Gå til innhold

Jeg ser ingenting galt i at jeg sier til 18 åringen min at jeg håper han flytter hjemmefra når han skal studere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt dette til han fordi jeg mener at studenttilværelsen blir mye mer gøy dersom man ikke bor hjemme. Den tiden jeg bodde sammen med venninner i kollektiv og vi besøkte hverandre på hybel og i kollektiv var en fantastisk tid som jeg ikke ville vært foruten. Jeg så også den gang, og tror det er det samme nå, at de som bodde hjemme hos foreldrene ikke var involvert i studentlivet på samme måte.

Jeg fortalte dette til ei annen voksen dame i dag og hun mente at jeg ikke kunne si til «barnet» mitt at jeg håpte at han flytter. 

Hva mener dere? Er det jeg som er «hjerteløs» eller er det hun som er på «viddene»?

Jeg har selvfølgelig forklart han hvorfor jeg håper at han flytter bort så han vet at det er for hans egen del og ikke for min del.

Anonymkode: c2422...330

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heilt ok, samtidig som eg håper du har presisert at 18-åringen skal få lov til å bu heime lenger dersom han helst vil det. 

• Liker 28
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan man sier det. Din vinkling er helt OK.

Anonymkode: 76929...01c

• Liker 18
Skrevet

Er det å ha det gøy viktigere enn økonomi ? Dersom han flytter ut vil ha jo få en masse utgifter som skal betales. Dette må igjen finansieres av en deltidsjobb da studielån bare dekker boutgiftene. Og med deltidsjobb blir det automatisk noe mindre fokus på studiet.

Det som er fornuftig er jo å bo hjemme slik at man kan fokusere fullt ut på studiene og slippe de økonomiske bekymringene. Men det regner jeg med du som mor har tenkt på? Hva som er gøy eller mindre gøy er vel ikke særlig relevant i denne situasjonen, og for øvrig ikke ditt ansvar å passe på heller.

Anonymkode: 8b98f...ad3

• Liker 14
Skrevet

Det er du som har rett, ts. Å kaste barna ut er en av foreldrenes viktige oppgaver. Alle dyr dytter sine tennårings-barn ut. Noen barn må ha en ganske hard dytt, andre flyr helt selv. Men om vi som mødre og fedre ikke sørger for å få dem ut så gjør vi ikke jobben vår.

For vi ønsker ikke at voksne barn skal bo hjemme fordi vi er glade i dem. Vi ønsker at de skal bo hjemme fordi vi er glade i å ha dem. Og de to er motsatte følelser.

Anonymkode: 7a33b...0f5

• Liker 23
Skrevet

Det er en stor forskjell i om man ønsker at studenten skal oppleve det du beskriver, og å fortelle hen at hen ikke kan bo hjemme... Det er hjerterått å kaste ut en 18-åring som vil bo hjemme, men det er absolutt innafor å forsøke å få hen til å innse hvor morsomt det kan være å bo på hybel eller kollektiv.

• Liker 9
Skrevet

Du har helt rett. Her bodde studenten hjemme det første 1,5 årene av studiene - og hn var ekstremt klar for å flytte da de årene var gått. Vi hadde også snakket mye om det med å bo hjemme/flytte hjemmefra og kravet for å få bo hjemme var at studielånet ble spart i den perioden. Det bidro til en boost for egenkapitalen når den tiden kom. 

Og jeg er helt enig - den viktigste oppgaven som forelder er å oppdra selvstendige «barn». For de aller fleste vil de årene med studier som er gøy bety mye mer enn om man brukte ett år eller to ekstra på å komme seg inn på boligmarkedet. Det gir også unge voksne som faktisk har erfart hva det vil si å komme til tomt kjøleskap fordi man prioriterte øl og ikke mat, at det ikke er rene klær i skapet og at man generelt er ansvarlig for sin egen hverdag. Uvurderlig lærdom på veien inn i voksenlivet.

• Liker 13
Skrevet

Nå hadde ikke mine barn noe valg. De måtte flytte ut for å studere, siden studiestedene deres er andre steder i Norge. Men for at de skulle kunne fokusere fullt på studiene og ikke måtte jobbe ved siden av, så betaler jeg husleien deres. De må fortsatt betale for maten sin, men de de får den nyttige erfarigen å måtte ordne seg selv. Så veldig mye gøyalt ar de ikke hatt det siste halvannet året. Men det skyldes jo korona. 

Anonymkode: a08ed...65a

• Liker 1
Skrevet

Er vel ikke noen som har rett eller feil her. Kommer helt an på hvor studieplassen er. 

Anonymkode: 4f3c7...025

• Liker 1
Skrevet

Herregud så moro jeg hadde det de 3 årene jeg tok bachelor og bodde i studentbolig. Krysser fingre og tær for at ungene mine skal få lov til å oppleve det samme. En så utrolig silkemyk overgang fra å bo hjemmefra; vi delte kjøkken og bad, lagde mat sammen, festet sammen, studerte sammen og passet på hverandre. Og alle fikk rikelig med privatliv på egne, små, nøkterne hybler (som gjorde meg ufattelig stolt når jeg gikk ut i jobb og fikk min første urgamle, nedslite personalbolig - den var MIN!). Det var definitivt noen av mine aller beste år i livet 🤓🥳

Anonymkode: 155ff...e64

• Liker 8
Skrevet

Det smarte er å bo hjemme et år eller to for deretter å flytte. Da får man både spart og opplevd hybel-livet.

• Liker 5
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det smarte er å bo hjemme et år eller to for deretter å flytte. Da får man både spart og opplevd hybel-livet.

Det er jo tragisk at det ikke finnes nok studentboliger til at studenter kan få bo hjemmefra uten at det blir krise økonomisk. Jeg fikk 6000 kr i mnd i stipend og lån. Hadde husleie på 2250 og månedskort på 550 kr. Jobbet også tredjehver helg. Da hadde jeg ganske ebra med penge i mine øyne. Studerte i Oslo, men det er jo 15 år siden da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo tragisk at det ikke finnes nok studentboliger til at studenter kan få bo hjemmefra uten at det blir krise økonomisk. Jeg fikk 6000 kr i mnd i stipend og lån. Hadde husleie på 2250 og månedskort på 550 kr. Jobbet også tredjehver helg. Da hadde jeg ganske ebra med penge i mine øyne. Studerte i Oslo, men det er jo 15 år siden da.

Vel dagens studenter får 8000 og noe (?) i stipend og lån. En crap hybel i kollektiv koster hvertfall 6000 og så er det mndkort og det er internett/strøm i tillegg ++++

Anonymkode: ef238...174

• Liker 5
Skrevet (endret)

Da regner jeg med du følger opp økonomisk, også.

For å få seg bolig i disse tider, er på ingen måte enkelt. 

Klart 18-åringen tåler å høre det :Nikke:Synes dog du skal ordlegge deg mildere til utenforstående. Diskusjonen bør være mellom deg og barnet. 

I stedetfor å snakke som om du kaster han ut, bør du legge fokus på at dere gjør hva dere kan for å legge til rette, for at det blir så smidig som mulig. 

Sammenlikne to generasjoner, lar seg nesten ikke gjøre, med mindre man bistår skikkelig. Andre tider, hèlt andre forhold. 

Endret av Tradegy
  • Liker 3
Skrevet
Teatrica skrev (18 minutter siden):

Det er en stor forskjell i om man ønsker at studenten skal oppleve det du beskriver, og å fortelle hen at hen ikke kan bo hjemme... Det er hjerterått å kaste ut en 18-åring som vil bo hjemme, men det er absolutt innafor å forsøke å få hen til å innse hvor morsomt det kan være å bo på hybel eller kollektiv.

Hva med å oppfordre en 18-åring som ikke forholder seg til de andre i huset til å flytte? Som driver andre i husstanden smått til vanvidd?

Er snakk om en 18-åring med en deltidsjobb; som nesten aldri er hjemme. Jobber på ettermiddag/kveld, er med venner til langt på natt og sover til vedkommende skal på jobb igjen. Rot på rommet, som nå tyter ut på andre rom. Er frekk. «Låner» ting fra foreldre og søsken. Ikke forholder seg til spisetider, kommer og går som hen vil. Gjør ikke husarbeid. Kan godt lage seg middag midt på natta. Bruker kort og godt hjemmet som et slags hotell, bare at vedkommende hadde blitt kasta ut hvis det faktisk hadde vært er hotell. 
Er godt likt på jobb, arbeidssom og har mange venner. 
Er det dårlig å oppfordre denne ungdommen til å flytte? Ihvertfall når hen er ferdig med videregående…
Spør for en «venn» som holder på å bli sprø.

Anonymkode: ddee2...9d8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å oppfordre en 18-åring som ikke forholder seg til de andre i huset til å flytte? Som driver andre i husstanden smått til vanvidd?

Er snakk om en 18-åring med en deltidsjobb; som nesten aldri er hjemme. Jobber på ettermiddag/kveld, er med venner til langt på natt og sover til vedkommende skal på jobb igjen. Rot på rommet, som nå tyter ut på andre rom. Er frekk. «Låner» ting fra foreldre og søsken. Ikke forholder seg til spisetider, kommer og går som hen vil. Gjør ikke husarbeid. Kan godt lage seg middag midt på natta. Bruker kort og godt hjemmet som et slags hotell, bare at vedkommende hadde blitt kasta ut hvis det faktisk hadde vært er hotell. 
Er godt likt på jobb, arbeidssom og har mange venner. 
Er det dårlig å oppfordre denne ungdommen til å flytte? Ihvertfall når hen er ferdig med videregående…
Spør for en «venn» som holder på å bli sprø.

Anonymkode: ddee2...9d8

Det er mange situasjoner, og ingen fasit for noe - men jeg svarte ut fra TS sin situasjon og ikke ut fra alle andres. 

Jeg hadde nok sterkt oppfordret denne 18-åringen du forteller om, til å finne seg noe eget.

• Liker 5
Gjest tarantulla
Skrevet

De fleste unge vokser enormt på å flytte ut. Men det er viktig at de ikke føler seg skviset ut/uønsket/uelsket, men at man løfter frem det positive med å flytte ut. Mine barn har hatt en myk overgang, de flyttet ut, men bodde nærme nok til at de kunne komme hjem og få middag og bli dullet litt for iblant. Men det er ingen tvil om at vi alle trives bedre nå når de er unge voksne som bor i egen bolig. Ikke noe mas fra oss voksne, og full frihet i egen bolig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det å ha det gøy viktigere enn økonomi ? Dersom han flytter ut vil ha jo få en masse utgifter som skal betales. Dette må igjen finansieres av en deltidsjobb da studielån bare dekker boutgiftene. Og med deltidsjobb blir det automatisk noe mindre fokus på studiet.

Det som er fornuftig er jo å bo hjemme slik at man kan fokusere fullt ut på studiene og slippe de økonomiske bekymringene. Men det regner jeg med du som mor har tenkt på? Hva som er gøy eller mindre gøy er vel ikke særlig relevant i denne situasjonen, og for øvrig ikke ditt ansvar å passe på heller.

Anonymkode: 8b98f...ad3

En deltidsjobb er viktig for å kunne ha noe på cv’en og være mer sttraktiv i dagens jobbmarked! Arbeidserfaring er gull verdt!

Anonymkode: fbdb2...65a

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en todelt holdning til akkurat det. Flyttet selv ut som attenåring (på videregående) og har klart meg utmerket. Jeg bodde på en kjip hybel. Men på den tiden var det veldig lett å få butikk jobb. Så jeg kunne velge mellom to jobber. 
Så jeg tjente en del  penger i studietiden, men fest, morro og jobbing gikk dog utover resultatene mine på skolen. Men ville aldri vært foruten den tiden.

Det er veldig dyrt å leie i dag, så om ungdommen velger å studere det første og andre året her hjemme så er det helt okey med tanken på pengene og hvor dyrt det er. 

Har sagt dem skal få større frihet under ansvar. 

Begge har soverommene i under etasjen med egen inngang og bad. Jeg er kun nedom der når jeg skal vaske klær. Ungdom går inn og ut der og ikke alltid jeg vet hvem som er på besøk. 

Anonymkode: 32d2b...dfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vel dagens studenter får 8000 og noe (?) i stipend og lån. En crap hybel i kollektiv koster hvertfall 6000 og så er det mndkort og det er internett/strøm i tillegg ++++

Anonymkode: ef238...174

Det stemmer ikke. En vanlig hybel på Sogn studentby koster fra 3829, på Kringsjå fra 3351. 10 kvm, delt kjøkken og bad. Det har man råd til som student.

Bor man der må man kanskje ha månedskort til t-banen, det koster 477 kr i mnd. Det er faktisk nesten 100 kr mindre enn når jeg studerte for 15 år siden!

Anonymkode: b6d52...31f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...