AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Sosial angst her, og fikk nå vite at man ikke får eget rom. Gruer meg 😮 Anonymkode: e4688...f6c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Det praktiseres nok ulikt fra sted til sted. Så vanskelig å svare på med mindre du sier hvor du skal vaksineres og noen her tilfeldigvis har vaksinert seg på samme sted. Anonymkode: c1a52...59d 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 Her jeg bor fikk vi en lapp klistret på oss med nr på rommet og nr på setet. Vi satt i store idrettslokaler, som store klasserom, så gikk de rundt og vaksinerte etter nummer. Det sto en person bakerst i rommet som passet tiden og sa når vi kunne gå, de tok rad for rad. Andre steder har jeg hørt de har mindre avlukker, så kommer folk inn etter tur og får sprøyte. Så flytter man seg til en «ventebås» til man kan gå. Anonymkode: 51663...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #4 Skrevet 11. august 2021 Her jeg bor, ble vi vaksinert i en idrettshall. Det var noen hundre mennesker der totalt, noen på vei inn, andre på vei ut, i jevn flyt. Hadde jeg hatt sosial angst, hadde dette definitivt vært en utfordring for meg. Har du diagnose på angsten din, kan du jo be om få vaksine hos fastlegen din. Anonymkode: 26a4a...be7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 Det er sikkert forskjellig fra sted til sted? Men min erfaring fra i dag (2.dose): Kom inn i lokalet, der en dame satt ved en pult og spurte om det var time eller drop-in (det avgjorde om du skulle til høyre eller venstre). Jeg hadde glemt munnbind, og da gav hun meg et lenge før jeg hadde fått tenkt tanken på å si noe om det. Ba meg ta antibac og gå «den veien». Gikk bort til registreringsfolka, de satt 5 stk på rekke bak hver sin datamaskin. En dame i vest styrte køen og pekte hvem jeg skulle gå til. Sa navnet mitt, venta mens hun fant meg i systemet. Så spurte hun noen få spørsmål (ja/nei-spørsmål om første dose, reaksjon på tidligere vaksine, om jeg ville ha i venstre eller høyre arm). Hun sendte meg videre, godt skilta og mange i vester som viser vei (de prata ikke noe, bare pekte). Kom inn i «vaksinerommet», fikk en lapp med nummer på og beskjed om å sette meg på ventestol. Venta ca 1 min før mitt nummer ble ropt opp. Da stod det ny dame i vest som tok i mot nummerlappen min og sa at jeg skulle gå til «nummer 2». Det var alt i samme rom, men med skillevegger på to sider. Føltes veldig privat egentlig. Koselig dame som spurte om det var første eller andre dose, om jeg hadde reagert før og informerte kort om vaksinen. Stikk, bomullsdott og fikk en lapp med klokkeslett på (slik at jeg kunne vite når jeg kunne gå, etter 20 min). Gikk videre til neste rom, der det stod mange rader med stoler. Nye hyggelige mennesker som pekte på nøyaktig hvilken stol jeg skulle sitte på, men ingen prata til meg. Så satt jeg der i 20 min, før jeg gikk. En dame sa «ha det bra» til meg på vei ut, men ingen la seg opp i når du gikk (om tidspunktet var ok, det er ditt ansvar selv). Dog satt folk seg i den rekkefølge de kom inn i, slik at du gikk etter den foran deg. Anonymkode: df89a...db1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 Jeg registrerte meg ved ankomst. Ble sendt bortover en gang, og inn på et avlukke. Var plass til 2 der med skjermbrett mellom. Sprøyte ble satt kjempefort. Ut derfra, og til en stor hall med stoler. Ventet der 20 min. Fant meg en krok for meg selv. Anonymkode: 9e04f...097
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 Sikkert forskjell fra sted til sted, men jeg kan fortelle hvordan det foregår her jeg bor. 1) Kommer inn døren på lokalet, der står en dame som peker hvor du skal gå. 2) Det står 5-6 bord på rekke med en ansatt bak hver. Går bort til den jeg ble pekt mot. Hun sjekker legitimasjon, og ser meg svare på noen standard «Er du frisk» spørsmål. Jeg får en luten klistrelapp som jeg skal ha på genseren. 3) Blir sendt videre ned en liten gang, til ett middels stort rom der de setter vaksinen. Det er vel kanskje 5-6 «stadjoner» der, åpent rom, men de er skilt med skillevegger. Jeg setter meg på en stol og damen der forteller kjapt om muluge bivirknininger før hun setter vaksinen. 4) Jeg går videre nedover gangen hvor jeg havner i en bitteliten kø, for å få «skrive meg ut». Det er en stor hall/gymsal, og forrest i salen er det igjen er det 5-6 bord med en person bak. Jeg går til den neste som blir ledig. Her oppgir jeg navn, og hun setter opp opp time for 2.dose. Så forteller hun at jeg skal sitte 20 min til observasjon. 