Gå til innhold

hjelp til valg av kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bursdag rett rundt hjørnet og lurte på om det er noen snille sjeler der ute som kan tipse meg med en god kake jeg kan lage? Var inne på detsoteliv.no-herregud så mange gode kaker det så ut til å være der :eeeh: Har ikke prøvd noen av dem, og klarer ikke å velge :roll: Kunne helst tenkt meg en type sjokoladekake eller en ostekake-eller kanskje begge deler :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen tips utenom at kaker med fyll er best! Klarer ikke å spise tørre sjokoladekaker, men så er ikke jeg kakemons heller...

Skrevet

Denne er utrolig god og saftig.

Mississippi Mud Cake

250 g smør

150 g mørk sjokolade

440 g sukker

2,5 dl varmt vann

80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao)

1 ss kaffepulver

260 g hvetemel

½ ts bakepulver

25 g kakao

2 egg

Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time. La stå 30 minutter før den avkjøles på rist.

Og min favoritt-ostekake.

Ostekake med rips og bringebær

250 g søte kjeks

90 g smeltet smør

12 gelatinplater

500 g kremost

ca 1 dl sitronsaft

125 g sukker

ca 3 dl vispet kremfløte

250 g frosne rips og bringebær

2 ss sukker, ekstra

Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og press blandingen gjennom en sil. Kast frøene.. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer.

Og et par stykker med begge deler. :sjarmor:

Sjokoladeostekake I

125 g digestive kjeks

60 g smør

1 ss kakao

175 g mørk sjokolade

500 g kremost

150 g sukker

1 ss vaniljekrempulver

3 store egg

3 store eggeplommer

1,5 dl seterrømme

½ ts kakao løst opp i 1 ss varmt vann

75 g mørk sjokolade

1,25 dl kremfløte

1 ts sirup

Mos kjeksene og bland med smør og kakao. Press ut i bunnen av en 23 cm springform. Sett i fryseren mens fyllet lages.

Visp kremosten sammen med sukker og vaniljekrempulver. Visp inn egg og eggeplommer, så rømmen. Visp inn kakaovannet og den smeltede sjokoladen. Dekk bunn/sider av formen med plastfolie og så aluminiumsfolie, legg i en stor langpanne. Hell i fyllet. Hell kokende vann i pannen så den dekker halvparten av formen. Stek ved 180 grader i 45-60 minutter. Toppen skal være stivnet, men den skal være litt "wobbly" i midten. Ta av all folien og la kaken avkjøles i formen, på rist. Sett i kjøleskapet, dekket med plast og la stivne over natten.

Sjokoladeglasuren lages ved å smelte alt i en kjele og vispe glatt. Ringle den over kaken.

Sjokoladeostekake II

200 g knuste sjokoladekjeks

75 g smeltet smør

500 g kremost

90 g sukker

2 egg

1 ss kakao

300 g rømme

250 g mørk smeltet sjokolade

¾ dl Bailey's Irish Cream

3 dl pisket kremfløte

kakao og melis til pynt

Bland kjeks og smør og fordel i en smurt 23 cm springform. Sett i kjøleskap 10 minutter. Visp kremost og sukker, så ett og ett egg. Visp inn kakao og rømme og så avkjølt sjokolade. Visp i likøren og hell i formen. Stek ved 180 grader i 45 minutter. Kaken vil ikke være helt fast. Sett i kjøleskap over natten, til den er helt kald.

Ta ut av formen. Bre pisket krem på kaken og dryss med kakao og melis.

Skrevet

Takker for svar! Tror jeg skal prøve meg på Mississippi mud cake- den hørtes kjempe god ut :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...