AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Del Skrevet 11. august 2021 Hei! Kan noen hjelpe meg med å tyde desse prøvesvarene? Jeg er 34, snart 35 år. Har prøvd å bli gravid i over 1 år, men det skjer abselutt ingenting Jeg forstår at det ser dårlig ut, men tror dere jeg vil lykkes med IVF? Prøvene er tatt dag 3 i syklus. AMH: 11 S-Østradiol-17beta : 0,16 S-FSH: 11 S-LH : 6 S-SHBG :105 Anonymkode: e7229...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 11. august 2021 #2 Del Skrevet 11. august 2021 Amh 11 er ikke lavt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Del Skrevet 11. august 2021 Nei, men den sier kanskje ikke så mye sett opp mot FSH og LH? Jeg vet ikke, har bare lest at AMH ikke forteller så mye i seg selv. Men takk for svar Gynekologen syntes det var litt lavt, og på ultralyd så han bare 3+6 follikker.. (det var mens jeg hadde mensen, vet ikke om det har noe å si). Han henviste meg til St.Olavs basert på prøveresultatene mine. Anonymkode: e7229...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #4 Del Skrevet 11. august 2021 Jeg hadde AMH på 11 da jeg var 31 år, og fikk da beskjed om at det var litt lavt for alderen, men at det var innen normalområdet og ikke årsaken til at vi strevde med å få barn. Det betydde bare at vi kanskje hadde dårligere tid enn gjennomsnittet. Er FSH innenfor referanseområdet? Min var akkurat innenfor, så høy som den kunne være og fortsatt være innenfor normalen. Tallene der husker jeg ikke mer, og jeg tror også det kan varierer litt fra laboratorium til laboratorium. I hvert fall så fikk jeg få egg ut med IVF. Men vi fikk først ett barn, og så et til da jeg var 35 og hormonverdiene sikkert en del dårligere enn målingen fra jeg var 31. Anonymkode: 42368...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #5 Del Skrevet 12. august 2021 Jeg er 32 og fikk beskjed om at AMH på 11 er bra, stemmer ikke dette? Anonymkode: 6f865...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 32 og fikk beskjed om at AMH på 11 er bra, stemmer ikke dette? Anonymkode: 6f865...0c0 Jeg fikk beskjed at det er var innenfor normalen; jeg hadde AMH på 16 når jeg var i 20 årene. Det var greit; så lenge ingen store endringer eller svinginger skjedde. Jeg er 30+ nå og den ligger på 3. Det fikk jeg beskjed at var lavt. Anonymkode: 5fc3b...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Del Skrevet 12. august 2021 Jeg har et spørsmål angående AMH. Jeg var nylig på fertilitetsutredning, og gynekolog sa ingenting var feil med mine prøver og mener også hun sa AMH var normal. Allikevel så greier jeg ikke se det står noe som helst om AMH i mine resultater fra lab, har AMH en annen betegnelse som brukes når man tar blodprøve? Anonymkode: 3ee23...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 12. august 2021 #8 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har et spørsmål angående AMH. Jeg var nylig på fertilitetsutredning, og gynekolog sa ingenting var feil med mine prøver og mener også hun sa AMH var normal. Allikevel så greier jeg ikke se det står noe som helst om AMH i mine resultater fra lab, har AMH en annen betegnelse som brukes når man tar blodprøve? Anonymkode: 3ee23...99c Amh analyseres bare noen få steder + det tar tid å analysere den, det er ikke furst som gjør dette selv. De og de fleste sykehus videresender derfor prøvene, derfor fremgår ikke resultatet på oversikten, den må føres inn manuelt i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er 32 og fikk beskjed om at AMH på 11 er bra, stemmer ikke dette? Anonymkode: 6f865...0c0 Jo, det er en verdi godt innenfor normalområdet, og viser at eggreserven ikke påvirker fruktbarheten negativt. Men jeg fikk beskjed om at det var lavere enn snittet for kvinner på min alder da jeg var 31. Det eneste det kan ha betydning for er uansett hvor lenge man er fruktbar. Men det varierer også hvor raskt den synker, så litt lav AMH for alderen trengte ikke bety at man kom tidlig i overgangsalderen heller. Anonymkode: 42368...24f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #10 Del Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er en verdi godt innenfor normalområdet, og viser at eggreserven ikke påvirker fruktbarheten negativt. Men jeg fikk beskjed om at det var lavere enn snittet for kvinner på min alder da jeg var 31. Det eneste det kan ha betydning for er uansett hvor lenge man er fruktbar. Men det varierer også hvor raskt den synker, så litt lav AMH for alderen trengte ikke bety at man kom tidlig i overgangsalderen heller. Anonymkode: 42368...24f Takk for oppklarende svar! Anonymkode: 6f865...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-12 den 8.22): Jeg er 32 og fikk beskjed om at AMH på 11 er bra, stemmer ikke dette? Anonymkode: 6f865...0c0 Jeg vet ikke, jeg fikk beskjed fra min lege at det ikke er krise, men under gjennomsnittet. Men det er kanskje også sett opp mot FHS? ts Anonymkode: e7229...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #12 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 20.17): Jeg hadde AMH på 11 da jeg var 31 år, og fikk da beskjed om at det var litt lavt for alderen, men at det var innen normalområdet og ikke årsaken til at vi strevde med å få barn. Det betydde bare at vi kanskje hadde dårligere tid enn gjennomsnittet. Er FSH innenfor referanseområdet? Min var akkurat innenfor, så høy som den kunne være og fortsatt være innenfor normalen. Tallene der husker jeg ikke mer, og jeg tror også det kan varierer litt fra laboratorium til laboratorium. I hvert fall så fikk jeg få egg ut med IVF. Men vi fikk først ett barn, og så et til da jeg var 35 og hormonverdiene sikkert en del dårligere enn målingen fra jeg var 31. Anonymkode: 42368...24f Takk for svar Det er godt å høre at det ordnet seg for deg! Min FSH ligger på 11, referanseområdet er 1-13 tror jeg? Jeg har et barn fra før, som ble til på naturligvis i pp1. 2 år etter, begynte vi å prøve på nr 2. Vi har ikke klart å bli gravide hittil, 13 mnd senere.. Men jeg håper at vi klarer det via IVF, og håper enda mer at vi kommer i gang snart:) TS Anonymkode: e7229...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #13 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk for svar Det er godt å høre at det ordnet seg for deg! Min FSH ligger på 11, referanseområdet er 1-13 tror jeg? Jeg har et barn fra før, som ble til på naturligvis i pp1. 2 år etter, begynte vi å prøve på nr 2. Vi har ikke klart å bli gravide hittil, 13 mnd senere.. Men jeg håper at vi klarer det via IVF, og håper enda mer at vi kommer i gang snart:) TS Anonymkode: e7229...38d Lykke til! 😊Hos oss var det motsatt, første barn kom med IVF etter lang tid med prøving og nr. to helt uventet uten hjelp. Hvis ref.området er 1-13, lå min FSH på 13 da vi tok prøver under utredningen før første barn. Vi fikk diagnosen «uforklarlig infertilitet», og prøvesvarene ble kalt «ok». Men jeg husker jeg googlet og stresset med at FSH hørtes høy ut og leste at det betydde dårlig eggkvalitet. Jeg kan i hvert fall skrive under som et eksempel på at FSH som er høy innen referanseområdet ikke er ensbetydende med at alle egg er dårlige. Anonymkode: 42368...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #14 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lykke til! 😊Hos oss var det motsatt, første barn kom med IVF etter lang tid med prøving og nr. to helt uventet uten hjelp. Hvis ref.området er 1-13, lå min FSH på 13 da vi tok prøver under utredningen før første barn. Vi fikk diagnosen «uforklarlig infertilitet», og prøvesvarene ble kalt «ok». Men jeg husker jeg googlet og stresset med at FSH hørtes høy ut og leste at det betydde dårlig eggkvalitet. Jeg kan i hvert fall skrive under som et eksempel på at FSH som er høy innen referanseområdet ikke er ensbetydende med at alle egg er dårlige. Anonymkode: 42368...24f Tusen takk ❤️ Anonymkode: e7229...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå