Gå til innhold

Dere som har barn med atopisk eksem, hvordan kler dere ungene om vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 17 måneder begynner i barnehagen nå og om vinteren er de mye ute. Vår har eksem og vi har rett og slett ikke turt å bruke ullundertøy frem til nå. Forrige vinter brukte vi en tykk ulldress som lag nummer 2 og bomull innerst. Han lå i en varm vognpose så det holdt, ellers var vi ikke så mye ute, som de er i barnehagen. Siden han var såpass liten om vinteren sist, så satt han som regel i vogna hele tiden vi var ute. Nå springer han rundt og er aktiv. Ser for meg at han kommer til å fryse i bommulstøy og vinterdress. Tykk ulldress som lag nummer 2, under vinterdressen blir for klumpete og ubehagelig (tenker jeg)..

Hva gjør dere andre som har barn som ikke tåler ull direkte mot kroppen? Jeg har kjøpt super undertøy for barn, men det så ikke særlig varm ut (det var ikke ull da).

Jeg ble veldig usikker her.  Håper noen av dere erfarne kan hjelpe 

Anonymkode: 565f0...acf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan temperaturen er hos dere, men hos oss har det gått i bambus/viskose eller lignende mot huden, fleece eller tynnere ull (ikke ullundertøy, men finstrikket ullgenser i merino feks) som lag to og tykk dress utenpå. Ungene har ikke følt seg kalde da. Men vi bor i Oslo og det er sjelden det blir helt ekstremt. 

Det største problemet for oss er hendene som blir vonde og fæle om vinteren. Enten fordi de tar av votter og blir kalde og våte eller fordi vottene klør eller fordi vottene blir våte. 

Skrevet

Bomull, bambus, fleece lag pp lag. Tykk utedress. Halvakustisk vært noe problem. Har av ig til hatt tykke ullsokker (utenpå bomull), og ulluer med bomullsfôr. Fleecehalser. Polvotter. 
husk at atopiske barns hud er varmere og tørrere enn andres.

Anonymkode: 2c5ee...e94

Skrevet

Det aller aller verste for barn med atopisk hud er våt ull. 

Vi har alltid bomull innerst fordi det er så glovarmt i barnehagen på vinteren (nei, ull regulerer ikke alle). Så har vi en tjukk ulldress fra Lanullva utenpå. Har fleece/ull-balaclava, men sørger for at den ikke blir våt for da blir det eksem på haka. 

Anonymkode: b59ae...47f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det aller aller verste for barn med atopisk hud er våt ull. 

Vi har alltid bomull innerst fordi det er så glovarmt i barnehagen på vinteren (nei, ull regulerer ikke alle). Så har vi en tjukk ulldress fra Lanullva utenpå. Har fleece/ull-balaclava, men sørger for at den ikke blir våt for da blir det eksem på haka. 

Glemte å legge til:

Har de bomull innerst/ull utenpå-genserne og buksene fra Cubus eller lignende på de kaldeste dahene

Skrevet

Vi bruker bambus innerst på kroppen og lag nr 2 er ull, funker veldig bra på sønnen vår.

Anonymkode: db5b7...9ba

Skrevet

Vi kjøper blandingsklær; ull/bambus, ull/silke eller ull/bomull. Ull ytterst i klesplagget, bambus/silke/bomull innerst mot huden. Har fungert bra til vår sønn, men han er ikke så veldig plaget av atopisk eksem, kun et par steder på kroppen. Smører også med fet fuktighetskrem morgen og kveld.

Anonymkode: 1143e...dde

Skrevet

Vi bruker tolags ullundertøy som har bomull eller bambus innerst mot huden. Fungerer veldig bra. Prøvde meg mye frem i starten og fant ut at bomull ble for kaldt og rene bambus plagg eller superundertøy ble veldig fort klamt/fuktig. Det sies jo at bambus skal ha noen av egenskapene til ull mtp på i trasportere vekk fukt, men rene bambusplagg var det min ble mest klam i.

Bruker ull  eller fleece som lag nr 2.

Noen tåler jo også ren ull selv med eksem, så her er det bare å prøve seg frem.

Anonymkode: 77667...e20

Skrevet

Bomull innerst, tykk dress og ull som mellomlag på de kaldeste dagene. Vi brukte ullundertøy som mellomlag noen ganger, det gikk fint.

Anonymkode: 6c228...039

Skrevet

Vi bruker ull som har bomull/bambus/silke innerst. Det fungerer bra. Bare pass på at kanten ikke er av ull...

Det verste for vårt barn er å bli for varm, så vi må alltid passe på temperaturen hans. Er han for varm får han svært raskt utslett over hele seg som blør etter kort tid. 

Av lue så bruker han bomull helt til det blir for kaldt, da går vi over på slike fôrte vinterluer. Og likt med vanter -slike tullete fingervanter (vår er nå skolegutt) frem til de fôrte vantene er bedre. 

Anonymkode: e936d...3e3

Skrevet

Bruker bomull innerst, og ull er fleece som mellomlag. Mest fleece, egentlig, siden barnet mitt nærmest nekter alt som ser ut som en ullgenser på kroppen... Jeg mistenker at det klør i nakken og halsen. Vi har brukt tynn ullbalaclava fra Nøstebarn når det ikke er så kaldt, og balaclava fra Reima med ull ytterst og bomull innerst når det er kaldt.

Anonymkode: da936...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...