Gjest hjelp! Skrevet 20. september 2005 #1 Del Skrevet 20. september 2005 Hei! Jeg trenger litt hjelp (og kanskje mest støtte). Tok en graviditetstest i dag morges, og den var positiv! Mannen og jeg har for lenge siden bestilt reise til Sør-Afrika, med avreise mandag 26. september (under en uke til). Vi har forsøkt i rundt et år å bli gravide, og ønsker oss barn. Nå anbefaler legen min å bli hjemme! Det er kjipt med 14.000 kr billettpenger rett ut av vinduet (eller er det noen måte jeg kan få legen til å skrive en legeerklæring sånn at jeg får det tilbake på avbestillingsforsikring?), men tør jeg å ta risikoen ved å dra (vi har ikke planlagt turen der nede så nøye, så har ikke betalt noen utflukter e.l. enda)? Vil jo gjerne beholde spiren også. Det er også kjipt at "hele verden" vet at vi skal reise og at det helt sikkert blir masse spørsmål hvis vi ikke drar. Det hører med til historien at jeg i en periode har vurdert å bli hjemme bare fordi jeg er generelt sliten og vi nettopp har flytta inn i ny leilighet som trenger oppussing og utpakking av kasser. Håper på gode råd og psykisk støtte. Kan jo liksom ikke fortelle hele verden at jeg er gravid heller, siden det er HELT nytt (mensen var 5 dager på overtid da jeg tok testen). Hilsen rådvill (har jo aldri vært gravid før, veit ikke hvordan jeg skal gjøre dette!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 20. september 2005 #2 Del Skrevet 20. september 2005 Hvis legen advarer mot å reise, så hadde nok jeg valgt å høre på ham. Jeg er sikker på at han kan skrive ut en legeærklæring, slik at dere kan søke om å få igjen endel av billettpengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. september 2005 #3 Del Skrevet 20. september 2005 Hvor skal dere? Det er stor forskjell på å shoppe i Cape Town og bo på komfortabelt safarihotell og å klatre rundt i bushen og rafte ned stryk. Jeg hadde dratt uten tvil, men vært nøye med maten (men det ville jeg vært uansett). Sør Afrika er vel så utviklet som her, går ut fra at dere ikke skal bo i slummen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 20. september 2005 #4 Del Skrevet 20. september 2005 Hvorfor advarte legen din deg mot å dra? Hvor lenge skal dere være borte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp igjen Skrevet 20. september 2005 #5 Del Skrevet 20. september 2005 På svaret på om jeg burde bli hjemme, svarte legen (som er en hun) "ja, vil du ha barnet da?" - egentlig ganske brutalt. Men altså da jeg svarte ja sa hun at jeg burde bli hjemme. Uten å spørre hvor i Sør-Afrika vi skulle. Vi har to uker der nede, og planen er som sagt ikke helt fastlagt, men vi skal ha noen dager i Cape Town og har deretter tenkt oss til Durban med utflukter derfra (bl.a. safari). Takk for innspill så langt. Jeg er fortsatt veldig i tvil. Skal lese mer om temaet på internett nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. september 2005 #6 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Som sagt; da hadde jeg dratt. Hun burde jo begtrunnet hva hun mener det var risiko for å bli utsatt for som kan skade graviditeten så tidlig i svangerskapet. Synes du burde prøve å skaffe deg litt info, kan bla høre med Reiseklinikken. Legen der er ekspert på reisesykdommer. http://www.reiseklinikken.no/index.html Fra UD: http://www.norway.org.za/norsk/reiseinfo/reiseinfo2.htm Se vaksinasjonsanbefalinger fra Nasjonalt folkehelseinstitutt. En annen god kilde er meditravel i Sør-Afrika. Hiv/aids er de største helseutfordringene i Sør-Afrika. Siste anslag er 6,2 millioner hiv-positive. Malaria (se regional opplysningsside) og bilharzia i noen begrensede områder. Utenom dette er det få helsefarer i Sør-Afrika. Hvis du kommer fra et annet afrikansk land kan du også bli avkrevet bevis for at du har gullfeber-vaksine. Endret 20. september 2005 av Melk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #7 Del Skrevet 20. september 2005 Hei du Jeg bor i Sør-Afrika (Cape Town) og har vært gravid her nede. Jeg snakket med min norske lege da jeg ble gravid og hun sa ikke at det var farlig å bo her nede, og da er det vel ikke farlig å dra på ferie heller? Du bør unngå å dra til områder med malaria, dvs Krügerparken, men det går fint an å reise på safari i områder uten malaria eks Madikwe. Det meste av Sør-Afrika er malariafritt så det burde ikke være noe problem. Hvis det skulle skje noe (Gud forby) så er det minst like bra sykehus her som i Norge. Det er jo da viktig med en skikkelig reiseforsikring. Som andre sier så er Sør-Afrika veldig utviklet, det eneste som er synd er at du ikke kan drikke vin... Hvorfor mener legen din at det er farlig å dra til Sør-Afrika, jeg hadde skjønt det hvis det hadde vært Malawi eller noe lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #8 Del Skrevet 20. september 2005 Toksoplasmose er en annen smittefare det er økt sjanse for hvis du drar til Sør- Afrika. Unngå nærkontakt med katter og dyr generelt. Men jeg ville dratt. Og ville blitt ganske forbanna på legen, som hadde et så totalt unyansert syn på saken, og som i tillegg spilte 100 % på skyldfølelse. Svare med et ekkelt retorisk spørsmål på en slik problemstilling! Og ikke oppga hun hvilke momenter du bør veie for og imot heller! Skaff deg en annen lege, eller få i alle fall en annen leges vurdering i denne saken. Som hun i innlegget over skriver, folk får da barn der nede også. Vet ikke hvor høy barnedødeligheten der er, men har aldri hørt noe om at den skal være spesielt høy blant rike, hvite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp igjen Skrevet 20. september 2005 #9 Del Skrevet 20. september 2005 Hmm. Det JEG nok er mest redd for er at jeg er for sliten i utgangspunktet. Har vært sjukemeldt store deler av våren pga depresjon/utbrenthet og er veldig redd for å møte veggen igjen. Merker at psyken ikke er helt på topp og at jeg har følt meg veldig ustabil følelsesmessig de siste dagene. Klarer liksom ikke helt å bestemme meg for om jeg tror at det å reise så langt vekk (og i tillegg være redd for magen) vil være mest avslappende eller stressende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. september 2005 #10 Del Skrevet 20. september 2005 Hmm. Det JEG nok er mest redd for er at jeg er for sliten i utgangspunktet. Har vært sjukemeldt store deler av våren pga depresjon/utbrenthet og er veldig redd for å møte veggen igjen. Merker at psyken ikke er helt på topp og at jeg har følt meg veldig ustabil følelsesmessig de siste dagene. Klarer liksom ikke helt å bestemme meg for om jeg tror at det å reise så langt vekk (og i tillegg være redd for magen) vil være mest avslappende eller stressende... ← Men det blir jo en helt annen vurdering enn om det er greit å dra til Sør-Afrika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #11 Del Skrevet 20. september 2005 Helt enig med Melk. Da er det jo et spørsmål om du er syk og ikke bør dra på ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hallo Skrevet 20. september 2005 #12 Del Skrevet 20. september 2005 Du får nok i allefall ikke igjen noen penger fra forsikringsselskapet hvis grunnen til ikke å reise er graviditet. Det er ingen sykdom. Jeg undersøkte dette da jeg ble gravid før en tur til Malta. Jeg har ikke antistoffer mot toxoplasmoese, men det var ingen grunn til å få tilbake pengene. I samråd med jordmor reiste vi. Tok forholdsregler og det gikk bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #13 Del Skrevet 21. september 2005 Vi var tre uker i Sør-Afrika i januar, riktignok var ikke jeg gravid da...men grunnen til at jeg svarer er det du sier om å være sliten. For jeg hadde gått mer eller mindre sammenhengende sykemeldt i en lengre periode opp mot turen på grunn av utbrenthet og depresjon, og for meg virket turen som en skikkelig energipille. Et fantastisk land, vi var på samme steder som dere har tenkt. Kan ikke se noen grunn til at dere ikke skal dra ifht graviditet heller. Nyt det! P.S. i dag er jeg tilbake i full jobb igjen Vil ønske deg lykke til uansett hva du velger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 21. september 2005 #14 Del Skrevet 21. september 2005 1. hvis du har været psykisk syg udslidt og deppa, kan det være healende med ferie hvor man har tid til hinanden. 2. hvis du ikke har været gravid før og mistet ved jeg ikke på hvilket grundlag lægen udtaler sig om du ikke burde rejse, da du er så tidlig i svangerskabet er der ingen fare for at flyve, spiser man ikke færdig opskåret frugt fra gadesælger, og drikker købe vand, har sugerør i brusdåserne, og alm hygeine da er risikoen lille, skulle uheldet være ute at du sulle få en sa ( spontan abort ) dernede har de sykehuse som er på nivu med vores her i norge. 3 Selv har jeg været ute og rejse i alle mine svangerskab og jeg har 5 friske barn, har dog mistet et nå for et par uker siden men det var ikke på grund av en tur til Danmark med danske båten og hotel ophold. 4. Jeg ville tale med lægen om at få en begrundelse for hendes udtalelse, måske hun har set på de væmmelige udsendelser på diskovery fra sydafrika fra politi arbeide og sykehuse virkelige skræk og gru. 5 Her til slut så ville jeg sige at det er jo også op til dig hva du føler, orker du en tur, glæder du dig til at rejse, hvis ja så rejs og ta rejsen i det tempo du orker. Var selv flad og udslit da jeg gik paris gater tynde i 7 måned og 25 ekstra kilo, men det var deljlig med ferie da jeg viste der ville være længe til næste gang. ønsker dere begge god tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 21. september 2005 #15 Del Skrevet 21. september 2005 dersom du tar forhåndsregler går det nok greit.. men på safarien.. vil det være veldig humpete der? var på jeep-safari i trykia i sommer på et sted var det 2 veier å kjøre.. 1 fin vei og 1 humpete vei (som så klart var mye mer artig enn den vanlige vein) sjåføren spurte meg da om jeg var gravid ikke at jeg ser gravid ut elller noe (ikke er jeg det heller) men han tørte vel ikke ta noen sjanser..og jeg ser kanskje ut som jeg kan være i den alderen man får barn i.. og da var det jo egentlig bare positvt at han spurte er vel den ristngen som kanskje ikke er bra for barnet (jeg hadde aldri tenkt på det dersom han ikke hadde nevnt det..så derfor tenkte jeg å nevne det for deg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. september 2005 #16 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Jeg tror ikke jeg ville ha vært så redd for å reisejeg (skal selv til S-A neste måned ). Ferie har du sikkert godt av! Husk også på at S-A har omtrent samme tid som oss, så du vil ikke få noe jetlag å bli sliten av heller. Ville ha tenkt meg litt om mht. til safari/utflukter fra Durban (KwaZulu/Natal), det er nemlig malariaområde. Men storbyferie er helt greit, og helsevesenet er bra utbygd i byene. Du må sjekke om reiseforsikringa di dekker komplikasjoner i forbindelse med graviditet. Endret 21. september 2005 av hera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelp for siste gang Skrevet 21. september 2005 #17 Del Skrevet 21. september 2005 Hei, takk for alle innspill. Vi har bestemt oss for å bli hjemme, har finlest vilkårene på avbestillingsforsikringen og det ser ut som om vi kan få igjen billettutgiftene dersom legen skriver at det er medisinske årsaker til at jeg ikke kan dra (noe hun sa hun kunne gjøre). Så kryss fingrene for det (at vif får pengene tilbake). Hovedårsaken til at vi blir hjemme er at jeg er og har vært sliten lenge, og som sagt vært i tvil også før jeg testa positivt om jeg burde reise. Har ikke hatt tid og ork verken til å glede meg eller planlegge noe, har heller grua meg til å pakke/styre, komme meg avgårde osv. Huset står på hodet hjemme etter at vi flytta inn (etter at jeg begynte i full jobb i høst har jeg brukt all energien på jobb og ikke hatt noe igjen til å gjøre noe hjemme) og nå ser jeg en sjanse for å få ting litt på plass sånn at det er mer levelig senere i høst. På toppen av dette kom tanken på å skulle være ekstra forsiktig pga graviditeten, og den gjorde meg rett og slett helt matt. Kroppen føles litt rar både fysisk og psykisk, og da er det jo også tryggere å være hjemme. Så altså blir vi hjemme, får gjort endel i leiligheten, og sannsynligvis tar vi oss en kortere ferie til et sted litt nærmere. Takk for alle innspill. Den konklusjonen jeg kom til var riktig for meg (selv om det er mange som ville konkludert annerledes)! M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyB Skrevet 21. september 2005 #18 Del Skrevet 21. september 2005 Gratulerer med baby i magen !!! Kos deg hjemme og bruk den ferien du egentlig skulle hatt til å slappe av og hente deg litt inn igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 21. september 2005 #19 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg kan sige med engang at gravidit ikke er medesinsk grundlag hos et forsikringselvskab så i må regne med ikke at få pengene tilbage. men eller må dere hygge jer hjemme i lejlighede og gratulere med babyen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå