AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Hei Jeg er en 21 år gammel gutt fra oslo som nettopp bestod fagprøven i rørlegger Jeg har bodd hjemme mens jeg har studert (vært lærling) og fått lønn under lærlingtiden. Startet på 90 kr timen som 16 åring og hadde vell rundt 200-260 de 2 siste årene. Min mor var ikke særlig glad da hun hørte jeg skulle prøve meg som rørlegger, men jeg viste ikke hvilken linje jeg skulle gå og hadde en kamerat som var litt eldre enn meg og rørlegger. Min far var svært positiv til dette da han hadde vært snekker før, men måtte omskoleres pga ryggen. Så støtte fra pappa har jeg fått og han spør meg alltid hvordan det går og gir meg en klapp på skulderen når jeg kommer hjem. Jeg bestod nettopp fagprøven og har fått både høyere lønn, bil og verktøy. Min far ringte meg flere ganger under fagprøven og spurte hvordan det gikk og gratulerte meg når jeg var ferdig, min mor har ikke sagt noe. Skjønner virkelig ikke at hun i det hele tatt bare kunne gratulert meg med eksamen ? Skjønner at hun ville jeg skulle bli noe annet, men helt likegyldig sårer meg. Hun kastet seg over søsteren min når hun fikk både bachelor og mastergrad og skulle dra helt til Trondheim for å gratulere henne, hun tok Ingeniør studie tror jeg. Jeg får lønnen min, eller der hvor lønnen min står som en oversikt i et brev hver mnd og i helgen åpnet min mor brevet da hun alltid skal snoke i tingene mine og ildforbanna Mente at jeg var overbetalt, hennes egen sønn og at jeg tjente alt for mye for å bo hjemme. Mente at rørleggere eller folk med lavere utdanning hadde alt for høyt betalt. Jeg gikk fra 260 til 300 da jeg bestod fagprøven i tilegg jobber jeg 10 timer hver dag, så lønnen min så mye høyere ut en det jeg har om jeg har kort dag eller 7,5 timer hver dag, Jeg har utbetalt ca 43 000 i en vanlig måned, men dette er jo fordi jeg jobber 2 timer ekstra hver dag, det er frivillig, vi bestemmer selv hvor mye vi jobber, er flere i min jobb som jobber langt mer Hele poenget er at min mor er sur på meg og vil nå kaste meg ut. Min far sier jeg kan bo gratis i 1 år til vist jeg sparer et viss beløp vi har avtalt, så jeg kan kjøpe leilighet neste år Min mor skuffer meg utrolig mye, hvorfor henger hun seg opp i hva jeg har i lønn? og hvorfor støtter hun søsteren min under eksamen men ikke meg ? Hun har også snakket med min søster som ringte meg , sa jeg var overbetalt, at jeg ikke skulle tjene mer enn henne fordi jeg har lav utdanning og ikke har gått på skole og snakket i 1 time om hvor hardt hun har jobbet og hvor mange år og hvor mye studielån hun har. Jeg også har jobbet hardt, kommer skitten og sliten hjem hver dag og gjør fysisk arbeid men jeg har ikke klaget på noe som helst, ikke nevnt hva jeg har i lønn eller sagt noen ting. Mor og søster vill ikke snakke med meg, mens min far sier det går over, det er pyton å være hjemme nå. Nå går jeg stille i dørene her , livredd for at mor plutselig skal klikke eller at søster skal komme på besøk, jeg spiser middagen nede på rommet mitt. Vet ikke helt hva jeg ville med dette, men vil ikke snakke med det til min beste tjommi, da han selv er elektriker. Har lyst at mamma skal roe seg og at ting skal bli normalt hjemme. Har bare vært siden fredag, men føles som en uke Vil også nevne at ALLE i familien har gratulert meg, onkler , tanter, mormor og morfar. Alle untatt min søster og min mor😢 Anonymkode: 0d979...070 11
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Så trist å lese. Hør på pappaen din og resten av familien. Søsteren din ville jeg bare sluttet å snakke med. Legg på om hun er frekk med deg. Til moren din kan du si at du er skuffet over at hun ikke ser at du jobber hardt og trives i jobben din. Ingen får betalt mer enn de fortjener. Vis henne at du har rett ved å fortsette å jobbe, spare og kjøpe deg leilighet. Søk støtte hos pappaen din. Si du ønsker at han støtter deg mot mammaen din, men ikke hold det mot han om han ikke tørr/orker å konfrontere henne. Lykke til - og gratulerer med bra jobb! Anonymkode: 28301...daa 21
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Jeg vil bare si gratulerer med eksamen! Enig med kommentaren over om å støtte deg på faren din og de andre som faktisk er positive til det du har oppnådd. Snart bor du for deg selv! Anonymkode: 94486...075 15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Sender deg en klem ❤️. Min mann er rørlegger, vår eldste sønn er språkforsker... (Master i lingvistikk og bachelor i dataprogrammering, jobber innen dette, og tjener veldig greit..) Yngstemann prøver å finne ut hva han vil bli. Om han blir advokat eller rørlegger - spiller ingen rolle for oss, så lenge han velger noe han har lyst til å gjøre i sitt yrkesaktive liv!(Han går bare på ungdomsskolen ennå) For å si det slik, advokat er jo nyttig, men om dassen er tett så er i grunnen en rørlegger mer nyttig😂. Vær stolt av yrkesvalget ditt! Det er ditt liv og din fremtid! Alle kan ikke være "papirdyttere". Rørleggere, elektrikere ,tømrere - dette er yrker vi virkelig TRENGER og har nytte av. Anonymkode: e4a42...edb 19
sokk10 Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 Gratulerer med fagprøven ! jeg bestod min i 2018. Hadde ignorert søsteren og din mor til det går over, din far høres ut som en keeper, bare la det går over 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Hun ser ned på fagarbeidere rett og slett. Vet ikke om man kan endre noens mening eller holdning til slikt. Husker selv da jeg startet firma I en alder av 22. Ingen hadde troa på meg, ingen foreldre eller andre i slekten. Alle hakket på og fortalt meg alt jeg kom til å gjøre feil. Jeg valgte å finne tryggheten i meg selv til å i det minste prøve. Jeg hadde en annen jobb ved siden av, så jeg skulle helt klart klare meg økonomisk. Jeg gjorde det utrolig bra og etter 2 år var det flere som fortalte at jeg hadde gjort det bra. Faren min var en av de som innrømmet at han tok feil og at han var stolt av meg. Tror det er den ene gangen i livet jeg har fått høre noe slikt. Anonymkode: 481b0...e23 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Spesielt.. Har hun selv høyere utdanning? Eller er hun kanskje ufør? Her er det litt motsatt, jeg har jobbet hardt, tatt høyere utdanning, fått 2 barn, giftet meg og kjøpt hus under studiene, har aldri bedt dem om en eneste krone, utrolig nok er ikke det godt nok for min uføre mor, mens mitt søsken som har tatt fagbrev for så å gått sykemeldt siden, hen er god nok.. Så jeg føler med deg, supert at du har en så god lønn!! Det er bedre enn det jeg med bachelor har 🙈 drit i hun, helt utrolig at hun ikke kan unne sin egen sønn det.. Anonymkode: 4df20...e34 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så trist å lese. Hør på pappaen din og resten av familien. Søsteren din ville jeg bare sluttet å snakke med. Legg på om hun er frekk med deg. Til moren din kan du si at du er skuffet over at hun ikke ser at du jobber hardt og trives i jobben din. Ingen får betalt mer enn de fortjener. Vis henne at du har rett ved å fortsette å jobbe, spare og kjøpe deg leilighet. Søk støtte hos pappaen din. Si du ønsker at han støtter deg mot mammaen din, men ikke hold det mot han om han ikke tørr/orker å konfrontere henne. Lykke til - og gratulerer med bra jobb! Anonymkode: 28301...daa Jeg kan ikkeslutte å snakke med søsteren min, hun er veldig snill, men hun er mammadalt og holder til mamma med alt hun gjør, så håper dette roer seg ned, men skulle ønske jeg kunne fått støtte vertfall under eksamen, den varte i 1 uke og var utrolig tung. Det sårer utrolig mye da jeg ringte henne i 2015 da hun var ferdig med sin siste utdanning eller papirer og hun husker det og sa hun var så glad for at jeg ringte Anonymkode: 0d979...070 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Huff så kjipt. Du har da gjort en like god jobb som din søster, vi trenger alltid håndverkere! Trodde de fleste visste at man tjener godt, unngår studielån og er kjapt i arbeid, men din mor har visst ikke fått med seg det. Det er for øvrig ulovlig å åpne andres post, så det kan du be henne slutte med. Anonymkode: d76b4...922 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spesielt.. Har hun selv høyere utdanning? Eller er hun kanskje ufør? Her er det litt motsatt, jeg har jobbet hardt, tatt høyere utdanning, fått 2 barn, giftet meg og kjøpt hus under studiene, har aldri bedt dem om en eneste krone, utrolig nok er ikke det godt nok for min uføre mor, mens mitt søsken som har tatt fagbrev for så å gått sykemeldt siden, hen er god