5) Bak «skrive seg ut» bordene er er det masse stoler plassert på rekke og rad med 1m mellomrom. Jeg velger meg en stol, og sitter der og surrer på mobilen i 20 min. Et par ansatte er der for å følge med om noen skulle bli dårlig. Det er et bord med vann hvis noen blir tørste. Når det har gått 20.min reiser jeg meg bare opp og går ut døren. Behøver ikke å si ifra til noen at man går. Håper det hjalp deg litt med å visualisere. Det går nok kjempefint!! Veldig «strømlinjeformet» opplegg, så man behøver ikke gjøre noe, eller snakke mye, og følger bare flyten☺️ Anonymkode: 878b1...4bd
Luppa Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 Du kan si til den som registrerer deg at du er engstelig, så kan de antakelig tilby deg et eget rom eller ihvertfall en liten "bås". Jeg har sprøyteskrekk og sa fra om det (besvimer en sjelden gang), da fikk jeg sitte i et eget lite avlukke bakerst i lokalet. De tilbød meg også eget rom med benk jeg kunne ligge på. Jeg vaksinerte meg i Bergenshallen. 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 Gikk bort til en skranke og oppga navn. Fikk en lapp med nummer. Gikk inn i et stort rom med mange stoler og satte meg på en stol. Var en skjerm der med nummer. Når mitt nummer kom, Gikk jeg bort til en døråpning der det sto en mann. Han sa "du skal til nr 5". Var mange avlukker der inne. Jeg gikk til avlukke nr 5, der var det to damer. Ene dama spurte om jeg var klar. Jeg dro opp ermet på t skjorta, hun ga meg vaksinen, og så var det ferdig. Så sa hun at jeg skulle gå ut der borte. Da kom jeg til et nytt stort rom med masse stoler, og satt der i 20 min. Ferdig. Gikk veldig fint. Var stille og rolig der. Raskt og effektivt. Musikk i bakgrunnen. Anonymkode: d70ed...463
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 Gikk til skranken, viste frem skjemaet jeg hadde fått i posten og fylt ut, så kom en dame i refleksvest og viste meg til en bås, så spurte hun om allergier osv, så satte hun sprøyta. Så satt jeg på en stol i et venterom med en lege og ca 10 andre i tjue minutter. Det var det. Tok rimelig akkurat en halv time. Søsteren min ringte og fortalte at hun er redd sprøyter og da fikk hun eget rom med madrass. Anonymkode: 7a24f...f98 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Kom inn i lokalet, ble krysset av på liste (lite sted, så alle kjenner alle). Var ca 10 personer i rommet og 2 som vaksinerte. En person ble tatt inn på et annet rom etter en kort samtale med en av de som vaksinerte. Alle fikk sprøyte, så informerte de om bivirkninger o.l. Etter 20 minutter ble vi nærmeste kastet ut fordi neste gruppe var på vei inn. Anonymkode: 3d05b...239
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sosial angst her, og fikk nå vite at man ikke får eget rom. Gruer meg 😮 Anonymkode: e4688...f6c Ring og forklar at du har sosial angst, så får du et eget rom el.l. slik som Luppa fortalte om. Lykke til ♥️ Anonymkode: b2879...aee 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 Du kan også spørre (når du ringer) om en person som jobber der kan komme og møte deg og følge deg inn en annen inngang slik at du slipper å være sammen med mange mennesker. Anonymkode: b2879...aee 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #14 Skrevet 11. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Sosial angst her, og fikk nå vite at man ikke får eget rom. Gruer meg 😮 Anonymkode: e4688...f6c Har sosial angst og fikk eget rom av samme grunn! Fikk først trøbbel i døra da jeg sa jeg hadde blitt lovet eget rom pga angst, vakta mente det ikke gikk an. Kom ganske raskt en annen vakt som var snill og fulgte meg dit man «registrerer» seg. Der var det en veldig snill mann som kontaktet vakthavende sykepleier som kom og hentet meg ganske raskt. Hadde to sykepleiere inne på rommet. Den ene snakket og forsøkte å distrahere meg mens den andre stakk. De var veldig snille og omtenksomme. Hadde sykepleier inne sammen med meg hele ventetiden til jeg kunne dra. De var veldig omtenksomme og snille. Sier du ifra i alle ledd at du har problemer med dette så tar de hensyn! Lykke til, det går bra! 😊 Anonymkode: 07275...094 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Skrevet 11. august 2021 Bare si fra på forhånd, så får du tilrettelegging De som jobber der er like interessert i at ting skal gå fort og greit for seg for alle parter - også deg. Det er bedre for dem å vite om eventuelle utfordringer på forhånd, så de kan tilrettelegge, heller enn å evt få et angstanfall i fanget som må håndteres. Her stod vi først utendørs og ventet, spredt utover i veldig koronavennlig avstand på parkeringsplass. En vakt slapp inn mindre puljer. Da først til registrering, to luker. Måtte bare oppgi navn og fødselsnummer. (Ha det evt nedskrevet på en lapp.) All info ellers har de på data. De spør om du er frisk også, trenger bare nikke. Jeg har helseutfordringer selv, og ble hentet inn mellom to slike puljer til registrering. Fikk så sitte for meg selv i en krok unna andre. Den som skal sette vaksinen kom ut og hentet meg/sa navnet mitt. Inn på eget kontor uten andre mennesker for å få vaksinen. Hun hadde ekstra god tid til meg, siden de på forhånd visste om mine utfordringer. Etterpå gikk en ut gangen på motsatt side, til et venteområde. Her sitter folk i sine 20 min og venter, med god avstand til hverandre. De fleste surrer på mobil eller noe. Igjen fikk jeg sitte på et eget lite rom, for meg selv. Alle hadde fått lapp i hånden med klokkeslett for når en kunne gå av den som satte vaksinen. Så de hyggelige pensjonistene/vaktene der var stort sett bare tilstede og så til at alle hadde det bra. Når tiden var over, gikk en bare direkte ut dør fra venterommet. Trengte ikke snakke med noen. Anonymkode: 98db6...110 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (På 11.8.2021 den 20.28): Sosial angst her, og fikk nå vite at man ikke får eget rom. Gruer meg 😮 Anonymkode: e4688...f6c Har selv sosial angst, og det gikk veldig greit for meg. Man sitter i egne avlukker, ingen som ser deg. Har heller ikke vært kø når jeg har vært der. Har fått sprøyta 2 min etter ankomst. Anonymkode: 7b1c3...521
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 20.28): Sosial angst her, og fikk nå vite at man ikke får eget rom. Gruer meg 😮 Anonymkode: e4688...f6c Står i kø, kommer inn, går i skranken, viser id, står i kø, går inn i et avlukke med bare deg og sykepleier, blir stukket, går ut og venter i et avlukke alene i 20min, går hjem Anonymkode: f748c...3a0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 Spør kommunen/bydelen din :) Vi fikk avlukke. Og ventet sammen med andre, satte meg bakerst. Anonymkode: b009b...2b2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #19 Skrevet 12. august 2021 Hvis du ikke klarer det, så si ifra. Her jeg bor så har de vaksinert folk i bilen sin på parkeringsplassen og på benk utenfor vaksinestedet osv, for å passe på at alle får vaksinen selv om de ikke går inn av psykisk årsaker. Men er du som meg og helst ikke vil ha masse «ekstra styr» som det fort medfører så er det lettere å gjøre det slik som alle andre og slik som kommunen din sitt opplegg her. Her jeg bor så vaksinerer de i en stor idrettshall. Når man kommer så står det vakter/frivillige (snille og hyggelige) fra parkeringsplassen og frem til døren hvor de guider alle i riktig vei. Inne så må vi si navn og fødselsdato så krysses det av på en liste og så blir man guidet videre. Vil tro vi var ca 15stk i hvert rom, satt på stoler etter hverandre. Jeg har ingen diagnoser, men sa ifra da jeg ble vist til rommet at jeg lett blir svimmel og kan besvime av sprøyter (kan ikke noe for det). Alt gikk bra, men greit for de å vite at det er helt normalt om jeg skulle svime av og de så nok på meg litt ekstra. Anonymkode: be333...3c4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #20 Skrevet 14. august 2021 Tusen takk for alle svar dere 💖💖 Det var en utfordring for å si det sånn! men jeg klarte det!! Jeg prøvde å fokusere på å ikke tenke i det hele tatt, jeg bare gikk rett inn. Men merket at jeg ikke var helt til stede og at jeg var skjelven. Jeg satt i hallen med de andre, men det var god avstand mellom stolene. Når det var min tur så sa jeg til sykepleieren at jeg hadde angst, da sa hun at hun kunne følge meg til en mer lukket bås å ta vaksinen der, men jeg sa jeg tror jeg klarer det. Så fikk jeg stikket og jeg angret og ville i egen bås og da var hun begynt på den andre raden, men likevel gikk det fint!! Nå gruer jeg meg til dose 2 😮 Neste gang tenker jeg å si ja til å sitte mer for meg selv hvis jeg får muligheten igjen! Jeg synes også de er veldig forståelse og tar hensyn 💖💖 Og utrolig bra av dere andre også her inne med sosial angst om klarer dere! Det å bare gå til selve inngangen med kø er ille nok Ts Anonymkode: e4688...f6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå