Gå til innhold

Hvem tar seg av barnehagetilvenning for mammadalten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koronababyen vår skal begynne i barnehage nå, ett år gammel. Hun har stort sett hatt begge foreldrene hjemme hele sitt liv, men er likevel skikkelig mammadalt (selv om hun er kjempefortrolig med pappa også, altså). Lurer litt på hvem av oss som bør ta tilvenningen. Noen tanker? På én måte vil vi gjerne at hun skal føle seg tryggest mulig, men på den andre siden er det kanskje mindre hardt for henne å bli forlatt av pappa. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: c214a...d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappaen. Hun er trygg på pappa selv om hun foretrekker mamma. Vi måtte gjøre det sånn at pappaen leverte hele første halvåret, hvis ikke ble det bare gråting.

Anonymkode: 1dc37...b02

• Liker 2
Skrevet

Her har vi ikke kunnet velge. To mammadalter og pappaen har måttet tatt tilvenningen med begge.

Det har gått fint.

Anonymkode: eea95...9e4

Skrevet

Pappaen tok det siden han var i permisjon. Det gikk kjempefint, og hun er jo veldig trygg på han selv om hun er mammadalt.  Null problem å være alene med pappa, men er jeg i nærheten så skal hun ha mamma.  

Nå er hun snart 4 år, og merker det er enklere når pappa leverer i barnehagen.  Leverer jeg så er det oftere mer klenging og små sutring.  Leverer pappa så løper hun inn og starter leken med en gang.  

Skrevet

Pappa har tatt tilvenning for begge to, var spesielt viktig med eldstemann som er veldig mammadalt. Her er det også enklest med levering fra far fire år etter førstemann startet.

Anonymkode: 32157...fde

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor går dere ikke begge to? Her har vi begge satt av en uke, og er med hver dag i barnehagen. 

Anonymkode: 3a88f...f58

Skrevet

Her tok pappaen det av den grunnen. Kunne ikke være begge pga korona (startet i fjor høst).

Anonymkode: bf4c3...571

Gjest Innsikten
Skrevet

Vi har også koronababy, han begynner I barnehagen neste uke, 17 måneder gammel. Her tar pappaen og jeg 2 dager hver. Vi er begge ferdig med permisjonen og jobber heltid nå. Heldige dere som har muligheten til å sette av en uke til dette.

Skrevet

Her har vi omvendt problem, pappadalt slik at mamma må ta tilvenningen 😅

Anonymkode: f67a3...aa1

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis vil det være lettere med pappa der. 

Skrevet

Som bhg-ansatt: send pappa! 

Anonymkode: a196e...5d0

Skrevet

Jeg, mamma, tok tilvenning av mammadalten, og det gikk helt fint.

Vi hadde lang tilvenning, som startet to uker før egentlig oppstart. Barnehagen hadde erfaring med at det gjorde prosessen enklere. Jeg er enig.

Første uke hadde vi tre besøk, hvor vi var i barnehagen 1 time. Første dag deltok jeg i lek. De to andre dagene satt jeg på litt avstand. 

Andre uke var vi også på tre besøk. Da ble vi litt lengre, og hadde med matpakke. Første dag var jeg med på spising, de neste spiste barnet uten meg. Siste dag gikk jeg en stund før de spiste, og da byttet de også bleie.

Tredje uke var vi der alle dagene, og jeg gikk etter kort tid. Andre dagen begynte barnet å sove der, og jeg hentet rett etterpå. Tredje dagen ventet jeg til etter frukta med å hente.

Fjerde og femte dag var vanlige dager, men jeg gjorde dem korte, 9.30-14.30 fordi jeg kunne.

Det ble aldri noen skikkelig reaksjon på å begynne i barnehagen. Det ble selvfølgelig hylt ved levering noen ganger, men det sluttet alltid når jeg gikk rundt hjørnet.

Vi tror mammadalten vår er et sosialt vesen, som savnet å leke med andre barn. Hen hadde kanskje et vagt minne, siden hen var et halvt år når landet stengte, men for en ettåring er det halve livet.

Anonymkode: a7d40...d00

Skrevet

Jeg tok de to første dagene, men merket fort at vi måtte sende pappaen i stedet. Hun er veldig glad i pappaen sin, men ikke like klengete på ham som hun er på meg. Når jeg er med er det ingen andre som slipper til. Fra pappaen tok over gikk det strålende 🙂

Anonymkode: 3cd1a...ba2

Skrevet

Gutten min er mammadalt. Jeg tok tilvenningen selv. 
Pappaen jobbet offshore og hadde utreise når det var barnehagestart. Det gikk fint 😊

Anonymkode: 48bb5...582

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mammadalt. Dag 2 satt jeg på cafe rundt hjørnet. Dag 3 sov han i bhg😅

Skrevet

Synes det er forferdelig å bruke tre dager på tilvenning i barnehagen. Burde bruke minst tre uker. Stakkars barn! 

Anonymkode: 5994a...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...