Gå til innhold

Jeg har lyst til å bli farmasøyt, men har allerede en utdanning og er 29 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt lyst til å studere farmasi. Jeg har lyst til å jobbe på apotek. Jeg har jobbet mange år i butikk og trives med kundekontakt. 

Problemet er at jeg er utdannet sosionom og at jeg har brukt 6 av 8 år man kan få støtte hos lånekassen. Jeg mangler også realfag, så da må jeg i såfall ta kjemi, r1 og biologi/fysikk/kjemi 2 som privatist. 

Er det en idiotisk tanke? Må ut med ca 40 000 for å ta de tre fagene og jeg må klare meg 1 år av utdanningen uten studiestøtte. 

Jeg jobber i dag via vikarbyrå som miljøterapeut, men tenker mer og mer på at jeg har lyst til å studere farmasi. Blir tidligst ferdig da jeg er 33 om jeg tar en bachelor. Er det dumt å ta bachelor i stedet for master? Tror ikke jeg har mulighet til å ta master da jeg ikke har nok år igjen hos lånekassen. 

Er det et krevende studie? Kan jeg greie å jobbe ved siden av det året jeg ikke får støtte? Og er det lett å få jobb med bachelor i farmasi? 

Anonymkode: 47d7a...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke det letteste å kombinere med jobb, men hvis du tar ting fort og har et "realfagshode" så går det sikkert greit. KJenner noen som tar profesjonsutdanningen og h*n bruker mye tid på studiet, men h*n satser og ønsker gode karakterer. Det blir litt hva man ønsker å legge i det selv også.

Om du er ferdig når du er 35 år så har du fortsatt mange tiår med yrkesaktive år og hadde ikke tenkt på mye på den biten. Siden du fortsatt er ung så vil det neppe bli noe problem å finne en jobb.

Ser her at det legges opp til 40 timers arbeidsuke i tillegg til arbeidskrav, lab.arbeid og praksis. https://uit.no/utdanning/program/281335/farmasi_-_bachelor

Anonymkode: c0b2c...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går hvis du har skikkelig lyst til det. 😇

Anonymkode: 83117...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden kommer til å gå uansett, du bestemmer selv hva du fyller dagene med. Om du virkelig ønsker det, go for it! 

Anonymkode: 1ac7c...0f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo bare ett liv, så kjipt å ikke gjøre det som egentlig vil 😀

Anonymkode: 83117...5fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Er det en idiotisk tanke? Må ut med ca 40 000 for å ta de tre fagene og jeg må klare meg 1 år av utdanningen uten studiestøtte. 

Absolutt ikke en idiotisk tanke, men den er jo selvsagt dyr. Kan du leve med mangel på/redusert inntekt, utgifter til skolegang, et år uten studiestøtte og økt lån, så ville jeg helt klart kjørt på. Det er viktig å gjøre noe man ønsker i den grad man kan det, og det burde være en utdanning hvor du er rimelig sikker på å få jobb i ettertid.

Stå på :)

Anonymkode: 74792...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du klarer å jobbe endel ved siden av hele veien (de fleste studenter gjør jo det) og helst sparer opp litt før du starter, burde det gå. Men du bør sette opp et budsjett. 
At du er i midten av 30-årene som nyutdannet er null problem. Men det har vært veldig mange tråder fra farmasøyter som hater jobben sin her inne, så jeg ville kanskje lest litt før jeg tok valget… Mye pushing av kremer og tull og lite medisiner, og stort salgspress (mersalg), er det som går igjen. 

Anonymkode: dcf88...48c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig ikke peiling så dette er sikkert en kjempedum kommentar, men kan du undersøke med universitetet om du kan gjen-bruke noen av emnene du tok da du studerte sist? Da kan du kanskje spare inn bittelitt tid? 🤷‍♀️
Håper du finner en måte å få gjennomført det du ønsker deg.

Anonymkode: 56e93...391

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere måter å få realfags kompetanse. Jeg tok math100 på nmbu som enkeltemne student(gratis tok kum det faget ved spissen av jobb ett år) og Finn realfagskompetanse og kom inn på studier i trheim året etter. Så hør med studie veiledere ved skoler nær deg!

Broren min to ny høyskoleutdannelse når han var 33 og var veldig fornøyd med det

Anonymkode: 5f561...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å få deg jobb i apotek kan det være de sponser deg med utdannelsen. Vet at blant annet Apotek1 har hatt et slikt opplegg.

Anonymkode: 1d41f...9ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke idiotisk, men ville skaffet meg en sosionomjobb som innebærer rolige og lange vakter og studert mens jeg var på jobb. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hatt en nattevaktstilling i et bofellesskap der det skjer lite. Da kan du lese om nettene, og på grunn av tilleggene trenger du ikke å jobbe så mye. Dette med alderen tenker man mest på selv. Du skal tross alt jobbe i et helt yrkesliv, og da spiller det liten rolle om du er 29 eller 33 år som ferdigutdannet. Jeg føler meg veldig gammel som ikke er ferdig med å studere enda, men jeg vet at det er fordi jeg har tatt sykdomspermisjon og følt at jeg jar "kastet bort år". Jeg er 28 år når jeg blir ferdig med 6 års studier. Så helt gjennomsnittlig, men den følelsen av å være så gammel i forhold til andre går likevel ikke bort. 

Det er utrolig mange som ikke får dekket minst 1 år fra lånekassen. Da jobber de bare mer ved siden av studier og i ferier. Jeg har kanskje et år jeg ikke vil få lån, og da klarer jeg fint å jobbe. Siste året kan du jo også jobbe på apotek under veiledning. Det med økonomi ordner seg som regel. 

Det er veldig dumt å kaste bort muligheter bare fordi man henger seg opp i en idé om at det er forseint. Da kan man gå glipp av mye. Jeg må hele tiden huske på dette selv. 

Anonymkode: 9e374...dc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemi 1 og biologi 1 er lette fag, det kan man ta uten privatist hvis du har god selvdisiplin og kan lese hjemme (finnes veldig mange gode videoer på nett, feks khan achademy som dekker både kjemi 1, biologi 1 og R-matte). R1 kan gå, men ville nok anbefalt å følge en undervisning. 

Angående jobb ved siden av studier, så kan du jobbe i apotek fra 1. studieår som apotekmedarbeider (riktig nok blir lønnen sannsynligvis lavere enn jobben du har i dag), men fordelen er at apotek på kjøpesenter har åpent på kveldstid slik at du kan jobbe etter undervisning. Du kan også søke om å få dekt stipendet av Apotek 1, men det er en del krav etter utdannelsen som du bør lese nærmere på dersom du vurder dette. 

Farmasi har mye obligatorisk og er et relativt hardt studie, derfor er det veldig lurt å være på universitetet daglig 8-16. I eksamensperioder bør man belage seg på 9-12 timers intens lesing. 

Det er absolutt ikke dumt å ta en bachelor i noe du virkelig har lyst til, selv om du er 29 år. Spør deg selv, vil du om 4 år fortsette i jobben du har nå, eller være ferdigutdannet farmasøyt? :) Det er alltids noen på studiet som er 30+, så du blir ikke alene!

Master kan være greit å ha bare fordi det gir ca 100k ekstra lønn i året, og man har flere muligheter utenom apotek dersom man finner ut etter x antall år at man er lei av å jobbe der. Det kan man vurdere underveis i bacheloren, om man ønsker master. Du får jobb veldig lett etter bachelor uansett, det er mangel på farmasøyter i Norge. 

Anonymkode: a286d...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...