nok.. Så jeg føler med deg, supert at du har en så god lønn!! Det er bedre enn det jeg med bachelor har 🙈 drit i hun, helt utrolig at hun ikke kan unne sin egen sønn det.. Anonymkode: 4df20...e34 Min mor er lege og veldig stolt av det. Jeg bryr meg ikke om penger eller hva utdanning man har, men en gratulasjon, til 4 års utdanning, uansett om den er praktisk eller ikke, kunne hun gitt meg. Hun viste jeg bestod fagprøven og sa ingenting når jeg kom hjem😢 Anonymkode: 0d979...070 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 Først og fremst så vil jeg gratulerer deg kjempe mye. Du har vært knallflink og fortjener hver en krone. 😃💙. Mange har kanskje litt fordommer mot fagbrev (jeg har fagbrev selv). Det viktigste er jo at du utdanner deg innen noe du liker å gjøre og være stolt av jobben din. Jeg tjener også mye bedre enn mine medsøstre som har 5 år mer utdannelse enn meg noe som irriterer vettet av dem.. Jeg har jobbet meg opp og fortjener hver en krone 😁 Du er jo fortsatt ung og om 10 år så er det kanskje du som driver din egen rørlegger firma . Så fortsett med å vær stolte av jobben din Syns faren din også virker veldig flott. Bra at du kan bo hjemme ett år for å tjene deg opp til egenkapital til bolig. Jeg hadde gjort det samme som faren din om du hadde vært min sønn. Anonymkode: 87254...a0c 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 Moren din er tragisk! Drit i henne. Du er rå, husk det! Anonymkode: 6f6cf...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 Mora di høres jo ut som ei real statusfitte, sorry altså… Anonymkode: 5cd33...396 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #14 Skrevet 10. august 2021 Gratulerer så mye med bestått fagprøve!! Tipper søsteren din er passe sjalu. Her sitter du med den lønna og ingen studielån. Du kommer til å ha råd til hus og bil og oppgraderinger før mange jevnaldrende er ferdig med studier. Søsteren din har sikkert nok lån å betale ned, og sikkert ikke særlig mye bedre lønn. Og moren din.. jeg har ikke ord. Anonymkode: 2979f...39c 3
GammelKaktus Skrevet 10. august 2021 #15 Skrevet 10. august 2021 Er mange som blir snurtne når de skjønner en rørlegger/fabarbeider tjener mer enn de eller like bra, at din egen mor oppfører seg slik er merkelig oppførsel, men regner med dette ikke er det eneste hun har gjort som er litt "annerledes". Flott at du har en oppegående far som stiller opp for deg da kan du lene deg på han om det skulle være noe og så overser du den idiotiske oppførselen til din mor og søster. Du har gjort en kjempejobb, enhver oppegående forelder ville vært stolt av at du har funnet din greie som du vil gjøre. 3
Gjest theTitanic Skrevet 10. august 2021 #16 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei Jeg er en 21 år gammel gutt fra oslo som nettopp bestod fagprøven i rørlegger Jeg har bodd hjemme mens jeg har studert (vært lærling) og fått lønn under lærlingtiden. Startet på 90 kr timen som 16 åring og hadde vell rundt 200-260 de 2 siste årene. Min mor var ikke særlig glad da hun hørte jeg skulle prøve meg som rørlegger, men jeg viste ikke hvilken linje jeg skulle gå og hadde en kamerat som var litt eldre enn meg og rørlegger. Min far var svært positiv til dette da han hadde vært snekker før, men måtte omskoleres pga ryggen. Så støtte fra pappa har jeg fått og han spør meg alltid hvordan det går og gir meg en klapp på skulderen når jeg kommer hjem. Jeg bestod nettopp fagprøven og har fått både høyere lønn, bil og verktøy. Min far ringte meg flere ganger under fagprøven og spurte hvordan det gikk og gratulerte meg når jeg var ferdig, min mor har ikke sagt noe. Skjønner virkelig ikke at hun i det hele tatt bare kunne gratulert meg med eksamen ? Skjønner at hun ville jeg skulle bli noe annet, men helt likegyldig sårer meg. Hun kastet seg over søsteren min når hun fikk både bachelor og mastergrad og skulle dra helt til Trondheim for å gratulere henne, hun tok Ingeniør studie tror jeg. Jeg får lønnen min, eller der hvor lønnen min står som en oversikt i et brev hver mnd og i helgen åpnet min mor brevet da hun alltid skal snoke i tingene mine og ildforbanna Mente at jeg var overbetalt, hennes egen sønn og at jeg tjente alt for mye for å bo hjemme. Mente at rørleggere eller folk med lavere utdanning