Gå til innhold

Hvor lang tid er levetiden etter demensdiagnose

Ikkemegigjen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Virker som mange her inne prøver å ha flest mulig diagnoser ihvertfall.

Anonymkode: ff010...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prokastinerings diagnose ville jeg fått om den sto i diagnosemanualen 😉

Anonymkode: 5227f...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom fire og ti år står det på nett. Bestemoren min er på syvende året. 

Anonymkode: 164e6...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Med Alzheimer har jeg lest ca 12 år, men det er sannelig nok. De har jo dødd bit for bit i flere år. Min venninnes mann var skikkelig flott, flink, sterk og snill og bare 52 år. Så ble alt bare forferdelig.  Begynte med at han gikk feil vei til postkassen og ble sint og hissig. Helvete hjemme. 3 år senere måtte han på hjem.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkemegigjen skrev (1 time siden):

Til vanlig? 

Ene besteforeldren min hadde en som utviklet seg sakte, levde med den i over 10år.

Ene besteforeldren min hadde en agressiv variant som gikk fra ingenting til død på 1,5år.

Tror nok at man normalt sett kan leve i både 10 og 15år med den, det eneste er jo at du går rundt og er totalt hjelpeløs og ikke husker de letteste ting som at tannbørsten skal inn i munnen og ikke opp i håret....

Anonymkode: 7ed41...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige demenstypene har forskjellig forventet levetid. Alzheimer gir lengst gjenværende levetid iflg. denne nettsiden.

"Resultatene viser at demens gir store tap i leveår, men at det ikke er stor forskjell mellom kvinner og menn. – I den generelle befolkningen i 2016 var gjenstående forventet levealder for mannlige 75-åringer 11,5 år. For demenspasienter var forventet levealder kun 4,7 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en person får diagnosen demens/Alzheimer så er dessverre sykdommen komt langt og han eller hun har hatt det i mange år allerede. De fleste lever vel i i 5-10 år etter stilt diagnose. Min far døde 6 år etter at han fikk diagnosen.

Anonymkode: 34e81...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Veldig forskjellig, trur eg. Kjem an på helse, alder, kor langt det er komme når ein oppdagar det og anna. Ikkje noko fasitsvar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gå alt ifra et par år til 10+. Det avhenger helt av sykdomsforløpet og typen demens. Det går som oftest fort for de som har alzheimer eller parkinson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på type demens, alder og andre sykdommer. Alzheimer kan komme tidlig og der er ofte utviklinga ganske rask også

Anonymkode: 1113a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...