Blobette Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Det har kommet mer forskning de siste årene som viser at muligheten for at golfstrømmen snur er mye større enn tidligere antatt. Da ville temperaturen sunket kanskje 10-15 grader og Norge blitt omtrent som på Grønnland. Hva hadde vi i Norge gjort da? Hva tror dere politikerne hadde gjort? Hadde vi prøvd å holde liv i samfunnet her oppe? Hadde vi prøvd å få folk muligheten til å flytte til varmere strøk? Kjøpt pass og landområder i utlandet? Og hva hadde skjedd om hele nord-Europa ønsket å flytte på oss? Hvem ville sluppet oss inn? 2
Gjest Raptuza Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Godt spørsmål....Vi har jo folk som bur på Svalbard og I Antarktis så det skulle vel ikkje vera heilt umulig. Og der er jo folk som bur i Sibir, kaldaste byen/staden på jorda er jo der.
Blobette Skrevet 11. august 2021 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2021 12 minutter siden, Raptuza said: Godt spørsmål....Vi har jo folk som bur på Svalbard og I Antarktis så det skulle vel ikkje vera heilt umulig. Og der er jo folk som bur i Sibir, kaldaste byen/staden på jorda er jo der. Det er jo ikke umulig. Men vi er jo over 5 millioner mennesker, ikke 3000 som på Svalbard og 60 000 som på Grønnland. Disse to stedene er jo ikke fullstendig selvstendige heller. Nord-Sibir tror jeg også er veldig tynt befolket (Sør-Sibir er forferdelig kalt om vinteren, men varmt om sommeren og med flora til å fø kyr og sau). I Norge vil vi ikke kunne dyrke maten vår selv for eksempel. Å eksportere mat og holde husene varme til 5 millioner mennesker er jo fryktelig dyrt. Jeg er nysgjerrig på om det er den løsningen vi ville valgt. Det virker tungvint. Samtidig føles det jo også rart om staten skulle brukt oljepengene for å få folk ut av landet. 3
Hanna! Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 Golfstrømmen snur ikke. Dette var en ting Al Gore tok opp for mange, mange år siden, men er bare tull.
Druid Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Hanna! skrev (9 minutter siden): Golfstrømmen snur ikke. Dette var en ting Al Gore tok opp for mange, mange år siden, men er bare tull. Det er ikke tull. Det er fortsatt en reell risiko. Hvorvidt konsekvensene blir så merkbare, er et helt annet spørsmål. (Konsekvensene henger sammen med HVORFOR den snur, sånn at det ikke nødvendigvis er Golfstrømmen som fortsetter å definere klimaet vårt.) 1
mr. Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 Tror ikke at det er tull. Er ikke sånn at is smelter ,ny fersk vann i havene bringer ubalanse ,vipps havstrømmer snur eller stopper ,is tid starter. Nå er det sånn at jeg er statsborger i Norge og en annen land i Sør EU så jeg kan vel velge og vrake. Dere andre ,vet ikke jeg ,dere blir vel klima flyktninger. Uansett kommer det så langt så blir hele verden katastrofe område ,mangelen på mat ,vann ,medisiner ,u name it.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå