Gå til innhold

15-åringen fikk alkohol av foreldrene til venninnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

kjenner at jeg er litt satt ut. Min datter på 15 (fyller 16 i desember) var hos en venninne for et par kvelder siden sammen med to andre venninner. Der hadde de fått to sixpack med øl servert (alle 15-16 år) av foreldrene.
Dette syns jeg ikke er ok og jeg kommer selvfølgelig til å ta en prat med foreldrene.

Hvor vanlig er dette? Jeg er egentlig ganske forbanna.

Anonymkode: 339ab...024

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig og jeg hadde også tatt en prat med foreldrene om det.  Dette er ikke greit. Forskning viser også at ungdom som får alkohol av foreldrene drikker mer enn de som ikke får alkohol med hjemmefra. 

Anonymkode: c1dc8...546

• Liker 37
Skrevet

Slapp nå av.

Anonymkode: 0cd41...e1e

• Liker 17
Skrevet

Oi, jeg hadde ikke vært blid for å si det sånn. Ville heller aldri funnet på å gi barna til noen andre noe som faktisk er ulovlig. 

Usikker på hvordan jeg ville håndtert det, er nesten en utenkelig situasjon (gjør virkelig folk sånt?). Men ville nok telt til 100, tatt en prat med dem og forsøkt å bevare roen (mens jeg får fram budskapet så klart og tydelig som mulig).

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slapp nå av.

Så da syns du at det er greit om ungene dine stjeler på butikken eller tar litt hasj og da?

Anonymkode: 54f75...e06

• Liker 7
Skrevet

Helt feil og på ingen måte greit. 

Anonymkode: ccc1b...dc6

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde også blitt fly forbanna for det, det skal sies. Jeg hadde ALDRI servert øl til dattera mi og jentegjengen. 

Men gjerne link til det ang forskning sier at ditt og datt? 

Anonymkode: cd839...819

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så da syns du at det er greit om ungene dine stjeler på butikken eller tar litt hasj og da?

Anonymkode: 54f75...e06

Ungene har ikke gjort noe ulovlig. Det er det foreldrene som ga alkoholen som har.

• Liker 17
Skrevet

Jeg fikk øl av foreldrene mine da jeg skulle på fest som 15åring. Synes det er greit å gi til egne barn, men IKKE til andres barn, uten samtykke.

Btw, jeg er 37 år og drikker kanskje én gang hvert andre/tredje år.. (ref kommentaren over her om økt vruk i dette tilfellet)

Anonymkode: fed4c...003

• Liker 27
Skrevet

Oj! Døde noen?

Anonymkode: 5326f...ee5

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men gjerne link til det ang forskning sier at ditt og datt? 

Studie som inkluderer nesten 7.000 australske ungdommer:

Parental supply of alcohol and adolescent drinking: a multilevel analysis of nationally representative data | BMC Public Health | Full Text (biomedcentral.com) 

Sitat

Conclusion

A high prevalence of parental supply in a region was associated with heavier adolescent drinking, regardless of whether adolescents primarily obtained their alcohol from their own parents.

Altså konkluderes det med at områder hvor foreldre gir ungene mer alkohol, er forbundet med mer ungdomsdrikking.

Endret av Nicathv
  • Liker 13
Skrevet
Nicathv skrev (3 minutter siden):

Parental supply of alcohol and adolescent drinking: a multilevel analysis of nationally representative data | BMC Public Health | Full Text (biomedcentral.com) 

Altså konkluderes det med at områder hvor foreldre gir ungene mer alkohol, er forbundet med mer ungdomsdrikking.

Ja, det betyr at datteren til TS blir alkis. Sånn er det med statistikk. Sier alt om enkelttilfeller. Eller…

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det betyr at datteren til TS blir alkis. Sånn er det med statistikk. Sier alt om enkelttilfeller. Eller…

Godt gjort å lese det ut fra hva jeg skreiv.

• Liker 20
Skrevet
Nicathv skrev (3 minutter siden):

Såpass. Interresant. Ja da vet jeg det. 
Jeg har en tenåring i hus, hun er riktignok «bare» 15 og har ikke «startet» å drikke, men jeg var/er litt sånn at jeg vil heller at hun skal få med noen øl/cider av meg enn å drikke ren sprit fra gutta i to-tre trinn over - å falle ned en skråning å slå ut fortenna sine, som morra hennes gjorde da hun var på den alderen. Altså meg. 🥲 

Vanskelig alder å være pedagogisk korrekt mamma for. 
Men jeg hadde aldri gitt til venninnene hennes og jeg hadde aldri akseptert at hun fikk fra andres foreldre. Helt uaktuelt. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg fikk øl av stefaren min da jeg var 15. 😂 Er 28 år og tar meg en fest innimellom. 😊

Greia er, hva man gjør med sine egne unger, er en ting. Servere øl til andre ungdom er ikke greit 

• Liker 8
Skrevet

Tror ikke dette er vanlig. Var i hvert fall ikke sånn da jeg var på den alderen

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har en tenåring i hus, hun er riktignok «bare» 15 og har ikke «startet» å drikke, men jeg var/er litt sånn at jeg vil heller at hun skal få med noen øl/cider av meg enn å drikke ren sprit fra gutta i to-tre trinn over - å falle ned en skråning å slå ut fortenna sine, som morra hennes gjorde da hun var på den alderen. Altså meg. 🥲 

Men jeg hadde aldri gitt til venninnene hennes og jeg hadde aldri akseptert at hun fikk fra andres foreldre. Helt uaktuelt. 

Ja, men det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

Hvis valget hadde vært å enten sende ungen på spritfest hos eldre gutter eller å gi ungen et par cider så er jo valget klart. Men det er sjelden virkeligheten.

Samtidig har den andre brukeren som siterte meg et lite poeng: At en studie konkluderer med at mer alkohol fra foreldre i et område statistisk sett henger sammen med mer ungdomsdrikking, behøver ikke å bety at det er sånn for deg og din unge. Bare at det statistisk er mer sannsynlig. Det er så mange andre faktorer som spiller inn på individnivå.

Det kan være en fordel å ha litt erfaring med alkohol hjemme før man plutselig på en fest blir overraska over effekten av alkohol, det er jo et av de sterkeste rusmidlene som finnes. Å sende alkohol med ungen ville jeg personlig ikke ha gjort, det blir fort til at spriten kommer i tillegg til cideren. Er man usikker på hva man skal gjøre, så heller jeg mot å gjøre det som statistisk sett er tryggest.

Endret av Nicathv
  • Liker 6
Skrevet
Nicathv skrev (15 minutter siden):

Godt gjort å lese det ut fra hva jeg skreiv.

Statistikk vet du. Alltid noen som kommer trekkende med det. Men siden de som drikker to glass vin om dagen lever 5 år lenger enn andre, så er det jo bare supert at de drikker mer enn andre?https://sosialnytt.com/ny-studie-avslorer-folk-som-drikker-to-glass-alkohol-hver-dag-lever-lenger/

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om barnet ditt får alkohol av deg når hn skal på fest, så drikker hn det i tillegg til det hn blir servert av andre. 

Jeg har mye mer tro på kommunikasjon med ungdommen, min erfaring er at man kommer langt med det. 

Anonymkode: 988e3...00e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...