Fotballmamma Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Katten min har utviklet seg til litt av en jeger siste ukene, jeg har ikke tall på hvor mange fugler som er tatt av dage.. Vi har katteluke, så hun kommer inn og forærer (og noen ganger gjemmer) byttet til oss. Begynner å bli litt mye/blod og fjær/gørr her og der. Har halsbånd med bjelle (kattetrygg lås) og lurer på om dette er forferdelig dårlig gjort å utstyre henne med? Evt stenge av luka på natters tid? Ønsker gjerne råd om hva vi skal gjøre. Ja, vet at vi snakker om et rovdyr, men opptil 3-4 fugler pr natt blir i overkant.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Tenk også på at med bjelle så kan katten din bli funnet av større rovdyr, f eks rev 😧 Anonymkode: c9d0f...81b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 Jeg hadde stengt katteluka... Anonymkode: 0d6c5...3a3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #4 Skrevet 11. august 2021 Har ikke bjelle og kommer aldri til å kjøpe det heller. Liker ikke fugler så har ingen problemer med at mine 3 katter dreper de. Anonymkode: 40ffe...7a9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 Fotballmamma skrev (19 minutter siden): lurer på om dette er forferdelig dårlig gjort å utstyre henne med? Fuglene vil jo sa klart foretrekke bjelle. Når man tenker etter så er de levende vesener de også. At katten misliker en bjelle får så være, vi trenger fuglene også. Anonymkode: 5ce05...3ad 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 Ha katten inn på kvelden og natta, så sparer du en del fugleliv bare på det. Ellers er katter veldig glade i å jakte, både for mat og for moro/trening, så har man frittgående utekatt må man nesten bare akseptere at det ryker med en del byttedyr. Bjelle kan kanskje fungere, i hvert fall i en kortere periode, men mange katter lærer seg etterhvert hvordan de kan jakte med bjelle på. Anonymkode: 708ba...0df 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tenk også på at med bjelle så kan katten din bli funnet av større rovdyr, f eks rev 😧 Anonymkode: c9d0f...81b Nå må du gi deg. Skal man unngå rovdyr så sørges det for at de hører at man kommer. Det er ikke en revelokk den får rundt halsen men en bjelle som lager en unaturlig lyd som reven vil skygge. Anonymkode: 5ce05...3ad 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tenk også på at med bjelle så kan katten din bli funnet av større rovdyr, f eks rev 😧 Anonymkode: c9d0f...81b Vil heller tro at bjelle fungerer som revevarsel enn som tiltrekkenede revelyd... Anonymkode: 17136...c26 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 Katter får jaktet med bjelle, så den har lite for seg. Det er også diskusjon om bjellen faktisk kan skade ørene til katten på sikt når den hele tiden ringer rundt hodet på katten med den sensitive hørselen. Anonymkode: 8ed53...b2f 5
Ella-2 Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 Har lest at desverre så hjelper det ikke så mye med bjelle mot jakt på fugler. Fugler bruker visst ikke så mye hørselen til å passe seg. Naboen som har katt har også erfart det. Det hjalp ikke så mye med bjelle. Vi har katt selv. Foreløpig har han faktisk ikke kommet hjem med byttedyr enda. Jeg leste tidligere i sommer at katter dreper til sammen 7 millioner fugler i året😮😳 Fikk litt sjokk da jeg så det. Kunne liksom ikke tro det… Helt klart et problem! 3
infectedsopp Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Jeg synes bjelle høres fryktelig slitsomt ut for katten. Ville heller stengt luka og holdt katten inne om natten 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 On 8/11/2021 at 4:19 PM, AnonymBruker said: Har ikke bjelle og kommer aldri til å kjøpe det heller. Liker ikke fugler så har ingen problemer med at mine 3 katter dreper de. Anonymkode: 40ffe...7a9 Herregud. Bare fordi du «liker ikke fugler» så er det ikke noe problem liksom? Det går an å se litt lenger enn sin egen nesetipp innimellom, det er jo faktisk et problem at katter tar for mye småfugl. TS: her er luka stengt om natten for å unngå at hun får jaktet da. Litt mas om morgenen noen ganger, men for meg er det en bedre enn at hun må gå med bjelle. Anonymkode: 3b060...feb 4
Boblerone Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 Du bør holde katten inne på natten. Er da de jakter mest. Bjelle har ganske liten effekt på akkurat det med fugler. Men vil plage katten veldig. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 On 8/11/2021 at 4:19 PM, AnonymBruker said: Har ikke bjelle og kommer aldri til å kjøpe det heller. Liker ikke fugler så har ingen problemer med at mine 3 katter dreper de. Anonymkode: 40ffe...7a9 Jeg liker ikke katter, så da er det vel greit at hunden min dreper dem? Anonymkode: 2b1be...e44 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Vi hadde bjelle på katten men det hjalp bare midlertidig på jakten 🤷 Så lærte katten noen triks, tror jeg. Men, vi slapp henne ikke ut på kvelden/natten, og lekte med henne inne hver kveld istedenfor. Det tror jeg hjalp på ro. De får ellers sånn uro utover kvelden, de er jo nattdyr. Men hun var glad i å leke, så hun maste om det, istedenfor å mase om å gå ut. Anonymkode: e9b2c...d5a
Blomsterpotta Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 Katter er jegere av natur og se jakter helst på natten. Derfor kan du droppe Bjella og lukke katteluka. Jeg lot alltid katta mi hoppe ut og inn av soveromsvinduet og det er flere ganger hun tok med mus inn. Verst var det de gangene de løp rundt på soverommet og når hun knaset det i seg 🤮
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg liker ikke katter, så da er det vel greit at hunden min dreper dem? Anonymkode: 2b1be...e44 Bor ingen hunder i nærområdet mitt, så det er ikke ett problem jeg trenger å ta stilling til. Anonymkode: 40ffe...7a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå