Undermann Skrevet 11. august 2021 #1 Del Skrevet 11. august 2021 Vet ikke hvor mange som så diskusjonen i Dagsnytt 18, der en professor mente at det ikke er bra å spise så mye grove brød og kornprodukter som er gjengs lære. Man får for mye fett og sukker i seg sa han. Det som ikke kom fram, er hva han da mener de skal erstattes med, hva skal vi spise i stedet. Gikk tilbake: Birger Svihus er navnet. Fant en artikkel: https://hemali.no/siste/nei-korn-er-ikke-saerlig-sunt/ "spis mer kjøtt, fisk og grønnsaker" . Ok what else is new, men det er sabla dyrt å spise mye av det 🙄 "ikke spis når du ikke er sulten, selv dropper han frokost". Javel ja, har hørt hele tiden at frokost er det viktigste måltidet, Men ikke nå lenger? Nelvel da så. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Del Skrevet 11. august 2021 Undermann skrev (29 minutter siden): Vet ikke hvor mange som så diskusjonen i Dagsnytt 18, der en professor mente at det ikke er bra å spise så mye grove brød og kornprodukter som er gjengs lære. Man får for mye fett og sukker i seg sa han. Det som ikke kom fram, er hva han da mener de skal erstattes med, hva skal vi spise i stedet. Gikk tilbake: Birger Svihus er navnet. Fant en artikkel: https://hemali.no/siste/nei-korn-er-ikke-saerlig-sunt/ "spis mer kjøtt, fisk og grønnsaker" . Ok what else is new, men det er sabla dyrt å spise mye av det 🙄 "ikke spis når du ikke er sulten, selv dropper han frokost". Javel ja, har hørt hele tiden at frokost er det viktigste måltidet, Men ikke nå lenger? Nelvel da så. Birger Svihus er bare en stor mediakåt ... Anonymkode: ebcb2...89e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 11. august 2021 #3 Del Skrevet 11. august 2021 (endret) Frokost er ikke så farlig om du spiser eller ikke 🙂 Tematikken om korn er en interessant en, men jeg kan ikke kommentere dette fordi alt jeg har sett er plussaker. Aner ikke hvilken forskning han baserer utsagnet på. Hadde vært interessant å vite. Jeg for min del er så lite konspiratorisk at jeg har tiltro til at myndighetene endrer kostrådene innen rimelig tid etter at det er vitenskapelig grunnlag for at dette burde skje. Når de i tillegg tydeligvis har sagt seg uenige så antar jeg at de har grunnlag for det. Jeg vet flere er i en slags opposisjon til myndighetene, men det er ikke akkurat så sykt store mengder korn de anbefaler at vi skal spise heller... Endret 11. august 2021 av Sandum.PT 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #4 Del Skrevet 11. august 2021 Myndighetene anbefaler bare 70-90g havregryn eller tilsvarende annet fullkorn hver dag. Det er ikke mye! Anonymkode: 27d53...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 12. august 2021 #5 Del Skrevet 12. august 2021 For de fleste er ikke brød og korn i seg selv problemet; heller at måltider med brød og korn ofte blir fattige på protein og/eller fett. Brødmåltid består oftest av brødskiver med en tynn skinkebit og litt ost på. Mengden karbohydrat blir stor ifht mengden proteiner. Ditto havregrøt og pastaretter. Kornproduktet får mye større plass enn proteinrike matvarer, og dersom en har mange slike måltid i kostholdet sitt, så vil det,for mange, være mer gunstig å få,i seg mer rent kjøtt, fisk og grønt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Myndighetene anbefaler bare 70-90g havregryn eller tilsvarende annet fullkorn hver dag. Det er ikke mye! Anonymkode: 27d53...f23 Hvor står dette? Bare nysgjerrig 😊 Anonymkode: 6894c...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 12. august 2021 #7 Del Skrevet 12. august 2021 På side 8: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/anbefalinger-om-kosthold-ernaering-og-fysisk-aktivitet 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Del Skrevet 12. august 2021 Hahaha, nei nei nei. Hva i alle dager er galt med professorer i disse dager? 😂 Har han ikke hørt om matpyramiden? Den lærte vi om på barneskolen. 👩🏫 "Grovbrød er usunt". Haha, nei den må du lengre ut på landet med. 🤭 Makan til tull og tøys. Anonymkode: 5c1bc...069 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Del Skrevet 12. august 2021 Sandum.PT skrev (7 timer siden): På side 8: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/anbefalinger-om-kosthold-ernaering-og-fysisk-aktivitet 🙂 Takk for svar 😊 Anonymkode: 6894c...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Del Skrevet 13. august 2021 Korn inneholder masse antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Det inneholder også mye lektiner (blant annet gluten) som lager lekk tarm og kommer seg inn der det ikke burde komme seg inn og lager auto-immune sykdommer fordi kroppen angriper disse planteproteinene som er steder de ikke skal være og ligner for mye på våre egne celler. Anonymkode: a2faa...226 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Del Skrevet 13. august 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Hahaha, nei nei nei. Hva i alle dager er galt med professorer i disse dager? 😂 Har han ikke hørt om matpyramiden? Den lærte vi om på barneskolen. 👩🏫 "Grovbrød er usunt". Haha, nei den må du lengre ut på landet med. 🤭 Makan til tull og tøys. Anonymkode: 5c1bc...069 Kjøtt og brød burde byttet plass i pyramiden. Det er egentlig helt absurd å tro at vi hadde et visst spisemønster i flere millioner år, men at vi egentlig var tilpasset å spise noe helt annet. Anonymkode: 5b3c2...64d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #12 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Korn inneholder masse antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Det inneholder også mye lektiner (blant annet gluten) som lager lekk tarm og kommer seg inn der det ikke burde komme seg inn og lager auto-immune sykdommer fordi kroppen angriper disse planteproteinene som er steder de ikke skal være og ligner for mye på våre egne celler. Anonymkode: a2faa...226 Nei nei nei, makan til konspirasjonsteoritull. Helsemyndighetene har all den beste forskningen i verden i ryggen når de sier at grove kornprodukter er sunt 🙂 Hva er dine kilder? En blogger? En youtube-kanal? Anonymkode: 5c1bc...069 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #13 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei nei nei, makan til konspirasjonsteoritull. Helsemyndighetene har all den beste forskningen i verden i ryggen når de sier at grove kornprodukter er sunt 🙂 Hva er dine kilder? En blogger? En youtube-kanal? Anonymkode: 5c1bc...069 Du har ikke satt deg inn i emnet, ser jeg. Helsemyndighetene har faktisk ikke god forskning på dette. De baserer seg på observasjonsstudier, som ikke kan bevise noe, men bare antyde sammenhenger. https://tidsskriftet.no/2004/05/kronikk/evolusjon-kosthold-og-livsstil Sitat Der hvor et animalsk kosthold helt eller delvis ble erstattet med korn, ble folk kortere av vekst, barnedødeligheten økte, og levealderen sank. Infeksjonssykdommer, jernmangelanemier, defekter i beinsubstansen, tannråte og emaljeproblemer oppstod (4, 8, 9). Empiri og kliniske erfaringer setter slike helseproblemer direkte i forbindelse med et kornbasert kosthold(4, 8–10). Altså ble våre forfedre syke og mindre sunne da de begynte å spise korn. Anonymkode: fa1f4...34c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 14. august 2021 #14 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du har ikke satt deg inn i emnet, ser jeg. Helsemyndighetene har faktisk ikke god forskning på dette. De baserer seg på observasjonsstudier, som ikke kan bevise noe, men bare antyde sammenhenger. https://tidsskriftet.no/2004/05/kronikk/evolusjon-kosthold-og-livsstil Altså ble våre forfedre syke og mindre sunne da de begynte å spise korn. Anonymkode: fa1f4...34c Kom tilbake til meg når du har flere randomiserte kontrollerte studier som viser at å spise 70 - 90 gram fullkorn i et kosthold som ellers følger helsemyndighetene sine anbefalinger fører til problemer på befolkningsbasis. Du mener sikkert at anbefalingene av 2021 ikke har tatt med denne kronikken fra 2004 med forskning fra 90-tallet i datamaterialet sitt? Det betviler jeg, må jeg innrømme. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #15 Del Skrevet 14. august 2021 Det stemmer at anbefalingene for mye korn og mot mye kjøtt stort sett er basert på korrelasjonsstudier, hvor man har *antatt* en årsakssammenheng. I de studiene ser man f.eks at de som spiser mye kjøtt har dårligere helse. Men så har man gjerne ikke tatt med i betraktningen at de som spiser mest kjøtt også ofte er de som trener minst, røyker mest osv, eller skilt mellom dem som spiser mye kylling vs dem som spiser mye pølse. Man har ikke isolert det man skal studere, og sammenhengen er også gjerne svak uansett. Når det gjelder negative helseeffekter som har kommet samtidig med moderne kosthold, er det en veldig sterk sammenheng, og det virker mer berettiget å anta at det er en årsakssammenheng også. Uansett vet vi at det vi spiser, og anbefales å spise, er fundamentalt i strid med hvordan vi har spist i nesten hele