Gå til innhold

Hvordan takle trass hos store barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du hvis ungen din på 6 år nekter å dra på skolen. Begynner å løpe rundt huset og nekter å sette seg i bilen. Klokka går og skolen starter snart. Hvordan får du ungen til å sette seg i bilen? 

God snakker du med ungen og lover goder? 
Truer du med å frata goder? 
Løper du etter ungen for så å ta den i armen og leie den til bilen? 

Hva med om barnet på samme alder nekter å kle på seg fordi barnet ikke vil ut. Hva gjør du da? 

Venter du til barnet kler på seg selv? 
Lar klærne ligge fremme og går unna? 
Holder fast barnet og kler på det? 

Det jeg spør om er rett og slett hvordan takler  du større barn som trosser alt du som foreldre sier og setter seg skikkelig på bakbeina? 

Anonymkode: 62b79...b2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et barn som tilsynelatende trasser. Hen er rigid og dette er ikke bevisst. Vi har sånn dagsplan tavle der rekkefølgen står, krysser ut når hver ting er gjort. Lik rutine hver gang. Forbereder overgangene godt. Er tett på, følger opp. Her holder det ikke å stå på kjøkkenet og rope inn til barnerommet at hen skal kle på seg. Jeg går inn på rommet, får kontakt, henviser til planen, sier at nå skal vi kle på og følger opp til det er gjort. Slik gjør jeg det hele veien. Vi minimerer også antall ting som må gjøres. Dvs, jeg legger frem klær på kveld og barnet spiser frokost på AKS. Da er det bare påkledning, do og tannpuss før vi skal dra 

Anonymkode: cb96b...6aa

Skrevet

Kan også anbefale boken «hvordan lytte så barn vil snakke og snakke så barn lytter» (husker ikke eksakt tittel). Gode tips der til hvordan få barnet til å ha lyst til å samarbeide, få med seg beskjeden etc

Anonymkode: cb96b...6aa

Skrevet

Varsler om konsekvens hvis ikke han hører på beskjed. Det eneste han virkelig bryr seg om, er å miste spilletid, så da gjør han som regel det han skal med mye verbale protester. Ellers passer jeg på positiv forsterkning så ofte som mulig. Når han gjør det han skal med en gang, feks. Viktig å skryte også, det kan være lett å glemme. 

Anonymkode: 31d5c...89d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør du hvis ungen din på 6 år nekter å dra på skolen. Begynner å løpe rundt huset og nekter å sette seg i bilen. Klokka går og skolen starter snart. Hvordan får du ungen til å sette seg i bilen? 

God snakker du med ungen og lover goder? 
Truer du med å frata goder? 
Løper du etter ungen for så å ta den i armen og leie den til bilen? 

Hva med om barnet på samme alder nekter å kle på seg fordi barnet ikke vil ut. Hva gjør du da? 

Venter du til barnet kler på seg selv? 
Lar klærne ligge fremme og går unna? 
Holder fast barnet og kler på det? 

Det jeg spør om er rett og slett hvordan takler  du større barn som trosser alt du som foreldre sier og setter seg skikkelig på bakbeina? 

Anonymkode: 62b79...b2e

Huff.

Jeg tok min tverre datter og lempet henne inn i bilen uten sko og jakke. Slengte det også, pluss sekken inn i bilen.

Noen dager ble slik, heldigvis ikke alle. Endte med å skrive kontrakt med henne om at hun skulle få iPad om hun klarte hele skoleåret uten å lage rabalder om morgenen. Ikke en gang lagde hun styr det skoleåret og iPad fikk hun med glede.

Etter dette har det ikke vert noe problem om morgenen. Mye hyggeligere for oss begge.

Anonymkode: 50519...dc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...