AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Del Skrevet 10. august 2021 Ønsker å bygge en hus på ca. 60 m2 - hva er "normal" pris på dette? (Om man ser bort fra tomtepris). Vanlig/enkel standard, ikke noe luksus (spotlights, varmekabler, flere bad osv er ikke interessant for vår) Jeg så nettopp en artikkel som beskrev "billig" ferdighus på 5 millioner (riktig nok inkludert tomt, men herregud). Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å få så høye lån i utgangspunktet, man trenger jo over 1 mill i sparepenger for at banken i det hele tatt skal gi deg lån? Og deretter skal man betale alle disse millionene tilbake.. Må man virkelig være så rik for å bygge hus i Norge? Hvordan klarer unge mennesker med studielån og vanlige lønninger slikt? Jeg sliter seriøst med å forstå logistikken xD Anonymkode: fb308...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #2 Del Skrevet 10. august 2021 Ønsker du hus på 60kvm? Er det lønnsomt da? Bedre å kjøpe en del av tomannsbolig eller en leilighet kanskje? Tenker det er lettere solgt videre igjen med et hus med flere soverom? Vi har stue på 60 kvm og 5 soverom hvor ett av dem er kontor. Anonymkode: 0bc69...8dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Del Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ønsker å bygge en hus på ca. 60 m2 - hva er "normal" pris på dette? (Om man ser bort fra tomtepris). Vanlig/enkel standard, ikke noe luksus (spotlights, varmekabler, flere bad osv er ikke interessant for vår) Jeg så nettopp en artikkel som beskrev "billig" ferdighus på 5 millioner (riktig nok inkludert tomt, men herregud). Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å få så høye lån i utgangspunktet, man trenger jo over 1 mill i sparepenger for at banken i det hele tatt skal gi deg lån? Og deretter skal man betale alle disse millionene tilbake.. Må man virkelig være så rik for å bygge hus i Norge? Hvordan klarer unge mennesker med studielån og vanlige lønninger slikt? Jeg sliter seriøst med å forstå logistikken xD Anonymkode: fb308...ca0 Nei, du må ikke være rik. Men. Det koster, og spesielt nå når prisene på materiell er så dyrt. Jeg bygde hud på 100 kvm, alt på en flate i 2019. Kostet 2,2 mill + tomt. Normal standard. Sjekket nettopp igjen, hva prisen ville bli for et nytt hus med en grunnflate på 60 kvm over 2 etg. Det ville komme på 3 mill + tomt. Normal standard. Bare for å pirke litt. Varmekabler på bad regnes ikke som luksus, men standard i mitt hode. Anonymkode: 0a440...51a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. august 2021 #4 Del Skrevet 11. august 2021 Man kan anta rundt 30'000 pr m2 når man bygger hus. Pluss opparbeidet tomt. Antagelig blir det dyrere siden det er så smått pga. de dyre rommene som bad og kjøkken. Man kan kjøpe brukt bolig da... Unge folk med studielån og lave lønninger trenger ikke nødvendigvis nytt hus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Del Skrevet 11. august 2021 Tomteprisen betyr mye (alt). Om du bygger hus i hutaheiti, og gjør en del selv, har de aller fleste råd til det. Anonymkode: bff02...6fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Småbrukmann Skrevet 11. august 2021 #6 Del Skrevet 11. august 2021 Kjøpt tomt, og hus fra baltikum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. august 2021 #7 Del Skrevet 11. august 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tomteprisen betyr mye (alt). Om du bygger hus i hutaheiti, og gjør en del selv, har de aller fleste råd til det. Anonymkode: bff02...6fe Kommer litt an på det da. Har man tomt og hus i sentrale strøk holder prisen seg ganske godt, og går faktisk oppover også. Et nybygd hus på Risør faller 20% i verdi så fort man setter nøkkel i døra og overnatter første natt, siden bruktmarkedet ikke er så bra. Etter hva jeg kan se på finn.no koster nye leiligheter 34-38'000kr/m2, mens eldre hus får man til nedtil 15'000/m2 Mange steder i landet det er tapsprosjekt å bygge nytt hus. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #8 Del Skrevet 11. august 2021 Når man er to stk er det ikke så mye. Man trenger da 500k i egenkapital hver. Og lån på 2 mill hver. Så har man et hus til 5 mill. De fleste klarer det fint. Anonymkode: e11a2...289 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #9 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ønsker du hus på 60kvm? Er det lønnsomt da? Bedre å kjøpe en del av tomannsbolig eller en leilighet kanskje? Tenker det er lettere solgt videre igjen med et hus med flere soverom? Vi har stue på 60 kvm og 5 soverom hvor ett av dem er kontor. Anonymkode: 0bc69...8dc Ja ønsker hus på 60 kvadratmeter. Hva mener du med lønnsomt, det er det jeg ønsker meg så da er det vel lønnsomt. Vi har ikke tenkt til å selge huset igjen så hvor mye andre mener det er verdt er ikke viktig. Hus på mange hundre kvadratmeter er helt unødvendig for oss, vi er to mennesker. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, du må ikke være rik. Men. Det koster, og spesielt nå når prisene på materiell er så dyrt. Jeg bygde hud på 100 kvm, alt på en flate i 2019. Kostet 2,2 mill + tomt. Normal standard. Sjekket nettopp igjen, hva prisen ville bli for et nytt hus med en grunnflate på 60 kvm over 2 etg. Det ville komme på 3 mill + tomt. Normal standard. Bare for å pirke litt. Varmekabler på bad regnes ikke som luksus, men standard i mitt hode. Anonymkode: 0a440...51a Varmekabler på bad er luksus der jeg er fra (Og nei, jeg er ikke fra et "fattig land", ikke heller et spesielt varmt land) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tomteprisen betyr mye (alt). Om du bygger hus i hutaheiti, og gjør en del selv, har de aller fleste råd til det. Anonymkode: bff02...6fe Når bare huset koster mange millioner å bygge lurer jeg på hvordan de fleste har råd til det, også lurer jeg på hvor mye det koster. Derav spørsmålet i første innlegg. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man er to stk er det ikke så mye. Man trenger da 500k i egenkapital hver. Og lån på 2 mill hver. Så har man et hus til 5 mill. De fleste klarer det fint. Anonymkode: e11a2...289 Vi er to stk, og jo, 5 millioner kroner er MYE. Hvilken verden lever du i? Vi jobber begge fullt, men har ikke hatt privilegie å bo hos rike foreldre og spare opp hundrevis av tusen av kroner hver. Når man studerer og bor på hybel klarer man jo ikke det? Det meste vi fikk i lån da vi spurte bankene her, var litt under 3 millioner. Og da hadde vi spart så mye vi kunne i mange år. Så jeg spør igjen, hvordan gjør folk det, rent praktisk? Får de penger av rikemama og papa? Sparer de i tyve år først? Anonymkode: fb308...ca0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #10 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er to stk, og jo, 5 millioner kroner er MYE. Hvilken verden lever du i? Vi jobber begge fullt, men har ikke hatt privilegie å bo hos rike foreldre og spare opp hundrevis av tusen av kroner hver. Når man studerer og bor på hybel klarer man jo ikke det? Det meste vi fikk i lån da vi spurte bankene her, var litt under 3 millioner. Og da hadde vi spart så mye vi kunne i mange år. Så jeg spør igjen, hvordan gjør folk det, rent praktisk? Får de penger av rikemama og papa? Sparer de i tyve år først? Jeg har helt normal lønn i staten og har spart 200 000 kroner under pandemien. Helt uten at jeg har prøvd å spare. Det har bare blitt sånn. Hvis jeg virkelig gikk inn for å spare hadde jeg nok hatt 500 000 innen noen få år. Og jeg er absolutt ikke rik. Det handler egentlig bare om livsstil og valg i livet. Anonymkode: db3a6...db6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #11 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi er to stk, og jo, 5 millioner kroner er MYE. Hvilken verden lever du i? Vi jobber begge fullt, men har ikke hatt privilegie å bo hos rike foreldre og spare opp hundrevis av tusen av kroner hver. Når man studerer og bor på hybel klarer man jo ikke det? Dere studerer? Du er klar over at boligmarkedet først og fremst er for de som er i arbeid? Dersom dere ikke er i arbeid er det ikke rart at dere ikke har råd til enebolig. Og dersom dere nettopp er ferdig, må dere som alle andre spare egenkapital over flere år. Det er ikke noe som på magisk vis dukker opp på konto så fort skolen er over. Det er ikke noe hokkus pokkus som må til for å spare 500k. Bortsett fra helt grunnleggende økonomisk forståelse. Det er ikke alle som har det. Og for dem er enebolig utenfor rekkevidde. Men det er deres egen feil. Ikke samfunnets. Anonymkode: e11a2...289 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere studerer? Du er klar over at boligmarkedet først og fremst er for de som er i arbeid? Dersom dere ikke er i arbeid er det ikke rart at dere ikke har råd til enebolig. Og dersom dere nettopp er ferdig, må dere som alle andre spare egenkapital over flere år. Det er ikke noe som på magisk vis dukker opp på konto så fort skolen er over. Det er ikke noe hokkus pokkus som må til for å spare 500k. Bortsett fra helt grunnleggende økonomisk forståelse. Det er ikke alle som har det. Og for dem er enebolig utenfor rekkevidde. Men det er deres egen feil. Ikke samfunnets. Anonymkode: e11a2...289 Kanskje du vil lese innlegget du nettopp siterte en gang til? Vi jobber begge fullt. Selvsagt kjøper man ikke hus som student 😂 Som jeg også sa har vi begge spart i flere år, men vi har ikke rike foreldre som kan betale ting for oss eller kan gi oss penger så vi må spare alt selv. Det tar mange mange år å spare 500 000 kr (som brukes som eksempel her). Typisk bortskjemte middelklassefolk å anta at det er ens egen feil hvis man ikke har råd til enebolig. Høyrepolitikken står overaskende sterkt i dette landet for tiden. Jeg gjetter konklusjonen på mitt spørsmål rett og slett er at nordmenn er litt bortskjemte og kanskje får mer hjelp av foreldre og arvet penger enn de skjønner selv? Anonymkode: fb308...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #13 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har helt normal lønn i staten og har spart 200 000 kroner under pandemien. Helt uten at jeg har prøvd å spare. Det har bare blitt sånn. Hvis jeg virkelig gikk inn for å spare hadde jeg nok hatt 500 000 innen noen få år. Og jeg er absolutt ikke rik. Det handler egentlig bare om livsstil og valg i livet. Anonymkode: db3a6...db6 Betaler du bare et par tusen i måneden på husleie, penger og andre ting da eller? Eller er "normal lønn" over en halv million?? Anonymkode: fb308...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 11. august 2021 #14 Del Skrevet 11. august 2021 Billigste er vel alvsbyhus. Under 2 mill for et nøkkelferdig 80 kvm hus. + grunnmur, avgifter til kommunen, tilkobling av vann og avløp. Og tomt. Du kan kjøpe en usentral og billig festetomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Del Skrevet 11. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du vil lese innlegget du nettopp siterte en gang til? Vi jobber begge fullt. Selvsagt kjøper man ikke hus som student 😂 Som jeg også sa har vi begge spart i flere år, men vi har ikke rike foreldre som kan betale ting for oss eller kan gi oss penger så vi må spare alt selv. Det tar mange mange år å spare 500 000 kr (som brukes som eksempel her). Typisk bortskjemte middelklassefolk å anta at det er ens egen feil hvis man ikke har råd til enebolig. Høyrepolitikken står overaskende sterkt i dette landet for tiden. Jeg gjetter konklusjonen på mitt spørsmål rett og slett er at nordmenn er litt bortskjemte og kanskje får mer hjelp av foreldre og arvet penger enn de skjønner selv? Anonymkode: fb308...ca0 Jeg er barn av to uføre. Vokste opp relativt fattig. Jeg har vært økonomisk selvstendig siden jeg flyttet for meg selv som 17-åring. Jobbet så mye jeg klarte ved siden av skole og studier. Tok mastergrad og kjøpte leilighet på egenhånd som 24-åring (med oppsparte midler). Det var fullt mulig for meg å kjøpe leilighet for 2 millioner for 7 år siden alene. Anonymkode: 3a6c2...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #16 Del Skrevet 11. august 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ja ønsker hus på 60 kvadratmeter. Hva mener du med lønnsomt, det er det jeg ønsker meg så da er det vel lønnsomt. Vi har ikke tenkt til å selge huset igjen så hvor mye andre mener det er verdt er ikke viktig. Hus på mange hundre kvadratmeter er helt unødvendig for oss, vi er to mennesker. Varmekabler på bad er luksus der jeg er fra (Og nei, jeg er ikke fra et "fattig land", ikke heller et spesielt varmt land) Når bare huset koster mange millioner å bygge lurer jeg på hvordan de fleste har råd til det, også lurer jeg på hvor mye det koster. Derav spørsmålet i første innlegg. Vi er to stk, og jo, 5 millioner kroner er MYE. Hvilken verden lever du i? Vi jobber begge fullt, men har ikke hatt privilegie å bo hos rike foreldre og spare opp hundrevis av tusen av kroner hver. Når man studerer og bor på hybel klarer man jo ikke det? Det meste vi fikk i lån da vi spurte bankene her, var litt under 3 millioner. Og da hadde vi spart så mye vi kunne i mange år. Så jeg spør igjen, hvordan gjør folk det, rent praktisk? Får de penger av rikemama og papa? Sparer de i tyve år først? Anonymkode: fb308...ca0 De fleste starter med en billigere bolig. Så fortsetter man å spare mens man bor i sin egen bolig og etter noen år selger man boligen med gevinst. Sparepenger + gevinsten = man har råd til en dyrere bolig. Om du skal ha et så lite hus så koster det nok ikke 5 millioner, de ferdighusene jeg har sett til den prisklassen er dobbelt så store som det du vil ha... Spørs også hvor i landet du bor hvor dyrt det er å bygge (men jeg vet ikke prisene) Anonymkode: c89d1...4cf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #17 Del Skrevet 11. august 2021 Men hva koster små hus der dere bor? Kan hende det er mye billigere å kjøpe brukt. Anonymkode: b083b...10c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #18 Del Skrevet 11. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er barn av to uføre. Vokste opp relativt fattig. Jeg har vært økonomisk selvstendig siden jeg flyttet for meg selv som 17-åring. Jobbet så mye jeg klarte ved siden av skole og studier. Tok mastergrad og kjøpte leilighet på egenhånd som 24-åring (med oppsparte midler). Det var fullt mulig for meg å kjøpe leilighet for 2 millioner for 7 år siden alene. Anonymkode: 3a6c2...821 Så flink! Hvordan hjelper dette TS? Skal hun skru tilbake tiden og spare? Ikke alle klarer det samme som deg, og mange får hjelp av foreldre. Men selvsagt, på KG har alle spart siden de var 12 og kjøpt hus når de var 19. Skjønner frustrasjonen til TS. Halvparten jeg kjenner bor fortsatt hjemme for å spare egenkapital. Resten har fått tidlig arv etc. Det er vanskelig og frustrerende for mange. Anonymkode: 489a6...941 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. august 2021 #19 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja ønsker hus på 60 kvadratmeter. Hva mener du med lønnsomt, det er det jeg ønsker meg så da er det vel lønnsomt. Vi har ikke tenkt til å selge huset igjen så hvor mye andre mener det er verdt er ikke viktig. Hus på mange hundre kvadratmeter er helt unødvendig for oss, vi er to mennesker. Varmekabler på bad er luksus der jeg er fra (Og nei, jeg er ikke fra et "fattig land", ikke heller et spesielt varmt land) Når bare huset koster mange millioner å bygge lurer jeg på hvordan de fleste har råd til det, også lurer jeg på hvor mye det koster. Derav spørsmålet i første innlegg. Vi er to stk, og jo, 5 millioner kroner er MYE. Hvilken verden lever du i? Vi jobber begge fullt, men har ikke hatt privilegie å bo hos rike foreldre og spare opp hundrevis av tusen av kroner hver. Når man studerer og bor på hybel klarer man jo ikke det? Det meste vi fikk i lån da vi spurte bankene her, var litt under 3 millioner. Og da hadde vi spart så mye vi kunne i mange år. Så jeg spør igjen, hvordan gjør folk det, rent praktisk? Får de penger av rikemama og papa? Sparer de i tyve år først? Anonymkode: fb308...ca0 I Norge er varmekabler på bad standard. Tipper du ikke får bygget uten. Varmekabler hjelper også med å tørke baderomsgulvet, slik at det på sikt er bra for badet. Det er nær idiotisk å bygge ny bolig på 60 kvadratmeter. Dere låser dere veldig til boligen. I tillegg er det sjelden det bygges så små hus, slik at det er vanskelig å få ferdighus. Entreprenøren må også prise slik at de tjener på huset. Mye bedre å bygge rundt 100 om du vil ha er lite hus. De siste 40 kvadratmeterne blir ikke nevneverdig dyrere om det er litt større stue og et par soverom / oppholdsrom ekstra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #20 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Betaler du bare et par tusen i måneden på husleie, penger og andre ting da eller? Eller er "normal lønn" over en halv million?? Anonymkode: fb308...ca0 Normal lønn er da rundt 450-500 så.. ja? Tar ikke flere år å spare 500k når man er to personer så lenge du tjener ok-bra. Vi sparer lett 450 i året. Så du kan slutte å være krass og påstå at alle får «rike pappa penger». De fleste av oss har skaffet oss en jobb som betaler middels eller mer bra. Vi er 28 og har nettopp kjøpt bolig nr. 2 (skal selge første) og den kostet 8mill. Vi er helt vanlige, samboer er butikksjef liksom.. Anonymkode: f85b6...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå