Gå til innhold

Hvor mye må man dele med kjæresten om man har bearbeidet og lagt bak seg i stor grad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vel hatt et tøffere liv enn jeg kunne tenkt meg. Alvorlig omsorgsvikt, voldelig samboerskap som endte i drapsforsøk, dype jævlige depresjoner og angst, men etter å ha innsett min egen destruktive oppførsel og søkt hjelp, så har jeg etter årevis med terapi bearbeidet ting. Jeg har blitt en glad person som ikke lenger er deprimert eller engstelig mer enn nå og da i løpet av en måned, jeg takler stress utfordringer og problemer på en sunn måte, synes jeg selv. Jeg har et problematisk forhold til mine foreldre, så det måtte jeg vel ha forklart om han vil møte de.. dvs mine foreldre ville vært slemme og nedlatende mot ham, og ikke akseptert ham bare fordi jeg kom med ham. Det ønsker jeg ikke å la ham gå gjennom.

Men liksom.. hvor mye ville du visst om kjæresten din om dette? Det er ikke sånn at jeg ikke vil snakke om det, det hadde vært bare opplysninger, det gjør ikke så vondt å snakke om lenger,  det er som det er, jeg er ikke den personen lenger. 

Har møtt en superfin fyr og vi dater og blir kjent. Jeg merker jo at det er rart å fortelle om seg selv liksom "ja jeg flyttet hjemmefra som 15åring.. (fordi faren min ba meg stikke og dø)" 

Eller "nei jeg og eksen min hadde ikke et så godt forhold  (fordi han prøvde å drepe meg og slo meg hele tiden)"

Litt satt på spissen, men dere skjønner.. det mangler liksom dybde, samtidig er jeg redd for å skremme hele fyren vekk. Jeg ble "født på ny" 4 å siden og har gjort alt jeg kan for å snu hele verdensbildet og holdningen min. 

Anonymkode: d35e7...8de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å si noe . Kanskje om noen år . Hvis du vil. Ikke en du nettopp har begynt å date. 

Anonymkode: e1afb...5cb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke å si noe . Kanskje om noen år . Hvis du vil. Ikke en du nettopp har begynt å date. 

Anonymkode: e1afb...5cb

Ja, det føles bedre. Men dette er ikke ting som noen føler at jeg hadde holdt skjult?

Skrevet

Jeg fortalte kjæresten min om omsorgssvikt på 1. date. Dette er noe jeg er veldig åpen om med alle generelt. Jeg har dog ikke slitt noe i voksen alder, selv om tenårene var tøffe. For min del synes jeg det er viktig å være transparent med en date fordi hvis det blir et forhold og man får barn, er det viktig å jobbe mye med hva en har gått igjennom for å påse at omsorgssvikten ikke går i arv som den jo veldig ofte gjør, gjerne fordi man blir så opptatt av å gjøre det annerledes enn ens egne foreldre at en glemmer av andre vesentlige ting eller ikke gir barnet "space".

Anonymkode: b8f50...d8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal fortelle om det du ønsker å fortelle og det som er relevant for dere som par. Trenger jo ikke ta alt med en gang. Stol på deg selv på dette punktet. Det finnes ingen fasit, bare masse gjetting. Bare du vet hva du er komfortabel med. 🤞🤞

• Liker 3
Skrevet

Det er et uttrykk som heter at "man har lov til alt, men ikke alt gagner". Jeg ville, for alt det er verdt, unngått å lempe den type historikk på partner. 

La det forbli liggende i fortiden. Skulle du derimot få flashbacks, eller oppleve konkrète ting, som utløser sterke reaksjoner, så kan du si noe, uten å si alt. 

Du vet ikke hva partner bærer på, og skulle det vise seg at det også der, er en ullen fortid, er veien ut av forholdet lynrask.

Pass på deg selv og lev etter nåtiden :hjerte:

Anonymkode: 54eb6...835

• Liker 1
Gjest Tenk positivt
Skrevet

Når du selv vil, når det blir naturlig for deg, ta det i d i t t tempo, på en måte som gagner d e g❤️vil gi deg en stor klem, du har vært knalltøff💓vær stolt av deg selv 💓

Skrevet

Takk for råd og lykkeønskninger! Jeg vil ikke ha barn, av flere grunner og oppveksten er en av dem ja, og han ønsker heller ikke barn så den er grei. 

Da er det vel bare å ta ting i eget tempo og så si litt med tiden. Jeg vet jeg får flashback når jeg ser ting på tv som er helt konkret det jeg opplevde, jeg har kontroll på det, men jeg svetter meg gjennom det, så jeg kan jo bare si at jeg vil ikke se film xxx eller serie xxx. Det skjer ikke ofte, men nå og da klarer skuespillerene det bare for godt. 

Skrevet

Du bare tar det i ditt tempo og ser det an. Jeg åpnet meg opp ganske tidlig om mine erfaringer. Mye av det var at jeg måtte la han få vite hvorfor jeg ikke hadde hatt sex på veldig, veldig lang tid, hvorfor jeg var redd osv. Det var naturlig for meg å fortelle han det. Vi er fortsatt sammen et år etter og jeg er så trygg på han.

Anonymkode: 73278...71b

• Liker 1
Skrevet

Så bra at du har kommet til en god plass i livet 👍  heier på deg. 

Du må ikke si noe, men han vil vel merke etterhvert som det blir mer seriøst at noe "skurrer" på familiefronten. Ett nøytralt, men ok svar kan kanskje være " jeg har hatt en traumatisk ferd i livet mitt inntill for ett par år siden som jeg endelig har begynt å legge bak meg. Jeg er ikke klar til å snakke om dette nå, men når jeg er klar skal jeg fortelle. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er situasjonen med eksen din nå? Er han helt over deg eller kan du se for deg en situasjon hvor han plutselig blir dødelig sjalu på din neste type? I så fall er det jo ikke helt greit å unngå å si fra om den biten

Skrevet
AnyonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er situasjonen med eksen din nå? Er han helt over deg eller kan du se for deg en situasjon hvor han plutselig blir dødelig sjalu på din neste type? I så fall er det jo ikke helt greit å unngå å si fra om den biten

Takk for flere gode råd og synspunkt.

Nei, det er flere år siden jeg sist en gang snakket med eksen min, jeg er ikke redd ham og dukker han opp for å plage oss eller meg så hadde jeg fortalt at han her er ikke god i hodet, så hadde jeg latt ham vite at han ikke har tak på meg lenger og at jeg driter i hva han synes om meg. Når han ikke kan skremme eller true meg, så har han ikke noe å fare med, og jeg har blitt totalt uinteressant for ham. Men interessant tanke, hadde eksen min dukket opp på døra nå så tror jeg at jeg bare hadde synes synd i ham og ledd inni meg. Vet du, takk for at du skrev det du skrev, jeg ble tatt på senga av tanken, og jeg ble ikke redd eller stresset, eller noe sånt. Jeg er virkelig virkelig ferdig med å være redd ham. 

Skrevet

Jeg sa til kjæresten min at det var et uventa og vanskelig brudd med min eksmann. Har ikke gått så mye i detalj, men sa at han sa ikke så fine ting til meg fordi han hadde problemer med seg selv. 

Anonymkode: 653b6...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...