AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Det er få ungdommer som har blitt alvorlig syke av koronaviruset. I høst vil ungdommene få tilbud om vaksinasjon, har dere bestemt dere for å vaksinere tenåringen deres mot covid-19 eller ikke?? Anonymkode: 8b2f5...362
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Sier nei takk for 14 sen tror jeg...mulig det er ego, men når sannsynligheten for senvirkning av vaksinen er større enn sannynligheten for senvirkning av covid for aldersgruppen blir det jo å velge dårligste odds....må i hvert fall lese mye mer statistikk før jeg bestemmer meg... Anonymkode: 50abe...044 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sier nei takk for 14 sen tror jeg...mulig det er ego, men når sannsynligheten for senvirkning av vaksinen er større enn sannynligheten for senvirkning av covid for aldersgruppen blir det jo å velge dårligste odds....må i hvert fall lese mye mer statistikk før jeg bestemmer meg... Anonymkode: 50abe...044 Har du tatt vaksinen selv? Det har ikke jeg gjort ennå..og jeg er egentlig enig. Jeg vil lese mer statistikk selv før jeg bestemmer meg. Anonymkode: 8b2f5...362 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): sannsynligheten for senvirkning av vaksinen er større enn sannynligheten for senvirkning av covid for aldersgruppen blir det jo å velge dårligste odds Ingen vet da noe som helst om dette enda. Kan likegodt være omvendt. Og Deltavarianten er mye farligere også for barn og ungdom. Anonymkode: eeb32...826 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 Etterhvert som vi åpner mer og mer opp uten tiltak blir det snart for farlig å la være. Deltavarianten fører til sykdom uten- eller med milde symptomer og smitten vil snart florere. Da er det de uvaksinerte, inkl våre barn og ungdom som blir ofrene. For slik samfunnet har lagt opp til det nå, så må man velge mellom Corona eller vaksine. Det vil omtrent bli umulig å ikke bli smittet uten vaksine eller smitteverntiltak i samfunnet. Og Deltavarianten er som kjent farlig for barn og unge også🙁 Anonymkode: eeb32...826 5
Ulrikke Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Fra man er 16 er man medisinsk myndig og bestemmer selv. Så da er det ungdommen selv som bestemmer. Her i huset har alle voksne barn, far og jeg tatt den. Hun som fyller 16 i høst vil også ta den når/hvis tilbudet kommer. Man vet ikke hvem som blir alvorlig syk av covid... 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etterhvert som vi åpner mer og mer opp uten tiltak blir det snart for farlig å la være. Deltavarianten fører til sykdom uten- eller med milde symptomer og smitten vil snart florere. Da er det de uvaksinerte, inkl våre barn og ungdom som blir ofrene. For slik samfunnet har lagt opp til det nå, så må man velge mellom Corona eller vaksine. Det vil omtrent bli umulig å ikke bli smittet uten vaksine eller smitteverntiltak i samfunnet. Og Deltavarianten er som kjent farlig for barn og unge også🙁 Anonymkode: eeb32...826 Hvis den er så farlig for barn hadde de startet skolene på grønt nivå? Var så viktig å beskytte de eldre, men de yngre driter de i? Tror neppe det. Anonymkode: 63b59...014 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 14-åringen er fullvaksinert rett før skolestart (bor i Dk). Det ble et rush her midt i juli da aldersgruppen 12-15 år ble tilbudt vaksinen, for så rakk de akkurat å bli fullvaksinert innen skolestart. Det var hjemmeundervisning i fire måneder fra desember til april pga nedlukning, og så mer lokal nedlukning i juni pga utbrudd på skolen av Brasilien-varianten (gamma). Ingen gidder mer av dette. Anonymkode: c2e87...55e 2
Kittykat Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 (endret) Jeg og mannen har selv tatt begge dosene uten noen særlig bivirkninger. Vi har 3 barn og 2 av de er over 18 år og har også fått første dose. Sistemann er 17 år og selv om vi mener at han burde ta vaksinen, så er valget 100% hans. Endret 12. august 2021 av Kittykat 2
Gladikaffe Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 (endret) Kittykat skrev (11 minutter siden): Jeg og mannen har selv tatt begge dosene uten noen særlig bivirkninger. Vi har 3 barn og 2 av de er over 18 år har også fått første dose. Sistemann er 17 år og selv om vi mener at han burde ta vaksinen, så er valget 100% hans. Endret 12. august 2021 av Gladikaffe
Bingo Bongo Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Jeg har spurt mine tenåringer om hva de tenker, og begge to sier at de ønsker å ta den. Noe vi foreldre støtter de i. 👍 4
J.E Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 (endret) Senvirkninger fra vaksinene... Jo skjønner tanken men ingen vet senvirkninger etter viruset heller. Viruset påvirker jo både det nevrologiske og immunforsvaret også. Et virus som er helt nytt og kan gi alvorlig sykdom som f. Eks MIS C.... Mon tro det da kan påvirke i ettertid og utløse autoimmune sykdommer. Viruset er nytt og man vet for lite om konsekvenser på lang sikt. Vaksine teknologien er forøvrig forsket på i flere tiår. Så lenge har man ikke kunne forsket på Covid19...Tror man og lese seg opp mer og også følge med videre om barn og Delta. Der vet man lite. Men som noen nevner en 16 åring har forøvrig rett til og bestemme over egen helse og valg i forhold til dette. Snart kommer mer informasjon om vaksinering av barn fra andre land. FHI følger dette nøye. De har vært avventende for og vite mest mulig. Blir det anbefalt og ta vaksine så er det gjort nøye vurderinger av dette i forkant. Endret 12. august 2021 av J.E 3
Gjest Sirisiri10 Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 Så lenge viruset er nærmest ufarlig for friske barn og unge vaksinerer vi de ikke.