vår eksistens, og det burde være innlysende at vi ikke er laget for det. Våre forfedre levde hovedsaklig på kjøtt pluss de ytterst få plantene som kan plukkes og spises som de er, men så er det egentlig best for oss å spise maks femti gram kjøtt daglig? Nesten hele energiinntaket var protein og (mettet!) fett fra dyr, men egentlig er kroppen vår laget for å kjøre på brødmat og rapsolje? Anonymkode: 5b3c2...64d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 14. august 2021 #16 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det stemmer at anbefalingene for mye korn og mot mye kjøtt stort sett er basert på korrelasjonsstudier, hvor man har *antatt* en årsakssammenheng. I de studiene ser man f.eks at de som spiser mye kjøtt har dårligere helse. Men så har man gjerne ikke tatt med i betraktningen at de som spiser mest kjøtt også ofte er de som trener minst, røyker mest osv, eller skilt mellom dem som spiser mye kylling vs dem som spiser mye pølse. Man har ikke isolert det man skal studere, og sammenhengen er også gjerne svak uansett. Når det gjelder negative helseeffekter som har kommet samtidig med moderne kosthold, er det en veldig sterk sammenheng, og det virker mer berettiget å anta at det er en årsakssammenheng også. Uansett vet vi at det vi spiser, og anbefales å spise, er fundamentalt i strid med hvordan vi har spist i nesten hele vår eksistens, og det burde være innlysende at vi ikke er laget for det. Våre forfedre levde hovedsaklig på kjøtt pluss de ytterst få plantene som kan plukkes og spises som de er, men så er det egentlig best for oss å spise maks femti gram kjøtt daglig? Nesten hele energiinntaket var protein og (mettet!) fett fra dyr, men egentlig er kroppen vår laget for å kjøre på brødmat og rapsolje? Anonymkode: 5b3c2...64d I det store bildet er jeg forsåvidt enig i mye av det du skriver. Jeg er også enig i at det ikke nødvendigvis finnes en overveldende haug av randomisert kontrollert data som garanterer at man får signifikante positive helseeffekter av mye fullkorn vs. ingen fullkorn. Det er jo ingen hemmelighet at man alltid kan finne en studie som sier mot en annen studie, nesten uansett hva man ser på. Men jeg har heller ikke sett noen store randomiserte kontrollerte studier som underbygger de ekstreme påstandene i et innlegg over om at fullkorn nærmest dreper oss, og i alle fall ikke i mengdene som er anbefalt av helsedirektoratet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #17 Del Skrevet 14. august 2021 Lill3My skrev (På 12.8.2021 den 7.38): For de fleste er ikke brød og korn i seg selv problemet; heller at måltider med brød og korn ofte blir fattige på protein og/eller fett. Brødmåltid består oftest av brødskiver med en tynn skinkebit og litt ost på. Mengden karbohydrat blir stor ifht mengden proteiner. Ditto havregrøt og pastaretter. Kornproduktet får mye større plass enn proteinrike matvarer, og dersom en har mange slike måltid i kostholdet sitt, så vil det,for mange, være mer gunstig å få,i seg mer rent kjøtt, fisk og grønt. Jeg har lest at man får nytte av det proteinet som finnes i kornprodukter dersom man inntar melk eller melkeprodukter (feks melk, youghurt, ost) sammen med kornprodukter. Derfor lager jeg havregrøt med melk (og gjerne med litt brunost på toppen ), drikker melk til brødskiver o.l. osv. Anonymkode: 60789...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #18 Del Skrevet 14. august 2021 Lill3My skrev (På 12.8.2021 den 7.38): For de fleste er ikke brød og korn i seg selv problemet; heller at måltider med brød og korn ofte blir fattige på protein og/eller fett. Brødmåltid består oftest av brødskiver med en tynn skinkebit og litt ost på. Mengden karbohydrat blir stor ifht mengden proteiner. Ditto havregrøt og pastaretter. Kornproduktet får mye større plass enn proteinrike matvarer, og dersom en har mange slike måltid i kostholdet sitt, så vil det,for mange, være mer gunstig å få,i seg mer rent kjøtt, fisk og grønt. Proteiner er faktisk dem minste bekymring. Nok energi og variert = nok proteiner Anonymkode: ebcb2...89e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #19 Del Skrevet 14. august 2021 De fleste idag er gluten sensitive og jeg føler meg mye bedre uten korn i kostholdet Anonymkode: cdba8...b9c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #20 Del Skrevet 14. august 2021 Korn var noe man spiste i nød når man ikke hadde tilgang på kjøtt Anonymkode: cdba8...b9c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå