AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Jeg er gravid i uke 32, og sliter virkelig med energien. Jeg orker så og si ingenting. Jeg våkner med tungt hode hver dag, kroppen er tung, det er vondt å ligge, stå og sitte. Samtidig har jeg ei lita propell på rett over året. Samboer har heldigvis ferie denne uka, og han gjør alt for at jeg skal kunne slappe av og sove når jeg vil. Vi var sammen med broren til samboer og svigerinne min. De har selv ei på samme alder som oss. Svigerinnen lurte på hvordan jeg hadde det nå for tida, og jeg sa det som det var, at jeg var sliten - men følte jeg måtte gjøre ting som husarbeid, vask og diverse, for ellers får jeg så dårlig samvittighet. Da sa svigerinnen "Ja, altså.. Du er jo ikke akkurat syk heller, så noe må du jo orke!" Det kom liksom så ut av intet, og jeg har så dårlig samvittighet fra før av og denne kommentaren gjorde det verre. Jeg er nesten på gråten på kvelden, fordi jeg føler så på at jeg kunne gjort så mye mer i hus enn det jeg gjør. Men kroppen og hodet sier liksom stopp 😶 samboer sier at jeg har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet og at jeg SKAL hvile, men en liten del av meg tenker at han sier det fordi han føler han MÅ si det. Han har vært på jobb hele graviditeten min, og det er først nå han har en ferieuke - og det å gå gravid og med en 1-åring på siden har tært på. Men nå har jeg jo fått slappet av et par dager, men energinivået går liksom ikke opp. Jeg har sjekket alt av vitaminer og slikt hos legen, og tar tilskudd på mangler. Så kan ikke skylde på det heller. Er det normalt at man er SÅ utmattet rundt uke 30 liksom? Det er jo lenge igjen, så kan ikke skjønne hvordan det skal gå. Begynner å lure på om det sitter i hodet mitt, og at jeg kan orke mer enn det jeg føler jeg gjør. Anonymkode: 1e647...c10 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Ja det er normalt å være SÅ utmattet i rundt uke 30. Er selv 30+4 idag, har idag gjort en del husarbeid som virkelig har trengtes en del uker nå. Å ligger nå i senga totalt utslitt. Har heldigvis ikke et barn itillegg å ta meg av. Begynner i jobb igjen om 1,5 uke men trur det blir gradert eller full sykemelding fram til permisjon starter. Anonymkode: 7abfd...db2 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 Noen kvinner (og endel menn) føler at det de selv føler og orker er lista for det andre føler og orker. Og at de som orker mer per definisjon er «strebere» eller lignende, og de som orker mindre er «late slasker». Du får bare omgås damen lite som mulig, både nå og i fremtiden. Og til neste gang: lær deg å sette ned foten. Du kan fint si «er det noe ålreit å si til folk, synes du?» eller «det var da fælt så bedrevitende du var i dag. Jeg må be deg endre tone.» Og når du blir mamma så må du si det. Både når folk pirker på deg og andre. For å lære barna våre at vi stilltiende aksepterer pirking, frekkhet og ufine takter er ikke greit. Anonymkode: e1797...c31 30
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #4 Skrevet 11. august 2021 fra uke 30 meldte jeg meg helt ut og gjorde ingenting. Overlot det helt til mannen. Uten noe som helst dårlig samvittighet. Jeg kunne gitt mye for å vaske huset istedenfor å vokse et menneske som gjorde at jeg ikke sov, nesten ikke kunne gå av bekkensmerter og var utslitt hele tiden. Er så tullete det der "graviditet er ikke en sykdom"...nei det er det ikke, men man blir veldig syk av det. Bare len deg tilbake, slapp av og fokuser på at du og babyen i magen skal ha det bra. Nok av tid resten av livet til å rydde. Anonymkode: daaa3...162 13
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 Ja det er helt normalt. Men noen er også heldige og opplever ikke redusert energi i svangerskapet. Min oppfattning er likevel at de fleste som er så langt på vei som uke 32, er svært slitne og tunge i kroppen uten at det foreligger mangeltilstander eller annet bak. Det er tungt å være høygravid og man SKAL lytte til kroppen, ikke til svigersøster eller nabokjerringa. De kjenner ikke på det du føler på selv om de har gått gravide selv en gang i tiden. Vi er alle ulike og opplever ulike utfordringer i svangerskapet. Er selv i uke 32, og har siden uke 26 vært mer eller mindre sengeliggende. Og det må være greit over en kort periode på et par måneder tenker jeg. Aktivitetsnivået tar seg raskt opp etter fødselen uansett. Ikke sammenlign deg med andre gravide. Anonymkode: 70b01...f37 9
Gliffy Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 Det er jo helt normalt å være utmattet i svangerskapet, spesielt når du i tillegg har en liten å ta deg av! Du er ikke syk nei, men kroppen din jobber for fullt med å gro fram et nytt menneske. Ikke så rart man kan bli utmattet av det. Senk standarden og la mannen ta seg av ting. La skittentøy og rot ligge, det er ikke helsefarlig. Bruk den energien du har på deg selv og den lille ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 Håper jeg holder på energien, men vet jo ikke. Men jeg tenker at mitt rot er mitt rot. Så om jeg sørger for å legge klærne rett i skittentøyskurven, setter tallerkenen inn i oppvaskmaskinen etter middag, tørker flekken på bordet jeg griste osv, så har jeg jo ordnet "mitt" rot. Så om oppvasken hoper seg opp osv, så er det ikke meg, men mannen som ikke har ryddet etter seg. Og om han også er flink å rydde etter seg med en gang, så klarer jeg fint å skru på oppvaskmaskinen eller vaskemaskinen når den er full. Ellers er det jo støvsuging, vask av bad, sengetøy osv. Og man må ikke støvsuge hver dag. Jeg tenker også at det er kvinnen som går gravid, kanskje får plager, komplikasjoner (feks lekker urin resten av iivet), har smerter under fødsel osv. Så at partner må bidra litt mer siste 8-10 ukene skulle bare mangle. Blir litt det samme første tiden. Baby kan være klistret på mor, kanskje baby kun vil ha pupp ol. Da må parner bidra mer med andre ting. For man kan ikke amme hver 3t i tillegg til å stå for like mye husarbeid som før. Også kommer kanskje en bedre tid baby sover mer, klarer å leke litt for seg selv. Da har man gjerne tid igjen å rydde, lage middag osv til partner er hjemme fra jobb. Anonymkode: 6bfb1...403 2
