Gå til innhold

Nye tiltak i Bergen i dag - Munnbind påbudt igjen - besøksgrense i private hjem - anbefaling om hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitat

Besøksgrense i private hjem på 10 personer i tillegg til egen husstand. Fullvaksinerte telles ikke.

Påbud om munnbind når det ikke kan holdes mer enn en meters avstand: Kjøpesentre, kollektivtransport, kultur, sports og fritidsaktiviteter.

Påbud om munnbind i taxi for sjåfør og passasjer

Anbefaling til arbeidsgiver om å sørge for at ansatte som er avhengig av kollektivtransport til arbeid, får hjemmekontor. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OryWk1/nye-coronatiltak-i-bergen-vi-oensker-alle-aa-bli-ferdig-med-denne-pandemien

Sånn går det når mange gir blaffen i tiltak og ikke skjønner alvoret.  Mange vil heller ikke oppgi nærkontakter til smittesporerne, sånne folk burde fått høy bot, ifølge smittevernloven har man plikt til å gi nødvendige opplysninger om hvem som kan ha overført smitten.

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Gjest Warrior
Skrevet

Bra de kommer med nye tiltak så smitten kan gå ned. Blir irritert når folk ikke kan oppgi nærkontakter. Skjønner ikke hva som er galt med å oppgi det. Er det liksom bedre å ødelegge for andre. Enig i at de som nekter å oppgi nærkontakter burde fått bot. 

Skrevet

Skolene burde åpnet på gult nivå

• Liker 8
Skrevet

Fy faen. Så fordi alt feriepakket og de med familie i utlandet absolutt skulle få lov å importere mest mulig delta inn i landet i sommer, så skal folk i Bergen nå nektes å ha gjester i sitt eget hjem. Men fint for den priviligerte dessert-generasjonen, som fikk lov å få vaksine FØR man begynte å med vilje importere delta-smitte, kan fortsette akkurat som de vil da, siden fullvaksinerte ikke tells. 

Det er så provoserende og forkastelig at jeg nesten smelter av raseri.

• Liker 17
Skrevet
Warrior skrev (6 minutter siden):

Bra de kommer med nye tiltak så smitten kan gå ned. Blir irritert når folk ikke kan oppgi nærkontakter. Skjønner ikke hva som er galt med å oppgi det. Er det liksom bedre å ødelegge for andre. Enig i at de som nekter å oppgi nærkontakter burde fått bot. 

Helt enig. Men i Oslo gjør de ikke noe med smitten. Det hjelper jo ikke at helseminister Høie prater om kos, klem , dans og one night stands om noen uker heller, mange tenker jo at delta smitten ikke er noe å bekymre seg for da og gir blaffen i smittevern.  

• Liker 6
Skrevet

Jeg bestilte vaksine i går, siden jeg ikke har fått innkalling som de andre på min alder har fått.

Trodde jeg kunne få vaksine på et par dagers varsel, men må vente 14 dager!!

Trodde det gikk kjappere nå når så mange er vaksinert?

Skrevet
Warrior skrev (10 minutter siden):

kanskje de ikke vet eller ikke husker. Har du sett bildene fra Sørenga og Frognerparken, for ikke å snakke om køene på Gardermoen og i alle fornøyelsesparkene rundt omkring? Sinnsykt mange mennesker man dunker borti, som man ikke aner hvem er.

NorthernLight skrev (20 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OryWk1/nye-coronatiltak-i-bergen-vi-oensker-alle-aa-bli-ferdig-med-denne-pandemien

Sånn går det når mange gir blaffen i tiltak og ikke skjønner alvoret.  Mange vil heller ikke oppgi nærkontakter til smittesporerne, sånne folk burde fått høy bot, ifølge smittevernloven har man plikt til å gi nødvendige opplysninger om hvem som kan ha overført smitten.

Sånn går det når regjeringen åpner for karantenefrie feriereiser ja. Lettere å straffe bergenserene enn å fortelle rikfolket at de må på karantenehotell etter å ha sett til feriehuset i Marbella.

Og hva om man ikke husker hvem man har møtt, eller vet navnet på nærkontaktene sine?

• Liker 3
Skrevet

Kanskje det er på tide å innse at tiltakenes tid er over? Haukeland sykehus forventer "å gå og annen koronapasient", og derfor stenger de ned?

Igjen ser vi tiltak som settes inn og rammer de yngre som ikke har fått to doser enda. Nå holder det ikke å være "beskyttet", men fullvaksinert.

Det er ikke så veldig rart at de unge voksne i Bergen har fått nok.

• Liker 14
Skrevet
Alt_er_opptatt skrev (13 minutter siden):

Hvorfor det, når det er aldersgruppen 18-29 som driver smitten?

Synes du det er riktig å straffe barnefamilier for at studenter og andre unge skal få feste?

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er på tide å innse at tiltakenes tid er over? Haukeland sykehus forventer "å gå og annen koronapasient", og derfor stenger de ned?

Igjen ser vi tiltak som settes inn og rammer de yngre som ikke har fått to doser enda. Nå holder det ikke å være "beskyttet", men fullvaksinert.

Det er ikke så veldig rart at de unge voksne i Bergen har fått nok.

Unge voksne i Bergen har det bra i forhold til mange folk i andre land. 

• Liker 5
Skrevet

Ja jeg visste dette kom til å skje fordi enkelte folk er så idiotiske. Selvklart måtte smitten øke igjen og det ligger koronasyke på haukeland og haraldsplass sykehusene. Blir ikke gjenåpning med det første nå nei. Jeg bor i Bergensområdet og går med munnbind fortsatt. Venter på min andre vaksine så en må bare passe seg.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke pga sykehusinnleggelser de strammer inn nå, men pga primærhelsetjenesten er presset grunnet smittesporing/sprengt bemanning på sykehjemmene…

Liggetiden til de som blir innlagt er heldigvis kort, og så vidt jeg vet er det ingen innlagte på intensiv. 

• Liker 2
Skrevet
NorthernLight skrev (16 minutter siden):

Unge voksne i Bergen har det bra i forhold til mange folk i andre land. 

Alt er relativt. 

• Liker 2
Skrevet
Deterbaremeg skrev (44 minutter siden):

Synes du det er riktig å straffe barnefamilier for at studenter og andre unge skal få feste?

Aldersgruppen 13-19 også.

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

kanskje de ikke vet eller ikke husker. Har du sett bildene fra Sørenga og Frognerparken, for ikke å snakke om køene på Gardermoen og i alle fornøyelsesparkene rundt omkring? Sinnsykt mange mennesker man dunker borti, som man ikke aner hvem er.

Det er fort gjort å ikke huske eller vite, men å oppgi de man vet og husker klarer alle hvis de vil tenker jeg. Forsto det sånn at noen ikke vil oppgi nærkontakter og da er det ikke rart smitten øker og at det blir mer tiltak for å få smitten ned. 

Skrevet (endret)
Alt_er_opptatt skrev (1 time siden):

FHI anbefalte og sette skolene på gult nivå sa de på tv2. Så da har Bergen ikke tatt til seg det rådet. 

Endret av J.E
  • Liker 1
Skrevet
Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Men barnefamilier blir vel ikke «straffet» på gult nivå? For de fleste barn/foreldre merkes gult nivå i liten grad: med normale klasser/avdelinger som kohorter, og vanlige åpningstider. Men, for ansatte og barn/elever vil det bety færre mulige nærkontakter enn i grønt, og dermed mindre risiko for nye karantener og smitte. Mvh barnehagelærer som opplever gult nivå som ganske ok for alle parter i en barnehage ☺️

Skrevet
MOD skrev (24 minutter siden):

Men barnefamilier blir vel ikke «straffet» på gult nivå? For de fleste barn/foreldre merkes gult nivå i liten grad: med normale klasser/avdelinger som kohorter, og vanlige åpningstider. Men, for ansatte og barn/elever vil det bety færre mulige nærkontakter enn i grønt, og dermed mindre risiko for nye karantener og smitte. Mvh barnehagelærer som opplever gult nivå som ganske ok for alle parter i en barnehage ☺️

Takk for den infoen. Jeg kan visst ingen ting jeg, som er flerbarnsmor i Oslo. 

Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (2 timer siden):

Helt enig. Men i Oslo gjør de ikke noe med smitten. Det hjelper jo ikke at helseminister Høie prater om kos, klem , dans og one night stands om noen uker heller, mange tenker jo at delta smitten ikke er noe å bekymre seg for da og gir blaffen i smittevern.  

Ja er det mulig ! Vi har en statsminister som selv brøt smittevernet og en pusete helseminister som nær sagt oppfordrer til one night stand stand. De folka der nytter de ikke og ta seriøst lenger. De har bestemt seg for at pandemien er over for nå er det valg. Så kan neste regjeringen slite med en smitte ut av kontroll og sykehus fylt til randen. For sykehusene har da ikke fått bedre kapasitet siden sist runde... Og Oslo ja... Hva skjer liksom ... i visse bydeler er mange uvaksinerte selv om de fikk skjevfordeling. Mange innvandrermiljøer har ikke vaksinert seg. Kollektiven er smekkfull og de fleste er folk uten munnbind. Ingen tiltak. Skoler på grønt. Nei Oslo kommer definitivt ikke til lykkes... 

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet

Jaja, sånn går det når restriksjonene fjernes.

• Liker 2
  • Opprett ny...