AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Det lurer jeg på. LHBTIQ : personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet. https://www.foreningenfri.no/informasjon/begreper/ Hvorfor puttes lesbiske, homofile og bifile i samme bås som transpersoner? Seksualitet er da ikke det samme som kjønnsidentitet? Det er vel ikke så mange som reagerer på homofile lenger, kanskje det ikke bryter med normer lenger? I en annen tråd her ville en gutt kle seg ut som jente i bursdag, og da tenkte morgen med en gang at han kanskje var homofil. Jeg forstår ikke det? Hvis du er trans er du vel ikke automatisk skeiv? Pronomen-debatten er jo en annen sak, hvis du identifiserer deg som hen eller det eller hin, har det da noe med seksualiteten din å gjøre? Er du automatisk skeiv da også? Jeg tenker nei, det er to forskjellige ting. Jeg kjenner homofile som ikke vil gå i Pride-tog fordi de ikke ønsker å være en del av denne LHBTIQ-bevegelsen. Ut i fra hva de forteller, virker det som at det er like mye fordommer innad i "miljøet" som i resten av samfunnet. De forteller at mange er skeptiske til "født i feil kropp" og at det plutselig er veldig mange ungdommer som vil bytte kjønn. Mange ønsker heller ikke å bli sammenliknet med "vulgære" dragartister i paraden, de vil bare være anonyme helst. Hva tenker dere? Burde det vært LHBQ og TI+ hver for seg? Anonymkode: 000f7...3e0 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Intensjonen til et altomfattende begrep er å inkludere alle de som bryter med kjønnsrollemønsterne, og skape en felles front for mer aksept. Både homofile og transpersoner bryter med disse forventningene. Samfunnet har kommet en lang vei mot å akseptere både homofile og transpersoner (kanskje homofile litt mer enn sistnevnte gruppe), men vi er på ingen måte i mål. Innad i homomiljøet er det et bredt spekter av mennesker. Noen er maskuline, andre er feminine, noen er helt ordinære, mens andre er høyst ekstraordinære. Femininitet blant menn og maskulinitet blant kvinner får innpass i dette miljøet på en måte man ikke ser andre steder. Det finnes absolutt heteronormative homofile, men det er som regel ikke disse det kjempes for, nettopp fordi de blir i relativt stor grad akseptert. Isteden fokuseres det på de som møter mest diskriminering. Det er ofte transpersoner eller flamboyante menn. Jeg skjønner godt at grupperingen kan virke rar for noen, men for meg som er i miljøet synes jeg det er veldig naturlig. Alt faller inn under brudd på forventningene til kjønnene. Man forventer at menn er maskuline og har sex med kvinner, og kvinner er feminine og har sex med menn. Men sannheten er at noen kvinner er menn, eller var menn og er kvinner, eller ble født i rett kropp som mann men liker å gå i dametøy (uten å identifisere seg som kvinne) og ha sex med menn. Anonymkode: d44f6...ae2 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 De flesh homofile menn , lesbiske og bifile er vel i mot at de går under samme kam. Spesielt de som kun liker samme kjønn. Nettopp fordi det nå er transfobisk å kun like ett kjønn. Grupperingen er mest for de utenfor, som vil at alle andre enn cis+hetero skal være en gruppe. Anonymkode: c15dd...cb0 2
herzeleid Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 Det må føles ganske rart å plutselig bli satt i "bås" med kvinner som ønsker å være menn og menn som ønsker å være kvinner kun fordi du tenner på samme kjønn. Det er ikke umiddelbart logisk at disse gruppene egentlig hører sammen, og jeg vil tro en del homofile og lesbiske føler seg litt utilpass med at de blir satt i samme gruppe som det som på mange måter må kunne sies å være en "diagnose" heller enn en seksuell legning. 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Enig med deg @herzeleid. Finner dette merkelig og håper homofile og lesbiske snart danner sin egen organisasjon kun for dem. Først da blir det mulig å diskutere de ulike problemstillingene uten å bli puttet i homofob-boksen. Anonymkode: 336af...6cc 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): (...) Nettopp fordi det nå er transfobisk å kun like ett kjønn. Anonymkode: c15dd...cb0 What?! Så jeg som er hetero er automatisk transfobisk i noens øyne? Merkelig, det har jeg ikke tenkt på før. herzeleid skrev (10 minutter siden): Det må føles ganske rart å plutselig bli satt i "bås" med kvinner som ønsker å være menn og menn som ønsker å være kvinner kun fordi du tenner på samme kjønn. Det er ikke umiddelbart logisk at disse gruppene egentlig hører sammen, og jeg vil tro en del homofile og lesbiske føler seg litt utilpass med at de blir satt i samme gruppe som det som på mange måter må kunne sies å være en "diagnose" heller enn en seksuell legning. Det må jo være noe som henger igjen fra gammelt av, denne grupperingen. Som at mange trodde at homofili var en sykdom og kunne helbredes. (Og noen tror det fortsatt, dessverre). Som jeg nevnte i hovedinnlegget engasjerer dette meg fordi jeg har venner i miljøet, som ikke føler seg hjemme i "båsen" lenger, og jeg forsøker å forstå. Takk for at du bidrar til en spennende debatt. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med deg @herzeleid. Finner dette merkelig og håper homofile og lesbiske snart danner sin egen organisasjon kun for dem. Først da blir det mulig å diskutere de ulike problemstillingene uten å bli puttet i homofob-boksen. Anonymkode: 336af...6cc Så vidt jeg forstår er det også mange som tar avstand fra organisasjonen "FRI". Du har sikkert rett. Men det er et ømt tema, lett at noen føler seg såret eller krenket. For ordens skyld, denne tråden ble opprettet av ren nysgjerrighet og undring. Jeg er helt for at folk skal få elske hvem de vil og være det kjønnet de vil osv, jeg bare forstår ikke sammenblandingen. TS Anonymkode: 000f7...3e0 3
herzeleid Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det må jo være noe som henger igjen fra gammelt av, denne grupperingen. Som at mange trodde at homofili var en sykdom og kunne helbredes. (Og noen tror det fortsatt, dessverre). Som jeg nevnte i hovedinnlegget engasjerer dette meg fordi jeg har venner i miljøet, som ikke føler seg hjemme i "båsen" lenger, og jeg forsøker å forstå. Takk for at du bidrar til en spennende debatt. TS Anonymkode: 000f7...3e0 Jeg tror nok det har noe å gjøre med at en har utenforskap av "kjønnslige" grunner til felles, og at det nok er en del overlapp mellom gruppene, men jeg er usikker på hvor relevant overlappen er for de som er sikre på sin kjønnsidentitet men tenner på/forelsker seg i samme kjønn. Det spørs om det ikke rett og slett har vært enklere å bli med under en paraply "alle" støtter og hevde at en kjemper samme kamp, enn å starte en slik bevegelse alene. Kanskje ville transbevegelsen vært like marginal som "kroppsaktivister" om de ikke bandt seg så tett mot homofile og lesbiske. For egen del tror jeg ikke jeg ville ønsket at barn skulle lære at de selv bestemte om de var gutter eller jenter i skolen om jeg skulle oppleve å forelske meg i en av samme kjønn, men det er jo på mange måter det standpunktet homofile dras inn i gjennom "Fri". Edit; For øvrig virker strategien å ha vært usedvanlig vellykket, gitt at vi de siste årene ser samtlige samfunnsinstitusjoner og alt som kan krype og gå av privat næringsliv støtte opp om en bevegelse som må kunne sies å stå for en forståelse av kjønn jeg tror ikke har særlig gjenklang i befolkningen ellers eller blant biologer. Endret 12. august 2021 av herzeleid 4
Oida Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 herzeleid skrev (11 timer siden): For egen del tror jeg ikke jeg ville ønsket at barn skulle lære at de selv bestemte om de var gutter eller jenter om jeg skulle oppleve å forelske meg i en av samme kjønn, men det er jo på mange måter det standpunktet homofile dras inn i gjennom "Fri". Så du lever i den villfarelsen å tro at barn læres opp til at det bare er å skifte kjønn om du er homofil? Det har ikke slått deg at det å være født i feil kropp ikke har noe med din seksuelle preferanser å gjøre? 1
