Gå til innhold

Hva er forskjellen på pfizer vaksinen og moderna? hvilken er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta vaksinen snart og håper jeg får pfizer, men noe sier meg at jeg får moderna. Hvilken er egentlig best? og hvorfor kan ikke jeg velge selv hvilken jeg vil ta? dere som har tatt moderna, kan dere fortelle hvordan det gikk? hvordan følte du deg etterpå?  Leste på nett og ble nervøs. Tusen takk. 

Anonymkode: f5213...b06

Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Begge er bra. Så langt er det meldt om noen flere og hyppigere bivirkninger med Moderna, men det er får og fersle data. Jeg har fått ett skudd Moderna og ble bare litt øm rundt stikkstedet.

Skrevet

All forskning jeg har sett tilsier at Moderna er bedre og at virkningen varer lenger, sannsynligvis fordi den inneholder mer enn 3x så mye virkestoff. Ulempen er noe mer bivirkninger.

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk moderna som første dose for et par uker siden. 
Fikk sykt vondt i armen som varte i 3 dager. 
Samme ettermiddag/kveld ble jeg utslitt og trøtt. Det er jeg aldri. Klarte knapt å sitte oppreist og sovnet sittende i sofaen. Hadde frysninger selv om det var en varm dag. 
Neste dag hadde jeg skikkelig hodepine som Paracet ikke virket mot. 
5 dager etter vaksinen hadde jeg en dag hvor jeg var så svimmel at jeg tidvis var redd for at jeg holdt på å besvime. Vet ikke om det var vaksinen da, men dette har jeg heller aldri opplevd før. 

Gjest Dweinos
Skrevet

Moderna er noe sterkere. Dvs fungerer sannsynligvis noe bedre, med noe sterkere bivirkninger.

Skrevet

Jeg har fått andre dose med Moderna i dag. Etter første gang hadde jeg veldig vondt rundt stikkstedet i ca et døgn. Jeg var også veldig trøtt. Etter andre dose er det likt, men jeg fikk andre dose for 11 timer siden, så vet ikke hvor lenge det varer denne gangen. Har faktisk litt mindre vondt i armen denne gangen, jeg tror jeg slappet bedre av i musklene i armen enn forrige gang

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal ta vaksinen snart og håper jeg får pfizer, men noe sier meg at jeg får moderna. Hvilken er egentlig best? og hvorfor kan ikke jeg velge selv hvilken jeg vil ta? dere som har tatt moderna, kan dere fortelle hvordan det gikk? hvordan følte du deg etterpå?  Leste på nett og ble nervøs. Tusen takk. 

Anonymkode: f5213...b06

https://www.axios.com/coronavirus-vaccines-pfizer-moderna-delta-biden-e9be4bb0-3d10-4f56-8054-5410be357070.html?fbclid=IwAR1Kf3v-Mbcc4ll-yUX_Uh4DmkLFSqLSD3YTX0jWB4u5-qBc-4GEdZz-7vM

Moderna virker som den beste mot Delta.

Skrevet

Ikke godt å si, men begge disse blir nå undersøkt av EMA vedrørende fåtalls tilfeller av allergiske hudreaksjoner (Erythema multiform) og to ulike nyrelidelser (kidney inflammation ; and nephrotic syndrome, a renal disorder characterised by heavy urinary protein losses) 

Uansett, utfallet blir nok som før: The benefit outweigh risks.. 

Skrevet

Fikk 1.dose moderna forrige uke. Ikke for å skremme, men måtte være borte fra jobb dagen etter på grunn av bivirkningene. Muskelverk, hodepine, ekstremt trøtt og slapp, veldig hovne lymfekjertler under armen (til det punkt at det var vondt å ta armen inntil kroppen) og ekstremt vondt i armen. Skal ærlig innrømme at hele den dagen er en døs, husker den nesten ikke. Allerede dagen etter var det mye bedre og egentlig kun vond arm og hovne lymfer.

Har nå fått allergisk hudreaksjon så hele overarmen er rød, hoven, varm og kløende. Stakkars venstrearmen min! 

MEN har en venninne som fikk akkurat samme hudreaksjon på Pfizer, så det er ikke bare Moderna sin skyld!

Er noe dritt dette her, men hopp i det og få det overstått! Kan jo hende du er heldig og slipper unna med en litt øm arm et par dager!

Gjest Dweinos
Skrevet (endret)
Ella1 skrev (9 timer siden):

Effekt:

BioNTech/Pfizer: 95 %

Moderna: 94,1 %

AstraZeneca: 60 %

Janssen: 67 %

Kilde:

https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/hva-er-forskjellene-pa-de-godkjente-koronavaksinene/73467786/amp

Nå siterer du tall fra den opprinnelige mutasjonen fra 2020, disse tallene er ikke relevante lenger. Nå er det delta-varianten man høyst sannsynligvis blir smittet av.

Tall fra Canada viser at beskyttelse mot sympomatisk infeksjon av 1 Pfizer dose er 56 prosent, mot 72 for Moderna. Undersøkelser i Israel har vist det samme. 

Står bla om dette i avisa i dag. Ville definitivt tatt Moderna hvis jeg kunne velde.

https://www.vg.no/nyheter/i/47Emm6/mange-smittede-har-faatt-en-dose-har-foelt-seg-trygge

Endret av Dweinos
Gjest Dweinos
Skrevet
Fiora skrev (7 timer siden):

Fikk 1.dose moderna forrige uke. Ikke for å skremme, men måtte være borte fra jobb dagen etter på grunn av bivirkningene. Muskelverk, hodepine, ekstremt trøtt og slapp, veldig hovne lymfekjertler under armen (til det punkt at det var vondt å ta armen inntil kroppen) og ekstremt vondt i armen. Skal ærlig innrømme at hele den dagen er en døs, husker den nesten ikke. Allerede dagen etter var det mye bedre og egentlig kun vond arm og hovne lymfer.

Har nå fått allergisk hudreaksjon så hele overarmen er rød, hoven, varm og kløende. Stakkars venstrearmen min! 

MEN har en venninne som fikk akkurat samme hudreaksjon på Pfizer, så det er ikke bare Moderna sin skyld!

Er noe dritt dette her, men hopp i det og få det overstått! Kan jo hende du er heldig og slipper unna med en litt øm arm et par dager!

Du kan få medisiner (antihistaminer) av legen for hudreaksjonen.

• Opprett ny...