AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Har felles gjeld og felles bolig sammen med eksmannen. Vi har betalingsanmerkninger på gjeld vi er ferdige betale på om to år. Gjelda har pant i boligen. Ønsker å bli kvitt gjelda snarest mulig. Selv har jeg 700k i inntekt mens eksen har 450k. Det er eksen som bor i boligen. Er det idiotisk at jeg søker om refinansiering via startlån/husbanken, for at han så bor der og kjøper meg ut med vanlig lån når hans anmerkninger er borte? (uten anmerkning skal vel det gå fint). Er det sannsynlig at han får lån med bare 450k i lønn? Det er ikke aktuelt å selge boligen til noen andre, det er ikke så mye gjeld - totalt sett inkludert boliglån er det snakk om 1,2 Mill og takst er 1,8. Må han ha egenkapital hvis jeg etterpå selger han boligen for 1,2, når taksten er 1,8? Anonymkode: 83bff...a28
Gjest Blondie65 Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Du får ikke startlån til en bolig du ikke har planlagt å bo i. Det er eks mannen som må søke startlån.
altflyter Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 Det er ikke slik startlån fungerer i det hele tatt nei. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #4 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har felles gjeld og felles bolig sammen med eksmannen. Vi har betalingsanmerkninger på gjeld vi er ferdige betale på om to år. Gjelda har pant i boligen. Ønsker å bli kvitt gjelda snarest mulig. Selv har jeg 700k i inntekt mens eksen har 450k. Det er eksen som bor i boligen. Er det idiotisk at jeg søker om refinansiering via startlån/husbanken, for at han så bor der og kjøper meg ut med vanlig lån når hans anmerkninger er borte? (uten anmerkning skal vel det gå fint). Er det sannsynlig at han får lån med bare 450k i lønn? Det er ikke aktuelt å selge boligen til noen andre, det er ikke så mye gjeld - totalt sett inkludert boliglån er det snakk om 1,2 Mill og takst er 1,8. Må han ha egenkapital hvis jeg etterpå selger han boligen for 1,2, når taksten er 1,8? Anonymkode: 83bff...a28 Du har massivt misforstått hva startlån er Anonymkode: 63338...607 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har massivt misforstått hva startlån er Anonymkode: 63338...607 Hvorfor det? Det er startlån på boligen i dag og det er 5 år siden jeg selv bodde i den, jeg eier 50% og leier den ikke ut. Har ikke tenkt å leie den ut heller hvis jeg kjøper den andre halvparten, men la han bo i den gratis slik som han gjør i dag. Jeg bor gratis hos noen andre og har fremdeles adresse i boligen, vi er sånn sett samboere fremdeles. *Startlån kan gis til førstegangsetablering for folk som ikke har mulighet til å spare opp egenkapital (f.eks pga lav lønn, høy gjeld o.l.) *Startlån kan gis for å kjøpe ut den andre part dersom vanlig lån ikke er mulig * Startlån kan gis til refinansiering av misligholdt gjeld med pant i bolig Anonymkode: 83bff...a28
Gjest Blondie65 Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvorfor det? Det er startlån på boligen i dag og det er 5 år siden jeg selv bodde i den, jeg eier 50% og leier den ikke ut. Har ikke tenkt å leie den ut heller hvis jeg kjøper den andre halvparten, men la han bo i den gratis slik som han gjør i dag. Jeg bor gratis hos noen andre og har fremdeles adresse i boligen, vi er sånn sett samboere fremdeles. *Startlån kan gis til førstegangsetablering for folk som ikke har mulighet til å spare opp egenkapital (f.eks pga lav lønn, høy gjeld o.l.) *Startlån kan gis for å kjøpe ut den andre part dersom vanlig lån ikke er mulig * Startlån kan gis til refinansiering av misligholdt gjeld med pant i bolig Anonymkode: 83bff...a28 Du må jo gjerne søke. Men det er ikke vanlig at man får startlån to ganger på samme bolig og spesielt ikke når en ikke har tenkt å bo der selv.
altflyter Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 Så vanskelig som det er å få startlån nå, så hadde det ikke hengt på greip at du fikk det, særlig ikke på disse premissene. Du ville ikke fått det første gang på dette premisset og du får det i hvert fall ikke igjen på samme bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 Mange kommuner lar deg ikke få startlån 2 ganger. Har du fått startlån en gang så har du brukt opp "sjansen" din. Anonymkode: de239...c23
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker oppnå? Du har en gjeld i dag som du ønsker fortsette ha? Anonymkode: 221ce...628
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 For det første så tror jeg ikke du får startlån to ganger. For det andre så tror jeg ikke du får startlån for en bolig du ikke skal bo i. Og for det tredje så tror jeg du har alt for høy inntekt. Med 1.150.000 i årsinntekt så bør dere virkelig klare å betale ned felles gjeld rimelig kjapt. Her hadde jeg samarbeidet med x(?)en din, for at dere sammen skulle bli kvitt felles gjeld fortest mulig. Det kommer dere begge til gode. Det gjorde meg og min x. Vi hadde begge dratt på oss gjelden, og vi sto nok fast til den var borte. Betalte den ned på 9 måneder, vi sparte bare opp summene på hver vår konto, for å deretter sette oss ned sammen, så betalte vi inn hele regningen så fort det lot seg gjøre. Anonymkode: 25ebd...56c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Vi har også dobbelt utgifter siden vi bor hver vår plass og har egne liv. Slik det er nå har han så lav inntekt at kreditorene kun trekker fra min lønn mens han beholder det han tjener. Får bare fortsette å betale, men kjipt at han slipper billig unna. Anonymkode: 83bff...a28
Gjest Blondie65 Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har også dobbelt utgifter siden vi bor hver vår plass og har egne liv. Slik det er nå har han så lav inntekt at kreditorene kun trekker fra min lønn mens han beholder det han tjener. Får bare fortsette å betale, men kjipt at han slipper billig unna. Anonymkode: 83bff...a28 Du eier boligen han bor i, ja? Den kan du fortsette å eie og når du betaler lånet så skal det mye til for at han kan hevde at han skal ha noe ut av den i fremtiden når dere selger. Så må du sørge for at det ikke kommer nye trekk i fremtiden. Det vil si at du må - så godt det lar seg gjøre skille din økonomi fra hans. Da slipper du å betale for hans synder. Jeg vet hva jeg ville gjort. Jeg ville bedt han flytte, solgt leiligheten, slettet mest mulig gjeld og begynt på nytt uten dette hengende over hodet.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 Med 700.tusen i årsinntekt er du ikke en såkalt «vanskeligstilt i boligmarkedet», så dere får selge boligen, kvitte dere med lånet og finne billigere steder å bo! Anonymkode: 4c89c...78a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 Seriøst? Du skriver at han bor gratis i boligen, kreditorer trekker kun fra din lønn og han slipper å betale? Vil dette si at du betaler ned på lånet mens han ikke betaler noe der? Hva med å selge boligen, bli kvitt gjelden og starte på nytt uten at han snylter der? Og så bør du finne ut hvem som eier hva i boligen, om det er slik at dere står som like eiere mens du betaler på lånet, for da bør du endre avtalen slik at du eier mer enn han.. Anonymkode: 1387e...7d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå