AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Har en treåring som vi bruker 1-1,5t på å legge. Vi leser gjerne bok i 20-30 min, så skrur vi av lyset og forteller eventyr eller prater litt før vi sier at nå er det natta og så er vi stille. Da ligger vi stille ved siden av ham til han sovner. Han får altså ikke "hjelp" med å sovne (helsesøster var veldig opptatt av det), men vi er jo på rommet med ham ganske lenge. Ofte ser vi at han sliter med å sovne, han ligger med øynene igjen og prøver i 10-30 min, men søvnen kommer ikke. De fleste jeg kjenner med barn, som ikke er så mange, har en mye kortere rutine. Gjerne bok i 10 min, så slukkes lyset og forelderen forlater rommet. Om barnet bruker lang tid på å sovne er det greit, men da er de alene på rommet sitt. Denne løsninga er jo litt fristende, da 1,5t med legging er ganske langdrygt. Men ofte er det jo også koselig og vi har mye fin prat på sengekanten. Dersom vi skal korte ned antar jeg vi må legge ham senere på kvelden, da søvnbehovet hans jo er det samme uansett og vi for lengst har gitt opp å prøve å få ham til å sove flere timer i døgnet. Han er jo uthvilt når han våkner. Så kg, hva tenker dere? Er det dårlig gjort å forvise en treåring til ensomhet på eget rom mens han prøver å sovne? Huff, når jeg skriver det sånn tenker jeg at det åpenbare svaret er ja... I så fall, hvilken alder er det man innfører dette? Har jo ikke tenkt å sitte der til han sovner når han er 15. Anonymkode: 75396...de8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Begynn i det lille. "Mamma skal bare en liten tur på do". Når det går fint, "mamma skal bare henge opp en vask", også fortsetter du med lengre og lengre turer ut. Etterhvert sovner barnet når du er ute, men vet allikevel at du kommer tilbake og passer på. Anonymkode: f4edd...4b8 9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 Hadde samme utfordring med min niåring. Hun ville ha selskap på rommet til hun sovnet og klarte ikke holde seg i ro der alene. Det kom seg utover i andre klasse da hun startet å lese på senga. Først siste året det går mye lettere. Senere leggetid (hun har et mindre søvnbehov enn malen) og tålmodighet var det eneste som fungerte her. Prøvde det AB over skriver også, men det fungerte ikke i lengden. Hun måtte rett og slett bli eldre og finne den tryggheten selv. Anonymkode: 3fdd5...db8 1
neon_sun Skrevet 11. august 2021 #4 Skrevet 11. august 2021 Vi holder på med det samme selv. Har en 3 åring og en 5 åring. Har fungert overraskende bra de 2 dagene vi har holdt på. 3 åringen leker til han legger seg til selv og sovner, 5 åringen ligger å hyler på lillebror at han skal sove, og sovner når broren sover. Vi sitter utenfor i en stue, så vi er tilgjelig med stemmen vår, men ikke synlig. Litt styr er det selvsagt. Må legge til at dette ikke er første gang vi prøver 😂 har også prøvd å bare gå ut litt i andre ærend, men det funker ikke i det hele tatt. Tenker du merker fort om barnet er komfortabel eller ikke. Vi lar ikke ungene ligge utrygge eller grinende.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 Vi har alltid hatt lesing/prat og nattasang og nattaklem, og så forlater vi rommet. Og så lukker barnet øynene og slapper av, og så sovner han etter en stund av seg selv uten at det er noe dumt med det. Soverommene er ikke langt unna stuen/kjøkkenet, så han hører stemmene våre. Og er det noe, så roper han. Må han på do, så bare gjør han det og legger seg igjen. Han føler seg trygg, ønsker å ha lyset av, men døren åpen mot gangen. Anonymkode: a132e...928 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 Jeg flyttet meg først fra senga og så til en stol. Så begynte jeg med turer ut av rommet. Dette er til det mest "krevende" barnet. De andre har ikke hatt samme behovet for nærhet ved legging. Så der har det vært mer natta, snakkes i morgen. Anonymkode: 71013...6e0 3
Gjest Albbas Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 Det er veldig individuelt. Min femåring krever også at vi er tilstede. Vi har nå forflyttet oss (altså den som legger han) fra seng til stol rett på siden. Men han må ha kroppskontakt. Han blir ganske redd når han er alene, og sovner ikke raskere heller, så det får nå bare være slik en stund til da. 🤷♀️ Men du kan prøve å ta sånne dopauser og brette-klærpauser og se hvordan han håndterer det? Kan gå helt fint!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 Takker for gode innspill! Har tatt noen reelle dopauser, det pleier å gå bra, så tar med meg forslaget om brettepauser. 🙂 Ts. Anonymkode: 75396...de8 1
Rosa Dartle Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 Tror det er fornuftig å forlate barnet. Vi har også bare vært utenfor og hatt på tv eller radio (så de har lyd i bakgrunnen), og svart at vi er her, alt i orden, og at nå må han sove. Tar tid i starten, men går seg til etter hvert.
