skrev (14 minutter siden):

Dere har nok rett begge to. Det finnes en mellomting mellom å være streng og fordømmende og å ville være "med i gjengen" til barnet sitt.

Takk 🙂 ja vi er nok 2 ildfulle sjeler som blir veldig engasjert 😂👍 men det er vel litt meningen med det hele. Forum er for å få ut frustrasjonene på alle måter 😅 Hadde blitt kjedelig om vi alle var like 🤪

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk 🙂 ja vi er nok 2 ildfulle sjeler som blir veldig engasjert 😂👍 men det er vel litt meningen med det hele. Forum er for å få ut frustrasjonene på alle måter 😅 Hadde blitt kjedelig om vi alle var like 🤪

Hadde ikke hengt her inne, hvis alle var enige med meg. Da hadde det jo ikke vært noe å diskutere 😂😍

• Liker 2
Skrevet (endret)
Hårstrikk79 skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk mulig å besvime av cannabis. Blodtrykket kan falle. Og da pumper hjertet raskere. Og som i verste fall kan resultere i besvimelse:)

Hvis du leser etter, så ser du at jeg valgte ordene mine nøye. 🙂 Det stemmer at cannabis kan føre til blodtrykksfall og i svært sjeldne tilfeller bevisstløshet hvis man f.eks. reiser seg raskt opp mens man opplever blodtrykksfall og er svimmel, men man blir ikke liggende bevisstløs i signifikant tid som følge av blodtrykksfall forårsaket av cannabis.

Endret av Nicathv
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjetter på at det er fordi du har skrevet en gigantisk vegg med tekst, uten avsnitt. Det er slitsomt å lese. ;) 

Anonymkode: ee75c...4f6

Haha! Ja vi er alle forskjellige. Jeg har mange ganger søkt hjelp her inne ,og de innleggene jeg ofte har fått MEST hjelp ifra , er de som virkelig har levd seg inn i mine spørsmål og problem stillinger og skrevet lange foredrag med mye bra innhold. Avsnitt eller ikke ! blir faktisk beæret over at et fremmed menneske der ute en plass vil bruke sin dyrebare tid på akkurat meg og mine problem stillinger. 

Shiiittt !! 😱😱😱 glemte avsnitt ! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Shiiittt !! 😱😱😱 glemte avsnitt ! 

Du skal henges ved daggry 🤭🤭🤭

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en 15 år gammel datter, og jeg hadde reagert kraftig på at foreldrene til en venninne hadde gitt min datter alkohol. Det er å gå langt over streken, og de begår en straffbar handling. Jeg hadde nok tatt kontakt med de og fortalt vår mening om dette. Jeg hadde ikke anmeldt, men hadde fått frem at det var ulovlig, og at det ikke anbefales å gi alkohol til barn.

Jeg blir også overrasket over hvor mange som synes det er ok å gi alkohol til barn her, og hvor mange som synes det er ok at barna drikker. Vi har et avslappet forhold til alkohol hjemme, men jeg har snakket med 15 åringen om hvorfor det ikke er lurt å begynne å drikke så ung. Mannen min er politiadvokat- og det er f.eks så utrolig mange saker hvor barna har sex som de angrer veldig på i etterkant, samt voldtekter som skjer på fester med unge deltakere. 

For meg fremstår det veldig naivt å gi barna tre cider og tenke at det blir med det. Vil barnet drikke så er nok veien til å bli dritings veldig kort. Datteren min forteller at det er flere venninner som nå har begynt- og for de er hovedfokus å bli dritings- det er jo rusen (og ikke smaken av øl) som er interessant.

Jeg håper at de samtalene jeg har hatt med datteren min gjør at hun venter vesentlig lenger før hun drikker. Men hun vet utmerket godt at om hun drikker og trenger hjelp så kan hun alltid ringe oss. Det må være mulig å formidle det uten samtidig gi barna en sekspakning med øl. 

Anonymkode: 01240...1ba

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...