Velour Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Etterhvert som vi åpner mer og mer opp uten tiltak blir det snart for farlig å la være. Deltavarianten fører til sykdom uten- eller med milde symptomer og smitten vil snart florere. Da er det de uvaksinerte, inkl våre barn og ungdom som blir ofrene. For slik samfunnet har lagt opp til det nå, så må man velge mellom Corona eller vaksine. Det vil omtrent bli umulig å ikke bli smittet uten vaksine eller smitteverntiltak i samfunnet. Og Deltavarianten er som kjent farlig for barn og unge også🙁 Anonymkode: eeb32...826 Nå har det gått bra så langt.Folk får positive tester- men ingen eksplosiv krise med hundrevis av innlagte. De informerer jo ikke om innlagte(da må man isåfall søke litt selv) kun smittetall. Hadde de opplyst om antall syke av de som har testet positivt hadde det vært mer interessant. Det vil alltid være smitte av et eller annet til enhver tid. Hvis de krever/oppfordrer/truer folk til å ta vaksinen- da burde de da være sikre på at den virker. Men siden de maser konstant om smittetall og byer plutselig får påbud om munnbind, nedstenging, vi har fortsatt karantene, og nå skal det bli 3 tester i løpet av en uke for barn over 12 år hvis det har vært en «smittet» feks i klassen, og med flere fullvaksinerte innlagt- så tyder det på at de vet noe de ikke vil si. Da er det fint å kunne skylde på «mutasjonene»som vaksinen virker dårligere på.. Når folk sier «ta vaksinen eller bli smittet» -mange som har tatt vaksinen har blitt smittet. Både blitt vaksinert og smittet. 1
Lomvi Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Ryddet for antivaksineinnlegg. Lomvi, mod. 1
M71 Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 18 åringen min to andre dose i dag. Satt på utsiden og ventet, og det var stor trafikk av ungdommner inn og ut av vaksinestasjonen lokalt i Oslo. Junior sa det var mange fra skolen og vennene hans som var der fordi de "ønsket å ha det moro i russetiden" , få med seg hele skoleåret på skolen hvis mulig, og "bare feste og kunne henge med kompisene/venninne mest mulig" Kanskje ikke de mest aktverdige grunner, men gode grunner 3
Lomvi Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 Ryddet for antivaksineinnlegg og kommentarer til moderering. Lomvi, mod. 1
Wit Skrevet 13. august 2021 #18 Skrevet 13. august 2021 Datteren min som blir 18 i år valgte selv å si ja til vaksinen når hun fikk tilbudet om 1. dose. Det har også alle vennene hennes gjort. De går inn i et skoleår der de skal være russ, og syns det er viktig med denne vaksinen. Hun er mer bekymret for å bli syk av covid-19 enn selve vaksinen, og foreløpig har det gått veldig bra. Selv har både jeg og mannen også tatt vaksinen. Jeg er fullvaksinert og mannen får siste dose i dag. 4
2ro Skrevet 13. august 2021 #19 Skrevet 13. august 2021 Vi kommer til å la våre ta vaksine så snart den er tilgjengelig. De har tatt alle andre vaksiner og synes ikke denne er noe skumlere enn noen andre. De har lært om vaksinerer på skolen og sett nok på tv til å ønske seg denne selv om de er unge. De har også sett at det gikk bra med alle voksen i livene deres. 1
Velour Skrevet 13. august 2021 #20 Skrevet 13. august 2021 2ro skrev (26 minutter siden): Vi kommer til å la våre ta vaksine så snart den er tilgjengelig. De har tatt alle andre vaksiner og synes ikke denne er noe skumlere enn noen andre. De har lært om vaksinerer på skolen og sett nok på tv til å ønske seg denne selv om de er unge. De har også sett at det gikk bra med alle voksen i livene deres. Regner med at barna har fått influensavaksine også da? 4
Anbefalte innlegg