Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sikkert er global indeks fond? Jeg sitter med nesten 1 Mill på konto. Har siste året spart ca. 5000 i mnd på global indeks fond. Er så redd for å miste alle pengene. Jeg følger ikke med på pengene fordi det vil gjøre med stressa. Men så blir det jo sagt at man ikke skal spare i fond om man ikke har råd til å miste pengene. Det kan jeg jo aldri vite? Plutselig kan det oppstå noe så jeg trenger pengene... 

Tenker dere som sparer i fond at dere satser pengene dine? At du kanskje mister de eller at det er trygt? 

Anonymkode: 28c86...8ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor sikkert er global indeks fond? Jeg sitter med nesten 1 Mill på konto. Har siste året spart ca. 5000 i mnd på global indeks fond. Er så redd for å miste alle pengene. Jeg følger ikke med på pengene fordi det vil gjøre med stressa. Men så blir det jo sagt at man ikke skal spare i fond om man ikke har råd til å miste pengene. Det kan jeg jo aldri vite? Plutselig kan det oppstå noe så jeg trenger pengene... 

Tenker dere som sparer i fond at dere satser pengene dine? At du kanskje mister de eller at det er trygt? 

Jeg sparer i DnB SMB A fond som har kommet godt ut på alle fond. Sparer ikke mer enn jeg har råd til å tape og er i grunn ikke redd for å tape noe heller. 

Anonymkode: 6abe0...ea3

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom du skulle tape alle pengene dine i et globalt indeksfond har du større problemer en de tapte pengene. Da har sivilisasjonen gått under.

Fall på 30-40% bør du dog ta høyde for. Det skjer med ujevne mellomrom, men det går opp igjen etterpå da…

• Liker 8
Skrevet

Det er alltid en risiko involvert, i alle typer investeringer. 

Indeksfond er generelt den høyeste avkastningen du kan få, før du må gå over til aktivt styrte fond - til og med da, er det ekstremt få som klarer å slå markedet over tid. Og skal du først investere i aktivt styrte fond, så kan det være helt andre krav til størrelse på investeringer, spesielt de som har gitt bra avkastning. 

Anonymkode: 3a14f...d71

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du ikke tåler ett fall på 30-40 %, bør ta ut pengene og heller ha de på sparekonto.

Anonymkode: 15853...969

• Liker 3
Skrevet

Jeg satte 500 000 kr inn på et aksjefond og har ‘tjent’ rett under 100 000 tusen på under 2 år..Mulig jeg har hatt flaks. Har også fulgt med litt og flyttet summen Iver på aksjesparekontoen ved kraftige fall. Men innser nå i ettertid at jeg ikke hadde trengt det, da de steg igjen kort tid etterpå. Denne stigningen gikk jeg jo da glipp av fra starten. 

Når dette er sagt, så satte jeg også inn 100 000 i et annet aksjefond. Her tapte jeg ca 10 tusen og de fortsatte å tape i verdi. Dette etter å ha hatt lang tid stigning i nesten et år før jeg begynte å spare i det. Så litt flaks/uflaks er det jo. Men ville forsøkt å,satt meg inn i fondene du har tenkt å spare i på forhånd:)

Anonymkode: ab956...769

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Om du ikke tåler ett fall på 30-40 %, bør ta ut pengene og heller ha de på sparekonto.

Dette om du ikke kan ha pengene stående over minst 10 år. Til og med et fall på 40% vil mest sannsynlig då en kraftoverskudd stigning igjen før eller siden om en bare har is i magen.

Anonymkode: ab956...769

• Liker 1
Skrevet

Som mange har påpekt så er et globalt indeksfond investert i mange bransjer og store solide firmaer for å følge indeks så godt det lar seg gjøre. 
Det er ingen mulighet for å miste alle pengene, da har Armageddon inntruffet og penger har ikke lenger en verdi. Men aksjemarkedet er umulig å spå, man kan bare se på hva historien har vært - hvor eksempelvis norsk indeks historisk har falt inntil 58% på et år. Hvor lang tid det tar å komme tilbake er igjen umulig å spå - det kan være alt fra måneder til mange tiår. Men går verdensøkonomien godt vil aksjemarkedet alltid gi en verdiøkning over tid.

Så lang horisont (over 5 år), jevn sparing og en viss god psyke er viktig. Er man redd for å tape penger, så selger man dessverre ofte på bunn, og kjøper inn igjen når man nærmer seg en topp - psykologien får mennesker til å agere på den måten om man ikke er bevisst på egne handlinger.

«Tåler man ikke» å se at pengene halveres og kan være halvert i flere år fremover er ikke fond noe men bør investere for mye i.  Har man derimot ikke problemer med dette, samt innehar troen på at dette over tid basert på tidligere historie med stor sannsynlighet vil korrigere opp igjen - og selvfølgelig ikke slutter å kjøpe når markedet et råttent så vil du høyst trolig oppleve at du gjorde en en god investering i god tid før pensjonsalder.

For de fleste er nok dette med tidspunkt for faktisk realisering det mest vanskelige når man sparer langsiktig, for 5års perspektivet vil være der hver dag i fremtiden også, det er ikke noe som teller ned slik mange tenker - Jeg skal ta ut pengene om 5 år, så da er fond perfekt.., nei - om 5 år kan fondet være 50% av dagens verdi, da blir perspektivet man må ha for å komme tilbake kanskje være 10år - men det et heller ikke sikkert.  Så det å ha et bevisst forhold til når man ønsker å bruke penger er også viktig, da får man over tid solgt seg ut og man reduserer faren for å stå i i en kjip situasjon den dagen man MÅ realisere - hvis det tidspunktet innenfor noen år sammenfaller med et børskrakk.

EBD292E3-7E29-4D66-B6AA-667F249623EF.thumb.png.50320445babf84985ebd47c0ea5dc3c6.png

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, The_Stig said:

Som mange har påpekt så er et globalt indeksfond investert i mange bransjer og store solide firmaer for å følge indeks så godt det lar seg gjøre. 
Det er ingen mulighet for å miste alle pengene, da har Armageddon inntruffet og penger har ikke lenger en verdi. Men aksjemarkedet er umulig å spå, man kan bare se på hva historien har vært - hvor eksempelvis norsk indeks historisk har falt inntil 58% på et år. Hvor lang tid det tar å komme tilbake er igjen umulig å spå - det kan være alt fra måneder til mange tiår. Men går verdensøkonomien godt vil aksjemarkedet alltid gi en verdiøkning over tid.

Så lang horisont (over 5 år), jevn sparing og en viss god psyke er viktig. Er man redd for å tape penger, så selger man dessverre ofte på bunn, og kjøper inn igjen når man nærmer seg en topp - psykologien får mennesker til å agere på den måten om man ikke er bevisst på egne handlinger.

«Tåler man ikke» å se at pengene halveres og kan være halvert i flere år fremover er ikke fond noe men bør investere for mye i.  Har man derimot ikke problemer med dette, samt innehar troen på at dette over tid basert på tidligere historie med stor sannsynlighet vil korrigere opp igjen - og selvfølgelig ikke slutter å kjøpe når markedet et råttent så vil du høyst trolig oppleve at du gjorde en en god investering i god tid før pensjonsalder.

For de fleste er nok dette med tidspunkt for faktisk realisering det mest vanskelige når man sparer langsiktig, for 5års perspektivet vil være der hver dag i fremtiden også, det er ikke noe som teller ned slik mange tenker - Jeg skal ta ut pengene om 5 år, så da er fond perfekt.., nei - om 5 år kan fondet være 50% av dagens verdi, da blir perspektivet man må ha for å komme tilbake kanskje være 10år - men det et heller ikke sikkert.  Så det å ha et bevisst forhold til når man ønsker å bruke penger er også viktig, da får man over tid solgt seg ut og man reduserer faren for å stå i i en kjip situasjon den dagen man MÅ realisere - hvis det tidspunktet innenfor noen år sammenfaller med et børskrakk.

EBD292E3-7E29-4D66-B6AA-667F249623EF.thumb.png.50320445babf84985ebd47c0ea5dc3c6.png

Litt greit å også ta hensyn til at 1983 er et ekstremt utspekulert årstall å ta utgangspunkt i. Kilde: Credit Suisse Returns Yearbook 2016. Realavkastning.

image.png.566d3892e4c6081024e96fcac0345fe9.png

Anonymkode: d9a61...d7e

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg tenker ikke at jeg satser pengene mine. Men jeg har lært mye iløpet av mange år i fond, og har dessverre også en erfaring med å selge på frykt. Det var absolutt ikke lurt (episoden med Twin Towers). Hadde jeg beholdt pengene, eller enda bedre, satset mer, hadde jeg tjent mye penger etterhvert som markedet tok seg opp.

I mars/april 2020 satset jeg litt ekstra da markedet hadde en nedtur, men i etterkant angrer jeg på at jeg ikke satset mer.

Så for å si det slik, det bekymrer meg mer at jeg ikke har satset når muligheten har vært der, enn at jeg plutselig skal tape alle pengene. Hele poenget med et fond er at man har pengene plassert i mange selskaper, og for å tape pengene må altså alle disse selskapene gå under samtidig. Som en annen sier - hvis det skjer, tror jeg du har helt andre ting å bekymre deg for.

Men det er alltid lurt å ha en buffer med penger som er lett tilgjengelig. Så du må vurdere ditt eget behov. Skal du kjøpe bolig innen nær fremtid (innen 3 år), sett mer av pengene på sparekonto med den beste renten du kan finne (dessverre ligger vel denne på litt over 1% for tiden). Har du bolig, og det verste som kan skje er at kjøleskapet eller vaskemaskinen ryker, kan du ha en mindre buffer og sette mer i fond.

Anonymkode: 83c16...ce9

• Liker 2
Skrevet

Man kan være redd for å miste penger uansett. Å gå glipp av kanskje 5-14% er heller ikke bra for nattesøvnen om man er typen til å bekymre seg for alt. På konto mister jo pengene også verdi sålenge inflasjonen er høyere enn sparerenten. Som den har vært i noen år nå. Men med en mill på konto og bare en halv prosent i fond vil vel de fleste mene at det er veldig ubalansert. Jeg ville hatt minst 200 000 i vanlige fond med høyere risiko og normalt høyere fortjeneste, og 200 000 i globale indeksfond og resten i banken. Altså 20+20+60%. Selv har jeg ca 30+30+40 her, men så har jeg også langt mindre enn en mill.

Men ikke stol 100% på kvinneguiden 🙂

Og så er det kanskje noe i at når "alle" inkl frisøren og taxisjåføren begynner å snakke om aksjer og fond, så er det like før det smeller. Har inntrykk av at vi kan snart være der nå.

Anonymkode: 7fda0...01f

• Liker 2
Skrevet

En annen ikke ubetydelig fare med aksjer og fond er at man kan bli opphengt i de. Følge med og sjekke kursene hver dag. Lete etter informasjon og sitte å bytte fond og aksjer hele tiden i konstant jakt etter noe bedre. Kan minne om spillegalskap og man har blitt en hobbyspekulant som prøver å konkurrere med proffe spekulanter og deres AI-maskiner.

Dette er tid man heller kunne brukt til ekstra jobb, utdanning eller oppdrag som man til slutt ville tjent mye mer på enn å "dyrke mammon" i det små.

Da Island krasjet økonomien sin for 13 år siden var det en som traff spikeren på hodet og skrev at det vil gå dårlig med alle land der de smarteste begynner å jobbe innen finans og spekulasjon. Slik mange av de ble fristet til i årene i forkant da alt så ut til å gå til himmels i bankbransjen der. Dette bør være for de nest smarteste. De smarteste bør bli leger, advokater, ingeniører, forskere og bedriftsstartere.

Anonymkode: 7fda0...01f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-12 den 4.56):

Tidenes dårligste råd. Ikke noe problem at pengene går ned 40%, nøkkelordet her er tidshorisonten. Så lenge man har tid til å la pengene stå såpass lenge at pengene får tid til å vokse igjen så er det ikke et problem. 

Anonymkode: 16329...e26

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Litt greit å også ta hensyn til at 1983 er et ekstremt utspekulert årstall å ta utgangspunkt i. Kilde: Credit Suisse Returns Yearbook 2016. Realavkastning.

image.png.566d3892e4c6081024e96fcac0345fe9.png

Anonymkode: d9a61...d7e

Nja.. om du tar med fra 1970 så vil fortsatt dårligste periode vise 58% tap og 100% gevinst på et år.. Om der var bedre perioder før dette vil det kun vise igjen på beste perioder.. Så ser ikke helt hva du sikter til.

Skrevet

Jeg har investert totalt ca 450k i fond siden oktober 2020. Angrer som en hund på at jeg ikke gikk inn tidligere. På disse månedene har jeg tjent nesten 100k i avkastning i globale fond. Over 20% avkastning på under ett år, og da har jeg investert når markedet hadde stablet seg på beina. Om jeg hadde vært smart og tatt en risiko hadde jeg investert i mars 2020 istedet, og hadde nok doblet investeringen min.

Anonymkode: f99c0...9a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...