Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det mange av dere som har tatt vaksine under graviditeten? Jeg ble anbefalt å ikke ta av jordmor før sommeren, men er spent på om hun (og FHI) snur angående det nå som alle tiltak er planlagt fjernet og barn kan smittes fritt, allerede fra september. Jeg skjønner at vaksine er bedre for meg enn å få korona, samtidig er ikke vaksine og foster forsket på. Jeg føler meg rådvill, og jordmor svarer ikke angående om hun har ombestemt seg. Skal nevnes jeg jobber på barneskole.

Anonymkode: a7065...a4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også veldig usikker nå som det ser ut som om det meste av smittevernstiltak er på vei bort. Savner tydeligere retningslinjer for hva gravide skal foreta seg! Vil helst ikke ta vaksinen mens jeg er gravid, men vil enda mindre få korona. Har en jobb der jeg ikke er i kontakt med så mange mennesker, men har barn i barnehage og urolig for å få med smitte hjem derfra.

Anonymkode: 07f69...932

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, er det mange av dere som har tatt vaksine under graviditeten? Jeg ble anbefalt å ikke ta av jordmor før sommeren, men er spent på om hun (og FHI) snur angående det nå som alle tiltak er planlagt fjernet og barn kan smittes fritt, allerede fra september. Jeg skjønner at vaksine er bedre for meg enn å få korona, samtidig er ikke vaksine og foster forsket på. Jeg føler meg rådvill, og jordmor svarer ikke angående om hun har ombestemt seg. Skal nevnes jeg jobber på barneskole.

I helt samme situasjon som deg.. jobber på barneskole, og er bare så nervøs for oppstart av skoleåret. Fhi mener vel at gravide som er i risikogruppe og bor på steder med mye smitte, bør vaksinere seg. Jeg er ingen av delene, så håper det skal gå bra uten vaksine. Men er veldig i tvil

Anonymkode: 3f028...9da

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva gjør at du skjønner at vaksine som ikke er forsket på er bedre enn å få korona?

Selv har jeg ingen planer om å delta i dette vaksine-eksperimentet verken under svangerskap eller amming. Skal sies at jeg er frisk, så har ingentin som tilsier at korona vil gi meg noe alvorlig sykdomsforløp son ikke immunforsvaret takler helt normalt.

Anonymkode: 546eb...88b

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør at du skjønner at vaksine som ikke er forsket på er bedre enn å få korona?

En vaksine som så absolutt er forsket på, eller å få et virus vi VET i mange tilfeller fører til alvorlig sykdom? Valget er enkelt for meg i hvert fall. Jeg vil ikke være en del av dette koronaeksperimentet.

Anonymkode: 84f14...f2c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En vaksine som så absolutt er forsket på, eller å få et virus vi VET i mange tilfeller fører til alvorlig sykdom? Valget er enkelt for meg i hvert fall. Jeg vil ikke være en del av dette koronaeksperimentet.

Anonymkode: 84f14...f2c

Nei vaksinen er eksperimentell og betinget godkjent (hastegodkjent). Den skal godkjennes/ikke godkjennes i 2023.

Har hatt corona og var gravid. Merket ingenting. Tok en test fordi flere i kretsen hadde fått påvist corona. Ble overrasket at jeg testet positivt da jeg hadde null symptomer. 

Barnet har det fint også. Ingen tegn til alvorlige bivirkninger eller sen virkninger hos noen av oss. 

Kjenner mange som har hatt corona så hvor får du «virus vi VET i mange tilfeller fører til alvorlig sykdom?». Det stemmer ikke. For de fleste er corona ufarlig. 

Så jeg vil heller ta sjansen på corona som kroppen bekjemper naturlig enn å være en prøvekanin for en eksperimentell vaksine som aldri er prøvd ut på mennesker før. 

Anonymkode: c06d4...8fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det gjelder 0,4 av 1000 fødsler at det fikk komplikasjoner for mor i Norge. 

Anonymkode: 8a0fa...154

Skrevet

Jeg tok vaksinen før jeg visste at jeg var gravid. Var 7 uker da. Er 16 uker nå. Alt ser fint ut med baby og ingen helsepersonell har vært bekymret. Ikke så mye å gjøre med nå uansett. Har planer om å ta dose 2 så snart jeg får innkalling de nærmeste ukene. 

Anonymkode: 8be82...783

Skrevet

Nei. Sykemeldte meg heller fra å være på jobb i skolen. Kun få uker til permisjon. 

Anonymkode: 74c8f...4a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Sykemeldte meg heller fra å være på jobb i skolen. Kun få uker til permisjon. 

Anonymkode: 74c8f...4a4

Jeg ringte fastlege og jordmor senest i går og ble fortsatt ikke anbefalt vaksine, selv om jeg bor i Oslo og jobber i barnehage. Sykmelding og å søke svangerskapspenger er neste løsning, er våken hver natt og grubler og har angst, er først nå koronoiaen har slått inn hos meg. 

Skrevet

Det er vanskelig.. Kontaktet lege da jeg fikk tilbud om vaksine og ble rådet til å vente med vaksine til etter fødsel. Bor i Osloområdet og jobber på barneskole. Har ikke vært bekymret tidligere, men nå når alt "åpner" er jeg urolig. Snakket nylig med jordmor som ba meg med be om tilrettelegging for å unngå nærkontakt. Vil ikke være hysterisk på noen måte, men heller ikke uansvarlig mtp evnt konsekvenser for baby. Vet ikke hva jeg bør be om. 

Anonymkode: 43ac6...fc3

Skrevet

Jeg er også i omtrent samme situasjon og synes avgjørelsen er vanskelig. Selv jobber jeg i videregående. Nå som det er bestemt at skolen skal åpne på grønt nivå, og til og med enmeters-regelen fjernes, synes jeg det er uansvarlig å være i klasserommet. Jeg støtter meg også til det som er sagt i tidligere kommentarer, og ønsker ikke å ta sjansen på vaksine. Jeg har 7 uker igjen til permisjon, og tenker heller å ringe legen i morgen og be om sykemelding, for så å se om arbeidsgiver kan tilrettelegge noe. Kanskje jeg kan hjelpe til med noe annet på skolen som ikke innebærer tett elevkontakt. Nå ser det også ut som vaksinerte også kan bære med seg smitte, og det uroer meg også veldig. Jeg fant en artikkel fra NHI datert 21.07.21 om graviditet og vaksine. Der var det fremdeles ingen anbefaling til gravide generelt om å ta vaksine. Når man vet så lite velger jeg å ta andre forholdsregler. Og selv om det helt sikkert i de fleste tilfeller går helt fint, ønsker jeg ikke å være en av den prosenten hvor det går galt.

Skrevet
IsaLuna skrev (23 minutter siden):

Jeg er også i omtrent samme situasjon og synes avgjørelsen er vanskelig. Selv jobber jeg i videregående. Nå som det er bestemt at skolen skal åpne på grønt nivå, og til og med enmeters-regelen fjernes, synes jeg det er uansvarlig å være i klasserommet. Jeg støtter meg også til det som er sagt i tidligere kommentarer, og ønsker ikke å ta sjansen på vaksine. Jeg har 7 uker igjen til permisjon, og tenker heller å ringe legen i morgen og be om sykemelding, for så å se om arbeidsgiver kan tilrettelegge noe. Kanskje jeg kan hjelpe til med noe annet på skolen som ikke innebærer tett elevkontakt. Nå ser det også ut som vaksinerte også kan bære med seg smitte, og det uroer meg også veldig. Jeg fant en artikkel fra NHI datert 21.07.21 om graviditet og vaksine. Der var det fremdeles ingen anbefaling til gravide generelt om å ta vaksine. Når man vet så lite velger jeg å ta andre forholdsregler. Og selv om det helt sikkert i de fleste tilfeller går helt fint, ønsker jeg ikke å være en av den prosenten hvor det går galt.

Men det anbefales ikke at gravide ikke tar vaksinen, heller. 

Anonymkode: ba366...c78

Skrevet

Jeg er også begynt å bli nervøs for gjenåpning. Jeg har aldri vært redd for men selv, men etter at jeg ble gravid, er jeg redd for å utsette fosteret for fare. Jeg har gjennomgått covid for et år siden, og fikk første dose rett før jeg ble gravid. Skal høre med lege om jeg bør ta andre vaksine eller om jeg er tilstrekkelig beskyttet. Bor i et område med veldig høy smitte, så risikoen for å bli smittet er reell.

Anonymkode: 0f724...8d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det anbefales ikke at gravide ikke tar vaksinen, heller. 

Anonymkode: ba366...c78

Det er nettopp det som gjør det så kinkig. Da står vi vel tilbake med en avgjørelse vi må ta og stå inne for selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...