Gå til innhold

Koronavaksine når man ammer  

68 stemmer

1. 1. Har/skal du ta vaksinen selvom du ammer?

• Ja
      50
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 7794b...de4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt den, var aldri i tvil.

Anonymkode: 4b511...e46

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg tok første vaksine når mini var ca 3 mnd, venter på dose 2 nå. Har time i oktober, men håper på ila september. 

Merket absolutt ingenting på babyen :) 

Anonymkode: 2a0cb...585

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja jeg tok første vaksine når mini var ca 3 mnd, venter på dose 2 nå. Har time i oktober, men håper på ila september. 

Merket absolutt ingenting på babyen :) 

Anonymkode: 2a0cb...585

Mye som kan skje i ettertid tenker jeg?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye som kan skje i ettertid tenker jeg?

Hva da?

Anonymkode: 10bfb...58d

• Liker 7
Skrevet

Ja. Tok den da vesla var litt over et år. 

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Hva skulle skje? 

Anonymkode: fab8d...f5a

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg fjerna babyen fra puppen i et minutt mens de satt vaksina.

Anonymkode: 732b3...9fc

• Liker 13
Skrevet

Termin om 12 dager. Gleder meg til å ta vaksinen.

• Liker 5
Skrevet

Vet ikke. Redd det skal tukle med sjansene mine om å få flere barn. Skal snart føde nr 1, men brukte jo nesten 4 år på å bli gravid til tross for at alt er fint med meg ellers. 

Anonymkode: 0d85c...3e6

• Liker 6
Skrevet

Jeg skal slutte å amme når jeg får vaksinen, men "babyen" min er over 2 år nå. 

Anonymkode: 8ba38...de5

Skrevet

Ammet rett etter stikket. Var aldri i tvil.

Anonymkode: e8904...bad

• Liker 3
Skrevet

Og etter tre uker så overføres også antistoffer til barnet 🙌🏼

Anonymkode: cb87e...517

• Liker 1
Skrevet

I følge forskning så langt, sies det at vaksinen mest sannsynlig går over i morsmelken…Men at det e ingen ting som tyder på at det er til skadet for barnet…

Det er derimot for tidlig si enda da forskning på ammede ikke har foregått lenge nok. I felleskatalogen står det tydelig at man ikke bør ta vaksine når man ammer…Det for å sikre seg der de vet det foreligger for lite forskning. 

Ut i fra dette, bør hver enkelt ta sitt selvstendige valg for seg og babyen/barnet sitt om hvorvidt de skal slutte å amme eller la være å ta vaksine…eller ta vaksine og fortsette ammingen.

Personlig lar jeg være å ta vaksinen..og fortsetter ammingen uten. Inntil videre..

Anonymkode: 43be3...3d3

• Liker 10
Skrevet

Jeg ringte legen for å høre om jeg skal ta vaksinen eller ikke, da jeg fullammer babyen. Legen anbefalte ikke at jeg satte den. Samme sa hun damen i resepsjonen når man skal ringe for å bestille time for coronavaksine. Jeg tenker det er en grunn til at de fraråder ammende 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville tatt den ammende. Jeg vurderer å ta den som gravid også, men fikk fremskyndet dose 2, så blir nok ikke gravid før dose 2. 

Har ikke funnet noen gode kilder på hvorfor ikke ta vaksinen mens man ammer

Anonymkode: b864b...900

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også veldig i tvil. Har sakt nei foreløpig for syns det er litt skummelt at det kan overføres antistoffer og at se ikke er sikre på at dette ikke gjør noe enda..

Anonymkode: 76e68...bf6

Skrevet

Jeg ringte inn for å si at jeg ikke ønsket vaksine nå som gravid, har termin i november så de satte meg opp i desember. Fikk beskjed om at det var ok å ta vaksina mens man ammer... Men er likevel ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre! Ser de ikke anbefaler det i Danmark f. Eks 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

I følge forskning så langt, sies det at vaksinen mest sannsynlig går over i morsmelken…Men at det e ingen ting som tyder på at det er til skadet for barnet…

Det er derimot for tidlig si enda da forskning på ammede ikke har foregått lenge nok. I felleskatalogen står det tydelig at man ikke bør ta vaksine når man ammer…Det for å sikre seg der de vet det foreligger for lite forskning. 

Ut i fra dette, bør hver enkelt ta sitt selvstendige valg for seg og babyen/barnet sitt om hvorvidt de skal slutte å amme eller la være å ta vaksine…eller ta vaksine og fortsette ammingen.

Personlig lar jeg være å ta vaksinen..og fortsetter ammingen uten. Inntil videre..

Anonymkode: 43be3...3d3

7 hours ago, Yasmin28 said:

Jeg ringte legen for å høre om jeg skal ta vaksinen eller ikke, da jeg fullammer babyen. Legen anbefalte ikke at jeg satte den. Samme sa hun damen i resepsjonen når man skal ringe for å bestille time for coronavaksine. Jeg tenker det er en grunn til at de fraråder ammende 

Hvorfor sprer dere løgner? FHI og ammehjelpen anbefaler ammende å ta vaksinen! 

Og hva forskningen angår så har de funnet at vaksinen IKKE går over i morsmelk. Antistoffer derimot er funnet i morsmelk, og det er vel utelukkende positivt at babyen får antistoffer mot corona.

For å svare på spørsmålet til TS, JA. Jeg har selvfølgelig tatt vaksinen selvom jeg ammer.

Anonymkode: b8470...c1c

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor sprer dere løgner? FHI og ammehjelpen anbefaler ammende å ta vaksinen! 

Og hva forskningen angår så har de funnet at vaksinen IKKE går over i morsmelk. Antistoffer derimot er funnet i morsmelk, og det er vel utelukkende positivt at babyen får antistoffer mot corona.

For å svare på spørsmålet til TS, JA. Jeg har selvfølgelig tatt vaksinen selvom jeg ammer.

Anonymkode: b8470...c1c

Yasmin lyver vel ikke? Hun sier at legen og de på hennes vaksinekontor ikke anbefaler. Det kan godt stemme, for det har vært mange saker om at helsepersonell ikke er enige 

Anonymkode: b864b...900

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...