Hactar Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 Du skal ikke se bort fra at han sovner lettere uten voksne på rommet. Vi hadde en som bare ble forstyrret av at vi var der. Kanskje dere bare kan avtale at dere er utenfor og gjør ditt eller datt, siden han ikke kaver seg opp når du går på toalettet? Det høres jo ikke ut som han blir utrygg av å være alene på rommet. Ellers tenker jeg dere har en fin kveldsrutine med lesing og eventyr. Det er en tid på dagen hvor det er ro til å få ekstra god kontakt med barnet. Dere kan jo justere hvor lenge dere leser etter hvor god tid dere har, men jeg ville avsluttet det at dere venter på rommet til han har sovnet. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Vi har aldri tillatt det der med noen av ungene, så de har lært seg å sovne uten oss helt fra de flyttet inn på eget rom. Anonymkode: 40301...733
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi har aldri tillatt det der med noen av ungene, så de har lært seg å sovne uten oss helt fra de flyttet inn på eget rom. Anonymkode: 40301...733 Gratulerer med trådens mest ubrukelige og minst konstruktive svar. Anonymkode: 473dc...632 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en treåring som vi bruker 1-1,5t på å legge. Vi leser gjerne bok i 20-30 min, så skrur vi av lyset og forteller eventyr eller prater litt før vi sier at nå er det natta og så er vi stille. Da ligger vi stille ved siden av ham til han sovner. Han får altså ikke "hjelp" med å sovne (helsesøster var veldig opptatt av det), men vi er jo på rommet med ham ganske lenge. Ofte ser vi at han sliter med å sovne, han ligger med øynene igjen og prøver i 10-30 min, men søvnen kommer ikke. De fleste jeg kjenner med barn, som ikke er så mange, har en mye kortere rutine. Gjerne bok i 10 min, så slukkes lyset og forelderen forlater rommet. Om barnet bruker lang tid på å sovne er det greit, men da er de alene på rommet sitt. Denne løsninga er jo litt fristende, da 1,5t med legging er ganske langdrygt. Men ofte er det jo også koselig og vi har mye fin prat på sengekanten. Dersom vi skal korte ned antar jeg vi må legge ham senere på kvelden, da søvnbehovet hans jo er det samme uansett og vi for lengst har gitt opp å prøve å få ham til å sove flere timer i døgnet. Han er jo uthvilt når han våkner. Så kg, hva tenker dere? Er det dårlig gjort å forvise en treåring til ensomhet på eget rom mens han prøver å sovne? Huff, når jeg skriver det sånn tenker jeg at det åpenbare svaret er ja... I så fall, hvilken alder er det man innfører dette? Har jo ikke tenkt å sitte der til han sovner når han er 15. Anonymkode: 75396...de8 Hva tenker du selv da? Han er jo stor nok til å bare ligge der og vente på søvnen selv. Du har jo ingen funksjon utover at han er vant til deg. Spørsmålet er om han aksepterer det og hvilke reaksjoner han evt får på det? Og om du ønsker å stå i reaksjonene eller ikke. Kanskje det går helt fint om du forbereder han på det? Vi gikk inn hver gang han sa han trengte oss og var lei seg, men vi gikk ut igjen, og han sovnet fint til slutt. Jeg ville gjort det nå, for her kicket trassen ordentlig inn ved 3,5 og da begynte han å løpe ut av rommet, da ga vi opp og begynte å sitte der inne igjen. Det betyr ikke at han bruker kortere tid på å sovne forøvrig. Anonymkode: 2117c...5fd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #14 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Begynn i det lille. "Mamma skal bare en liten tur på do". Når det går fint, "mamma skal bare henge opp en vask", også fortsetter du med lengre og lengre turer ut. Etterhvert sovner barnet når du er ute, men vet allikevel at du kommer tilbake og passer på. Anonymkode: f4edd...4b8 Det her ville jeg absolutt ikke gjort. Prat med ungen om hva som skal skje. Anonymkode: 2117c...5fd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Skrevet 11. august 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker du selv da? Han er jo stor nok til å bare ligge der og vente på søvnen selv. Du har jo ingen funksjon utover at han er vant til deg. Jeg tenker at det nok kan gå, men at det føles veldig egoistisk at han skal være nødt til å ligge der alene mens jeg slapper av... Men er usikker på hvor rasjonelt det er, som du sier, jeg sitter jo bare der. Ts Anonymkode: 75396...de8
Hactar Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det nok kan gå, men at det føles veldig egoistisk at han skal være nødt til å ligge der alene mens jeg slapper av... Men er usikker på hvor rasjonelt det er, som du sier, jeg sitter jo bare der. Ts Anonymkode: 75396...de8 Jeg tenker kanskje du pålegger deg selv dårlig samvittighet uten grunn, her. Du kjenner jo gutten din best, men de fleste treåringer ligger ikke og lider i stillhet. Det er et gode, ikke en straff, å få lov å legge seg og sove etter en lang dag. Om han aksepterer å ligge alene, er det en fin anledning til å lære å finne roen og slappe av i eget selskap. Det er en god ting å kunne. Og du har lov til å slappe av selv om barnet ditt er våkent. Også barn trenger litt alenetid innimellom. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #17 Skrevet 11. august 2021 1 minutt siden, Hactar said: Jeg tenker kanskje du pålegger deg selv dårlig samvittighet uten grunn, her. Du kjenner jo gutten din best, men de fleste treåringer ligger ikke og lider i stillhet. Det er et gode, ikke en straff, å få lov å legge seg og sove etter en lang dag. Om han aksepterer å ligge alene, er det en fin anledning til å lære å finne roen og slappe av i eget selskap. Det er en god ting å kunne. Og du har lov til å slappe av selv om barnet ditt er våkent. Også barn trenger litt alenetid innimellom. Takk ❤ Den rasjonelle delen av hjernen er veldig med på det du skriver, får prøve å høre litt mer på den. Ts. Anonymkode: 75396...de8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #18 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk ❤ Den rasjonelle delen av hjernen er veldig med på det du skriver, får prøve å høre litt mer på den. Ts. Anonymkode: 75396...de8 Det er jo verre å bare sitte der uten å faktisk vite om det er noe behov. Selvfølgelig skal du bare slappe av mens han skal ha det fint og trygt i sin egen seng. På et eller annet tidspunkt må han sovne selv. Anonymkode: 2117c...5fd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #19 Skrevet 11. august 2021 Leser bok i 10 minutter og går ut. Her har vi hvert strenge fra de var 1 år. Er alle behov dekt når de ligger i senga så blir de bært tilbake. Uten noen form for oppmerksomhet annet enn klem og natta. Vi bærte og gjentok dette mange ganger på en periode over 3 uker. Etter det har de lagt seg til å sove eller bare ligge i senga til de har sovnet. Har 4 barn og dette har fungert på alle. Så klart litt trass men et trygt barn som har behovene sine dekt klarer fint å sovne alene. Anonymkode: db34e...ffa
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #20 Skrevet 11. august 2021 Hos oss ble det etterhvert rutinen at gutten ble lagt i seng og fikk se en tegnefilm (typ Cars, Wall-e, Up, osv.), og så satt/lå vi med ham i 15-20 min til et bestemt punkt i filmen hvor avtalen var at nå kunne vi gå - hvis han ikke hadde sovnet allerede. Mulig det er pedagogisk ukorrekt, men det ble en trygg rutine for barnet og fungerte upåklagelig. Anonymkode: 00041...148
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå