Gå til innhold

«Kraftige» blødninger fra anus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har i et år nå vært en god del hos legen, legevakt og sykehus uten å få god nok hjelp eller undersøkelse, og er rimelig lei.. derfor føler jeg at jeg må spørre om noen har erfaringer med dette.

for et år siden startet jeg å blø konstant fra anus, bare jeg satte meg på do blødde jeg konstant, og dette kunne vare i flere dager i strekk. Har vært hos lege flere ganger og sykehus uten å få svar. For tre dager siden begynte dette igjen, og nå er blødningene kraftigere. For å sjekke grundigere, holdt jeg et vannglass under rumpa for å se hvor mye det kommer. På 5/6 minutter fylte jeg et helt glass med blod. Det fortsatte å blø etterpå, det stopper liksom aldri. Er 21 år gammel og frisk ellers. Men nå har jeg blødd i tre dager sammenhengende, blodet renner kun når jeg sitter på do. Har ingen påviste hemoroider eller lignende og ikke betennelse. Kan sitte lenge og bare blø.. de to siste dagene har jeg vært på legevakt, fastlege og sykehus uten ordentlig undersøkelse. Ingen tar meg seriøs, selv med gode bildebevis av mengdene i glass og lignende.

noen som har erfart det samme? Er faktisk redd nå.

Anonymkode: b93da...446

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! Har i et år nå vært en god del hos legen, legevakt og sykehus uten å få god nok hjelp eller undersøkelse, og er rimelig lei.. derfor føler jeg at jeg må spørre om noen har erfaringer med dette.

for et år siden startet jeg å blø konstant fra anus, bare jeg satte meg på do blødde jeg konstant, og dette kunne vare i flere dager i strekk. Har vært hos lege flere ganger og sykehus uten å få svar. For tre dager siden begynte dette igjen, og nå er blødningene kraftigere. For å sjekke grundigere, holdt jeg et vannglass under rumpa for å se hvor mye det kommer. På 5/6 minutter fylte jeg et helt glass med blod. Det fortsatte å blø etterpå, det stopper liksom aldri. Er 21 år gammel og frisk ellers. Men nå har jeg blødd i tre dager sammenhengende, blodet renner kun når jeg sitter på do. Har ingen påviste hemoroider eller lignende og ikke betennelse. Kan sitte lenge og bare blø.. de to siste dagene har jeg vært på legevakt, fastlege og sykehus uten ordentlig undersøkelse. Ingen tar meg seriøs, selv med gode bildebevis av mengdene i glass og lignende.

noen som har erfart det samme? Er faktisk redd nå.

Ikke for å skremme deg, men det ville jeg også vært. Her må du kreve å bli tatt på alvor. Dette er IKKE normalt og kan være potensielt farlig. Håper du finner ut av dette.. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo kreve at du får koloskopi og blodprøver.. Dette er ikke normalt nei.. sliter du med hard avføring eller diaré? 

Anonymkode: 69d7a...ff6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (29 minutter siden):

Har du blitt undersøkt med rektoskopi og koloskopi?

Ja, har fått utført koloskopi tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nå undersøkt litt selv og ser at det er et blødende sår rett ved utsiden/nesten innvendig. Er nok ikke noe kritisk. Men det stopper ikke å blø. Ringte legevakten nå for å bare høre hva jeg burde gjøre. Mine bekymringer ble avvist som vanlig, og fikk beskjed om å bruke salve/stikkpille mot hemoroider. Men det blør jo konstant, ingen vil tro meg, uansett bevis. Men deilig å finne «årsak» og blødningssted. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har blødd glassevis i et helt år, og først nå tar du deg en kikk?? 

Anonymkode: 5cc88...6f8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett tidligere, men har aldri sett det jeg fant nå. Har jo også blitt undersøkt i det området av leger tidligere, så har jo stolt på dem uansett. Bare rart det skal blø så sinnsykt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har sett tidligere, men har aldri sett det jeg fant nå. Har jo også blitt undersøkt i det området av leger tidligere, så har jo stolt på dem uansett. Bare rart det skal blø så sinnsykt mye.

Krev rektoskopi!

Anonymkode: cae4f...72c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har selv nå undersøkt litt selv og ser at det er et blødende sår rett ved utsiden/nesten innvendig. Er nok ikke noe kritisk. Men det stopper ikke å blø. Ringte legevakten nå for å bare høre hva jeg burde gjøre. Mine bekymringer ble avvist som vanlig, og fikk beskjed om å bruke salve/stikkpille mot hemoroider. Men det blør jo konstant, ingen vil tro meg, uansett bevis. Men deilig å finne «årsak» og blødningssted. 

Det er fordi legevakten skal brukes til akutte ting, ikke en blødning som har vært av og på 1 år. OG det viktigste er, hvis du hadde blødd fra anus uten om toalettbesøk hadde det vært akutt. Men nå har du jo funnet et sår som forklaring, da ville jeg ringt fastlegen i morgen.

Anonymkode: 72da7...cd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forferdelig at du ikke blir tatt på alvor. Du må ta dette med fastlegen din, fordi du må henvises til spesialister. Prøv å ringe de i morgen og si at du er nødt til å få hjelp nå. Du blør fra endetarmen som om du skulle hatt menstrasjon derfra og du er redd nå og du må få hjelp. Dersom fastlegen ikke henviser deg til videre undersøkelser denne gangen, bør du bytte fastlege og gå privat enn så lenge. Dette kan du ikke la være å ta på alvor og du må snakke på en måte så helsepersonellet forstår deg. Sender klem ❤️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker underlig at en så kraftig blødning over tid ikke tas alvorlig, og det virker underlig at ts ikke beskriver noen smerteopplevelse.

Det kan ved hard avføring oppstå rifter i lukkemuskelen. Disse kan blø litt, men ikke i slike mengder. Tilhelingen kan være langvarig fordi såret utsettes for mekanisk stress ved hver tømming. Da bør man bruke midler som bløtgjør avføringen, f. eks. dufalac (laktulose). Hemorrhoider kan blø både friskt og kraftig, og er et tilbakevendende fenomen.

Et sår som ikke gir smerteopplevelse, store blødninger over lang tid, og ikke tilheler, tenner mange store røde lamper. Det er vanskelig å mene noe bare ut fra denne beskrivelsen, men det virker veldig usannsynlig at dette ikke skulle ha blitt grundig undersøkt. Det virker som om det er noe som ikke kommer frem her.

Anonymkode: 03079...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva med gastroskopi? Kan jo være det blør fra magen? Dette hadde jeg dratt på sykehuset med nå med en gang❤️

Anonymkode: c3c5c...b1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Beklager, overså denne kommentaren før jeg skrev innlegget rett over her. Jeg syns uansett du skal få skikkelig hjelp, for sånn kan du ikke ha det❤️ Ring fastlegen nå idag og krev hjelp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update. 

Snakket med fastlegen nå ang. at jeg ble sendt hjem fra sykehuset i går og hvordan det er nå. Dette var noe som ikke skulle ha skjedd, han mente at jeg skulle ha fått en grundig undersøkelse samt at blødningen skulle stoppes. Forklarte at jeg selv fant det blødende stedet og at det blør aktivt fortsatt. Fastlegen skal nå henvise meg og få meg til et annet sykehus slik at jeg får god hjelp. Han beklaget seg og sa at dette skulle vært funnet for et år siden og at det SKAL stoppes. ❤️ Er så glad for å endelig bli tatt på alvor.

Er foresten ingen smerter, avføringen er ikke hard (er vel heller bløt). Ikke smerter i mage eller rumpe, kan gå på do som normalt, men er sløv og sliten (mulig fra stress). Har heller ikke matlyst. Ikke så lett å få med alt når man skriver i frustrasjon 😅 så beklager for det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da kan du jo ikke si du har fått noe utredning, du er jo absolutt tatt på alvor når tarmen er undersøkt. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Krev rektoskopi!

Anonymkode: cae4f...72c

Koloskopi er grundigere enn rektoskopi, så det har ingenting for seg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med gastroskopi? Kan jo være det blør fra magen? Dette hadde jeg dratt på sykehuset med nå med en gang❤️

Hvis det er friskt blod fra endetarmen kommer de tikke fra magen. 

Anonymkode: 37970...77c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2021 den 13.51):

En liten update. 

Snakket med fastlegen nå ang. at jeg ble sendt hjem fra sykehuset i går og hvordan det er nå. Dette var noe som ikke skulle ha skjedd, han mente at jeg skulle ha fått en grundig undersøkelse samt at blødningen skulle stoppes. Forklarte at jeg selv fant det blødende stedet og at det blør aktivt fortsatt. Fastlegen skal nå henvise meg og få meg til et annet sykehus slik at jeg får god hjelp. Han beklaget seg og sa at dette skulle vært funnet for et år siden og at det SKAL stoppes. ❤️ Er så glad for å endelig bli tatt på alvor.

Er foresten ingen smerter, avføringen er ikke hard (er vel heller bløt). Ikke smerter i mage eller rumpe, kan gå på do som normalt, men er sløv og sliten (mulig fra stress). Har heller ikke matlyst. Ikke så lett å få med alt når man skriver i frustrasjon 😅 så beklager for det.

Så fint at du endelig blir tatt seriøst. Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går. Lykke til ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke fra magen siden det er friskt blod. At du er slapp og sløv er jo ikkke rart når du mister så mye blod. Alt dette og lav matlyst.. har de sjekket deg for kreft og utelukket absolutt alt eller hva er greia? Klag inn sykehuset når du har overskudd til det. De virker jo ikke gode. 

Anonymkode: 26566...587

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er nok ikke fra magen siden det er friskt blod. At du er slapp og sløv er jo ikkke rart når du mister så mye blod. Alt dette og lav matlyst.. har de sjekket deg for kreft og utelukket absolutt alt eller hva er greia? Klag inn sykehuset når du har overskudd til det. De virker jo ikke gode. 

Anonymkode: 26566...587

De har kun tatt blodprøver også har jeg fått en finger inn noen ganger, har også fått koloskopi. Men ikke en grundig undersøkelse.

Fikk en telefon fra sykehuset i dag og har time på kirurgisk avdeling nå til onsdag, er overlykkelig. Men kjipt å vente et år før noen tar meg seriøs. Kun fordi jeg er ung og frisk ellers har alltid forklaringen vært hemoroider. Men på alle legetimen og undersøkelsene jeg har hatt har de aldri funnet det. Men blir spennende å se hva de eventuelt finner ut. 

skal holde dere oppdatert❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...