hadde alt for høyt betalt. Jeg gikk fra 260 til 300 da jeg bestod fagprøven i tilegg jobber jeg 10 timer hver dag, så lønnen min så mye høyere ut en det jeg har om jeg har kort dag eller 7,5 timer hver dag, Jeg har utbetalt ca 43 000 i en vanlig måned, men dette er jo fordi jeg jobber 2 timer ekstra hver dag, det er frivillig, vi bestemmer selv hvor mye vi jobber, er flere i min jobb som jobber langt mer Hele poenget er at min mor er sur på meg og vil nå kaste meg ut. Min far sier jeg kan bo gratis i 1 år til vist jeg sparer et viss beløp vi har avtalt, så jeg kan kjøpe leilighet neste år Min mor skuffer meg utrolig mye, hvorfor henger hun seg opp i hva jeg har i lønn? og hvorfor støtter hun søsteren min under eksamen men ikke meg ? Hun har også snakket med min søster som ringte meg , sa jeg var overbetalt, at jeg ikke skulle tjene mer enn henne fordi jeg har lav utdanning og ikke har gått på skole og snakket i 1 time om hvor hardt hun har jobbet og hvor mange år og hvor mye studielån hun har. Jeg også har jobbet hardt, kommer skitten og sliten hjem hver dag og gjør fysisk arbeid men jeg har ikke klaget på noe som helst, ikke nevnt hva jeg har i lønn eller sagt noen ting. Mor og søster vill ikke snakke med meg, mens min far sier det går over, det er pyton å være hjemme nå. Nå går jeg stille i dørene her , livredd for at mor plutselig skal klikke eller at søster skal komme på besøk, jeg spiser middagen nede på rommet mitt. Vet ikke helt hva jeg ville med dette, men vil ikke snakke med det til min beste tjommi, da han selv er elektriker. Har lyst at mamma skal roe seg og at ting skal bli normalt hjemme. Har bare vært siden fredag, men føles som en uke Vil også nevne at ALLE i familien har gratulert meg, onkler , tanter, mormor og morfar. Alle untatt min søster og min mor😢 Anonymkode: 0d979...070 Det var trist. Hun burde være overlykkelig fordi du har valgt deg et godt yrke og tjener godt nok til å skape et bra liv for deg selv. Gratulerer. Misunnelighet er dumt av henne. Hun kunne fint ha sjekket ut bra betalte yrkesfag selv når hun gikk på skolen, men valgte anerledes. Hun er selv ansvarlig for sine valg. Et arbeid er verd det noen vil lønne det, uavhengig av hvor mange år på skole. Misunnelig på egen sønn fremfor å bli glad er veldig smålig. Hun har rett i en ting riktignok. Tjener du godt og sparer ved å bo hjemme så bør du sette av penger til egenkapital. Du kommer til å ønske å eie ditt eget fremfor å leie.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #17 Skrevet 10. august 2021 Gratulerer med fagprøven! Så herlig å ha økonomien og framtiden på stell! Noen unner ikke andre suksess. De tåler ikke at noen får mer positiv oppmerksomhet enn seg selv. De vil helst holde deg stakkarslig og nede slik at de kan føle seg bedre. Det kalles covert narsissisme og er ikke så lett å oppdage, da det er noe man har vokst opp med og ser på som normalt. Man føler ofte at man har gjort noe galt når man er med slike. Du tjener for mye feks. Jeg mener at dette blir sagt for å kontrollere dine følelser, og slik få deg til å strebe etter deres anerkjennelse. Slik har hun/de makt over deg. Hvis folk får deg til å føle deg dårlig, styr unna. Del minst mulig med de. Anonymkode: ff2d2...376 1
Lorieen Skrevet 10. august 2021 #18 Skrevet 10. august 2021 Fy søren for en bedriten mor du har! Du har jobbet hardt for pengene dine, hvert øre er vel fortjent. Men om moren din skal behandle deg sånn, ville jeg vurdert å flytte ut om jeg var deg. Sånn skal du ikke behøve å ha det, og du tjener såpass godt at du både vil ha råd til å leie et rimelig krypinn samtidig som du sparer til egenkapital. Klem til deg! 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #19 Skrevet 10. august 2021 Dette er bare utrolig sørgelig. Gratulerer med bestått i et yrke som vil gi deg masse fleksibilitet, så mange ekstra timer du ønsker og som er bombesikkert framover og med gode utsikter for gode lønninger og kanskje også selvstendig drift etter hvert! Du har gjort det kjempebra 💫 spar minst 40 000 kr I mnd framover og kom deg ut ❤ Anonymkode: bf917...d1f 4
minister-mio Skrevet 10. august 2021 #20 Skrevet 10. august 2021 Grattis med eksamen og jobb. På tide å flytte hjemmefra 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå