Gå til innhold

Uføreforsikring. Hvilken dato teller for utbetaling av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dessverre blitt ufør. Altfor ung. Jeg var klar over at jeg hadde en egen liten forsikring angående det, men så viser det seg at arbeidsgiver har en forsikring også. Arbeidsgiver sin forsikring er slik at man får utbetalt ulike summer etter hvor gammel man er når man oppfyller vilkårene, og tilfeldigvis viser det seg at jeg måtte slutte å jobbe (først sykemeldt og så aap) mens jeg var i ene aldersklassen angående sum man får, men først fikk vedtak om ufør når jeg hadde kommet i neste aldersklasse, som gir betydelig mindre utbetaling. 

Jeg har forsøkt å forstå hvilken alder som da vil være tellende for utbetaling jeg kommer til å få. Er det noen som vet om det er datoen man måtte slutte å jobbe som teller, eller om det er datoen man fikk vedtatt ufør som teller for dette? 

I vedtak står det at uføretidspunkt var i 2018 (da var jeg i yngre aldersklasse, som gir en stor utbetaling), mens vedtaket om uførepensjon gjelder fra i år. (Nå er jeg aldersmessig over i neste aldersklasse.)

På grunn av behov for omlegging av mye har det ganske så mye å si hvilken sum jeg kommer til å motta, men hvilken aldersklasse kan jeg forvente at jeg får utbetaling i henhold til? 

Anonymkode: e1178...1bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det går fram av forsikringsvilkårene.

Anonymkode: 1d70b...b2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro det går fram av forsikringsvilkårene.

Anonymkode: 1d70b...b2b

Det ville jeg også tro, men jeg klarer ikke å skjønne det ut fra vilkårene. Ikke andre heller. 

Vente og se sier min mann, men differansen i sum er differansen på å kunne bli boende her vi bor (tilpasse bolig) eller å måtte flytte. Jeg ønsker så gjerne å bli boende at jeg blir gal av å vente og se. Om det er minste summen er jeg også redd for å gå glipp av bolig som kan passe i mellomtiden. 

Hadde derfor satt stor pris på om noen vet dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det ville jeg også tro, men jeg klarer ikke å skjønne det ut fra vilkårene. Ikke andre heller. 

Vente og se sier min mann, men differansen i sum er differansen på å kunne bli boende her vi bor (tilpasse bolig) eller å måtte flytte. Jeg ønsker så gjerne å bli boende at jeg blir gal av å vente og se. Om det er minste summen er jeg også redd for å gå glipp av bolig som kan passe i mellomtiden. 

Hadde derfor satt stor pris på om noen vet dette. 

Du er umulig å svare deg på uten å se forsikringsvilkårene, tror jeg.

Anonymkode: ab893...a93

Skrevet

Hvorfor ringer du ikke forsikringsselskapet og spør? De må vel kunne sine egne vilkår?

Anonymkode: 0e3aa...c11

• Liker 2
Skrevet

Ingen kan svare uten å se vilkårene. Ring selskapet.

Anonymkode: e6ac0...34b

Skrevet

Jeg regner med at det er ganske standard regler for hvilke dato som er utslagsgivende. Om det er tidspunktet man i praksis ble ufør ,altså måtte slutte med å jobbe,  eller om det er datoen man får vedtatt uføretrygd. 

Jeg synes det er pinlig å ringe og spørre, for det virker så grisk føler jeg. Som min mann sier vil jo uansett hva jeg får være en positiv overraskelse, ettersom jeg ikke var klar over denne forsikringen før nylig, da arbeidsgiver gjorde meg oppmerksom på det. Vi planla livet ut fra å ikke mottatt noe slikt, men nå øyner jeg jo håp om å kunne bo der vi bor. Noe som hadde betydd mye, oppi situasjonen hvor så mye er endret på kort tid at det hadde vært fint å iallefall kunne bo her. Ikke få det også endret. 

Uansett, det er forholdsvis ikke evigheter til vi får resultatet. Selv om forsikringen tydeligvis er todelt. Ene delen går på alder, og det er den delen jeg ikke skjønner angående hvilken dato de går ut fra. Andre delen går på behov for hjelp i fremtiden, og den får jeg nok ikke svar på på en god stund. Først når de har innhentet alle journaler og egen lege forsikringen har til rådgivning. 

Uansett er det dette med hvilken alder som vil telle som er mest avgjørende. Jeg tror det er tidspunktet jeg måtte slutte å jobbe, men er ikke helt sikker. 

Det står "tidspunktet for ufør" i vilkårene, men jeg vet ikke om det skal tolkes som da jeg måtte slutte med å jobbe, eller da jeg fikk innvilget uføretrygd. 

Skrevet

Lest vilkårene igjen. "Alder ved ufør." står det i både tekst og over alderstabellen med summer på utbetaling ved ulike aldersklasser. 

Ingen som vet om det betyr datoen der man måtte slutte med å jobbe på grunn av sykdom/skade, eller datoen der man fikk innvilget uføretrygd?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lest vilkårene igjen. "Alder ved ufør." står det i både tekst og over alderstabellen med summer på utbetaling ved ulike aldersklasser. 

Ingen som vet om det betyr datoen der man måtte slutte med å jobbe på grunn av sykdom/skade, eller datoen der man fikk innvilget uføretrygd?

Jo, forsikringsselskapet ditt vet.

Anonymkode: fe724...6da

Skrevet

Det er datoen man  måtte slutte med å jobbe som gjelder. 👍

Fikk svar kjappere enn forventet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...