Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten drøm om å leie ut 2-3 boliger/leiligheter fast. Har ikke økonomiske midler enda men i framtiden kan det bli reelt. 

Kan man tjene bra på dette? Nok til å leve av? Vil selvfølgelig ha en fast jobb ved siden av men drømmen er å kunne ha mye fritid mens man tjener bra nok. 

Er dette ganske urealistisk? 

Anonymkode: 624e5...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint om du ikke har lån på boligene. Ca 10000 kr pr leilighet x 3, minus skatt gir en beskjeden men levelig lønn. Særlig om du eier leiligheten du bor i også. 

Du må ha god buffer for uforutsette utgifter også.

Anonymkode: 2d2bb...e26

Skrevet

Kommer helt an på hva du har av kapital da... Om du kjøper 3 leiligheter til 4 millioner hver og har full belåning på alle sammen og egen bolig som sikkerhet vil det fort koste 300'000 bare i rentekostnader i året med 3% rentenivå

Om du får leid dem ut til 15'000 pr måned vil staten beslaglegge rundt 13'000 i skatt. Så får du litt kostnader til kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring, vedlikehold og felleskostnader. Da går du antagelig 10'000 i minus hver eneste måned. Pluss at du må også betale avdrag på lånene. 

Så du kommer egentlig ikke så altfor langt med fullt belånte leiligheter. 

• Liker 1
Skrevet

Høy risiko om du lånefinansierer og lav avkastning om du ikke gjør det. Tror aksjer er en bedre deal

• Liker 2
Skrevet

Du kan tjene bra om leilighetene ikke er lånefinansiert, og boligprisene stiger, så du kan selge med gevinst i fremtiden.

Om boligen(e) er belånt, kan du muligens gå i null, om boligene er attraktive og du får leid ut til en pris et stykke over det du selv betaler i lån/avdrag. Da er gevinsten eventuell økning i verdi over tid, men de pengene ser du ikke før du selger igjen. 

Anonymkode: 7f6b4...9c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en liten drøm om å leie ut 2-3 boliger/leiligheter fast. Har ikke økonomiske midler enda men i framtiden kan det bli reelt. 

Kan man tjene bra på dette? Nok til å leve av? Vil selvfølgelig ha en fast jobb ved siden av men drømmen er å kunne ha mye fritid mens man tjener bra nok. 

Er dette ganske urealistisk? 

Anonymkode: 624e5...96e

Situasjonen over: 3 leiligheter uten lån, leieinntekt 30 000 kr. 

- Skatt 6600 kr.

- Kommunale avgifter/ eiendomsskatt × 3 blir minst 1500 kr mnd.

- Renovasjon: ?

- Forsikring: ? 

- Vedlikeholdsbudsjett ?

Kan nok tjene en del på eiendom om du har mye penger. Men ikke helt lett å jobbe seg opp.

Skrevet
SS skrev (35 minutter siden):

Situasjonen over: 3 leiligheter uten lån, leieinntekt 30 000 kr. 

- Skatt 6600 kr.

- Kommunale avgifter/ eiendomsskatt × 3 blir minst 1500 kr mnd.

- Renovasjon: ?

- Forsikring: ? 

- Vedlikeholdsbudsjett ?

Kan nok tjene en del på eiendom om du har mye penger. Men ikke helt lett å jobbe seg opp.

10-15 millioner i et globalt indexfond vil nok gi mye høyere avkastning.. der vil du nok i gjennomsnitt ligge på mellom 500.000 og 1 million i året.

• Liker 3
Skrevet
prt90 skrev (1 time siden):

10-15 millioner i et globalt indexfond vil nok gi mye høyere avkastning.. der vil du nok i gjennomsnitt ligge på mellom 500.000 og 1 million i året.

Enig. Mange tror at all utleie er lettjente penger, men det mest gunstige er nok da å leie ut skattefritt i eget hus. I tillegg er det alltid litt mer jobb enn man tror, og ofte dukker det opp ting når det passer dårlig.

I år har fondene mine hatt god utvikling. Er nok der jeg burde plassert mer av pengene mine.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du hadde kjøpt en masse boliger på Grunerløkka og Majorstuen på 80 tallet er det sikkert gode penger i å leie ut. 

Blir litt vanskelig å starte utleievirksomhet nå, det toget har gått. Spesielt kun med trygd og lån i husbanken som utgangspunkt.

Anonymkode: aee98...a7b

• Liker 3
Skrevet

Si du kjøper leilighet til 3000000 kr. Da må du ha 450000 kr i egenkapital for å få lånet. Dette gir lånekostnad på 10350 kr / mnd, på 25 år lån. Så kommer det ting som felleskostnader, forsikring, m.m. La oss anta at alle dine utgifter kommer på 14000 kr mnd. - det vil da ta nesten 18 år før du har fått nedbetalt leiligheten. Og ila. 18 år må du nok regne med å renovere div., så det kan jo i praksis ta langt flere år. Og på toppen av dette, så er det ikke passivt å leie ut.

Det store spørmålet er jo da - hvor mye tror du denne boligen er verdt om 18-20 år? 

Dersom vi antar at aksjemarkedet gir i snitt 10% årlig avkastning de neste 20 åra, slik som det har gjort de siste 20 åra, så vil din investering på 450000 kr være verdt 3000000 kr om 20 år, før skatt. Ting som inflasjon m.m vil jo selvfølgelig spille inn, men dette er en helt ren passiv investering. Du setter pengene på fond, og rører dem ikke.

Om vi videre antar at du setter 10000 kr hver mnd. på fond, med initiell investering på 450000 kr, så vil faktisk denne investeringen være verdt 10 millioner kr (før skatt) om 20 år, med de samme antagelsene. 

Anonymkode: 0ef4b...b0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Si du kjøper leilighet til 3000000 kr. Da må du ha 450000 kr i egenkapital for å få lånet. Dette gir lånekostnad på 10350 kr / mnd, på 25 år lån. Så kommer det ting som felleskostnader, forsikring, m.m. La oss anta at alle dine utgifter kommer på 14000 kr mnd. - det vil da ta nesten 18 år før du har fått nedbetalt leiligheten. Og ila. 18 år må du nok regne med å renovere div., så det kan jo i praksis ta langt flere år. Og på toppen av dette, så er det ikke passivt å leie ut.

Det store spørmålet er jo da - hvor mye tror du denne boligen er verdt om 18-20 år? 

Dersom vi antar at aksjemarkedet gir i snitt 10% årlig avkastning de neste 20 åra, slik som det har gjort de siste 20 åra, så vil din investering på 450000 kr være verdt 3000000 kr om 20 år, før skatt. Ting som inflasjon m.m vil jo selvfølgelig spille inn, men dette er en helt ren passiv investering. Du setter pengene på fond, og rører dem ikke.

Om vi videre antar at du setter 10000 kr hver mnd. på fond, med initiell investering på 450000 kr, så vil faktisk denne investeringen være verdt 10 millioner kr (før skatt) om 20 år, med de samme antagelsene. 

Om vi først skal anta at aksjemarkedet går like godt de neste 20 årene som de foregående, kan man like godt anta at boligmarkedet også vil gjøre det. Like realistisk/urealistisk det. I så fall vil spesielt en lånefinansiert bolig i Oslo slå aksjemarkedet med mangegangen, selv om man lar den stå tom.

• Liker 1
Skrevet
Traktor skrev (8 timer siden):

Om vi først skal anta at aksjemarkedet går like godt de neste 20 årene som de foregående, kan man like godt anta at boligmarkedet også vil gjøre det. Like realistisk/urealistisk det. I så fall vil spesielt en lånefinansiert bolig i Oslo slå aksjemarkedet med mangegangen, selv om man lar den stå tom.

Da snakker vi spekulasjon med lånte penger, det er en helt annen risiko..

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en som kjøper opp billige boliger for utleie. Han tjener penger på asyl- og uføre-industrien.

Han er en slum-lord som aldri pusser opp eller fixer ting. Så bygningene står og forfaller og da er det mulig å tjene god penger ja.

Anonymkode: 354ec...638

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Traktor said:

Ville ikke lagt alle pengene mine på at boligmarkedet gjør det like bra som aksjemarkedet - rett og slett siden mekanismen til dem er veldig forskjellige. For at boligmarkedet skal fortsette å stige til himmelen, så må lønningene følge etter. Vi er allerede på bristepunktet i de dyreste byene, der bare et fåtall av unge voksne kan kjøpe egen bolig - og da er folk allerede maksimalt belånte, og får gjerne ekstern hjelp. Bedriftene som ansetter disse, kan ikke bare fortsette å øke lønningene - da vil det gå ut over konkurransedyktigheten deres. 

Bedrifter i aksjemarkedet, derimot, kan gjøre det meget bra av forskjellige grunner. 

Det er nok en vis form for korrelasjon - men en må også huske at boligmarkedet varierer svært, fra område til område. Mange steder i Finnmark har boligprisene stått stille i 20 år, som ikke kan sammenlignes med boligprisene på f.eks Oslo sentrum.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en bolig som nå er nedbetalt delvis gjennom leie i mange år. Nå tilbringer jeg mesteparten av tiden i utlandet og leier ut både underetasjen, overetasjen og to små leiligheter over garasjen min. Jeg får inn 30.000,- i mnd i leieinntekter som jeg skatter av. Det som blir igjen dekker det lille jeg har i lån på min leilighet i utlandet +mat og strøm.

Så ja, man kan ha det godt dersom man har ordnet økonomi og styrer ting på en bra måte. Så jeg trives godt som uføretrygdet + inntekt på utleie - avskrivninger mtp på utleie virksomheten.

Anonymkode: 9ca8e...128

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...