Gå til innhold

Erfaringer med kryssvaksinering?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen her som fikk dose én Moderna og dose to Pfizer (eller omvendt)? Fikk vite at Oslo kommunen nå er tomt for Moderna (selv om medier gir stikk motsatt informasjon), og at jeg derfor er nødt til å takke ja til Pfizer som dose nummer to dersom jeg vil bli ferdig vaksinert. Men.. det finnes jo ingen forskning på dette med å kryssvaksinere med de to typene. Litt lite betryggende at de sier at de «antar» at dette vil gå greit. Litt usikker. Noen meninger/erfaringer anyone? Hva ville dere gjort? Ps jobber som lærer så vil helst ikke utsette alt for lenge 😬

Endret av Pingvinsteak
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ventet. Med én dose er man godt beskyttet mot alvorlig sykdom.

Det er ventet kraftig økning i leveransene fra Moderna, så at det ikke skulle være noen doser å oppdrive om man venter litt tror jeg ikke noe på.  

I tillegg til at dette ikke er utprøvd, så er ikke en kryssvaksinering verdt så mye i utlandet i forhold til innreise/karantene-krav. Få land mikser disse vaksinene.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du leser i Felleskatalogen, vil du se at de anbefaler å bruke samme vaksine.

• Liker 5
Gjest Dweinos
Skrevet (endret)

Jeg ville ventet, da nye studier viser at Moderna er mye mer effektiv mot Delta-varianten enn Pfizer.

Endret av Dweinos
Skrevet
13 hours ago, TurkisVase said:

Jeg hadde ventet. Med én dose er man godt beskyttet mot alvorlig sykdom.

Det er ventet kraftig økning i leveransene fra Moderna, så at det ikke skulle være noen doser å oppdrive om man venter litt tror jeg ikke noe på.  

I tillegg til at dette ikke er utprøvd, så er ikke en kryssvaksinering verdt så mye i utlandet i forhold til innreise/karantene-krav. Få land mikser disse vaksinene.

Takk for råd. Ja, jeg bestemte meg nå faktisk for å vente. Satser på at det kommer snart flere Moderna. Ble litt skremt av utsagnet om at man kunne ramle helt ut av vaksineprogrammet dersom man takker nei en gang, men heldigvis er vi ikke der enda 😅.

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Dweinos said:

Jeg ville ventet, da nye studier viser at Moderna er mye mer effektiv mot Delta-varianten enn Pfizer.

Godt poeng

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, student86 said:

Hvis du leser i Felleskatalogen, vil du se at de anbefaler å bruke samme vaksine.

Jepp leste den. Så sånn sett burde det jo ikke være farlig. Men så innrømmer FHI også at det ikke finnes noen studier rundt dette, bare erfaringer fra enkelte andre land (herunder Canada, Storbritannia) fra nyere tid.    

• Liker 1
Skrevet (endret)
Dweinos skrev (14 timer siden):

Men FHI sier jo at Pfizer og Moderna er så godt som identiske, hvordan kan det da  ha seg at de har ulik effekt mot ulike varianter?😈

Endret av TurkisVase
Skrevet
Pingvinsteak skrev (1 time siden):

Jepp leste den. Så sånn sett burde det jo ikke være farlig. Men så innrømmer FHI også at det ikke finnes noen studier rundt dette, bare erfaringer fra enkelte andre land (herunder Canada, Storbritannia) fra nyere tid.    

Jeg blir litt provosert av at de sier det er «gode erfaringer» i Canada. De har ingen data. Den eneste gode erfaringen de har er at man får vaksinert raskere. Så har de dårlig erfaring med at noen har fått problemer når de reiser utenlands.

• Liker 4
Skrevet

Nå står det på VG idag at de får masse Modernavaksiner fremover, så tipper at mange som har fått Pfizer som første dose nå får Moderna som andre dose, inkl. meg selv. Det står i artikkelen at det skal være helt uproblematisk 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, TurkisVase said:

Men FHI sier jo at Pfizer og Moderna er så godt som identiske, hvordan kan det da  ha seg at de har ulik effekt mot ulike varianter?😈

Moderna har 3 ganger så stor dose, kan være derfor

• Liker 1
  • Opprett ny...