Familielykke Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Er det normalt at man er SÅ utmattet rundt uke 30 liksom? Helt normalt. 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 Du ER jo ikke syk. Graviditet er frivillig. Svigerinnen din var vel lei av å høre på flink-pike-sytingen din og ville sette et punktum ved temaet og gå videre. Du klarer fortsatt ikke å la det ligge og er nå her inne for å sanke sympati fra fremmede. Gjør det du kan av husarbeid og gjør resten når ungen er ute. Anonymkode: 4d125...04a 16
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 Mens noen kaster inn håndkle fordi de er så "slitne" under graviditeten så har vi de som Marit Bjørgen som går 3 mil på ski i 15 kuldegrader. Man må jo undre seg hva som gjør at noen alltid er "så" slitne hele tiden og med god samvittighet forventer at samfunnet skal ta den økonomiske byrden for disse menneskene. Anonymkode: b83c0...97b 10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Noen er Marit Bjørgen og noen er ikke. Heller være en "kaste inn håndkle i uke 30"-kjerring enn å være kjip mot andre på et forum. Vi har alle våre grenser. Anonymkode: 5d481...c45 30
Gjest 10.54 Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 Jeg ville satt dette på kontoen for ubetenksomme kommentarer er svigerinna, og prøvd å ikke lage en greie ut av det. Det er tvilsomt at hun mente noe vondt med det hun sa.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 Men du er jo ikke syk. Graviditet er ingen sykdom.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #14 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mens noen kaster inn håndkle fordi de er så "slitne" under graviditeten så har vi de som Marit Bjørgen som går 3 mil på ski i 15 kuldegrader. Man må jo undre seg hva som gjør at noen alltid er "så" slitne hele tiden og med god samvittighet forventer at samfunnet skal ta den økonomiske byrden for disse menneskene. Anonymkode: b83c0...97b Nesten fascinerende med mennesker som er så lite opplyst at de ikke engang vet at kvinner har ulike svangerskap. Noen er knapt nok preget av graviditeten og kan trene og fungere som før, mens andre er så dårlige at de må ligge stille inne på et mørkt rom for å komme gjennom dagene. Anonymkode: 5998d...f31 23
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Skrevet 11. august 2021 Athena79 skrev (1 minutt siden): Men du er jo ikke syk. Graviditet er ingen sykdom. Gratulerer med å være en av dem som fremdeles slenger rundt seg med et så oppbrukt og lite intelligent utsagt 👏🏻 Anonymkode: 5998d...f31 17
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 Graviditet er ingen sykdom. Anonymkode: 83bd2...70c 8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #17 Skrevet 11. august 2021 Athena79 skrev (1 minutt siden): Men du er jo ikke syk. Graviditet er ingen sykdom. Den frasen der er så klisje og intetsigende. Alle vet at graviditet ikke er en sykdom i seg selv. TS sa heller ikke at hun var syk noe sted, hun sa hun føler seg ofte dårlig og blir utmattet. Men man bør også vite at det er en tilstand som kan føre til plager, skader og faktisk sykdom i noen tilfeller. For eksempel hyperemesis, bekkenløsning, depresjon, osv. Anonymkode: 94bb7...751 15
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #18 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Graviditet er ingen sykdom. Anonymkode: 83bd2...70c 🥱 Matforgiftning, benbrudd og flere typer infeksjoner er heller ikke «sykdommer». Det er likefullt tilstander som preger kroppen og fører til at man ofte ikke fungerer helt optimalt i hverdagslivet. Anonymkode: 5998d...f31 21
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #19 Skrevet 11. august 2021 Forstår veldig godt at det er tungt og slitsomt! Senk kravene og drit i slike kommentarer. Jeg opplevde et utrolig tungt svangerskap, og regelrett pinte meg i jobb til permisjonen.... Det smalt, for å si det slik. Ved en evt. ny graviditet kommer jeg til å lytte til formen. Ingen takker deg for å slite deg ut og ødelegge helsa for de neste 5+ årene.... Slike kommentarer som blir skrevet her er så stygt. Noen er heldige og klarer seg uten store plager, andre ikke. De heldige trenger ikke trykke andre mer ned! Anonymkode: 8ecc6...476 9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #20 Skrevet 11. august 2021 Hadde svart henne tilbake om hun kom med en slik kommentar igjen, totalt unødvendig og kunnskapsløst. Slapp av med god samvittighet, babyen i magen har det best av at du lytter til kroppen din. Anonymkode: 44634...4ed 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå