Gå til innhold

Noen her som lever på en annen måte enn A4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik ser jeg for meg en A4-person: typisk vanlig jobb 08-16, kanskje barn, bor i vanlig bolig, typiske fritidsaktiviteter som trening, reise i fellesferier osv. 

Men hva gjør dere som ikke lever slik? Tenker på en litt annen type jobb, annen type boform (feks bor noen på gård, andre i minihus). Og hva med økonomi? 

Fortell gjerne om hvorfor du har valgt å leve som du gjør. 

Anonymkode: 7d8df...dc8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjah. Bor veldig øde til med bare 6 andre fastboende. Må i båt for å komme til kommunesenteret. 

Bor extremt billig, med veldig lave kommunale avgifter. Masse flott natur, ingen corona, fritt og fint, full oversikt, ingen kriminalitet, veldig behagelig og stabilt.

Ingen barn, er enslig. Har det 10 av 10 hver dag.

Anonymkode: d0c48...683

• Liker 29
Skrevet

Jeg tar denne som anonym. Ellers vil dette i kombinasjon med andre innlegg gjøre at jeg er veldig lett å identifisere. 

Jeg lever litt utenfor a4. Jeg er forfatter og kunstner. Før dro jeg litt rundt og snakket, men jeg har fokusert mer og mer på å lage, mer enn å formidle. Jeg liker å bo forskjellige steder. Et år her, et år der. Dette har vært lett med tanke på økonomi fordi jeg er veldig sparsommelig og bryr meg ikke om å kjøpe ting generelt.

Kjæresten og jeg er særboere. Vi planlegger å gifte oss og få barn, men ha hvert vårt sted. Han er heldigvis heller ikke så farlig med a4-livet. Jeg forsørger oss. Han har jobb når vi er i Norge, men ellers ikke. Han driver med sine prosjekter, men de er ikke kommersielle. 

Vi bruker mesteparten av tiden på det vi liker, prosjekter som engasjerer oss eller ting vi mener er viktige. Ingen av oss bryr oss om å passe inn, så derfor gjør det ikke noe at vi har hull i buska, sover til klokka tolv hver dag, bare kjøper billig-versjoner eller ikke gidder rydde så ordentlig. Vennene våre kjenner oss og aksepterer oss.

Økonomisk går det veldig bra. Det har nok vært en forutsetning. Jeg tjener ok (tjente i starten lite, men nå gjennomsnittlig) og investerer lurt som gjør at vi legger oss opp penger isteden for motsatt. I en slik grad at vi nok kunne slutta helt å jobbe begge to og hatt lik levestandard. Men jeg liker å få prosjektene mine ut i verden. Det å ha en utgivelse eller utstilling å planlegge fram mot er fint for meg. 

Anonymkode: fc841...feb

• Liker 17
Gjest Dweinos
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slik ser jeg for meg en A4-person: typisk vanlig jobb 08-16, kanskje barn, bor i vanlig bolig, typiske fritidsaktiviteter som trening, reise i fellesferier osv. 

Men hva gjør dere som ikke lever slik? Tenker på en litt annen type jobb, annen type boform (feks bor noen på gård, andre i minihus). Og hva med økonomi? 

Fortell gjerne om hvorfor du har valgt å leve som du gjør. 

Anonymkode: 7d8df...dc8

Jeg bor i en hytte i skogen. Lever av å kjøpe/selge ting på finn og ebay. Blir ikke rik, men har det fint.

Skrevet

Jobber 50 prosent og har eget firma ved siden av for å supplere inntekten. Jeg sliter litt med angst, og trenger å styre hverdagen selv så mye jeg kan, men jeg har også godt av å ha en arbeidsplass å gå til. Synes det fungerer greit. Er også under utdannelse, og håper å finne en fast jobb der jeg kan jobbe 100 prosent.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det helt utenfor boksen, men det er ikke A4.

Vi valgte bort barn. Vi har krevende jobber, men full fleksibilitet. Vi reiser (normalt) 1/3 av året - riktignok med telefon, PC og møter, men opplever samtidig mye, og slipper rutiner og hamsterhjul. Akkurat nå stortrives vi med jobbene våre, og trenger de også for å finansiere livsstilen, men ser ikke bort fra at det blir tidlig pensjon om sparingen og investeringene strekker til. 

Anonymkode: 16146...ded

• Liker 8
Skrevet

Jeg flyttet til utlandet til et tropisk klima og jobber mye en kort periode av året, og mye mindre resten av tiden. Jeg kuttet drastisk ned på forbruket og innser hvor lite penger jeg egentlig har behov for, det var en fullstendig åpenbaring for meg! 

Nå lever jeg drømmelivet og jeg føler ikke jeg mangler på noe, selv om jeg har langt mindre eiendeler enn tidligere. Jeg bruker mange alternative løsninger til hud og hår, nesten alt er helt naturlige mat- og planteprodukter som koster en brøkdel av tidligere produkter og håret mitt, og huden min, har aldri sett så perfekt ut 😍

Jeg kommer aldri til å ha lån og jeg klarer å spare opp penger og investere lurt for å alltid ha buffere. Det er alt jeg behøver. 

Anonymkode: 4b4ab...c02

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg flyttet til utlandet til et tropisk klima og jobber mye en kort periode av året, og mye mindre resten av tiden. Jeg kuttet drastisk ned på forbruket og innser hvor lite penger jeg egentlig har behov for, det var en fullstendig åpenbaring for meg! 

Nå lever jeg drømmelivet og jeg føler ikke jeg mangler på noe, selv om jeg har langt mindre eiendeler enn tidligere. Jeg bruker mange alternative løsninger til hud og hår, nesten alt er helt naturlige mat- og planteprodukter som koster en brøkdel av tidligere produkter og håret mitt, og huden min, har aldri sett så perfekt ut 😍

Jeg kommer aldri til å ha lån og jeg klarer å spare opp penger og investere lurt for å alltid ha buffere. Det er alt jeg behøver. 

Er det lov til å spørre hvilket land du flyttet til? Eventuelt verdensdel?

Anonymkode: e9234...c51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan gjør du det i forhold til folketrygden, pensjon, og forsikringer?

• Liker 4
Skrevet

Er vel vanskelig å velge bort a4-livet hvis man har barn?

Anonymkode: 3940a...e8e

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det lov til å spørre hvilket land du flyttet til? Eventuelt verdensdel?

Anonymkode: e9234...c51

Asia:) 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel vanskelig å velge bort a4-livet hvis man har barn?

Det er ikke vanskelig i det hele tatt hvis man ønsker det! Alt går på prioriteringer, ønsker og behov. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er K, i slutten av 40-årene. Ble ufør for noen få år siden. Har voksne barn. Bor delvis i ei familiehytte, og delvis hos to forskjellige familiemedlemmer. Lever litt nomade liv mellom disse bostedene. Har basic-klær og hygiene artikler på hvert sted.  Dette er slik jeg ønsker å ha det nå. Har levd A4 livet med mann, barn, jobb og hus. 

Anonymkode: aceb4...9a2

• Liker 7
Skrevet

Er i 30-åra, ugift og ingen barn. Har forsåvidt skiftjobb og ei bittelita leilighet, men det som er avvikende her, er at jeg innlosjerer min eks og hans nye dame (samt deres to kjæledyr)! De er hjemmeværende, ordner middag til jeg er ferdig på jobb, og vi har det faktisk kjempehyggelig! Faller lett inn i depresjoner hvis jeg er mye aleine.

Selv har jeg en kjæreste jeg ønsker å gifte meg og få barn med, hvis han kommer ifra sine eldre, pleietrengende foreldre i utlandet. Det spørs.

Endte opp slik fordi både arbeidslivet og kjærlighetslivet mitt mislyktes gang på gang. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg hatt bedre jobb, ektemann, hus og 2-4 barn innen jeg var 33. 

Anonymkode: a27ab...7f3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Asia:) 

Det er ikke vanskelig i det hele tatt hvis man ønsker det! Alt går på prioriteringer, ønsker og behov. 

Men hva med folketrygden, pensjon, og forsikringer?

Skrevet

Jeg er kvinne, 50 år, bor i en van. Ekstrem minimalist, yogalærer. Livnærer meg på undervisning, oversettelsesarbeid og strøjobber. 

Har vært i A4-fellen, og det tok nesten knekken på meg. Så snart barna var store nok, tok jeg steget. 

Anonymkode: 44d3f...2bb

• Liker 8
Skrevet

Gift, har to barn (blir flere) og hund, så sånn sett ganske normal jobb. Men vi bor på stort mål, gror mye mat selv, har kyllinger og kuer, og i tillegg jakter mannen. Mannen jobber litt på siden og i tillegg fisker han mye av året og selger dette for ekstra inntekt. Vi har en utleieleilighet også som vi får inn litt penger fra (der huslånet vårt sitter, vårt hus og tomt er nedbetalt). Vi er ikke rike, men vi har ikke mye utgifter heller, så kan spare hver måned og har en veldig god buffer på konto (pluss pensjon og sparing til barna).

Tanken på 8-4 jobb, travel hverdag der man nesten ikke har tid til barna sine, og hvor ingenting egentlig betyr noe (de fleste jobber er ganske tåpelige i det store og hele) gjør meg utrolig deprimert. Trives mye bedre på måten vi lever nå! Er veldig hektisk til tider, men er hektisk sammen! Er ikke for alle, men vi har fått en helt annen ro i oss og vi er begge mye lykkeligere :)

Bor 40 min unna en middels stor by (rundt en halv million innbyggere), med stort universitet og alt av tilbud vi trenger (sykehus osv.) Og småbyer nærmere med skole og nesten alt vi trenger av butikker. Bor ikke i Norge, hadde ikke hatt råd til dette i norge...men bor i et land med helsetjenester på lik linje med Norge og mer eller mindre samme standard.

Anonymkode: ef09b...5ef

• Liker 7
Skrevet

Jobber som nattevakt 2200-0800. Får en del lengere fri i perioder i turnusen. Bor på loftet til besteforeldrene mine 2000 kr i mnd. Har alltid 20-30k++ igjen av lønnen hver måned. Singel og ingen barn. Syns egentlig det er ganske behagelig livstil.

Anonymkode: ffec9...ee7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber som nattevakt 2200-0800. Får en del lengere fri i perioder i turnusen. Bor på loftet til besteforeldrene mine 2000 kr i mnd. Har alltid 20-30k++ igjen av lønnen hver måned. Singel og ingen barn. Syns egentlig det er ganske behagelig livstil.

Hvor lenge har du bodd slik og hva i  fremtiden?

Skrevet

Jeg jobber 100% natt og snur egentlig aldri døgnrytmen helt. Slik har jeg vært i over 20 år nå og er 35 år. I dag har jeg s,å barn, men sover imens barna er i barnehagen og starter dagen når de skal hentes:) Fungerer veldig greit her.

Hadde nok ikke taklet ‘tidsklemma’ med morgerush og levering i bhg før jobb kl 0730😱

Men godt vi er forskjellige tross alt😉 Selv om de aller fleste mennesker er A4.

Anonymkode: 11d5f...040

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde det som deg før jeg fikk mann og barn. Sparte masse penger på denne måten og med solid egenkapital da jeg skulle søke om lån til hus med samboer. Snur du døgnet når du har fri?

Anonymkode: 11d5f...040

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...