Gå til innhold

Når vokser tenåringene seg av denne selvopptattheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For jeg holder faktisk på å bli gal. Stedatter på 17 som tror at hele universet handler om henne. Hun evner ikke å se andre enn seg selv. Ber du henne om noe så må jo hele verden skjønne at hun er sliten når hun har vert oppe til klokka fire og fått sovet til klokka tre. Vi andre må forresten være stille helt til hun står opp midt på dagen, fordi at hun skal få sove. Hun kan ikke passe søsteren en av 52 helger fordi hun da blir låst i 2 av 365 kvelder. Badet må alltid være ledig når hun skal dit. Om ikke så står hun å banker å roper til det er ledig. Skal hun ett sted så må vi være klar.. gud forbi om vi ikke kan dra akkurat når hun vil at vi skal dra. Hvorfor må vi ha akkurat dette til middag, kan vi ikke vente til hun er hos mor?. Seriøst. taco i dag? jeg skal bort. kan ta taco i morgen istedet. ups skulle visst bort da også. søndag da. 

og så videre..... kunne sikkert skrevet i timevis.. 

Anonymkode: 48f79...93c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror 1: far er for ettergivende, og 2: du har lite forståelse hvordan en tenåringshjerne fungerer.

De er programmert til å være sånn, så det er deres jobb å ikke tillate alt mulig rart, og sette klare grenser.

Lykke til!! You got this ;)

• Liker 8
Skrevet
duplexx skrev (1 minutt siden):

Tror 1: far er for ettergivende, og 2: du har lite forståelse hvordan en tenåringshjerne fungerer.

De er programmert til å være sånn, så det er deres jobb å ikke tillate alt mulig rart, og sette klare grenser.

Lykke til!! You got this ;)

du har nok rett.. men når stopper dette? hvor lenge må jeg holde ut?

Skrevet

Ikke alle tenåringer er like, men de som er slik du beskriver, de må du orke å ta kranglene med. Det er jo ganske digg for en 17-åring å ha hjemmet til oppvartning til seg selv, og ellers gjøre sine ting. Litt som å bo på hotell, hvor du er som et hvilket som helst personal på hotellet.  Så om du ikke har lyst å være tjenestepiken hennes, så må du ta jobben med å snakke med henne.

Skal også nevnes at det er naturlig for tenåringer å utfordre autoritetene, det er en del av å bli voksen å vise at man ikke lengre gjør som foreldre eller andre voksne sier.

Anonymkode: 20744...311

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når hun enten skjønner det, eller far sier noe? Sistnevnte tror jeg vel ærlig talt er for sent... du får vel holde ut til hun flytter ut? Eller snakk med far og si at dette ikke går lenger?

• Liker 2
Skrevet

Tenåringer absorberer energien rundt seg. Kanskje det ikke er så hyggelig å være hos dere fordi hun merker at dere ikke vil ha henne der. Når man er 17 år er det også ganske kjipt å være kasteball mellom foreldrene sine. Kanskje hun helst skulle bodd hos moren sin på fulltid? 

Anonymkode: 9fd52...8cc

• Liker 1
Skrevet

Slike ting tror jeg kan sitte en stund. Har ei på jobb som er 27 år. Hun er flink og god på jobben sin, men måten hun er på tror jeg fort hun kan være sånn på hjemmebane. (hun bor ikke hjemme altså, men håper dere skjønner) 

Jeg tror man må ta en ordentlig prat. Ikke kjefte og hyle. Men prate på en ordentlig måte. Og at alle får fortalt om sine følelser og behov. Jeg tror tenåringer må læres opp på nytt. 

• Liker 6
Skrevet

Har ei på snart 15 år og en på 17 år. De er selvopptatt begge to. Syns 17-åringen har blitt litt bedre. Men, det henger fortsatt godt i for å si det sånn. 

Anonymkode: 897e5...74e

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenåringer absorberer energien rundt seg. Kanskje det ikke er så hyggelig å være hos dere fordi hun merker at dere ikke vil ha henne der. Når man er 17 år er det også ganske kjipt å være kasteball mellom foreldrene sine. Kanskje hun helst skulle bodd hos moren sin på fulltid? 

Hvorfor regner du med at det ikke er så hyggelig hjemme hos dem? Dersom TS hadde skrevet at dette var datteren hennes, hadde du svart det samme da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

hva får det til å tro at det ikke er så hyggelig her? og at hun er en kasteball? hva vet du om det? 

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det du ramset opp var så fryktelig, bortsett fra å banke på baderomsdøra. 

Det er ofte stemødre bringer ut det verste i barna til kjæresten. De får lite tid sammen, lite forståelse og liten følelse av at far er på hennes lag. 

Du skal ikke snakke med henne. Om noen er det faren som skal ta opp problemer innad deres familie. 

Jeg personlig har ikke et godt forhold til min stemor. Hun er alltid med min far, uansett om det er do eller kjøkken eller soverom eller hvor enn. Hun er alltid med, skal trenge seg på. Blir oppgitt over de minste ting jeg gjør "galt" som å sette på vaskemaskinen uten å spørre henne først 🤣

Men jeg prøver alltid å gi dem mest mulig tid sammen siden min far tydeligvis blir lykkelig av det. Det sagt, så er jeg ikke i godt humør når jeg hører at hun kommer over for to uker på ferie. Slik er det bare. 

Du får spørre faren hennes om hun er roligere når du ikke er der. 

Anonymkode: 5b447...f75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hva får det til å tro at det ikke er så hyggelig her? og at hun er en kasteball? hva vet du om det? 

Haha så defensiv! Kanskje det faktisk ligger noe i det da.

Skrevet

Her tenker jeg at far, må ta en prat. Hvor du gjerne er med altså, kommer an på hvordan forholdet her er og slik.

Vi må (uansett alder) veilede disse ungene. Det blir neppe 100% bra, men noen må lære henne at hun må også ta hensyn, at det er å gi og ta, at hun må bidra hjemme, respektere regler og at dere er flere under samme tak. Og så setter dere opp en middagsplan for hele uka på søndag el., hun kan også være med på dette; og så får hun legge opp planene sine for dagene rundt menyen hvis det er så viktig. Hehe :)

Men jeg mener vi skal kunne stille (tydelige) krav til barn ut i fra alder og modenhet etc.

• Liker 1
Skrevet

Så utrolig lei av at alle tråder hvor ordet stemor nevnes, så forsures tråden av bitterhet og antakelser.

(Er ikke stemor selv, så skriver det ikke i forsvar.)

Hvorfor i alle dager skulle det handle om at datteren ikke trives hos far og stemor? Jeg har ei på 14, og kan skrive under på at selvopptattheten har eksplodert etter at puberteten satte i gang for et par år siden. Det er helt ekstremt, og jeg er nok en helt gjennomsnittlig mor som har gjort så godt jeg kan og oppdratt henne med de beste hensikter, verdier og engasjement. Likevel kjenner jeg knapt igjen ungen. Og hører mange med tenåringsbarn fortelle det samme. 

Anonymkode: f76c1...b92

• Liker 8
Skrevet

De trenger nok litt motstand i livet, og ikke bare bli sydd puter oppunder armene på. Slik at de lærer seg til å måtte jobbe litt for å bli tatt seriøst som alle andre. 

Anonymkode: 6e121...c9f

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvordan dere har oppdratt ungen, da. 

Jeg merket aldri noe til puberteten hos min datter. Hun har alltid hjulpet til hjemme, alltid vært respektfull ovenfor andre osv. 

Det har vært et produkt av at jeg har gitt henne mye frihet fra barnsben og valgt mine kamper. Hun har fått velge middag, velge klær, o.l og fått smake konsekvensene, gode eller dårlige. 

Istedenfor å prakke våre egne erfaringer over på barna, må vi la dem få sine egne. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kommer an på hvordan dere har oppdratt ungen, da. 

Jeg merket aldri noe til puberteten hos min datter. Hun har alltid hjulpet til hjemme, alltid vært respektfull ovenfor andre osv. 

Det har vært et produkt av at jeg har gitt henne mye frihet fra barnsben og valgt mine kamper. Hun har fått velge middag, velge klær, o.l og fått smake konsekvensene, gode eller dårlige. 

Istedenfor å prakke våre egne erfaringer over på barna, må vi la dem få sine egne. 

jeg har ikke oppdratt henne. det er det far og mor som skal gjøre. 

Derfor blander jeg meg sjeldent i slike saker.. bare holder ut.. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Haha så defensiv! Kanskje det faktisk ligger noe i det da.

Hun har det fint hos oss. bor hos mor i ukedager da hun bor nærme skole, og kommer hjem til oss, frivillig, hver helg og hver ferie fordi vi bor nærmere venner og familie. Gjør det som er mest praktisk for hun selv, men akkurat her spiller vi på samme lag. Helt enig i denne ordningen for hennes del. Vi har heller aldri gitt utrykk for at vi ikke vil ha hun her. Jeg lurer bare på hvor lenge ungdomsfaktene sitter igjen hos andre.. 

Gjest Jon Are
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg signerer denne. Tror det er best at hun flytter til mor for et års tid og kommer på besøk i helger. Tror det blir for mye til stemor. 

Skrevet
Jon Are skrev (7 minutter siden):

Jeg signerer denne. Tror det er best at hun flytter til mor for et års tid og kommer på besøk i helger. Tror det blir for mye til stemor. 

Og her ser man resultatet av slike tenåringer som du beskriver. Noen blir aldri voksne, oppegående og fornuftige. Alt er alle andres feil.  Og slike offer holdninger vil noen ha for resten av livet 🙄

Anonymkode: d7795...3b8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En god stund dessverre.

Men, hvordan tar dere opp med henne det å skulle bo flere sammen?

Og at hun ikke kommer til å kunne gjøre sånt den dagen hun skal bo med venninne/kjæreste/bokollektiv? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...