herzeleid Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 Oida skrev (2 minutter siden): Så du lever i den villfarelsen å tro at barn læres opp til at det bare er å skifte kjønn om du er homofil? Det har ikke slått deg at det å være født i feil kropp ikke har noe med din seksuelle preferanser å gjøre? Jeg vet ikke hvordan du leser dette ut av innlegget mitt, apropos "villfarelse" 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 Aner ikke. Jeg har ingenting i mot transpersoner som gruppe, men kan heller ikke se at vi har noe spesielt til felles. Savner da LLH fantes. Ikke føler jeg meg "skeiv" heller, selv om jeg er homo. Anonymkode: 7bc11...c29 1
Oida Skrevet 13. august 2021 #12 Skrevet 13. august 2021 herzeleid skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hvordan du leser dette ut av innlegget mitt, apropos "villfarelse" Kanskje du skulle lese innlegget ditt? Du skriver "for egen del tror jeg ikke at jeg ville ønsket at barn skulle lære at de selv bestemte om de var gutter eller jenter om jeg skulle oppleve å forelske meg i en av samme kjønn". For meg høres det ut som du tror barn læres opp til at det bare er å skifte kjønn om de er homofile. 2
herzeleid Skrevet 13. august 2021 #13 Skrevet 13. august 2021 Oida skrev (28 minutter siden): Kanskje du skulle lese innlegget ditt? Du skriver "for egen del tror jeg ikke at jeg ville ønsket at barn skulle lære at de selv bestemte om de var gutter eller jenter om jeg skulle oppleve å forelske meg i en av samme kjønn". For meg høres det ut som du tror barn læres opp til at det bare er å skifte kjønn om de er homofile. Da bør du nok lese igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-13 den 0.18): Enig med deg @herzeleid. Finner dette merkelig og håper homofile og lesbiske snart danner sin egen organisasjon kun for dem. Først da blir det mulig å diskutere de ulike problemstillingene uten å bli puttet i homofob-boksen. Anonymkode: 336af...6cc Dette ønsker jeg også. LHB var det vi startet med, og nå ser det ut til at vi må starte med det på nytt snart. Alle disse andre gruppene kan ha sin egen organisasjon. Synes det skeive alfabetet begynner å bli jævlig langt nå, jeg gidder ikke å følge med på hva alt betyr lenger. Bryr meg heller ikke om å gå i pride og henge opp regnbueflagget, men jeg assosieres med det og må bare godta det 🙄 Vet at mange homofile og lesbiske er enige i det jeg skriver, så jeg håper snart at dette blir gjort noe med. Anonymkode: f27ab...fac 3
Hannah80 Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette ønsker jeg også. LHB var det vi startet med, og nå ser det ut til at vi må starte med det på nytt snart. Alle disse andre gruppene kan ha sin egen organisasjon. Synes det skeive alfabetet begynner å bli jævlig langt nå, jeg gidder ikke å følge med på hva alt betyr lenger. Bryr meg heller ikke om å gå i pride og henge opp regnbueflagget, men jeg assosieres med det og må bare godta det 🙄 Vet at mange homofile og lesbiske er enige i det jeg skriver, så jeg håper snart at dette blir gjort noe med. Anonymkode: f27ab...fac Enig. Selv så har jeg gått helt i surr over alle bokstavene. Er snart bare biologisk fødte heterofile menn og kvinner som er utenfor paraplyen. 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 On 8/13/2021 at 8:38 AM, AnonymBruker said: What?! Så jeg som er hetero er automatisk transfobisk i noens øyne? Merkelig, det har jeg ikke tenkt på før. Ja, det er nok det. Så nettopp Lil Nas X få masse hat på twitter fordi han er homofil, som vistnok er greit, men så fort han sa at han KUN liker menn og peniser, så er han transfobisk. Selv om at man er homofil betyr at man kun liker samme kjønn. Anonymkode: c15dd...cb0 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #17 Skrevet 16. august 2021 Jeg er en kvinne som liker kvinner (og noen få menn) og jeg definerer meg ikke som skeiv. Jeg er lesbisk/bifil og jeg synes uttrykket skeiv rommer altfor mye og derfor blir et helt ubrukelig begrep. Fetisjister, safomasochister, transkjønnede, homofile, bifile, polyamorøse, aseksuelle et cetera er alle skeive. Hva har de til felles? Stort sett ingenting. Jeg føler meg sviktet av homobevegelsen og forsto lite den dagen LLH slo seg sammen med de transkjønnedes organisasjoner. Transkjønnethet har ingenting med seksuell legning å gjøre. Det er nå blitt umulig å si at man er bifil i mange "skeive" miljøer. Bifil betyr jo at man bare anerkjenner to kjønn og da er man transfob. Likeledes må man som lesbisk i enkelte miljøer godta en "kvinnelig penis", ettersom en kvinnes kropp ikke lenger har bestemte fysiske kjønnskarakteristika. Å hevde det er nemlig også transfobisk. Hjelp, jeg vil av. Jeg vil ha retten til å kunne si at jeg er en kvinne som liker kvinner. Og at dette ikke må omfatte kvinner med penis og mannekropp. Jeg vil kunne snakke om kvinnelig anatomi og biologi, om mensen, svangerskap, om reproduksjon mellom mann og kvinne, om gutters stemmeskifte, om bryster, skjegg og andre biologiske særegenheter mann og kvinne har uten å bli stemplet som transfob. Samtidig støtter jeg transkjønnedes rett til behandling og annerkjennelse av hvem de er. Jeg ønsker et trygt samfunn der alle blir respektert. Det må bare ikke gå på bekostning av kvinner, homofile og bifile. Anonymkode: 49fd2...54b 8
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 Hannah80 skrev (16 timer siden): Enig. Selv så har jeg gått helt i surr over alle bokstavene. Er snart bare biologisk fødte heterofile menn og kvinner som er utenfor paraplyen. Det er jo nettopp det som er poenget. Vi som føler oss som det kjønnet kroppen er og er heterofile har ikke møtt noen diskriminering på grunnlag av vår kjønnsidentitet eller seksualitet. Ergo har det aldri vært behov for noen å kjempe mot hetero-diskriminering eller for rettighetene til heterofile til å gifte oss med den vi vil osv. Det er rett og slett en enkel samlebetegnelse for dem som blir og historisk har blitt diskriminert på grunnlag av å ikke være som folk flest på dette området. 1
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #19 Skrevet 16. august 2021 (endret) Ellers synes jeg at noen av dere som blir så på tuppa av at enkelte tar dette med ørten pronomen osv. litt vel langt kan ta dere en bolle. Greit nok at man kan synes at det er teit og man kan ha meninger om hormonterapi for ungdommer, men å begynne å sutre om at det ikke er lov å si at man er hetero eller bifil og at "å være hetero er snart transfobisk" er ganske patetisk, synes jeg. Kanskje det er et reelt problem innenfor snevre "skeive" miljøer, det vet jeg ikke noe om, men jeg vanker i ganske venstrelente miljøer og har ikke sett noen få tilsnakk eller hørt om noen som blir sett ned på for å bruke vanlige begrep som hetero, kvinne, mann osv. Snakker konsekvent slik selv. Har sett noen dra fram historier om amerikanere som har blitt sure på twitter, men det hører jo de ytterste sjeldenhetene til og er bare å overse. Det finnes alltid noen få som er hårsåre og tar ting for langt, uansett tema og miljø. Så lenge man har gode intensjoner og bruker vanlig folkeskikk ved å ta hensyn til dem som er annerledes når man snakker om dem så er det ikke et problem i det hele tatt, etter min oppfatning. Endret 16. august 2021 av Nicathv skrivefeil 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #20 Skrevet 16. august 2021 Nicathv skrev (5 minutter siden): Ellers synes jeg at noen av dere som blir så på tuppa av at enkelte tar dette med ørten pronomen osv. litt vel langt kan ta dere en bolle. Greit nok at man kan synes at det er teit og man kan ha meninger om hormonterapi for ungdommer, men å begynne å sutre om at det "ikke er lov å" å si at man er hetero eller bifil og at "å være hetero er snart transfobisk" er ganske patetisk, synes jeg. Det er ikke det minste patetisk, men et reelt problem. Jeg er med i flere internettgrupper for "skeive" og der er det nå blitt umulig å si at man er bifil eller en biologisk kvinne som liker biologiske kvinner. Da får man en advarsel og blir deretter kastet ut av gruppen om man ikke retter seg etter reglementet. Dette er amerikanskdrevne grupper, men jeg har hørt flere i det skeive miljøet her i Norge snakke på nøyaktig samme måte. Anonymkode: 49fd2...54b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå