Blomsterenka Skrevet 20. september 2005 #1 Del Skrevet 20. september 2005 Er p.t. arbeidsledig men tenkte oppsøke vikarbyrå. Det er en del år siden jeg sist var innom arbeidsmarkedet på den måten og jeg har hørt at det er ulik "praksis". Tenkte kun søke på et oppdrag på noen uker/par måneder. Har hørt at det er lav lønn - direkte underbetalt, hos enkelte. Hvilke vikarbyrå kan anbefales og hvilke bør man holde seg unna? Utviklinga har sikkert gått sin gang på tjue år, så hva møter man når man oppsøker et vikarbyrå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #2 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg kan nok ikke gi noe fullgodt svar, for jeg har kun dårlig erfaring med vikarbyråer (nei, du har jo ikke jobbet som kontormedarbeider/resepsjonist/barnehageassistent og din person, arbeidsvilje og det faktum at du har lang utdanning med gode karakterer blåser vi i, så du kan nok ikke få noen andre jobber enn evt oppvaskhjelp hos oss. Noe jeg heller ikke fikk). Men kjenner flere som har jobbet gjennom bla Manpower og Bjørg Fjell (ei venninne var godt fornøyd med dette byrået) og Norsk Personalservice, som i det minste har fått oppdrag. Ikke regn med å få veldig spennende jobber, men det virker da greit nok. Lønna er heller ikke sååå lav; har skjønt det som du får fra 120-140 kr timen + tillegg etter hvert som du får flere oppdrag. Og det er jo i hvert fall bedre enn om du går direkte via kommunen og får assistentjobber. En kamerat av meg jobbet i et vikarbyrå jeg dessverre ikke husker navnet på, hvor det var problemer med utbetaling av lønn, arbeidsgivere fulgte ikke a.miljøloven o.l. Jeg ville nok holdt meg til de mer kjente byråene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. september 2005 #3 Del Skrevet 20. september 2005 kommer nok an på hovr du bor også. jeg blir arbeidsledig i januar (om jeg ikke får noe før da), og har planer om å melde meg inn ett eller to vikarbyråer. hvordan betalingen er varierer både fra byrå til byrå og fra jobb til jobb. du blir nok ikke rik av å ha korte oppdrag, men skal vel kunne klare deg greit. selv kommer jeg til å prøve ut Top Temp og Temp Team, det er to byråer jeg har hørt bra om + at jeg ser de har mye jobber også på rekrutteringssiden. de er mindre og mer personlige en f.eks. manpower. og det blir derfor en bedre kontakt med byrået. manpower holder jeg meg unna, da jeg oppfatter de og har hørt de er så store at det blir fryktelig lite personlig med dem. har også hørt flere som har meldt seg inn og deretter aldri hørt fra dem. det kommer vel litt an på hva slags jobber du vil ha også, noen spesialiserer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 20. september 2005 #4 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #5 Del Skrevet 20. september 2005 jeg la meg inn på forskjellige vikarbyråer for ei lita stund sia. I sommer ringte et av dem (westaff tror jeg) og tilbydde meg vikarjobb i skolen til 120 kr/timen. Jeg måtte bare le; når jeg er vikar i skolen får jeg det dobbelte lurer på hvor mellomlegget blir av ← Synes å huske det var westaff jeg også, for fant noe lærervikar på nett, og siden jeg også har hatt godt betalte lærervikariat så ringte jeg de for få litt mer info. Ble oversatt til oppdragsansvarlig og fikk bare beskjed om at jeg måtte registrere meg på nett så tok de kontakt, prøvde å få vite litt mer, men da sa hun det ringte en annen tlf som hun måtte ta..... Gadd ikke registrere meg akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #6 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg er kjempefornøyd med Manpower, er kun registrert der for tida, ble litt slitsomt å forholde seg til så mange. Er "tilknytta" 2 manpower kontor for å få litt flere oppdragstilbud. Lønn varierer litt til hva type jobb man har. 120-140 bruker å være vanlig. Virker som kundeservicejobber er dårligst betalt. Sett noen oppdrag på nett til kr 110 pr time. Jeg har også hatt jobber der jeg har hvert bedre betalt enn de som jobber der fast. Mange firma ansetter også folk gjennom vikarbyrå, først et par mnd gjennom vikarbyrå og så får man tilbud om jobb der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Anki_ Skrevet 20. september 2005 #7 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg jobber gjennom manpower, har gjort det i 4 år nå, og er kjempefornøyd. Lønna er ikke så bra da, men er bedre å ha en jobb enn ingen i hele tatt mener nå jeg. Er utrolig vanskelig å få seg jobb her jeg bor, så manpower er et bra alternativ. Har jobbet i bank i 3 år gjennom dem og alt jeg hadde når jeg starta der var erfaring fra blomsterbutikk. Veldig godt forhold til de som jobber på manpower, følger oss opp, arrangerer bli kjent fester 2 ganger i året. Grilling med mere Nå er jeg på flyttefot, skal til Trondheim. Søker jo på det som er av jobber der da, men til jeg får meg noe fast kommer jeg til å jobbe for manpower. Har allerede fått telefon fra dem at dem har oppdrag til meg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #8 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg vil oppfordre deg sterkt til å oppsøke alle vikarbyråer som finnes. De ansatte er kompetente og du får som regel ganske god lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sillcat Skrevet 21. september 2005 #9 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg er tilknyttet Top Temp, og har vært det i et år. Er fulltidstudent, men har hatt to oppdrag ved siden av hvor jeg har tjent 120 og 125 i timen, syntes dette er bra jeg! Top Temp kan jeg anbefale,de er ryddige, uformelle men samtidig seriøse. Har hatt andre jobber i studietiden jeg har skaffet selv og de har vært mye dårligere betalt. Det som kan være lurt når du registrerer søknaden på nettet er å ringe vikarbyrået etter noen dager. Det viser engasjement og du vil da helt sikkert blir kalt inn til en lengere samtale hvor de registrerer alt som er verdt og vite om deg og gjør seg opp et inntrykk av deg slik at de føler de trygt kan anbefale deg til bedrifter som trenger folk. Svært mange mennesker bruker vikarbyråer som "steppingstones" til drømmejobben. Man opparbeider seg masse erfaring, og kanskje du får et oppdrag i en bedrift hvor du ender opp med å bli fast ansatt i drømmejobben? Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #10 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg er tilknyttet Top Temp, og har vært det i et år. Er fulltidstudent, men har hatt to oppdrag ved siden av hvor jeg har tjent 120 og 125 i timen, syntes dette er bra jeg! Top Temp kan jeg anbefale,de er ryddige, uformelle men samtidig seriøse. Har hatt andre jobber i studietiden jeg har skaffet selv og de har vært mye dårligere betalt. Det som kan være lurt når du registrerer søknaden på nettet er å ringe vikarbyrået etter noen dager. Det viser engasjement og du vil da helt sikkert blir kalt inn til en lengere samtale hvor de registrerer alt som er verdt og vite om deg og gjør seg opp et inntrykk av deg slik at de føler de trygt kan anbefale deg til bedrifter som trenger folk. Svært mange mennesker bruker vikarbyråer som "steppingstones" til drømmejobben. Man opparbeider seg masse erfaring, og kanskje du får et oppdrag i en bedrift hvor du ender opp med å bli fast ansatt i drømmejobben? Lykke til ← Jeg tror jeg også har hørt positive ting om Top Temp. Men jeg lurer på en ting - jeg skrev det første gjesteinnlegget oppi her og har altså litt dårlig erfaring med vikarbyråer ettersom de ikke ville gi meg en sajnse engang. Jeg har erfaring fra flere ulike jobber, og gode attester fra alle steder. Likevel var jeg åpenbart ikke interessant for noen av vikarbyråene jeg oppsøkte i Trondheim, jeg ble ikke innkalt på noen samtale, og den eneste tilbakemeldingen jeg fikk var at de så etter folk som "kunne jobbene fra før". Selv mener jeg at man de fleste steder trenger noen timers orientering og opplæring selv om man har hatt en liknende jobb fra før - og at jeg i mange tilfelle ville være i stand til å gjøre en like god jobb som noen som hadde "relevant erfaring".. Og at de godt kunne tatt seg tida til å intervjue meg og få et inntrykk av hvordan jeg var som person... Men neida. Så det jeg lurer på er egentlig om du fra tidligere hadde erfaring fra jobber som liknet på de du fikk gjennom vikarbyrået? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #11 Del Skrevet 21. september 2005 Ganske forskjellig hva man møter når man går inn på vikarbyråer, det er iallefall min erfaring, og jeg var vel innom de som er da jeg søkte jobber for over 2 år siden. Hos noen bare fyller du inn skjema og leverer, og hører aldri noe igjen, hos andre får du kanskje beskjed om at de ringer deg hvis det kommer noe, mens andre igjen innkaller til samtale. Jeg fikk napp hos Kelly services, og jobbet som renholder, produksjonsassisten (les: pakket brød om natta) og på klesbutikk. Lønna var ikke den beste 105,- kr timen, og man ble ofte ringt opp et par timer før for å bli spurt om jobb. Men i.o.m. at jeg gikk på universitetet og ikke hadde samboer eller barn så gikk det jo greit for meg. Nå har jeg ikke jobbet for dem siden påske, og det er fordi jeg nå går på et mye mre krevende studium, er engasjert, og hvis jeg først skulle hatt et vikariat i dag ville jeg hatt et innen helse og sosialsektoren, og det kan de ikke tilby. Lykke til da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 21. september 2005 #12 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg har god erfaring med Kelly. Siden det var smått med kontoroppdrag når jeg meldte meg hos dem tilbød de meg butikkjobb. Jeg var helt uten erfaring, men de leide meg ut"gratis" til en butikk noen timer mot at de lærte meg opp. Jeg fikk jo betalt, men butikken slapp å betale for meg. Etter det fikk jeg flere korte butikkoppdrag, helt til jeg fikk tilbud om den jobben jeg har i dag. Man blir ikke rik av å jobbe i vikarbyrå, men om man er litt tålmodig kan dette være inngangsporten til en god, fast jobb. Det var det for meg. Og når jeg ble ansatt fast i firmaet fikk jeg en bedre lønn enn jeg fikk som vikar. Ikke se utelukkende på lønn eller hva som virker attraktivt ved første øyekast, man kan ikke begynne på topp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 21. september 2005 #13 Del Skrevet 21. september 2005 Første jobbene jeg hadde gjennom vikarbyråer, var i bank. Der hadde jeg erfaring fra før, og fikk jobb med en gang. Dette var manpower og adecco. Nå derimot jobber jeg gjennom Ajilon (Datterselskap av Adecco, med IT som spesialfelt). De har plassert meg i gode oppdrag innen IT, selv om jeg kun hadde utdannelsen og erfaring fra bank når jeg startet hos dem. Jeg startet hos Ajilon i februar, og allerede nå ser det ut som om jeg kan få fast jobb i det oppdraget jeg er i nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. september 2005 #14 Del Skrevet 22. september 2005 Har alltid vært svært fornøyd med Adecco og aldri fått napp hos Manpower. De ignorerer søknader og cv lagt inn på nett og ringer aldri tilbake. Jeg har bred bakgrunn og burde være svært interesant for mange, men jeg kommer ikke på intervju en gang. Har forsøkt Manpower flere ganger. Top Temp er også svært hyggelige og intervjuhyppigheten på oppdrag har til tider vært høy. At jeg til slutt fikk napp hos Adecco igjen og fast jobb i oppdraget var nok tilfeldigheter og litt flaks. Anbefaler deg å registrere deg hos alle - også rekrutteringsbyråene - men ikke ha for store forventninger tild e store. De er ofte for store. Dog er det personavhengig blant konsulentene - og å være på rett sted til rett tid med den rette bakgrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest nå Skrevet 23. september 2005 #15 Del Skrevet 23. september 2005 jeg la meg inn på forskjellige vikarbyråer for ei lita stund sia. I sommer ringte et av dem (westaff tror jeg) og tilbydde meg vikarjobb i skolen til 120 kr/timen. Jeg måtte bare le; når jeg er vikar i skolen får jeg det dobbelte lurer på hvor mellomlegget blir av ← Altså 240 kr timen?? Hm, tror jeg skal bli lærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 23. september 2005 #16 Del Skrevet 23. september 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #17 Del Skrevet 23. september 2005 Har alltid vært svært fornøyd med Adecco og aldri fått napp hos Manpower. De ignorerer søknader og cv lagt inn på nett og ringer aldri tilbake. Jeg har bred bakgrunn og burde være svært interesant for mange, men jeg kommer ikke på intervju en gang. Har forsøkt Manpower flere ganger. ← Jeg la inn søknad hos manpower for over 4 år siden, og i dag ringte de, men det var pga av noen hadde anbefalt meg, og ikke det at jeg hadde lagt inn søknad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå